Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på matväxter man kan odla inomhus?  (läst 3736 gånger)

Zambaku

• Södermanland
Tips på matväxter man kan odla inomhus?
« skrivet: 19 aug-13 kl 11:28 »
Nu har jag kastat mig rätt ut i odlingssmeten utan någon större kompetens utan bara armerat mig med ett par plastbyttor till krukor, jord, generell kunskap och pirri pirri frön.
Jag satte mina första pirri pirri frön idag, och är det någon som har odlat dom innan vore jag jätteglad över tips och råd =)

Sen önskar jag gärna tips på andra bra växter att odla, jag har redan planer på salladslök, vitlök, celeri, potatis och gul lök. Men det blir när jag har ett gäng hinkar/större krukor.

Visigot

• Västergötland
SV: Tips på matväxter man kan odla inomhus?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-13 kl 10:04 »
Hej Zambaku!
Inspiration och nyfikenhet ger kunskap - så testa på du bara.
Själv har jag tidigare odlat en del sallat inomhus, om det nu räknas som "matväxter".
Bl.a. minirödbetan Bulls blood, ruccola, portlak, vårgyllen, mizunakål. Sen finns ju ex solros- eller ärtskott. Har du gamla broccolifrö kan du grodda dem.
Lycka till!
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Qarina

• Bohuslän
    • Qarinas Hemsida
« Svar #2 skrivet: 20 aug-13 kl 10:19 »
Hej. Paprika går jätte bra att odla inomhus. Jag behandlar mina paprikor som vanliga krukväxter, det kommer alltid paprikor. Så dom är enkla. Sedan groddar jag i pari och minut.
Bättre att vara ute på hal is och ha det glatt än gå i lera och sörja ;-)

MissT

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-13 kl 11:45 »
Kanske inte bästa tiden att så nu, men du har kanske någon typ av belysning?
Jag har odlat många slags chili inomhus och det lyckas bra, sår dom i februari. Äggplanta går bra och tomat, paprika, om man inte har ohyra som spinn m.m
Skulle man få ohyra så vill man ju inte gärna spruta med något. Jag har lyckats få bort det med varmt vatten. Det får inte vara hetare än 45 grader, för då förstörs växten. Man spolar underifrån, man kan ju prova på ett salladsblad först. Mycket effektivt mot spinn och bladlöss.
Spagettiböna, olika slag av citrusväxter, physalis, ärtor, m.m. Bara att prova.
När du odlar inomhus t.ex. piri piri så måste du pollinera för att få frukt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser