Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?  (läst 25128 gånger)

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« skrivet: 19 feb-07 kl 11:02 »
Hallå!

Som ung med nytt körkort körde jag en SAAB 99 från 70-talet. Med 80 hk tog mig fram överallt. Den drog ungefär lika mycket som min Volvo jag har idag. Den har 170 hk vilka jag aldrig använder.

Jag hade gärna sett att min bil idag hade 80 hk, trots att det är en stor kombi, och halva besinförbrukningen istället. Varför har tekniken och bilindustrin gjort motorstarkare bilar, med reklam som bara fokuserar på prestande och sport?

Var finns de rikitgt bensinsnåla bilarna som inte gör avkall på utrymme eller komfort!?

Tomas
« Senast ändrad: 19 feb-07 kl 11:52 av Tompaiuppsala »

Tompas11

• Västmanland
Re:Var är de riktigt bensinsnåla bilarna?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-07 kl 11:26 »
Frågar man bilindustrin så får man till svar att kunderna efterfrågar stora och starka bilar, gärna med fyrhjulsdrift också. Eftersom bilindustrin är som vilken annan industri som helst så tillverkar man naturligtvis det som säljer och som i slutänden genererar vinst.

Vad som behövs för att bilindustrin ska ställa om biltillverkningen och börja tillverka bränslesnåla bilar är att kunderna efterfrågar just sådana produkter. Blir efterfrågan tillräckligt stor så kommer bilindustrin att anpassa sin tillverkning efter detta. Självfallet kan även lagstiftning beträffande skärpta utsläppsnivåer ha en betydande påverkan för att påskynda införandet av bränslesnålare bilar på marknaden.
If it doesn't work, chrome it!

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #2 skrivet: 19 feb-07 kl 11:45 »
...men varför efterfrågas inte dessa bilar då? I en tid med stigande bensinpriser och en försämrad miljö?  ???

Det känns som om vi lever i två världar!?!?! Hemma och i tanken har vi miljötänket och ett ekonomiskt sinnelag, i bilaffären växer hornen ut och vi ser på prestanda, fakta som acc 0-100 km/h osv

Bensinförbrukningen noterar vi först när det bli aktuellt att tanka  :(

Gröfre Slissing

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 feb-07 kl 11:53 »
Hej!  VAR läste jag att 5hkr behövs för att hålla 50 km/tim? G.S

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 feb-07 kl 12:23 »

Fråga forummedlem "Skytten". Han har ett bränslesnålt fordon ... kommer inte ihåg vad "bilen" kallas. Han har skrivit om den flera gånger.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #5 skrivet: 19 feb-07 kl 12:55 »
Den som köper en ny bil har ofta mycket pengar, den nya bilen är inte sällan en tjänstebil.
Det innebär att det inte är föraren som betalar, utan företaget. Företaget betalar ofta även drivmedlet.
Under de förutsättningarna prioriteras inte bra driftsekonomi särskilt högt, ej heller att bilen skall vara lättmekad.
Skulle jag genom ett under få råd att köpa en ny bil så vill jag givetvis ha en bil som är billig i drift, bekväm att köra, inte rostar, inte går sönder, inte har drivor med elektrisk extrautrustning och är lätt att meka. Sådana bilar är inte särskilt svåra att göra, men det är begagnatköparna som vill ha såna bilar, inte nybilsköparna och det är för nybilsköparna som bilarna byggs.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Tompas11

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 19 feb-07 kl 15:01 »
Vad som krävs är väl att också företagen blir mer miljömedvetna och mer kostnadseffektiva. Detta är något som jag tror kommer men det tycks ta sin tid. I och med att bränslepriserna stiger i höjden så lär nog insikten om framförallt kostnaden för bränsleslukande bilar öka i motsvarnade grad. Detta gäller säkert också för allmänheten i stort.

När det gäller frågan om elektrisk och elektronisk utsrustning i våra bilar så kommer detta inslag att öka framöver. Detta innebär också att säkerheten för de åkande kommer att förbättras. Vad gäller att bilen ska vara lätt att reparera för bilägaren själv så är tyvärr trenden den motsatta. Bilarna blir mer och mer komplicerade och det krävs i allt större grad dyr utrustning och bättre kunskap för att kunna felsöka och reparera.

ollebolle

« Svar #7 skrivet: 19 feb-07 kl 17:50 »
Jag bävar inför den dag då någon biltillverkare "ger bort" bilen för att sedan ta in pengarna på service och förbrukning.

Man kan enkelt plombera komponenter, sätta chippade delar mm så att ingen annan kan hålla igång bilen, laga och fylla på eller byta delar.

Så har skett inom skrivarmarknaden. En skrivare kostar mindre än en uppsättning bläckpatroner.

Om en tillverkare börjar med detta system så är alla andra tvungna att följa efter. Detta måste vi sätta stopp för. Vi ska vid köp av ny bil kolla underhållskostnader under bilens livslängd. Men vad hjälper det när bilen köpts av ett företag.

Kamrem är en sådan detalj som kan kosta åtskilliga tusenlappar. Vissa bilar bl.a Skoda Felicia tror jag det var har inte det. Starkt + när man köper en beg.

« Senast ändrad: 19 feb-07 kl 17:51 av ollebolle »

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 feb-07 kl 19:29 »
Det stämmer att det är i den storleksordningen. 4-9kW har jag läst mig till men kommer just nu inte ihåg var. Det varierar lite med frontarean och luftmotståndskoefficienten.
Kom även ihåg att elbakrutan, elvärmda speglarna och elstolarna tillsammans ligger i storleksordningen 1hk, 1-1,5kW.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 19 feb-07 kl 19:39 »
Visst har väl Skoda Felicia kamrem. Framtidens bilar kommer nog inte att ha kamrem. BMW experimenterar med motorer utan kamaxel och därmed ingen kamrem. Ventilernas öppning och stängning kommer att ske helt elektroniskt. Fördelen är färre rörliga delar och därmed lägre produktionskostnader och lägre bränsleförbrukning. Man bävar inför vad som sker när det blir fel på elektroniken. Krökta ventiler och/eller skadade kolvar som kostar skjortan att åtgärda plus naturligtvis kostnaden för att åtgärda elektronikfelet.

Man är även inne på elektronisk styrning d.v.s rattens rörelser ska överföras elektroniskt till framvagn och hjul. Även bromsarna ska kunna styras elektroniskt men där tror jag man har backat för närvarande. Framtidens bilmekaniker kanske måste vara elektronikingenjörer. Huvaligen!

Vidar

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 feb-07 kl 20:17 »
En del biltillverkare har faktiskt börjat göra småbilar. Jag vill egentligen inte göra reklam för toyota* men dom har gjort en liten bil med en minimal dieselmotor i, lätt & tunn plåt (kan svära på att jag druckit öl ur burkar med tjockare plåt än det är i bakdörrarna) och en bra automatlåda. Tror den drar knappt 0.3 dl/milen.
Om man bara ska förflytta två personer i stan, inte köra uppför större backar, inte är rädd för att krocka eller skäms för att köra toyota så är den nog helt ok.

*avskyr dom intentsivt sen jag jobbade hos en av deras underleverantörer, Scandia Transport i två månader, antagligen ett av dom sämsta skitställen jag varit på i fråga om personalpolitik. Det gamla skämtet "du behöver inte vara dum för att jobba här (men det underlättar)" fick en ny innebörd...

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #11 skrivet: 19 feb-07 kl 20:49 »
Tja... Volkswagen har en konceptbil som helt enkelt kallas The one liter car. Jag skulle uppskatta den bränsleförbrukningen i alla fall...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #12 skrivet: 19 feb-07 kl 21:22 »
Bensinsnåla bilar finns, men måste de vara så fötvivlat små?

Nä kommer den rejäla kombin med en ekonomisk motor under 100 hk??

Attis

• -
« Svar #13 skrivet: 19 feb-07 kl 22:10 »
Jag har precis skaffat en Peugeot 307 diesel, den är ganska rymlig och drar med vinterdäck 0,55l milen blandad körning (fabriksupg säger 0,46). Den har partikelfilter så den är inte så miljövidrig heller. Dock straffas jag rejält på fordonskatten. Det är mycket billigare om man kör stadsjeep eller Porsche   ::)
/Attis

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 19 feb-07 kl 22:54 »

Har funnits lite av och till. Själv har jag en 21år gammal Audi 100 Avant med 90hk förgasarmotor. Den går lätt under 0,7 l/mil. Med en seriös styrning av förbränningen och lättrullande däck borde det inte vara någon stor grej att få en modern efterföljare att dra 0,4-0,5 l/mil. En Audi A6 från c:a 1995 med heffastor dieselmotor drar ju under halvlitern.
En aningen mindre bil som Opel Kadett/Astra var på sin tid en sparbössa den också.

Vi konsumenter måste sätta krav på tillverkarna och sedan verkligen köpa bilarna när dom finns på marknaden. Annars blir det som VW Lupo/Seat Arosa, dom dör sotdöden för ingen köper dom nya, men alla vill ha en bättre begagnad.

Tapio

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 19 feb-07 kl 22:57 »

Halaj!

Buggen är att dina ingångskriterier till problemet är felaktiga.

Vi jämför två motorer, på 100 och 150 hk.
Givet samma verkningsgrad så kommer såklart den effektstarkare motorn att dra 50 % mer bränsle. Men bara om du verkligen tar ut denna effekt ur båda!

Men om du skulle ligga i 50 km/h och ta ut bara 5 hk (en högst realistisk nuffra) så är nog skillnaden motorerna emellan ganska marginell.  

Näe, ditt problem består just i att du vill ha en rejäl kombi.

Rejäl kombi innebär stor frontarea, vilket ger stort luftmotstånd.
Rejäl kombi innebär hög vikt, vilket straffar sig i accelerationerna inne i stan.

Du kan_inte_trolla bort de två problemen med en motor med låg toppeffekt.

//T

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 19 feb-07 kl 23:08 »
Halaj!

Givet samma verkningsgrad så kommer såklart den effektstarkare motorn att dra 50 % mer bränsle. Men bara om du verkligen tar ut denna effekt ur båda!

Men om du skulle ligga i 50 km/h och ta ut bara 5 hk (en högst realistisk nuffra) så är nog skillnaden motorerna emellan ganska marginell.  

Rejäl kombi innebär hög vikt, vilket straffar sig i accelerationerna inne i stan.

//T

Nja, det beror ju på hur motormodellen läggs. Optimerar du respons före låg förbrukning på dellast så sticker ju förbrukningen i höjden.
I mitt förra exempel med min gamle Audi 100 Avant så finns samma motor i VW Golf och Golfen drar mer trots mindre och lättare bil. Mycket beror ju på luftmotståndet, släppet i bakkant m.m. Och skall jag vara ärlig så fraktar jag mest luft i min stora kombibil.

Tapio

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 19 feb-07 kl 23:28 »
Halaj!

Det finns inget motsatsförhållande i god trottelrespons och låg dellastförbrukning vare sig i en gammal el. ny bil.

Förr i tiden sköttes trottelresponsen med accpumpens storlek och justering el. förgasaroljans viskositet beroende på förgasartyp.
Dellastförbrukningen bestämdes av primärmunstyckena el. förgasarnålen beroende på förgasartyp.

Nuförtiden sköts trottelresponsen med transientanrikning (motorn skiter i vad lambdasonden säger och går i open loop) och dellastförbrukningen med lambdasonden. Vissa moderna bilar har t.o.m. bredbandslambda som medger mager blandning vid dellast.

//T

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #18 skrivet: 19 feb-07 kl 23:49 »
Halaj!

//T

Det jag egentligen försöker säga är att jag vill ha en bensinsnål stor bil. Även om det inte är lika med låg toppeffekt så drar en stark motor med fler cylindrar och större friktionsmostånd och häftigare konstuktion mer soppa. Jag ägde en kort tid en Audi S4, 265 hk. Trots att jag körde som med ett ägg under gasfoten drog den ändå mycket soppa, även om det bara behövdes 5 hk i 50 km/h.

De få gångerna jag tog bort ägget blev det virvlar i tanken  :P

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 feb-07 kl 01:03 »
Man är även inne på elektronisk styrning d.v.s rattens rörelser ska överföras elektroniskt till framvagn och hjul. Även bromsarna ska kunna styras elektroniskt men där tror jag man har backat för närvarande. Framtidens bilmekaniker kanske måste vara elektronikingenjörer. Huvaligen!

Vi har drabbats av detta. Plötsligt slutade bilen att alls bry sig om vad man gjorde med gaspedalen, motorvarvet pendlade ändå mellan 1000-1400. Efter lite efterforskning visade det sig att de tyska ingenjörerna tyckt det var alldeles för enkelt och driftsäkert med en vajer mellan pedal och gasreglage och ersatt detta med en potentiometer, en massa elektronik, sladdar, reläer, vad vet jag. Funkar gör det i alla fall inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser