Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trilskande bromsljus SMV  (läst 6312 gånger)

Bergsman

  • Inlägg: 132
    • Västmanland
Trilskande bromsljus SMV
« skrivet: 11 aug-13 kl 17:30 »
Hej! Är nybliven ägare av en SMV 550 årsm. 1991. Vagnen är utrustad med Linde elbromsar. Naturligtvis ska det krångla när jag köpt något.... Då jag kopplar min bil till vagnen och slår på tändningen så fungerar bromsljusen på husvagnen perfekt. Slåt jag på parkering/halvljus alternativt startar bilen och bromsar så tänds bromsljusen men slocknar inte!

Jag har testat min bil på två andra släpkärror (min egen och farsans) och då fungerar bromsljus på kärrorna perfekt. Jag har även testat min bil på min fars SMV 550 1993 års modell och även då fungerar bromsljuset perfekt på den vagnen....

Tar jag farsans bil och kopplar till min husvagn så fungerar allting helt perfekt, dvs bromsljusen på vagnen fungerar även när bilen är igång/halvljuset är till! Tar jag då min bil och kopplar så återkommer problemet med tända bromsljus! Gah!

Hoppas ni hänger med i min beskrivning. Husvagnen är nyligen servad på SMV i Örebro och även nybesiktigad utan anmärkning. Förre ägaren hade kostat på detta.

Någon som har några teorier? Får min husvagn allergiska utslag av min bil? Vart kan felet ligga? Jag har funderat länge....är dock ingen bilelektriker direkt så...kanske kunskapen/tipsen finns här?

Ja just det...jag har bytt både släpvagnskontakt och dosa på bilen! Allt är rätt kopplat enligt schemat!

Jag har även gjort rent dragkulan ordentligt och gjort rent kulhandsken....
« Senast ändrad: 11 aug-13 kl 19:07 av Bergsman »

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Trilskande bromsljus SMV
« Svar #1 skrivet: 11 aug-13 kl 19:45 »
Hej!

Börja med att kolla vagnen med en annan bil! Jag vet inte så mycket om elbromsar men kolla upp så du har bra jord, jordfel är vanligaste orsaken till mystiska elfel på släp

Du ska ha lite fett på dragkulan/handsken.

mvh/ bosse

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Trilskande bromsljus SMV
« Svar #2 skrivet: 11 aug-13 kl 19:59 »
Det intressanta i detta är också vad du har provat med för bilar; märke, årsmodell och modell ?
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Trilskande bromsljus SMV
« Svar #3 skrivet: 11 aug-13 kl 22:26 »
Tydligen ska elbromsutrustningen dels ha en ständig spänningsmatning, den kan eventuellt tas från baklyset i släpvagnskontakten (58L eller 58R), annars från det "lediga" stiftet (54g eller 52) och dels bromsljussignal (54).

Jag skulle i det här fallet börja med att kolla att dragbilen lämnar spänning på både 58L och 58R när man slår på parkeringsljus eller mer belysning. Kolla också att de båda stiften matas via var sin säkring (tar man ur bilens säkring för vänster parkerings/bakljus ska 58L bli spänningslös men spänningen vara kvar på 58R, och vice versa) och att matningen är inkopplad före eventuell glödtrådsvakt (alla i branschen vet att man måste koppla in sig före glödtrådsvakten på äldre Volvo, men det är mindre välkänt att man måste göra så även på t ex Ford Scorpio, många BMW, vissa Citroën/Peugeot och Saab från början av 90-talet och senare).

På vissa bilar där halvljusautomatiken matar parkerings- och bakljus via en diod, det kan man lätt konstatera med en multimeter, om spänningen vid bakljuslamporna är ungefär 0,6 V lägre då de är tända via halvljusautomatiken än då man har slagit på lyset med ljusomkopplaren, måste man ha ett mellanrelä för matning av släpvagnens baklyse för att inte den där dioden ska brännas sönder. Framför allt är Opel från 80-talet känd för att ha denna lösning, men den är också vanlig på t ex franska och amerikanska bilar där halvljusautomatiken är monterad i efterhand av importör i Sverige.

Kolla också att inte 58L och 58R är hopkopplade med varandra i husvagnen. Lägger man spänning på 58L ska bara vänster bakljus och positionsljus lysa, och 58R ska tända motsvarande lampor på höger sida. Någondera sidan ska också mata ev separat skyltlykta.

Om det visar sig att elbromsen kräver spänning på 54g så är det lämpligt att dra en separat matning dit från bilbatteriet eller någon bra huvudkopplingsplint. Använd minst 4 mm² kabel för den långa sträckan längs bilen, även om man måste gå ner i area den sista biten i 7-ledaren till släpvagnskontakten. Säkra av med t ex 15 A nära batteriet så att inte en kortslutning kan orsaka kabelbrand.

Till sist kan man ju tänka sig fel i styrutrustningen för elbromsen också. Det kanske går att byta den på prov med en annan SMV-husvagn och se om felet följer med.

Bergsman

  • Inlägg: 132
    • Västmanland
SV: Trilskande bromsljus SMV
« Svar #4 skrivet: 12 aug-13 kl 09:12 »
Hallå! Jag har testat med en Peugeot 406 2003 års modell och då fungerar det perfekt, även med min Volvo 240 1988 fungerar allt utmärkt.

Tar jag min Berlingo (2010 års modell) så fungerar den utmärkt ihop med en SMV 550 av 1993 års modell som jag testat på!

Min Berlingo fungerar alltså med alla släp jag testat utom just min husvagn....

Elbromsarna får sin matning via bromsljuset, alltså dom spänningssätts när man bromsar. Det "lediga" stiftet är till för laddning av 12V-batteriet på vagnen.

Jag har iaf nu bestämt mig för att dra med min Volvo 240 som orkar på ett helt annat vis än min Berlingo (som har klent bottenvrid känns det som). Det blir dessutom en mycket snyggare kombination!

Jag lutar åt att det blir nåt knas i min Berlingo....alltså verkar husvagnen vara utan skuld i detta fall......!

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Trilskande bromsljus SMV
« Svar #5 skrivet: 14 aug-13 kl 22:59 »
Det är säkert datorn i Berlingon som håller koll på spänningen till alla förbrukare och som får fnatt när du ansluter SMV:n. Elbromsen ger nog datorn fel strömvärden och då blir det konstiga fel !!
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Skogsvilde

  • Inlägg: 17540
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Trilskande bromsljus SMV
« Svar #6 skrivet: 14 aug-13 kl 23:10 »
det kan nog stämma som raggarbonden tänker.
Testa att lägga en plusledare direkt från batteriet kör via ett slutande relä som tar styrström från bromsljuset då kanske det funkar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Trilskande bromsljus SMV
« Svar #7 skrivet: 14 aug-13 kl 23:23 »
Det låter som en jättebra ide från skogsvilde !!
Koppla reläet så att det matar ut strömmen från pluspol via en hängsäkring till bromsljusstiftet på släpvagnskontakten och låt det styra allt bromsljus på vagnen.

Raggarbonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser