Dragsele?- Loksele eller bröstsele?

Startat av lisafisa, 20 Feb-07 kl 10:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

456 Rosa

Det finns ett fäste att köpa till för att dra maratonvagn tex med loksele, kolla tärnsjös hemsida. Kan vara en stor invenstering att köpa två riktiga selar... Då kan man ju börja med en loksele...

Sedan vill jag bara tillägga den övriga debatten, att travselar är inte gjorda för att dra en massa tyngder, man använder en lätt vagn, som inte har något tryck på ryggen för hästen, när man kör tex backträning, då använder man en helt annan brösta som fästs direkt i vagnen, så jag vill inte påstå att hästen drar med däckeln.. Då har man ju selat fel.

Frances

CitatFör det första köp INTE en skitsele med fast brösta dom är bara skräp, med värdelös passform och egentligen inte byggd vare sig för häst eller vagn... Och till er som redan investerat i en skitsele... Sorry men det är min åsikt att de endast duger för lite tömkörning och möjligtvis för att tolka efter hästen..

Jamen där har vi då förklaringen! Jag har bara sett billiga skitbröstselar! Dålig passform som sagt var, nyper hästen och är allmänt obehaglig.
har dock aldrig brukat en själv, men har vänner och bekanta som kör med sånna skräckinjagande skapelser!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Körven

Travselen är väll en variant av bröstselen.Det finns nog bara två typer av selar bröstsele och sele med bogträ,sedan så finns det massor av varianter på dem.Att man inte andvänder bröstsele när man skall dra tungt är att en sådan sele skulle bli klumpig för att hålla för stora påfrestningar.Det viktigaste är att selen skall passa hästen och fordonet.Man skall ha en rät draglinje från dragpunkten på selen till anbringningspunkten på fordonet.Annars så blir det tryckpå manken,däckelstad eller länd då kan det uppstå tryckskador.
En bra men dyr sele är Värmlandsselen,där kan man justera och ändra så den kan passa flera hästar.
Det är bättre att köpa en kvalitetssele som är begagnad än en ny billig av dålig kvalite.En häst drar sönder en kvalite sele av bästa Tärnsjömodell utan vidare om den skulle få försig det,men det blir svårare än en billig av pappläder kvalite.
Jag har erfarenhet av travsele made Pakistan,när uppkäkningsremmen gick av,och jag såg karlstad från ovan.Hästen dök på huvudet och jag flög som kastad ur en kattapult,jag var lika högt upp som flaggstången,sade dom.

Ytterligare ett expertutlåtande från Körven.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

lantidyllen

Om du nu funderar på loksele så...

Det finns billiga varianter av lokselar, dessa är oftast tyvärr inte särskilt bra. Går att använda om man inte kör så jättemycket men..

Draglädret (som går från lokan till dragringen) är oftast inte ställbart på en billigare sele och tyvärr brukar det alltid vara alldeles för kort så skackeln hamnar på bogbladet på hästen.
Putan på ryggen brukar endast bestå av läder (en dyrare sele har delade putor med en järnbygel emellan.) En sån puta i enbart läder brukar ibland nypa hästar med lite högre manke.
Och dessutom kan det vara rätt dålig passform på lokorna vilket kan ge skav, köpte en häst som varit körd med "billig" sele och hon hade massor av vita hår i lokstaden efter gamla skavsår.

Så tyvärr körning är en rätt dyr sport, men en kvalitets sele håller mycket längre än din häst lever och det är ett bra andrahandsvärde på en omskött sele även om den är gammal.

En bra sele brukar kosta från 6000 kronor och uppåt, men man kan ha tur och hitta begagnade selar billigare..

Sen beror det på vilken typ av häst du har... Hingstar har lite rundare form på halsen och då passar oftast finnlokor bättre, de som finns på hööksselen är värmlandslokor därav namnet på selen..

Ursäkta mina långa svar... men jag brinner för körning och selar så det är svårt att låta bli...

Norrsken

Citat från: foxylejdy skrivet 12 Jan-08 kl 02:36
Om du nu funderar på loksele så...

Det finns billiga varianter av lokselar, dessa är oftast tyvärr inte särskilt bra. Går att använda om man inte kör så jättemycket men..

Draglädret (som går från lokan till dragringen) är oftast inte ställbart på en billigare sele och tyvärr brukar det alltid vara alldeles för kort så skackeln hamnar på bogbladet på hästen.
Putan på ryggen brukar endast bestå av läder (en dyrare sele har delade putor med en järnbygel emellan.) En sån puta i enbart läder brukar ibland nypa hästar med lite högre manke.
Och dessutom kan det vara rätt dålig passform på lokorna vilket kan ge skav, köpte en häst som varit körd med "billig" sele och hon hade massor av vita hår i lokstaden efter gamla skavsår.

Så tyvärr körning är en rätt dyr sport, men en kvalitets sele håller mycket längre än din häst lever och det är ett bra andrahandsvärde på en omskött sele även om den är gammal.

En bra sele brukar kosta från 6000 kronor och uppåt, men man kan ha tur och hitta begagnade selar billigare..

Sen beror det på vilken typ av häst du har... Hingstar har lite rundare form på halsen och då passar oftast finnlokor bättre, de som finns på hööksselen är värmlandslokor därav namnet på selen..

Ursäkta mina långa svar... men jag brinner för körning och selar så det är svårt att låta bli...

Nej inte behöver du ursäkta dig! Det är väl underbart att du har en massa kunskaper att dela med dig av! Jag har själv inte hållit på direkt med körning, men vill gärna lära mig mer, och skaffa körhäst i framtiden! Och att lära sig om selar och tillpassning är väl aldrig fel! Intressant det där om hingstar och finnlokor? Gäller det generellt, alltså oavsett ras? Jag menar, anatomiskt är det ju rätt stor skillnad på en ardenner och ett varmblod! Och hur är det till ponnyer? Loksele i ponnystorlek har jag nog bara sett hööks värmlandssele..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

lantidyllen

Roligt att du är intresserad av körning!
Jag tror körsporten är på uppgång och det vore ju bra i så fall för om efterfrågan ökar så kommer det säkert finnas ett större utbud av kurser i framtiden, i dagsläget är det tyvärr lite dåligt med kurser och man kan behöva åka en bra bit för att få lära sig.

Jag vet inte hur det är med halsformen på hingstar av lättare raser eftersom jag bara arbetat med kallblod och grövre ponnyer. (har nordsvensk och shettisar själv)
Men eftersom hingstar av grövre ras i regel alltid är rundare om halsen borde ju hingstar av lättare typ också vara det.

Det är ett ganska dåligt utbud av vettiga lokselar till mindre ponnyer, antagligen för de flesta inte arbetar med ponnyer utan i så fall väljer en stor häst.
De flesta som bara tänker hobbyköra med lätt vagn väljer nog en billigare sele.
Tärnsjö sadelmakeri säljer bra selar till ponny, men de kostar därefter också.
Och tillverkning av lokor är nog ett utdöende hantverk, det fanns en man i Piteå som tillverkade lokor och selar efter hästen förr, han har slutat men jag tror han har en lärling som fortfarande håller på.Men handtillverkat är ju dyrt att köpa också.

Finns det någon annan som vet var man kan hitta lokselar till ponny?

Dessutom något som är ännu svårare att hitta är arbetsredskap till ponny eftersom de flesta gamla redskap är för stora och tunga. Finns det nån som har förslag på var man kan hitta fyrhjulsvagnar eller arbetsredskap skulle det vara roligt att få veta?
Kanske är det någon händig entusiast som byggt egna och har ritningar?

Jag jobbar på att bli lite händig för att kunna bygga en del redskap och kanske ändra om några "storhästredskap" så de passar mina shettisar.
Sen gäller det bara att få tiden att räcka till också... ;)

Doris och Börje

Finns det någon annan som vet var man kan hitta lokselar till ponny?

http://www.borjes-tingsryd.se

Här finns lokselar och bröstselar till häst och ponny. Hyfsade priser och kvalitet, har själv en bröstsele till Fjordingen och köpt en parsele till Shettisarna där. Fungerar utmärkt!
Kanske inte topp-kvalitet på de billigaste, men det kan ju duga att börja med.

Bor på min lilla gård med min stora familj!

Falin

Sist jag kollade bröstselar på Börjes hade de bara sk skitselar, alltså sådana med fast brösta. Med lite tur kan man hitta en bra begagnad sele till samma pris.

Jag har köpt loksele till shettis hos sadelmakare, 2500 kr har jag för mig att jag gav för den. (Begagnad)

Norrsken

Citat från: guba skrivet 16 Jan-08 kl 18:29Men då hoppas jag verkligen att varje häst som använder selen har en egen lokbossa. Samma sele egna bossor en självklarhet.

Ingen häst är den andra lik i lokstaden och det förstår ju var och en hur det känns när hästen skall dra tungt om den tvingas dra med en bossa som inte passar i lokstaden.

Ungefär lika lätt som att hitta passande sadel då (precis vad jag misstänkte, suck).. Fasen, vad krångligt det blir den dag man ska skaffa körhäst.. :P Eller finns det nåt bra knep för att se hur lokorna passar?

Frances

Men det låter väldigt klokt Guba..! Har själv undrat över detta.
När jag var liten tjej i Finland fick jag lära mig av gubbarna att det härmed lokorna var livsviktigt att det passade, annars fick man en stel häst som var oförmögen till att arbeta!

Nu när jag bevandrat mig lite i bruksvärlden har jag förvånats över hur o-noga det verkar vara med ändå..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

Citat från: Frances skrivet 16 Jan-08 kl 21:11Nu när jag bevandrat mig lite i bruksvärlden har jag förvånats över hur o-noga det verkar vara med ändå..

För mig som fått erfara resultatet av illa passande sadel känns det lite läskigt med selar, eftersom jag inte har nån kunskap om det..  Därav ställde jag frågan! För mig känns det självklart att selen måste passa lika väl som sadeln, så att det inte verkar så noga låter lite chockande.. Men visst är det så att det tyvärr kan vara lite si och så även med hur folk använder sadlar, och byter hejvillt mellan hästar.. ::)

Vad är "selbruten"?

Norrsken

Citat från: guba skrivet 16 Jan-08 kl 21:37
Skavsår skulle man kunna säga. Upptäcks det inte i tid har man en obrukbar häst under lång tid framöver om oturen är framme.

När man kört och tar av selen visiterar man lokstaden, inte säkert att det känns något mer än en liten värmeförhöjning på en liten fläck.
Man sköljer med kallvatten, lokstaden blir blöt men torkar snart utom en liten fläck, där har man början på ett selbrott om man är observant.
Upptäcks det tidigt räcker det oftast med några dagars vila sen är det full fart igen.

Viktigt under dagen i skogen att med jämna mellanrum kolla under både lokbossa och däckelputan att det inte finns massa granbarr som kan ställa till bekymmer.
Tänk er själva ett vasst barr som gnider och skaver en hel dag vad resultatet kan bli.

Ungefär samma som gäller för sadel då ;) Och det är minsann inte nåt enkelt heller! Min pålle fick aldrig några sår, inte några vita hår heller, men ont i ryggen hade han, och spännd ohc eländig blev han. Tur att man fick hjälp att åtgärda det hela i tid! Har sätt mer än en häst som dragit på sig ett spännt rörelsemönster hamna i himlen aldeles i onödan.. Men vad folk tyckte när vi som ägare såg att han hade ont var "han testar bara, smäll till honom" >:( Ursäkta, OT.. Bara en liten utläggning. Och den dagen jag ska ha en körhäst är det första jag ska se till att hitta nån som kan hjälpa mig att hitta rätt sele!

Körven

Jag vet inte om någom kommit med detta tips tidigare,för jag läser bara mina egna,för jag tycker jag är så kunnig.

Enkelt och bra knep är detta :Du skall kunna stoppa in flathanden bakifrån mellan sele och häst,men det skall inte gå att göra detta framifrån.Är det på detta vis så sitter selen bra.

Körven

Norrsken

Citat från: Körven skrivet 17 Jan-08 kl 11:17Enkelt och bra knep är detta :Du skall kunna stoppa in flathanden bakifrån mellan sele och häst,men det skall inte gå att göra detta framifrån.Är det på detta vis så sitter selen bra.

Körven

Hur då "bakifrån"? Under lokan gissar jag, eller? En sele är ju mer än ett par lokor.. Menar du att kunna dra handen och känna om trycket är jämt eller? (som man kan göra under sadeln på hästen) Tipset är säkert bra, men jag har svårt att se framför mig hur du menar!

Norrsken

Citat från: guba skrivet 17 Jan-08 kl 21:58
Håller inte med där. På en sommarpälsad häst, kanske inte på en vinterpälsad.
Körs handen in bakifrån kommer obönhörligen en massa päls att följa med och lägga sig åt fel håll under bossan även om handen dras tillbaka på exakt samma ställe som den fördes in med skavsår som följd.

Dessutom kommer selen att flyttas lite framåt och där blir ju halsen smalare med fel känsla som följd. Spänner man då åt selen i det läget blir den för tight då den utsätts för dragkrafter och återgår till sitt rätta läge.

Nej, handen skall föras in framifrån, vänster hand på hästens vänstra sida och tvärtom. Knogarna mot hästens hals och följaktligen handflatan mot bossan.
Handen förs in direkt under nackputan där ett mellanrum alltid finns, därefter drar man handen nedåt med bossans innersida mitt i handen.

Då känner man tydligt från översta delen till den nedersta trycket från selen mot hästen, trycket skall vara lika stort hela vägen, det skall gå ganska tungt, ett rejält tryck skall det vara.
Skiljer trycket sig under handens väg nedåt så justeras det med den övre eller nedre lokremmen så att trycket blir lika över hela lokans längd.

Med detta förfaringssätt ligger pälsen rätt utan risk att vändas fel.
Och trycket känns så bra att man inte kan justera fel och hästen blir glad och nöjd.

Tack för info! Då verkar det aningen lättare! Det fina med lokor är ju att de går att justera! Så då borde det kunna gå att hitta en lämplig sele den dag man behöver det, och sen låta lokorna höra till den hästen! (vilket i min värld är en självklarhet, men man vet ju aldrig hur andra resonerar ;))

Körven

Citat från: guba skrivet 17 Jan-08 kl 21:58
Håller inte med där. På en sommarpälsad häst, kanske inte på en vinterpälsad.
Körs handen in bakifrån kommer obönhörligen en massa päls att följa med och lägga sig åt fel håll under bossan även om handen dras tillbaka på exakt samma ställe som den fördes in med skavsår som följd.

Vore intresant att veta vart du fått detta från.

På Armens rid och körskola,och bland timmerkörare var det ett vedetaget sätt att kolla att selen var rätt anpassad till hästen.Skulle hästen bli så omfångs rik pga vinterpälsen att det inte går att få in flathanden mellan lokan och lokstaden då är selen för hårt spänd.Det är liksom själva grejen med att pröva med flat handen.

Lägger man flathanden bakom lokan så skall handen gå att få mellan lokan och lokstaden utan att lokan flyttas,då sitter selen rätt,vilken hand man skall andvända det ger sig rätt snart.Gör man samma sak men framifrån,då skall det inte gå att få in flathanden,naturligt vis går det att pressa in handen med svårighet,men det är inte avsikten heller.

Hur många är det som sett eller hört talas om  en häst som fått skavsår pga av att hårstrån ligger åt fel håll,jag har inte det inte.Skulle tro att det är som med Jesus alla har hört talas om han men ingen har sett honom.

Körven

Körven

Citat från: guba skrivet 21 Jan-08 kl 18:52
Citat:"Skulle tro att det är som med Jesus alla har hört talas om han men ingen har sett honom."

Tycker man ser och hör dagligen folk som påstår sig både sett och träffat dänna där Jesus.

Jag tillhör dom som känner Jesus,men han kommer inte från Nazaret,utan från Spanien Madona de Campo Stella eller vad det heter.

Lite alvarligt och defenetivt på fel ställe..........Men man kan aldrig veta.Finns det någon som känner eller vet vart Jesus Romero kan finnas? Han arbetade som Båtsman på ACL fartyget Atlantic Span i början på 80 talet,och blev inblandad i en jävla soppa,och fick sparken,kan tillägga att han tog på sig skulden för att klara högre gubbars inblandning.
Att jag kommer med denna knepiga fråga är att han dotter letar efter honom.

Fel placerat men i alla fall
                                                                          Körven

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

347 Gäster, 1 användare
Sommaräng85