Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Shettis: Vad krävs?  (läst 2418 gånger)

Bäcka-Torparn

• -
Shettis: Vad krävs?
« skrivet: 15 aug-13 kl 15:43 »

Ohoj!

Jag skulle behöva ha lite extra hjälp på torpet, en liten dragare som kan dra hem stock från skogen och kanske hjälpa till med slåtter av småmarkerna.

Hästvana har jag, så det är inga bekymmer.
MEN: Jag har inget stall!

Är det nödvändigt? Eller räcker det att man har en torr och fin lösdrift?

Det är ju onekligen lättare att bygga en lösdrift än ett stall..  :-[

Och är det någon som kommit fram till hur lagen tolkas: Måste man ha 2 hästar eller går det bra med sällskap av ex. en get?

Torpare, jägare och fiskare.
Utedasset är mysigt, med utsikt över skog och äng.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Shettis: Vad krävs?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-13 kl 15:56 »
Det går fint med en lösdrift, tror en shettis behöver ungefär 5 kvadrat eller något sånt, men bygg gärna större såklart. Jag skulle nog köra på två shettisar, det skiljer ju inte så mycket i mat mot en get och sen kan du lära dig parköra med dem så klarar du ännu mer av arbetet på gården!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

hånung

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 aug-13 kl 16:10 »
Att slå vall med så liten dragare kan du slå ur hågen  för mig veterligen finns inge sådan liten maskin .Nä slå det ur hågen att kunna slå vall med schettis  bättre att lära sig slå med lie däremot att hämta din ved mm det klarar den ypperlige  och även andra små sysslor .

Bäcka-Torparn

• -
« Svar #3 skrivet: 15 aug-13 kl 16:18 »
Att slå vall med så liten dragare kan du slå ur hågen  för mig veterligen finns inge sådan liten maskin .Nä slå det ur hågen att kunna slå vall med schettis  bättre att lära sig slå med lie däremot att hämta din ved mm det klarar den ypperlige  och även andra små sysslor .

Skrev ingenstans att hästen skulle dra slåtterbalken?

Bäcka-Torparn

• -
« Svar #4 skrivet: 15 aug-13 kl 16:19 »
Det går fint med en lösdrift, tror en shettis behöver ungefär 5 kvadrat eller något sånt, men bygg gärna större såklart. Jag skulle nog köra på två shettisar, det skiljer ju inte så mycket i mat mot en get och sen kan du lära dig parköra med dem så klarar du ännu mer av arbetet på gården!

Ja, det var mest en fundering, såklart är det bättre med två hästar.

Men en lösdrift på 10-15kvm nånting borde ju funka kanon då?

Luff

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 15 aug-13 kl 16:25 »
Då är det gott om plats.
//Luff

hånung

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 aug-13 kl 16:56 »

Skrev ingenstans att hästen skulle dra slåtterbalken?
Oki fick bara den uppfattningen  efter som ja läste detta . kanske hjälpa till med slåtter av småmarkerna.

rimfrost

• Småland
« Svar #7 skrivet: 26 aug-13 kl 17:06 »
Observera att lägsta takhöjd för alla hästar, även shettis, är 2,2 meter. I både ligghall och stall. Har varit ett herrans liv med länsstyrelsen för de som föder upp shettisar häromkring för att de bara har 2,0 m.
Shettisar är underbara små djur, starka dragare, ypperliga för att ta hem lite vem, skotta snö med eller bara åka pulka efter på vintern :)
De behöver arbeta för att hålla sig friska dock, samt mycket sparsamt med mat. Men det viktigaste är att man har koll på när gräset är som kraftigast och undvika det. Mina shettisar går på bete på sommaren, men absolut inte gödslat, kraftigt bete. Och endast små arealer i taget så det går ner lite i vikt innan de släpps på mer. På vintern får de fri tillgång på sent skördat hösilage och de blir inte ett dugg tjocka. Men jag håller ju som sagt igång dem också.
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare
torbjorn, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser