Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket ska vi ta betalt?  (läst 1717 gånger)

Livan

• -
Hur mycket ska vi ta betalt?
« skrivet: 09 aug-13 kl 22:03 »
Nu har vi slaktat våra två utegrisar. En ska vi behålla själva och en har vi sålt. Nu är frågan vad vi ska ta betalt för köttet? Grisarna har vi köpt när de vägde ca 40 kg för 600 kr och vi har därefter haft dem ute och givit dem grisfoder, spannmål och grönt.  Slaktaren tog 350 kr/gris och vi uppskattar att vi har lagt ut kostnader för grisfoder på ca 5000 kr/foder (för båda grisarna).

eriksvenzzon

• Lappland
SV: Hur mycket ska vi ta betalt?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-13 kl 22:17 »
Hjälp, vad äter grisar? 5000kr!!!

4-ever

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 aug-13 kl 22:30 »
Är det linderödsgrisar?
Nästa år har vi sagt att vi kommer att ta 120:- kg för styckat kött.
Detta året blir det mycket billigare, men det innebär också att vi går med förlust. Sådant är livet ibland ;)
5000:- för två grisar tycker inte jag låter som en konstig summa...
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Vasa81

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 aug-13 kl 01:27 »
Slaktad vikt?

Existens

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 aug-13 kl 06:27 »
Kostnaden för en gris är ju då 3450 kr, så sen beror det ju på hur många kilo kött det är.  Jag tog 60 kr/kg och brukade få mellan 3000-3600 för en gris.  Kan du ta 80 kr så går det ju ihop sig bra.
Men som sagt.. allt hänger på vad den väger.  Är den för liten så blir dessutom kotletterna små, och då brukar folk vara lite ovilliga att betala bra.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 aug-13 kl 16:14 »
det blir svårare och svårare för varje år att hitta en halv gris eller så.

Existens

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 aug-13 kl 16:19 »
det blir svårare och svårare för varje år att hitta en halv gris eller så.

Det är för att folk inte vill betala. En kompis här säljer halva grisar och det är stört omöjligt för honom att ta mer än 39-43 kr/kg. Höjer han så köper ingen.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 aug-13 kl 16:28 »
För min del handlar det mera om att folk slutar med gris.
50-60kr betalar jag gärna. Ju mer styckad och vakuumpackad ju bättre.

Om det är någon i området runt Trollhättan, som levererar som läser så finns det en som söker en leverantör.

Livan

• -
« Svar #8 skrivet: 10 aug-13 kl 21:56 »
Oj, tack för alla svar och diskussioner!  Våra grisar vägde ca 120 kg/ gris slaktade. Vi har bestämt oss för att ta 50 kr/kg för att det ska gå ihop sig någorlunda. Vi har köpt grisfoder till dem som säljs i 20 kg påsar, detta kanske är rätt dyrt sätt att föda upp gris på...det allra bästa vore att kunna producera allt foder själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare
Be, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser