Dragsele?- Loksele eller bröstsele?

Startat av lisafisa, 20 Feb-07 kl 10:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

lisafisa

Jag har just skaffat en nordsvensk som jag rider och även har tänkt att köra med.
Hon är av travstam och väl inkörd.
Jag funderar lite på om jag ska köpa en loksele eller en bröstsele.
Till tidigare hästar har jag haft både och och varvat efter hur tungt jag har kört.
Nu är ekonomin sisådär och jag funderar på om en bröstele håller för att köra släde med eller om man måste ha en loksele för att det ska orka?

Är det någon som har bra tankar om detta så är jag tacksam för svar och funderingar!

Vänliga hälsningar,
Lisa i Åre.

Frances

Alltså..jag är van vid travsele, vilket inte är samma som bröstsele.. Jag kan enbart tänka mig trav-eller loksele. Bröstselarna tycker jag är helt fel, klämmer o skaver o är konstiga, skulle aldrig sela för någon med släde eller tyngre vagn  än en speedcart.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

lisafisa

Låter klokt! Travsele har jag aldrig haft någon men har kollat på nätet och det finns en del beg. att köpa. Tärnsjöselarna verkar ju vara bra, eller vad säger du som har koll på detta? Finns en här i Jämtland som är hyfsat billig och verkar vara i bra skick.
Just nu ska jag få låna en loksele av en kompis så får vi se om den passar.
Det blir en bra början tror jag, jag känner mig mest hemma med loksele så det får nog bli så.

Frances

Tärnsjö är ju absolut toppklass!
Om man ska dra tungt så är ju loksele att föredra.
Travselen är ju "bättre" än en bröstsele då det sitter stadigt och med remselning sitter även skalmarna där dom ska, inget gung och skumpande.
En som aldrig haft annat än travsele kan bli väldigt konfunderat över en sele som "rör sig".

red. En häst alltså
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

MarinaB

fast återigen ska man dra ngt åt det tyngre så är ju inte travsele att rekomendera, de ska ju inte dra med däckeln, så då är ju en riktig bröstsele att föredra.

Har man loksele o man tex vill köra rockard så bör man anv draglinor, ska man dra ngt annat så är ju rekade skaklar att föredra

Falin

Draglinjen kan ju bli taskig om man har "fel" sele. Tex kan det vara svårt att få ihop det med loksele och rockard, där svängeln sitter så högt upp. Men jag har sett rätt bra hemmagjorda lösningar på det i och för sig.

tessmoliis: Jag kan inget om travselar, och blev nyfiken på hur de skiljer sig från en bröstsele?

Frances

Travselen är nugefär som en bröstsele, fast "bättre" ..  :D Man fäster skalmarna bättre, dom sitter stadigt utan att röra sig upp o ner eller i fram och tillbaka. Bröstselen "nyper" hästarna tycker vi som kör travsele. Dessutom kan du justera bröstan bättre.

Citatfast återigen ska man dra ngt åt det tyngre så är ju inte travsele att rekomendera, de ska ju inte dra med däckeln, så då är ju en riktig bröstsele att föredra.

Hur tänker du då??
Det beror på vad man har för brösta. Man kör inte rockard och tävlings sulky med samma brösta.
Till tyngre vagn har man en s.k. långbrösta som man fäster i skalmarna och som är riktigt bred.

Falin

Men är det alltid bättre, att skaklarna inte kan röra sig? Bröstselen jag har till shettisen är en giggsele, och där är ju själva poängen att den remmen som skaklarna fästs vid är rörlig och därmed jämnar ut ojämnheter i terrängen.

Har du någon bra bild på en travsele att länka till! Intressant det här!  :D

Frances

http://www.ladugardsinrede.com/travselar.html

Där har du ett gäng travselar!

Vi som är vana vid travsele tycker det är otroligt jobbigt FÖR HÄSTEN med en vagn som far hit o dit...

Karlborg

Om vagnen far hit och dit med bröstsele eller loksele så har du glömt något?!
Man måste ha svängel och draglinor då far inte vagnen nånstans utan den går stadigt på vägen och hästen är glad och inte får förslitningskador...

Frances

;D
Nu hjälper inte det mot att skalmarna inte sitter stadigt mot hästen  ;)

Frances

Det finns en sak till att tänka på..
Bröst sele och en vanlig rockard är inte gkorda för varann, tyngd punkten blir väldigt fel!

Karlborg

då lägger jag till en gjord som går från skackel till skackel men utan att sitta fast i sele eller häst. den ska gå under magen.
Jag vill inte köra med något som rycker/drar i hästen åt nåt håll. speciellt inte över ryggen.

Frances

;) På trav kallas det resgjord  ;) Fast den har annat syfte..
Vagnen rör sig inte

Frances

Lars Pers Maria

Ursäkta en okunnig, vad är draglinor och hur sätter man dem?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Elektra

Draglinor är det hästen drar med, den ska mao inte dra med skacklarna annat än om det är loksele men även där är det en fördel med draglinor. Draglinorna fästs i svängeln som ska sitta framför vagnen/släden mellan skacklarna. Har man en vagn med rörliga skacklar använder man en giggsele som tillåter skacklarna att röra sig utan att hela selen gör det. De har även bredare bröstor = fördelar tyngden bättre än vad travselar gör. Ska hästen dra tyngre lass eller slädar där skacklarna sitter långt ner är loksele att föredra så man får en rak daglinje, något som man alltid ska sträva efter oavsett vilken sele man använder.

Glöm inte hindertyget/bakselen som hindrar att vagnen/släden kör på hästen vid nedförslut. En svansrem är inte tillräckligt och inte avsedd för att bromsa upp ekipaget.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Norrsken

Citat från: Elektra skrivet 09 Apr-07 kl 09:20
Har man en vagn med rörliga skacklar använder man en giggsele som tillåter skacklarna att röra sig utan att hela selen gör det. De har även bredare bröstor = fördelar tyngden bättre än vad travselar gör. Ska hästen dra tyngre lass eller slädar där skacklarna sitter långt ner är loksele att föredra så man får en rak daglinje, något som man alltid ska sträva efter oavsett vilken sele man använder.

Vad jag förstått så drar inte hästen med bröstan på en travsele, utan med däckeln! Därför är är däckeln väldigt stadig på en travsele, medan bröstan kan vara bara en smal rem. Av den anledningen så är inte travselen till för att dra tungt med. Jag gissar att vitsen med att dra med däckeln är att hästen ska få maximal bogfrihet. En häst som inte får fram bogarna kan troligen inte trava lika fort.. Att vagnen kan "sitta fast" fungerar säkert också bra när hästen drar med däckeln, eftersom däckeln sitter på en del av hästen som inte rör sig så mycket.. Vitsen med att det ska vara rörligt (och nödvändigheten att använda svängel) är ju att hästen ska dra med hela bröstan på en bröstsele, fördela trycket i rörelsen alltså! Det handlar nog mer om olika användningsområde, och både häst och kusk föredrar det de är vana vid, än att det ena skulle vara bättre än det andra.

Lokselen är ju optimal att dra tungt med! Rejäl och stadig anläggningsyta, men det inkräktar på bogfriheten. Dock har ju hästen inte lika stort behov av bogfrihet när den drar. Personligen tror jag inte att det har nån betydelse för hästens rörelsemönster i övrigt om den körs med loksele emellanåt. Det är nog mest bara det att det kanske ser lite låst ut just när hästen drar.

Just bogfriheten är också argumentet jag hört när bröstsele förespråkas framför loksele. Då har det handlat om tävlingskuskar. Om jag förstått det hela rätt så passar bröstsele främst till hästraser med lite tunnare halsar, typ halvblod och varmblod. På hästar med grövre hals kan det vara svårt att hitta ett bra läge för bröstan, då den varken får ligga mot halsen eller trycka på bogspetsen.

Det tips jag kan ge är att utgå ifrån hur du kommer att använda hästen. Tänk på rörelsemönster/rörelsemekanik i respektive körsätt, och fundera på vilket som kan passa bäst till det som du tänkt använda din häst till. Och det allra viktigaste är ju till sist att utrustningen passar hästen!!

If we don't take care of the earth, earth will take care of us

lantidyllen

Var i hela friden har du fått det från att en bröstsele skulle nypa hästen och var i så fall?
Vagnar till bröstsele ska inte hoppa runt i selen då har man gjort nåt fel...
Möjligtvis kanske det kan göra det i lokselen men då spänner man bukgjorden ett par hål extra...

Min åsikt..
Man väljer sele efter vad man skall köra.

Loksele:
Den allsidigaste selen, med en loksele kan du köra vad som helst, med detta menar jag att man kan dra redskap, linor, rockarder m.m. Även om den inte är optimal att använda i alla lägen så kan man alltid använda den. Med undantag för vissa vagnar inom travet som inte har öglor på skalmarna.
Nackdelen är att en bra loksele är dyr, den är inte lika ställbar som trav och bröstselar därför är storleken viktigare och den väger mycket vilket gör den lite klumpig att hantera.
Skall man dra riktigt tungt är det loksele som gäller...

Travsele:
Tillverkad för att dra vagnar utformade för trav d.v.s. du är låst till rockard, speedcart, långvagn eller sulky...
Skalmarna klickas eller remmas fast i däckeln, det finns många olika varianter hur man löser det med brösta/förbygel långbröstan brukar surras runt skalmen och fästs i knoppar längst bak, kortbröstan brukar fästas i däckeln eller i skalmen, förbygeln fästs i däckeln. Har även sett en variant med ett löpande rep längtsmed skalmen (som ett u bakom hästen) Detta var fäst med två taljor i vagnen och på så sätt fick man samma effekt som från en svängel.
Fördelen med travselen är att den är lätt och väldigt anpassningsbar mellan olika hästar, dessutom finns det en uppsjö av olika bröstor, ludd, remmar m.m. bara för att kunna anpassa efter olika hästar.

Och bröstselen då..
För det första köp INTE en skitsele med fast brösta dom är bara skräp, med värdelös passform och egentligen inte byggd vare sig för häst eller vagn... Och till er som redan investerat i en skitsele... Sorry men det är min åsikt att de endast duger för lite tömkörning och möjligtvis för att tolka efter hästen..
Ska man ha bröstsele ska man ha maraton eller giggsele...
Den har separat däckel, draglinor och baksele.
MEN även här är man låst till vissa vagnar eller slädar, det måste finnas öglor för att fästa bakselen i och det måste finnas svängel på vagnen, dessutom är selen lite klumpig att hantera, men den är vacker att se på och passar utmärkt om man vill finköra eller tävla marathon, dressyr eller precision.

Och till sist...
När hästen går framåt rör sig bogpartiet.
När hästen kliver fram med hö framben kommer bogens högra sida skjutas fram och tvärtom med vänster.
Om vi inte har svängel eller rekade skacklar kommer därför hästen dra omväxlande med höger och vänster boghalva, har vi dessutom en brösta kan denna skava fram och tillbaka över bogen.
Därför använder vi draglinor och svängel eller rekade skacklar om man drar tungt.

bondelinda

Går det att anpassa en loksele till att hänga på en maratonvagn eller måste man köpa en maraton/giggsele då?

Är sugen på att köpa en maratonvagn, men skakelinfästningen sitter ju mycket högre upp på en sådan. Eller kan man byta ut skaklarna?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

363 Gäster, 0 användare