Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorn "Majorn"  (läst 18300 gånger)

krikav

• Hälsingland
Traktorn "Majorn"
« skrivet: 17 aug-13 kl 22:15 »
Efter inrådan från tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=158033.0
Så har jag nu skaffat mig en traktor.

MF35:a, inköpt ifrån militärt överskott för ungefär 30 år sedan. Agerat plogmaskin efter det.
För att ära dess förfluta i det militära, så tycker vi att namnet "Majorn" passar bra.

Gått 2500 timmar och verkar vara i hyfsat skick.
Årsmodell 1962, trecylindrig diesel.
Däcken ser ok ut, högra kanske är lite mer slitet.

18 tusen fick jag ge, kanske lite i högsta laget, men då var den rätt nära... Fick slingra mig hemmåt över 15km grusväg. :)

krikav

• Hälsingland
SV: Traktorn "Majorn"
« Svar #1 skrivet: 17 aug-13 kl 22:22 »
Majorn gick inte igång av egen maskin då den skulle köras hem, utan behöver startkablar.
Efter att jag kört hem så såg jag att batteriet var satt så att + polen gick mot jord, vilket känns galet. Jag vände på det så att - polen går till jord istället.
Batteriet i sig verkar korrekt laddat, så att rött mot pluss och svart mot minus resulterar i +12.6, medan rött mot - och svart mot + resulterar i -12.6v.
Är elektroniken bakvänd i denna, eller hade personen som monterade in batteriet för dåliga glasögon på sig? :)

Sedan majorn fått ladda batterierna i 6 timmar och volten mättes upp till 12.6 så prövade jag igen.
Startar fortfarande inte! Motorn går runt lite, men inte nog för att tända till.

Kan det vara så att Majorn har strömfall innan startmotor?
Är batteritet i dåligt skick, och 12.6 inte tillräckligt?

Vad annars kan vara galet?

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 aug-13 kl 22:35 »
Jag tror att du får flytta tillbaka +kabeln till jord,det var så på vissa traktorer.
Sen vad felet är har jag ingen aning om kanske kassa batterier.
Mvh anders
Grattis till traktor köpet förövrigt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-13 kl 22:46 »
Snart får du nog svar från någon som kan 35:an, men grållen (föregångaren) har plus till chassit. 12,6 volt är bara halvfullt batteri, men det borde räcka. Men har du kastat om kablarna så går det inte ;)

Batteriet är nog inte det bästa, eller så reagerar den på namnet. Den kanske inte vill förknippas med Fordson Major...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 17 aug-13 kl 22:56 »
Plusjordade elsystem är mycket vanliga på äldre engelska fordon, i personbilar gick den engelska bilindustrin över till minusjord omkring 1970, dvs ungefär samtidigt som man började använda växelströmsgeneratorer.

12,6 V är helt normalt för ett fulladdat 12 V-batteri som har stått orört någon vecka efter laddning (eller lätt urladdat genom att man t ex har haft lyset på en stund). Men mät spänningen medan du gör ett startförsök, om spänningen över batteriet då sjunker under ca 9-10 V så är det antingen i dåligt skick eller fortfarande inte tillräckligt laddat.
Ska man ladda ett batteri på plats i ett fordon så bör man räkna med minst ett dygns sammanhängande körning innan det är fulladdat, det är mycket mer effektivt att använda en vanlig batteriladdare.

I och med att traktorn har plusjordat elsystem så gissar jag att den har likströmsgenerator och mekanisk laddningsregulator (en bakelitlåda med två eller tre reläer i). En sådan ger inte riktigt lika stabil spänning som man kan vänta sig i elsystemet på en modern bil med elektronisk laddningsregulator, och moderna batterier tål ofta inte den varierande spänningen i längden. Framför allt finns det risk att man måste fylla på vatten ofta i batteriet om laddspänningen är för hög långa perioder. Den dag du bestämmer dig för att byta batteri, så köp ett batteri som har löstagbara cellproppar så det går att fylla vatten. Det är en fördel om batterikärlet är vitt eller genomskinligt så man kan kolla vätskenivån från sidan. S k marin- eller fritidsbatterier brukar tåla opålitlig spänningsreglering bättre än vad moderna bilbatterier gör, men de har å andra sidan sämre köldstartegenskaper.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 17 aug-13 kl 23:04 »
Snart får du nog svar från någon som kan 35:an, men grållen (föregångaren) har plus till chassit. 12,6 volt är bara halvfullt batteri, men det borde räcka. Men har du kastat om kablarna så går det inte ;)

Batteriet är nog inte det bästa, eller så reagerar den på namnet. Den kanske inte vill förknippas med Fordson Major...

Jag hade en grålle med minusjord.

krikav

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 18 aug-13 kl 02:12 »
Jag tror att du får flytta tillbaka +kabeln till jord,det var så på vissa traktorer.
Sen vad felet är har jag ingen aning om kanske kassa batterier.
Mvh anders
Grattis till traktor köpet förövrigt.

Jag har flyttat tillbaka det nu. Lustigt att man är så snabb att tänka "dom har säkert gjort fel" som första reaktion då man ser något som man tycker verkar helt tokigt!

krikav

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 18 aug-13 kl 02:17 »
12,6 V är helt normalt för ett fulladdat 12 V-batteri som har stått orört någon vecka efter laddning (eller lätt urladdat genom att man t ex har haft lyset på en stund). Men mät spänningen medan du gör ett startförsök, om spänningen över batteriet då sjunker under ca 9-10 V så är det antingen i dåligt skick eller fortfarande inte tillräckligt laddat.
Ska man ladda ett batteri på plats i ett fordon så bör man räkna med minst ett dygns sammanhängande körning innan det är fulladdat, det är mycket mer effektivt att använda en vanlig batteriladdare.
Ska lämna laddarn på över natten nu. Har ingen assistent vaken längre så kan inte kolla spänningen under startförsök. :)

I och med att traktorn har plusjordat elsystem så gissar jag att den har likströmsgenerator och mekanisk laddningsregulator (en bakelitlåda med två eller tre reläer i). En sådan ger inte riktigt lika stabil spänning som man kan vänta sig i elsystemet på en modern bil med elektronisk laddningsregulator, och moderna batterier tål ofta inte den varierande spänningen i längden. Framför allt finns det risk att man måste fylla på vatten ofta i batteriet om laddspänningen är för hög långa perioder. Den dag du bestämmer dig för att byta batteri, så köp ett batteri som har löstagbara cellproppar så det går att fylla vatten. Det är en fördel om batterikärlet är vitt eller genomskinligt så man kan kolla vätskenivån från sidan. S k marin- eller fritidsbatterier brukar tåla opålitlig spänningsreglering bättre än vad moderna bilbatterier gör, men de har å andra sidan sämre köldstartegenskaper.
Jag ser en bakelitlåda till höger om ratten,
Det är ett marinbatteri som sitter i! Går att fylla på vatten det via de löstagbara cellpropparna.
Batteriet är tyvärr inte genomskinligt, men det är någon slang som går ut ifrån det, kan det vara till för att se nivå tro. Eller är det bara för luftning?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 18 aug-13 kl 09:05 »
Slangen är för avgasning, altså för att få ut gasen som bildas om man laddar för hårt. Tippar du batteriet så kommer batterisyran att läcka där. Gör inte så.

Ta en längre sladd från batteriets minuspol och dra in tillfälligt i hytten så du ser mätaren själv när du startar.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 18 aug-13 kl 09:18 »
Precis, luftning av knallgasen.

krikav

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 18 aug-13 kl 11:04 »
Men mät spänningen medan du gör ett startförsök, om spänningen över batteriet då sjunker under ca 9-10 V så är det antingen i dåligt skick eller fortfarande inte tillräckligt laddat.

Jag hade batteriet i traktorn över natten, med en 7 amperes vanlig batteriladdar ansluten. Ca 10h laddning, utöver det jag laddade igår (3-4h?)
Borde ha gett batteriet 70+ Ah?

Testade spänningen under startförsök nyss, och fick mycket riktigt ett spänningsfall ned till 9.10v.

Kollade vattenivån, och cellerna är täckta.
Gissar att batteriet är slut?
Som jag förstod det av säljaren så har traktorn bara stått i ett garage i två år, och kan inte tänka mig att dom underhållsladdat en enda gång under den tiden.

Har hört talas om att man kan chocka gamla batterier till liv, genom att dra ur dem helt, sedan polvända, sedan dra ur helt igen och sedan ladda upp som normalt.
Är detta något jag kan prova på?

Något jag bör tänka på isåfall?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 18 aug-13 kl 11:28 »
Gör inget sådant försök, batteriplattorna är byggda för plus och minus. Med en bra modern laddare kan du fräscha upp batteriet, fungerar olika bra beroende på batteriets skick. Här har ungefär vartannat batteri blivit ok igen.

Batteriet är inte slut, men inte i toppskick. Men vill du ha säker start i vinter så byt till ett bra och se till att det aldrig går under 12,3 volt någon längre tid, det är då de försämras. Titta på batteriets CCA (cold crank ampere), så du får ett med klipp i. Jag har ett litet optima i firmabilen, dyrt men otroligt bra.

Fin traktor föresten, som grålleägare blir man lite sugen på att byta upp sig ;D

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 18 aug-13 kl 19:44 »
Om en batteriladdare är märkt 7 A så brukar det innebära att den lämnar 7 A då den är ansluten till ett batteri som är i bra skick men totalt urladdat. Under laddningens gång minskar strömmen, och i genomsnitt blir laddströmmen ofta kanske hälften eller en tredjedel av laddarens märkström.

Optimabatterier är mycket känsliga för spänningsregleringen när de används i fordon, och de bör bara användas i moderna fordon där generator, laddningsregulator mm är av pålitlig typ och i perfekt skick. Somliga påstår att de är sämre än vanliga bilbatterier på att tåla att småförbrukare drar en liten ström länge men däremot är de överlägsna på att ge hög ström kortvarigt för att t ex starta en stor och kall dieselmotor.

Något som däremot ofta - men inte alltid - fungerar för att få fart på gamla bilbatterier är att koppla in en s k desulfator, dvs en anordning som drar en svag ström ur batteriet och skickar korta kraftiga strömpulser tillbaks. Men man ska inte ha bråttom, typiskt är att en sådan behandling tar ungefär en månad. Man brukar visst räkna med två dygn per kg batteri. Man måste se till att batteriet varken blir djupurladdat eller fulladdat under desulfateringen, somliga använder en solcellsregulator för detta ändamål, jag använder ett vanligt stabiliserat nätaggregat i serie med en diod. Syftet med dioden är att inte laddaren/nätaggregatet ska "svälja" strömpulserna som är avsedda för batteriet.
Om batteriet är mekaniskt skadat (t ex sönderfruset, polerna lösa, allvarlig kortslutning i någon cell, trasiga mellanväggar mellan cellerna eller så svårt sulfaterat att kortsidorna har svällt upp och känns hårda) så är det dock inget att göra åt det.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 18 aug-13 kl 20:27 »
Något som man märker med ett optima-batteri är att man blir lite lurad av dess låga inre motstånd. Eftersom bilen hoppar igång som om den hade dubbla 80 Ah batterier så glömmer jag ibland att det bara är ett litet 45 Ah som sitter i. Låter man något stå på tar det inte lång tid förrän det blir att vifta med startkablarna ;D

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 18 aug-13 kl 22:12 »
Snygg traktor !! Verkar vara ett fynd  :)

Jag skulle göra som jag gjort på min 35:a

Byt till en bosch generator växelströmmare från tex en gammal Ford V6:a. Vänd sen på polerna så att du har minus till jord.
Fungerar utmärkt ! Likströmsgeneratorerna fungerar som skit.

Boschgeneratorn passar utan modifiering med en lång helgängad bult, en mutter som mothåll och lite improvisation....

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Aqualize

« Svar #15 skrivet: 19 aug-13 kl 09:17 »
Tractordata.com verkar vara nere nu men jag har direktlänken. Får se om det kommer upp.
http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/7/2/729-massey-ferguson-35.html
Där kan det stå om det är plus- eller minusjordat som original. Enligt kopplingsschemat på den här sajten (som inte säger något om original eller inte) så verkar likström vara minusjordat.
http://mf35.se/kopplingsschema/kop.htm

Sen 'Majorn', var vaksam på traktorentusiaster förknippar det med Fords Major / Power Major / Super Major. Säger du att du har en Major eller "ska ut och köra med Majorn" så blir det missförstånd.
Om det är en 35X egentligen, den med snabbväxel (Multi Power) så går det inte att bogsera igång den. De utan snabbväxel går att bogsera igång.

krikav

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 19 aug-13 kl 11:30 »
Jag har nog multipower. En spak som ger mig hög och låg växel och neutral.
Tack för länken!

Till folk som inte är invigda tror jag vi kommer kalla traktorn "mf35:an", då det inte leder till missförstånd. ;)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 19 aug-13 kl 11:55 »
Kan du inte låta den stiga i graderna? Översten har i alla fall jag inte hört någon traktormodell som heter.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 19 aug-13 kl 12:31 »
Miss Fergie kanske?  ::) Rö å grann..........
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Aqualize

« Svar #19 skrivet: 19 aug-13 kl 13:43 »
Jag har nog multipower. En spak som ger mig hög och låg växel och neutral.
Tack för länken!

Till folk som inte är invigda tror jag vi kommer kalla traktorn "mf35:an", då det inte leder till missförstånd. ;)
Nej det är nog inte snabbväxel, din spak sitter till höger om huvudspaken. Det är för hög och låg av vanliga växellådan (och är inte kopplingsfri). På 100-serien (135, 165 etc.) så sitter Multipowerreglaget till vänster om ratten på instrumentbrädan. Vet inte var den är på 35X. Den spaken har ingen neutral.

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser