Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmedyna till katt ute?  (läst 17407 gånger)

FruFågel

• Västergötland
Värmedyna till katt ute?
« skrivet: 12 aug-13 kl 04:43 »
Funderar på att skaffa en sådan där snuggelsafe värmedyna som man värmer i micron.
Nu undrar jag bara om det går att ha den ute eller går den sönder om vätskan i den fryser? Har läst om den men det står ingenstans att den bara är för innomhusbruk.
Har ett välisolerat katthus där dom kan vara om vi inte är i närheten när dom vill in. Men dom älskar verkligen värmen och jag är blödig :P

Så om någon här har erfarenhet och/eller tipps på värmedynor eller annan värme till katthus så är det väldigt välkommet. :)

Nina W

• Värmland
SV: Värmedyna till katt ute?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-13 kl 04:53 »
Jag har ingen aning om vilken sorts værmedyna du menar, men kan du inte værma sådanadær vetepåsar i micron? Finns ju att køpa dyrt, men man kan lika gærna sy sjælv. Det æ ju jætteenkelt! Inrullade i yllefilt så håller dom værmen længe.

FruFågel

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 aug-13 kl 05:15 »
Ja, det har jag gjort till mig själv redan. :) Men den dynan skulle tydligen hålla värmen i 10 timmar. Men det kanske går lika bra att ha vetekudde. Tack för tipset. :)

hånung

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 aug-13 kl 11:20 »
Funderar på att skaffa en sådan där snuggelsafe värmedyna som man värmer i micron.
Nu undrar jag bara om det går att ha den ute eller går den sönder om vätskan i den fryser? Har läst om den men det står ingenstans att den bara är för innomhusbruk.
Har ett välisolerat katthus där dom kan vara om vi inte är i närheten när dom vill in. Men dom älskar verkligen värmen och jag är blödig :P

Så om någon här har erfarenhet och/eller tipps på värmedynor eller annan värme till katthus så är det väldigt välkommet. :)
Sån där sitt dyna till bilar och ett batteri kan det va något ? i alla fall en ide  :) http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=v%C3%A4rmedyna

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 12 aug-13 kl 11:44 »
Hånings lösning blir nog katterna glada åt, men sätt dit en transformator eller gammal billaddare så dynan kan vara på hela vintern utan att du behöver ladda batteri. En 220v självreglerande värmekabel som du lägger in under en filt eller ännu bättre gjuter in i lite betong blir en lite snyggare och mer långlivad lösning.

Bäcka-Torparn

• -
« Svar #5 skrivet: 12 aug-13 kl 12:47 »
Vill bara meddela att tamkatten levt utomhus i ett par tusen år och den har hitintills klarat sig utmärkt utan värmeelement..

;)
Torpare, jägare och fiskare.
Utedasset är mysigt, med utsikt över skog och äng.

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 12 aug-13 kl 14:08 »
Jag kom på en annan grej, vattenværmaren som jag har till hønsen skulle sækert funka som bæddværmare. Det ær en plastinklædd værmeplatta med termostat, min kostade ca 600 kr.

hånung

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 aug-13 kl 14:12 »
Jag kom på en annan grej, vattenværmaren som jag har till hønsen skulle sækert funka som bæddværmare. Det ær en plastinklædd værmeplatta med termostat, min kostade ca 600 kr.
Tror inte det med tanke på brand fara.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 12 aug-13 kl 14:39 »
Förvisso Bäcka-Torparn, men de gillar värme. Ställde ett litet oljefyllt element med termostat i en stor låda med ett litet ingångshål i ett år när det inte fanns något bra ställe för katten att vara på. Han låg där tryckt mot elementet väldigt många timmar per dag.

FruFågel

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 aug-13 kl 15:43 »
Tack för alla tips :) skall prata med sambon om det där med batteri, han är kunnigare än mig när det kommer till el :P
Ja, våra katter älskar värmen. Dom blir lyriska när vi tänder i kaminen och ligger gärna så nära som möjligt utan att dom fattar eld :P Men den stora katten älskar även snön (hoppar å rullar sig i den) och det går ju bra så länge vi är hemma å han kan komma in å värma sig. :)

Lillskôrven

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 12 aug-13 kl 16:29 »
Eftersom du är intresserad av självhushållning föredrar du naturligtvis vetekudden. Om du värmer den i vedeldad ugn slipper du dessutom elen. ;)

En fördel med kylan är att då smälter inte snön lika lätt i pälsen på katten.
När du inte vet om du ska skratta eller gråta: skratta.

Nina W

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 12 aug-13 kl 20:58 »
Tror inte det med tanke på brand fara.

Men værmeplattan ær ju avsedd før att værma hønsens vatten. Den måste alltså tåla væta och tuffa tag och då tål den sækert att katter ligger på den också. Du kan ju svepa in plattan med en yllefiltbit i så fall før ylle ær inte brandfarligt.

Gottfrid

• -
« Svar #12 skrivet: 12 aug-13 kl 21:11 »
Filtar å grejer på värmedynor ?? Håll inte på så det blir farligt! Som tillbehör för hundkojor finns både värmare och uppvärmda matskålar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #13 skrivet: 12 aug-13 kl 21:17 »
Jag skulle hujeda mig ta en frigolit och göra liksom en grotta.

Kanske klä den med nått tyg som gör att dom inte får för sig att riva i frigoliten.. 
Då får dom det varmt och skönt utan en massa el och sånt.

Annars funkar det bra med en riktig gammal filt eller fleecepläd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gottfrid

• -
« Svar #14 skrivet: 12 aug-13 kl 21:29 »
Antar att ts menar att det ska va varmt åt kissemissen direkt ,på studs ! Å då håller ju flisen samma värme som resten.Men frigolit är bra!Det kan man köpa skivor av som är lite hårdare och limma ihop en kattkoja..

FruFågel

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 12 aug-13 kl 21:49 »
Huset är redan isolerat med frigolit i både tak, väggar och golv. Men det blir nog en egensydd vetekudde, halm och en mysig filt. :) det kan väll inte fatta eld?
Skall bara lägga in vetekudden på natten när det är som kallast. Annars får dom värma varandra :)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #16 skrivet: 12 aug-13 kl 22:23 »
En Petflaska med hett vatten inlindad i en filt håller ju värmen en stund om man inte har något annat just för händer.

RoHe

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 22 okt-13 kl 22:51 »
Nu kanske du redan löst problemet, men en värmeplatta till terrarier bör ju fungera. Påminner om ett inplastat papper. Med kabel.
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Tösen

• Småland
« Svar #18 skrivet: 22 okt-13 kl 23:39 »
nu såg jag att tråden var ganska gammal men det bara dök upp i huvudet att ett hederligt gammalt sittunderlag eller liggunderlag är ju faktiskt väldigt varma och goa och behöver ju inte värmas upp heller, tror till ochmed en katt skulle uppskatta det... fast risken finns väl att de bara ser det som en jättestor klösbräda!  ;D
Det blir vad du gör det till!

malarmaster

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 okt-13 kl 07:08 »
själv kör jag med kattlucka så grynen själva får bestämma om de vill vara inne eller ute.
på vintern är de mest inne framför spisen.
tamkatten har visserligen varit i norden i minst tusen år men likafullt är det i grunden ett ökendjur o älskar värme. ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser