Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorn "Majorn"  (läst 18299 gånger)

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #60 skrivet: 29 aug-13 kl 21:52 »
Zetor Major har jag aldrig hört talas om. Kan du utveckla lite vilken modell det handlar om?

http://www.nilehnteknik.se/?p=22708
Ny och prisvärd för de som inte efterfrågar senaste elektroniska finesserna.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #61 skrivet: 29 aug-13 kl 22:01 »
Den sir nemmer ut!  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens

  • Gäst
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #62 skrivet: 29 aug-13 kl 23:42 »
F.ö. var väl Ferguson och Fordson kompanjoner fram till runt 1950? Och en 35:a kan väl inte bli mer än en dryg Dexta?

Skiljer ju inte så mycket....

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #63 skrivet: 30 aug-13 kl 07:45 »
http://www.nilehnteknik.se/?p=22708
Ny och prisvärd för de som inte efterfrågar senaste elektroniska finesserna.


Oj, tack! Min traktorkännedom omfattar uppenbarligen inte något byggt efter 1970 :-[

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #64 skrivet: 30 aug-13 kl 12:14 »
http://www.livinghistoryfarm.org/farminginthe40s/machines_0204.html

http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4019

Så Ferguson TEA 20 är väl samma som Fordson 8N då, och Dextan gjordes för att matcha MF 30, 35??  ::)

Existens; Är inte forden på din bild en Major? Borde väl va mer som MF65 isf............ eller nåt.  ???
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens

  • Gäst
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #65 skrivet: 31 aug-13 kl 19:42 »
Jo, det är en Major..

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #66 skrivet: 03 sep-13 kl 20:37 »
 :) Tack för bilderna,de bekräftade ju verkligen att det rör sig om en krontraktor.
Tom mörkerbelysningen satt kvar...

Torbjorn: :) Bra beskrivet ang kännetecknena för millitära fordon,allt stämde...

Hoppas att sambon kryar på sig ;)

 

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #67 skrivet: 09 sep-13 kl 02:38 »
Skiljer ju inte så mycket....

Motorn är den samma i trecylindriga MF 35 och Fordson Dexta och Volvo 320. Perkins P3.152.
Då du köper delar måste du påpeka att det är en trecylindrig Perkins motor i din traktor för äldre MF 35 har en fyrcylindrig diesel från Standard Company i Coventry. En totalt misslyckad motor som enligt utsago av en före detta ägare gick att starta vintertid endast om man gjorde upp en stor vedbrasa under motorn och eldade tills färgen kokade på motorhuven. De fick ett grundmurat dåligt rykte så tillverkaren bytte resolut till en bättre motor som finns i alla nyare 35or. Det kan vara därför det blev krångligt att få rätt filter. Du har den nya modellen.

MF 135 och Fordson Super Dexta och Volvo 400 och Leyland 254 har Perkins P3.154 som är samma motor men med ett annat topplock och litet upptrimmad.

Dessa trecylindriga Perkinsmotorer har torra cylinderfoder.

Motorvärmare skall man om möjligt alltid använda före man startar i minusgrader men etersprutan skulle jag undvika att använda utom i extremt nödfall. Eter och startgas sliter på motorn och om man har fått tag i en sån där toppentraktor skall man inte förstöra den. Förresten gjorde du en bra affär som fick den för det där priset. Här i Finland går de sällan för mindre än 2500 euro.
« Senast ändrad: 09 sep-13 kl 02:47 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14985
    • Östergötland
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #68 skrivet: 09 sep-13 kl 07:24 »
en fyrcylindrig diesel från Standard Company i Coventry. En totalt misslyckad motor som enligt utsago av en före detta ägare gick att starta vintertid endast om man gjorde upp en stor vedbrasa under motorn och eldade tills färgen kokade på motorhuven. De fick ett grundmurat dåligt rykte

Jo, snart är det dags att elda ;D En gamling tyckte att jag skulle stoppa ett par sidor från en dagstidning i insuget och tända på när den trilskades, det gjorde han när det begav sig. Har inte testat, däremot har jag eldat under den (dock inte så färgen kokade) och så har den blivit beroende av eter, en riktig sprutnarkoman ;D

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #69 skrivet: 10 sep-13 kl 09:31 »
Ett bättre sätt att få igång en omedgörlig kall dieselmotor är att ta loss någon slang mellan insugningsrör och luftrenare, och elda på med gasollampa eller varmluftpistol in i insugningsröret under starten. Om man inte har medhjälpare till hands kan det vara idé att ordna en extra startknapp som man kan komma åt medan man håller i gasollampan.

Existens

  • Gäst
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #70 skrivet: 10 sep-13 kl 11:52 »
Mycket at dom där grejerna finns ju i orginal på Grållen med Standard-motorn.  Det skulle vara kul att veta om den verkligen inte startade när dom tillbehören fungerade en gång i tiden.

Där finns både en knapp att dra ut, till en glödspiral. okänt var den sitter dock, spiralen alltså.
Sen finns det även en pumpknapp till diesel som man skruvar lite på så den lossnar och sen kan man pumpa med den. Min teori är att dom här ska användas tillsammans och förmodligen skapa en liten brasa i insugningsröret.
Sen finns det även en köldstartknapp på insprutningspumpen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14985
    • Östergötland
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #71 skrivet: 10 sep-13 kl 12:06 »
Jo, de där grejerna sitter på min. Det är en ensam glödare i insugsröret som sprutan träffar, men det har aldrig blivit någon brasa i min. Tror bara det skall bli ånga. Men det kan vara min glödare som är trött.

Men det hänger på dieselkvaliteten också. RME är värdelöst att starta på, sedan kommer dagens miljödiesel med inblandning tätt följt av blankdiesel. Den gamla dieseln (som är slut här sedan några år tillbaks) startade den betydligt bättre på, men de avgaserna smakade mer :P

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #72 skrivet: 11 sep-13 kl 23:10 »
Tanken är ju att förvärma insugningsluften,inte att skapa en regelrätt brasa ;D

Existens

  • Gäst
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #73 skrivet: 12 sep-13 kl 09:43 »
Njae.. säg inte det du..  Där är ju många traktorer som har en glödspiral i insuget som man trycker in diesel på. Nog måste det väl börja brinna? Vad har annars dieseln för funktion?

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #74 skrivet: 12 sep-13 kl 10:03 »
Njae.. säg inte det du..  Där är ju många traktorer som har en glödspiral i insuget som man trycker in diesel på. Nog måste det väl börja brinna? Vad har annars dieseln för funktion?
Exakt !
På min 35:a "poffar" det till rejält i insuget när man använder glödstarten.

Den där "pumpknappen" du nämner är väl till för att kunna pumpa fram bränsle när man tex kört tomt på diesel och måste lufta? Den pumpen har väl inte med kallstarten att göra !?

Startgas i måttliga mängder är inte alls så skadligt för en dieselmotor om det används rätt. Speciellt inte om man har en bra vinterolja som smörjer direkt vid start.

Etersprutan fick oförtjänt dåligt rykte eftersom man kan missbruka den genom att köra i flera patroner efter varandra och sedan köra igång motorn !! Då startar den med en explosionsartad effekt på motorn eller så spränger man kolvarna  :o
Likaså användes etersprutan ibland av militären för att tvångsköra traktorer som krånglade när dom skulle köras ur vägen eller lastas för transport till verkstad. Det mår ju naturligtvis ingen motor bra av !

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14985
    • Östergötland
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #75 skrivet: 12 sep-13 kl 10:18 »
Inte den pumpen, Raggarbonden. Den här sitter på i instrumentbrädan och låter dieseln träffa det enda glödstiftet  som sitter i grenröret. Men kan det vara tanken att det skall börja brinna där? Verkar lite riskabelt för brand bakåt mot luftfiltret. Jag tror det bara skall bildas dieselånga/dimma som sedan tänder lättare av kompressionen. Men jag tror bara ;D

Existens

  • Gäst
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #76 skrivet: 12 sep-13 kl 10:54 »
Nja, man kör ju startmotorn samtidigt så det sugs ju in i cylindrarna.
Sitter som sagt förfinade modeller på flera nyare traktorer. Jag har en modell på min Ford-83.

Och den allmänna meningen är nog att det ska brinna till lite.  Dock ingen valborgsmässoeld.. :)

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=19217

När det gäller startgas så är det ju ingen fara om man tar det varligt. Problemet kommer när man inte får igång den ändå, och börjar vräka i gas. Då slår man sönder kolvringarna med tiden. Och sen är den onda cirkeln igång där man behöver mer och mer gas.
 Men en lätt snabb ångsprayning lär inte skada.

John Deere hade ju eterpatroner som standard köldstart ett tag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14985
    • Östergötland
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #77 skrivet: 12 sep-13 kl 13:23 »
Då kanske det blir lättare. Skall kolla min. Tack för informationen :)

andtol

  • Gäst
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #78 skrivet: 12 sep-13 kl 13:54 »
Jag tycker det här är en trevlig tråd och skriver för att inte missa något... ;)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #79 skrivet: 22 sep-13 kl 21:30 »
Sambon hade havandeskapsförgifning, slutade med att barnet fick bli levererat lite tidigare än planerat.
Nu är jag inte bara traktorägare, utan även en stolt far. :o)
Dottern vårdas på neonatalavdelningen, men allt verkar gå som på räls, och skulle tro att vi får åka hem innom 2 veckor.
Tack så mycket för fortsatt diskussion om traktorn!

Jag talade som hastigast med en någorlunda mek-kunnig granne, som tyckte att jag skulle jobba på lite med avfettning på alla ytor, för att göra framtida arbete smidigare.
Rengöra glaskopp och montera loss dieseltanken och rengöra den rekommenderades också.

Börjar bli en liten "att göra" lista nu... Någon som har lust att hjälpa till lite med en prioriteringslista som jag kan beta av då jag kommer hem?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser