Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorn "Majorn"  (läst 18280 gånger)

RaggarBonden

• Hälsingland
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #20 skrivet: 19 aug-13 kl 21:15 »
Nej det är nog inte snabbväxel, din spak sitter till höger om huvudspaken. Det är för hög och låg av vanliga växellådan (och är inte kopplingsfri). På 100-serien (135, 165 etc.) så sitter Multipowerreglaget till vänster om ratten på instrumentbrädan. Vet inte var den är på 35X. Den spaken har ingen neutral.

Exakt ! Tror (utan att veta) att 35:an inte hade snabbväxel utan den kom med 135:an.

Min 35:a har minusjord och det borde er också ha !!

Ett tips är att byta olja i växellådan och motorn samt att byta oljefilter och bränslefilter så ni vet att allt sådant är juste  :)
Använd tex Agrol kombi classic i både motor och låda..

Raggarbonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

krikav

• Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 19 aug-13 kl 22:41 »
Snubblar jag över en sån där generator från en ford, så kanske jag tar itu med konverteringen. Annars så skjuter jag på det tillsvidare, det fungerar ju som det gör nu!
Vad är egentligen fördelarna med att konvertera från likström till växelström?

Ett tips är att byta olja i växellådan och motorn samt att byta oljefilter och bränslefilter så ni vet att allt sådant är juste  :)
Det låter som en mycket bra idé.
Bra att fixa lite grundläggande underhåll innan man börjar drömma på att totalrenovera. :)

Du bor också i Hälsingland, har du någon koll på var man skaffar olja och filter till denna traktor?

Aqualize

« Svar #22 skrivet: 19 aug-13 kl 22:51 »
Utan att veta hur det är med laddningen (verkar ju framkommit till växelströmsgeneratorns fördel) så ger den mer ström. Chans till snabbare laddning och man kan mäkta med fler strömförbrukare (massa arbetsljus).

Exakt ! Tror (utan att veta) att 35:an inte hade snabbväxel utan den kom med 135:an.

Raggarbonden 8)

Nja. 35:an fanns inte med MultiPower utan den hette uttryckligen 35X. 100-serien så är det ju samma modellnamn på dem.
http://www.konedata.net/Traktorit/MF35.htm

Håller med om att byta olja och filter överallt.
Däremot är jag konsekvent på att i motorn ska det vara motorolja och i transmissionen ska det vara transmissionsolja. Universaloljor är alltid kompromisser.
krikav; MF35 har kombinerad transmission och hydraulolja, då ska man använda transmissionsolja. En del traktorer har separata system, då kör man lämpligtvis med hydraulolja i hydraulsystemet.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 19 aug-13 kl 23:02 »
Olja på Granngården och reservdelar på Staffare som finns i Hudiksvall, Bollnäs och Kungsgården !

Och Agrol kombi är en MOTOR-olja som passar utmärkt till både motor och växellåda/hydrauliken till 35:an.
Den oljan överträffar alla specifikationer som krävs för din traktor och har fördelen att man bara behöver köpa en dunk till hela traktorn  ;)

Agrol har bara mycket bra oljor av modernaste kvalité.

Fördelen med växelströmsgenerator är att den laddar bättre, laddar vid lägre varv och har större effekt om man vill ha lite extra lysen på vintern !!

RaggarBonden  8)

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 19 aug-13 kl 23:07 »
MF35 har kombinerad transmission och hydraulolja, då ska man använda transmissionsolja. En del traktorer har separata system, då kör man lämpligtvis med hydraulolja i hydraulsystemet.

Njaa  :-[

Rekommendationen numer är att man använder kombiolja 10w30 i transmissionen på 35:an. Speciellt på vintern för att få fart på hydraulen vid kall väderlek !!

RaggarBonden  8)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 19 aug-13 kl 23:23 »
Citera

Cowboys har jag sett, och jänkare (ej att förväxla med 60-talare) men vad är en köttraska?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #26 skrivet: 20 aug-13 kl 00:50 »
Vad är egentligen fördelarna med att konvertera från likström till växelström?
Dels är en växelströmsgenerator enklare till konstruktionen, eftersom arbetslindningen står stilla och det bara är den svaga magnetiseringsströmmen som ska gå via kol och släpringar så är de delarna mycket mindre känsliga än på en likströmsgenerator med stora kolborstar och en kollektor med lameller.
Växelströmsgeneratorn har ett större användbart varvtalsområde än likströmsgeneratorn, på en traktor spelar det ingen större roll men på personbilar var man ofta tvungen att ha så låg utväxling till en likströmsgenerator att den inte laddade alls på tomgång, för att inte riskera att köra sönder generatorn då motorn gick på maxvarvtal.
Dessutom blir en växelströmsgenerator mycket mindre och lättare än en likströmsgenerator på samma effekt.
Eftersom de flesta växelströmsgeneratorer begränsar laddströmmen själva så blir laddningsregulatorn enklare och mindre känslig än för likströmsgeneratorer (en likströms-regulator innehåller inte bara spänningsreglering utan även en strömbegränsningsfunktion och ett s k bakströmsrelä).

Till sist så är ju många likströmsgeneratorer mycket gamla konstruktioner som är gjorda för att få regelbundet underhåll (det är t ex inte ovanligt att det ena lagret är ett glidlager som ska smörjas rätt ofta med oljekanna), och de är inte tänkta att klara mer än några hundra timmar mellan större service/renoveringar (grundlig rengöring från koldamm mm, svarvning av kollektor, ev byte av kol och lagerbussningar). Växelströmsgeneratorer från 70-talet och senare är däremot tänkta att klara åtminstone halva livslängden hos en personbil utan tillsyn.

En nackdel med växelströmsgeneratorer är att det är lätt gjort att förstöra dioderna i likriktarbryggan om man klantar sig (t ex kopplar in batteri med fel polaritet, har dålig kontakt någonstans på vägen mellan generator och batteri, ställer till med kortslutningar medan generatorn laddar, använder annan utrustning som ger spänningsspikar som t ex snabbladdare eller elsvetsar).

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 20 aug-13 kl 10:12 »
Cowboys har jag sett, och jänkare (ej att förväxla med 60-talare) men vad är en köttraska?
OT i denna tråd  :-[

Men "Köttraskor" är alltså Köttras-kossor   :D
Vad du menar med "(ej att förväxla med 60-talare)" förstår jag inte ?? Alla USA-tillverkade bilar av amerikansk modell är väl att beteckna som "jänkare".
Och Jänkare i detta fall är bland annat en Ford 1979

RaggarBonden  8)

krikav

• Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 21 aug-13 kl 10:12 »
Ringde staffare och har bestält luftfilter, oljefilter och bränslefilter.
Verkar som att denna traktor finns i två utförande, en med dubbla bränslefilter och en med bara ett.
Jag har bara ett filter, trotts att detta verkar vara något som bara äldre modeller har?
Jag trodde denna traktor var årsmodel 1962, men det är svårt att veta då den var i trafik första gången 1978...
Finns det något speciellt man bör tänka på med singel-filter varianten?

Ska ned på stan idag och jaga reda på ett nytt batteri. Haft batteriet på recond-programmet flera dagar nu men det verkar inte hjälpa.

Ska svänga in på granngården och skaffa en dunk av kombi-oljan.
Enligt mf35.se så är det den metoden som gäller på denna traktor. Motorolja överallt!!
http://mf35.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=5

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 21 aug-13 kl 20:38 »
Nej då ! Inget speciellt med singelfilter. Som vanligt se till att bara hälla i ren diesel ;)

Om inte Granngården har Kombioljan hemma så är denna på Swedol motsvarande :

"UNIVERSALOLJA Q8 T 1000 SAE 10W-30
Kombinerad motor-, transmissions- och hydraulolja av STOU-typ. Avsedd för diesel- och bensinmotorer. Speciellt anpassad för transmissioner ihopbyggda med våta bromsar. Universalolja för lantbrukare och entreprenörer.
Specifikation: API CF/SF, GL-4, New Holland NH 024C/324B/410B, MF M1127/M1135/M1139/M1141/M1144, GIMA CMS M 1145, Case MS 1118/1207/1209, Caterpillar TO-2, Allison C-4, ZF TE-ML 06B/06C/07B. Ford ESN-M2C 134 C/D."

Kostar 600:- för 20 liter...

RaggarBonden 8)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #30 skrivet: 21 aug-13 kl 21:20 »

Ska ned på stan idag och jaga reda på ett nytt batteri. Haft batteriet på recond-programmet flera dagar nu men det verkar inte hjälpa.

Några dagars batterirekonditionering är i stort sett lika med ingen alls. Även med de bästa s k desulfatorer får man räkna med att rekonditioneringen måste stå på en månad innan det blir någon tydlig förbättring (tumregeln är ju som sagt två dygn per kg batteri).

krikav

• Hälsingland
« Svar #31 skrivet: 21 aug-13 kl 23:04 »
Om inte Granngården har Kombioljan hemma så är denna på Swedol motsvarande :
Kostar 600:- för 20 liter...

Jag såg den på unax. (Tror dom är swedel återförsäljare.)
Det var rätt mycket dyrare per liter än granngårdens.
Får inte grejorna från Staffare förän måndag skulle jag tro, och då har granngården fått hem.

krikav

• Hälsingland
« Svar #32 skrivet: 21 aug-13 kl 23:10 »
Några dagars batterirekonditionering är i stort sett lika med ingen alls. Även med de bästa s k desulfatorer får man räkna med att rekonditioneringen måste stå på en månad innan det blir någon tydlig förbättring (tumregeln är ju som sagt två dygn per kg batteri).

Sådant tålamod har jag inte!
Sedan vet jag inte... Är ctecs "Recondition" verkligen samma sak som en sån där hemmabyggd desulfator?

Jag tror jag ska försöka renovera batteriet med kalialun,
Lead-Acid battery converted to Lead-Alum
.
Eller finns det någon anledning att avråda mig från ett sådant expriment? :)

LeCiffre

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #33 skrivet: 22 aug-13 kl 06:57 »
Varför hålla på och bråka med ett gammalt batteri?  Köp ett nytt och ha en traktor som startar i vinter. Jag har kört med batterier från Biltema i mina traktorer nu i många år utan problem.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #34 skrivet: 22 aug-13 kl 09:52 »
Sådant tålamod har jag inte!
Sedan vet jag inte... Är ctecs "Recondition" verkligen samma sak som en sån där hemmabyggd desulfator?

Jag tror jag ska försöka renovera batteriet med kalialun, Lead-Acid battery converted to Lead-Alum.
Eller finns det någon anledning att avråda mig från ett sådant expriment? :)

Det är i princip samma sak, likaså färdigbyggda desulfatorer som säljs i olika webshoppar. Skillnaden är bara att Ctec-laddaren gör samma jobb som en desulfator + ett spänningsaggregat som håller lämplig spänning under hela desulfateringen och ser till att inte desulfatorn råkar djupurladda batteriet. Det är dock viktigt för desulfateringen att man verkligen lyckas få in korta kraftiga strömpulser i batteriet, det är alltså inte så lämpligt med meterlånga sladdar som det brukar bli frågan om på en batteriladdare. Dessutom kommer långa kablar att fungera alldeles för bra som antenner för att sprida störningar omkring sig, så en riktigt kraftig desulfator skulle aldrig kunna bli godkänd för CE-märkning med mer än kanske 20 cm långa kablar.

De här "knepen" med att hälla i olika salter i gamla bilbatterier brukar ge en ganska kortvarig förbättring. Ofta blir självurladdningen hög och batteriet försämras snabbt efteråt. Man får nog se det där med salter som något skumma bilhandlare kan hålla på med för att få liv i ett skräpbatteri som man kan skicka med en 5000-kronorsbil med runthörnetgaranti.

krikav

• Hälsingland
SV: (Ämne saknas)
« Svar #35 skrivet: 22 aug-13 kl 12:02 »
Varför hålla på och bråka med ett gammalt batteri?  Köp ett nytt och ha en traktor som startar i vinter. Jag har kört med batterier från Biltema i mina traktorer nu i många år utan problem.

Glömde nämna, men jag köpte ett nytt batteri när jag var i stan igår. Så traktorn ska få ett nytt och fint.

Anledningen att jag vill "bråka" med gamla batterier, är att jag ser det som en möjlighet för mig att skapa en batteribank till eventuell egen el produktion.
Alun renoveringen verkar inte vara något som kan göra ett bilbatteri till ett bilbatteri igen, utan snarare något som kan få ett bilbatteri att bli ett lite mindre kraftfullt batteri som kanske kan användas till andra andamål.

krikav

• Hälsingland
« Svar #36 skrivet: 27 aug-13 kl 00:57 »
Jag har fått fyra filter från staffare nu.

Men jag är lite orolig att jag fått fel!

Ett sånt här vilket känns helt i sin ordning:
http://www.farmingparts.com/en/Massey-Ferguson-Engine-Oil-Filter--1883258M92/m-558.aspx

Men sedan fick jag två stycken:
http://www.farmingparts.com/en/Massey-Ferguson-Fuel-Filter--3405418M2/m-319.aspx
Ska det verkligen vara samma filter på sekundärfilterplatsen och primärfilterplatsen?

Där det blir riktigt knepigt är dock det sista filtret, där jag förväntade mig ett luftfilter så fick jag istället:
http://www.tractorpartsinc.com/massey_ferguson_tractor_parts_hydraulic_pump_strainer_521451m1_4913_prd1.htm
Något hydralfilter? Detta kostade skjortan dessutom... :(

Behöver jag hydralfiltret, och saknar jag ett luftfilter? :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #37 skrivet: 27 aug-13 kl 07:19 »
Om man får tro på filtertillverkaren Mann, så ska det vara olika huvudfilter och förfilter för bränslet, dessutom kan det förekomma två olika finfilter så man måste kolla i förväg vad som passar innan beställning. Heter motorn A3.152?

https://www.mann-hummel.com/online-catalog/EU/eng/vehicle/MANN-FILTER%20Katalog%20Europa/Vehicles/OFF-HIGHWAY%20APPLICATIONS/MASSEY-FERGUSON%20TRAKTOREN/30-Serie/35%20A3.152%20%28T54336%29

Något utbytbart luftfilter verkar inte finnas, så då har traktorn antagligen en oljebadsluftrenare som ska rengöras och fyllas med fräsch olja regelbundet, se instruktionsbok.

Det där hydraulfiltret verkar vara en sil snarare än ett regelrätt filter, förmodligen är det normalt tänkt att man ska rengöra det och bara byta om silduken verkligen är skadad. Se instruktionsboken där också!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 27 aug-13 kl 07:27 »
10 dollar är inte dyrt. Vad fick du ge hos Staffare? Hydraulfiltret kan nog vara bra att byta om det aldrig är gjort.

Aqualize

« Svar #39 skrivet: 27 aug-13 kl 10:43 »
Ska inte svära på det men min MF 175 med perkinsdiesel tror jag har samma filtertyp för båda bränslefiltren som sitter i följd. Har bytt det en gång. Svårt att komma ihåg och jag kan först om 2 veckor. Kan dock inte säga hur det är på din traktor. Tror båda mina bränslefilter var av spinn-on-typ.

Hydraulpumpen har inget filter utan en sil så den ska man alltså kunna rengöra själv. Personligen tycker jag inte om att återanvända saker så mycket så ser det ut som silen inte går att få ren så sätter man i nytt. De med Multi-power har en oljekylare i fronten, på röret till den finns det transmissionoljefilter monterat. Men som sagt bara på MP-modeller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser