Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skafferi  (läst 3213 gånger)

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Skafferi
« skrivet: 18 feb-07 kl 17:32 »
Jag undrar varför SKAFFERIET har blivit bortrationaliserat från hus man bygger nu.
Vi köpte en gård i oktober och här finns skafferi.
Själv tycker jag att skafferi är oslagbart. Är jättelycklig över skafferiet.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Attis

• -
Re:Skafferi
« Svar #1 skrivet: 18 feb-07 kl 18:13 »
Håller med!

Ännu värre är det i lägenhet, har bott medbåde och. Väldigt smidigt att kunna skicka in potatis, frukt osv i skafferi istället för kylen.

Säkert en massa bekväma gubbar (fortfarande?) som sitter och designar hus/lägenhet/köken  ::) Blir inte alltid så ändamålsenligt då  :-\
/Attis

drake3

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 19 feb-07 kl 13:15 »
När man tänker efter ::)
Så är inte dagens folk så intesserade av hur saker funkar utan mer att allt ska se bra ut....sjukt ???
Att frukten klarar sej tre gånger så lång tid i skafferi....ja det mesta gör ju det faktiskt, gör ju att man inte behöver handla så ofta.

ason

• Småland
    • getapulien.se
« Svar #3 skrivet: 19 feb-07 kl 13:19 »
Att frukten klarar sej tre gånger så lång tid i skafferi....ja det mesta gör ju det faktiskt, gör ju att man inte behöver handla så ofta.

Kanske just därför, vi lever ju i ett sk konsumtionssamhälle + att skafferier drar ju inte äns el...Mer skafferier åt folket!

Försöker leva självhushåll sen 2002

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 19 feb-07 kl 13:25 »
Ja tyvärr så bortrationaliseras skafferier i nybyggda hus. Vansinnet har hängt med ett bra tag nu. Håller med dig Attis att husen många gånger ritas av gubbar i svarta designerkläder som inte förstår vitsen med ett ordentligt skafferi.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

drake3

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 19 feb-07 kl 18:37 »
Är det ovanligt med kvinnliga arkitekter?? :-\
Jag är väl tveksam om det har med könet att göra.
Det finns ju både "kvinnliga" och "manliga" män.

Jag har en arbetskompis som tycker det är skämmit att säga att han vill ha ett romantiskt sovrum ;) själv tycker jag det är jättekul att utbyta ideér med honnom 8)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 19 feb-07 kl 19:01 »
Är det ovanligt med kvinnliga arkitekter?? :-\
Jag är väl tveksam om det har med könet att göra.

I arkitektutbildningen stöps tyvärr kvinnorna om till att passa den gängse manliga mallen. Undantag finns naturligvis, både kvinnor och män.

Sedan så tänker man inte på det som fungerade förr som tex stora skafferier. Alla "onödiga" m2 sparas in. I dagens bostäder räknar man med att folk ska handla flera gånger i veckan.

Däremot har jag en känsla av att de hus som byggs ute på landet (ej kataloghus) ritade av arkitekter, där de boende är med och styr finns ofta stora utrymmen för skafferier mm.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Pastorn

• -
« Svar #7 skrivet: 22 feb-07 kl 21:00 »
min kåk är byggd 1909 och här finns inget skafferi :'(
hmm får åtgärda detta när vi kommer till köksrenoveringen så småningom..

robinason

« Svar #8 skrivet: 04 mar-07 kl 09:00 »
Vi går i nybyggnadstankar... Det kommer att bli ett riktigt modernt hus, med mycket av senaste värmetekniken osv... Men.... Ett gåin skafferi har vi ritat in på ritningarna:-) Förstår inte att det inte är obligatoriskt. Tänk så mycket bra utrymme, och golvutrymmet i ett sånt skafferi är ju perfekt till all sopsortering och så. *Ser fram mot *

Radar

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 05 mar-07 kl 00:40 »
min kåk är byggd 1909 och här finns inget skafferi :'(
hmm får åtgärda detta när vi kommer till köksrenoveringen så småningom..
Antagligen fanns det ett skafferi tidigare, men det kanske byggdes bort och utrymmet i stället användes till inomhustoalett t.ex.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Pastorn

• -
« Svar #10 skrivet: 05 mar-07 kl 01:47 »
har också funderat på det, men här är så litet att jag inte begriper var det skulle ha stått..
toalett och tvättstuga inryms i en tillbyggnad från nån gång på 50-talet(fuskbygge) men å andra sidan har jag källare i köket :) under köket menar jag  ::)

Rödskägg

• Småland
« Svar #11 skrivet: 05 mar-07 kl 12:03 »
EskiLator, där har du ditt skafferi.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 06 mar-07 kl 11:35 »
Skafferi är verkligen bra! Vi har haft ett här (det var i hallen brevid köket) men, har nu gjort en trappa ner till den tillbyggda källaren/sutterängvåningen i det. Enda stället i huset som det rent praktiskt gick att få till det innan fick man gå ut för att komma dit. Så nur har jag en del torrvaror och liknande på väggarna i källartrappan. När köket renoveras någon gång i framtiden finns ett skafferi inritat i planlösningen!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Noella

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 06 mar-07 kl 13:09 »
Ett stort funktionellt kök är ju drömmen.
När vi pratar nybbygge så finns förutom ett skafferi,
tankar om att bygga som en kallkällare direkt ifrån köket.
(lucka i golvet)
Har någon erfarenhet av det?

Undrar också om det är en bra ide att använda en befintlig bergsvägg som innervägg till ett stort skafferi i köket.

Rödskägg

• Småland
« Svar #14 skrivet: 06 mar-07 kl 13:24 »
Det fungerar väl bra beroende på hur det ser ut. Tänk bara på att vatten gärna följer berg och att det är svårt att få tätt mellan berg och påbyggnader.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Vildis

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 06 mar-07 kl 18:16 »
(lucka i golvet)
Har två goda erfarenheter av hål i golvet.

1) För liten stuga ett skafferi på ca 1x1 meter och inte djupare än till användarnas armhåla (man står på öronen annars när man skall ha lingonen:-\ ) Tänk på att hålet skall kunna rengöras också.
Helst en låda av metall (mussäkert) som nedsänkes i hålet samt en sommarstugeventil monteras mot ett luftrör. Luckan isoleras med frigolit.

2) Ett gå ner i skafferi med 4 trappsteg ..kan bara skatta djupet till ca 1.40 m. En rektangulär dörr med infällt hantag. Min morfar hade en fiffig luckhållaruppfinning med ett snöre + en motvikt och en talja så han inte fick dörren i huvudet när han skulle ta upp något.

Det som är farligt är när man har barn och luckan är öppen. Klämskador och samt kurragömma som slutar med kras. Rekommenderar inte att ha luckan  där man går oftast.

« Senast ändrad: 06 mar-07 kl 18:17 av Vildis »

Sia

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 09 mar-07 kl 23:27 »
Hmmm, vi har ett städskåp mot yttervägg, man kanske skulle borra upp en ventil i det, då kan man rationalisera bort svalen och skaffa en kyl/frys istället för kyl/sval,
vår familj växer... ;)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser