Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme el och jordförbättring  (läst 1863 gånger)

MissT

• Västergötland
Värme el och jordförbättring
« skrivet: 24 aug-13 kl 09:11 »
i en och samma panna. Kan det vara nåt?
 http://egenel.etc.se/nyhet/nu-visar-vi-vedgasgeneratorn
Ger om jag förstår det rätt också biokol genom pyrolys, och biokol, terra preta, skall ju vara ett fantastiskt jordförbättringsmedel. Askan kan bli till lut= tvättmedel  :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Värme el och jordförbättring
« Svar #1 skrivet: 24 aug-13 kl 09:33 »
Nja, kolet kommer att bli kolmonoxid som motorn som drar generatorn går på. Men aska får du i alla fall ;)

torbjorn

• Medelpad
SV: Värme el och jordförbättring
« Svar #2 skrivet: 24 aug-13 kl 10:25 »
En del vedgasgeneratorer ger ganska mycket kolhaltigt stoft ifrån sig som hamnar i cyklonrenaren, men det brukar man helt enkelt hälla tillbaks i bränslebehållaren så får det en chans till att vara med i processen. Eftersom sot och aska från gengassammanhang brukar vara rätt inpyrt med diverse halvförbrända tjärämnen, organiska syror mm så skulle jag nog tänka mig för en gång extra innan jag använder sådant för jordförbättring.  Just den här indiska vedgasgeneratorn skulle jag tro släpper ifrån sig en hel del kolstoft blandat med askan. Den har nämligen ingen s k härdring som de flesta europeiska gasgeneratorer hade på sin tid, utan istället är det en variant av s k stratified-gasgenerator, dock stabiliserad med en krans av munstycken så att inte zonerna ska vandra alltför mycket beroende på belastning.

Som det framgår av diverse andra trådar här på forumet så är det där med asklutar inte riktigt så enkelt som man kan tro. Det är ett antal olika ämnen, framför allt hydroxider och karbonater, som kan ingå i aska och traditionellt kallas "lut", men det är långt ifrån alla dessa som är lämpliga för tvål- eller tvättmedelstillverkning. Det beror både på vilket träslag som eldas, under vilka förhållanden (temperatur, luftöverskott eller -underskott) eldningen sker, och inte minst på fukthalt i trä och primärluft, vad man får ut för slags lut. Ska man hålla på med tvål- och tvättmedelstillverkning ska man inte arbeta på känn utan se till att ha bra kemikunskaper och tillräckliga labbresurser till hands. Annars är det alltför lätt hänt att det slutar med svåra frätskador på textilier eller människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 2 användare
Ljusmor, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser