Tydligen ska elbromsutrustningen dels ha en ständig spänningsmatning, den kan eventuellt tas från baklyset i släpvagnskontakten (58L eller 58R), annars från det "lediga" stiftet (54g eller 52) och dels bromsljussignal (54).
Jag skulle i det här fallet börja med att kolla att dragbilen lämnar spänning på både 58L och 58R när man slår på parkeringsljus eller mer belysning. Kolla också att de båda stiften matas via var sin säkring (tar man ur bilens säkring för vänster parkerings/bakljus ska 58L bli spänningslös men spänningen vara kvar på 58R, och vice versa) och att matningen är inkopplad före eventuell glödtrådsvakt (alla i branschen vet att man måste koppla in sig före glödtrådsvakten på äldre Volvo, men det är mindre välkänt att man måste göra så även på t ex Ford Scorpio, många BMW, vissa Citroën/Peugeot och Saab från början av 90-talet och senare).
På vissa bilar där halvljusautomatiken matar parkerings- och bakljus via en diod, det kan man lätt konstatera med en multimeter, om spänningen vid bakljuslamporna är ungefär 0,6 V lägre då de är tända via halvljusautomatiken än då man har slagit på lyset med ljusomkopplaren, måste man ha ett mellanrelä för matning av släpvagnens baklyse för att inte den där dioden ska brännas sönder. Framför allt är Opel från 80-talet känd för att ha denna lösning, men den är också vanlig på t ex franska och amerikanska bilar där halvljusautomatiken är monterad i efterhand av importör i Sverige.
Kolla också att inte 58L och 58R är hopkopplade med varandra i husvagnen. Lägger man spänning på 58L ska bara vänster bakljus och positionsljus lysa, och 58R ska tända motsvarande lampor på höger sida. Någondera sidan ska också mata ev separat skyltlykta.
Om det visar sig att elbromsen kräver spänning på 54g så är det lämpligt att dra en separat matning dit från bilbatteriet eller någon bra huvudkopplingsplint. Använd minst 4 mm² kabel för den långa sträckan längs bilen, även om man måste gå ner i area den sista biten i 7-ledaren till släpvagnskontakten. Säkra av med t ex 15 A nära batteriet så att inte en kortslutning kan orsaka kabelbrand.
Till sist kan man ju tänka sig fel i styrutrustningen för elbromsen också. Det kanske går att byta den på prov med en annan SMV-husvagn och se om felet följer med.