Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitklöver  (läst 2743 gånger)

Jocke

Vitklöver
« skrivet: 25 aug-13 kl 19:47 »
Har funderingar på att plöja upp en befintlig beteshage för häst, o så i den med ren vitklöver.

1: vet nu hur det funkar som bete till häst?
2: går det att så klövern i renbestånd på våren elr behöver jag använda mig av fång gröda?

Tacksam för svar Jocke

Macke

SV: Vitklöver
« Svar #1 skrivet: 12 sep-13 kl 07:55 »
Det enda jag har erfarenhet av är att hästar ska ha "lite sämre foder".
Min fråga är : är inte risken för fång stor på en klöverrik betesmark?

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 12 sep-13 kl 11:19 »
Ren klövervall till häst är absolut INTE att rekommendera.
Hästar ska heller inte ha 'sämre' foder, men med lägre näringsvärde. För att hästens mag-tarm system ska fungera.

Den stora frågan är varför du vill så klöver i en hästhage? Det är ett dåligt foder till det djuret och är heller inte särskilt tramptåligt.
Så hellre en blandvall med tåligt gräs ex gröe, timotej, rajgräs etc.

Är du väldigt intresserad av vad för bete som är bäst till vilken typ av häst så rekommenderar jag att plöja igenom ett par forskningsartiklar på slu.se (klövervall är garanterat inte en av dom)
Kommer det en haj - simma fortare.

Macke

« Svar #3 skrivet: 12 sep-13 kl 13:01 »
Får be om ursäkt om uttrycket "sämre foder"
Det jag mena var näringsmässiga kvalitén inte den hygieniska kvalitén som ska vara tipp topp till alla djur

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 sep-13 kl 13:27 »
Anade att det var så det var menat, ville bara klargöra för andra ev trådläsare att 'sämre foder' inte är lika med 'dåligt foder'

Inte meningen att hänga ut dig på något sätt :)

Jocke

« Svar #5 skrivet: 12 sep-13 kl 19:17 »
Hanna
Anledningen till att jag ville ha vitklöver i beteshagen är att jag samtidigt håller på med biodling och vitklöver är en utomordentlig nektar producent.
Där av anledningen

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 12 sep-13 kl 22:19 »
Aha, en mycket bra förklaring :)
Men en dålig idé, iaf att så enbart klöver.
Ska det betas av stora hästar som tränas ganska hårt kan de klara en ganska hög klöverhalt, men det kan vara direkt farligt om det är ponnys, hästar som är fångkänsliga eller promenadhästar.

Tyvärr, för din del då...

Jocke

« Svar #7 skrivet: 13 sep-13 kl 06:14 »
Vet att det kan vara farligt för vissa häst raser pga fång risken.
Vi har Morgan hästar har gjort en kompromiss tyvärr till binas nackdel. Köpte utsädesblandning för beteshage häst vilket bara innehåller olika gräs sorter.
Samt att jag blandade i 5%vitklöver i vilket inte skall innebära ngn risk för hästarna.
Sen anlägger jag en särskild bi åker med honungsört och sötväppling 😃

Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser