Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Hur får jag bort parksliden?  (läst 13555 gånger)

Rohlena

• Djur ger mer än vad de tar <3
    • Västerbotten
Hjälp! Hur får jag bort parksliden?
« skrivet: 08 aug-13 kl 09:59 »
Jag skriver i hopp om att Ni trädgårds- och växtkunniga kan hjälpa mig!?

Jag och familjen flyttade till hus för cirka ett år sedan och mitt på gräsmattan växte det en hög och ganska fin växt. När det skymde utsikten och när jag märkte hur fort det spred sig utanför planteringen så fick jag mina slutgiltiga skäl att ta bort spektaklet. Jag googlade och insåg att det är parkslide som växer mitt i gräsmattan! :0

Åh Nej! Tänkte jag!.. Jag fick råd att hälla saltvatten i stjälkarna men det hjälpte väl inte speciellt mycket... Sen började jag gräva.. åh fyyy va ja fick gräva och rötterna var jättelånga och jättetjocka så jag tog bort det värsta och sedan fyllde jag igen gropen.
Nu skjuter det skott varje dag på olika ställen i fina linjer som går ut från där planteringen varit. Ska jag fortsätta plocka skotten dagligen och hoppas att dom försvinner eller ska jag köpa ig något ogräsmedel? Fick tips om RoundUp, men det ska man inte använda på gräsmattan. Står det iaf på flaskan..?
Snälla hjälp mig!

Så fort det regnat en dag så VIPPS så sticker det upp 2 cm långa skott, efter 3 dagar med extremt stark sol så står dom röda små bladen där ändå...
Insett att jag borde väntat till hösten och sprayat RoundUp direkt på växten och hoppats att giftet skulle nå ut i alla rötter och tagit död på allihopa men nu blev jag ivrig och dum så nu vänder jag mig till er som kan mer än Googlesvar och handvända gissningar ;p

Tack på förhand!
"Tant" på landet med Lappgetter, Gotlandskaniner, ankor, huskatter, schäfermix och Affenpinschern Loke <3

christelle

• Blekinge
SV: Hjälp! Hur får jag bort parksliden?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-13 kl 10:17 »
Vi klipper våra med gräsklipparen när de dyker upp i gräsmattan. Finns tre äldre trådar om du googlar på "parkslide" här ovanför  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 08 aug-13 kl 11:39 »
Ja, att klippa med gräsklipparen funkade här också och så rycka alla skott som dyker på andra ställen. Roundup tycker jag man ska undvika helt med tanke på hur skadligt det är för miljön. Räkna med att det tar några år innan det ger med sig helt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #3 skrivet: 08 aug-13 kl 12:41 »
Gör en liten kulle. Eller lägg en platta på

Rohlena

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 08 aug-13 kl 15:19 »
Så det är lite lönt att gräva där skotten växer och försöka få bort de rötter som växer en bit under gräsmattan ?... Gissar att det är därför de växer så frodigt, att det alltså ligger kvar rötter precis under gräsets rötter...

"Tant" på landet med Lappgetter, Gotlandskaniner, ankor, huskatter, schäfermix och Affenpinschern Loke <3

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 aug-13 kl 15:39 »
Round up tar inte dem ändå, efter vad jag läst.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 aug-13 kl 16:14 »
Det är bara att dra upp allt som kommer. Förr eller senare ger den upp.... kanske.  ;)

Det är en tuff växt, fin tycker jag, men på fel ställe orsakar den såklart problem.

I gräsmattan är den väl inte ett problem, där är ju bara att klippa bort dem. Men visst, rötterna kan "krypa" under gräset rätt många meter.

Frågan är när man ska rycka skotten, alltså hur stora dom ska vara, för att trötta ut rotsystemet mest.

Rohlena

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 08 aug-13 kl 18:46 »
Åh tack för tips och råd  :)

Ja får göra några försök att trötta ut mina "små vänner" och se om dom försvinner.
Om inte annat får jag göra ett nytt nödanrop ;p

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #8 skrivet: 08 aug-13 kl 20:56 »
Parkslide har en medicinsk sida så jag försökte få den  att ta sig här i spenaten zon 6 för några år sen.  Det ville sig inte och hade den trivts och spridit sig hade väl allt ev ackumulerat mandat tagit en ända med förskräckelse.
Men nere i Stockholm tycker jag det verkar som om parksliden har sina slänter och håller sig där.  Så nåt begränsar den.  Vacker och ståtlig är den. Troligen är det landskapsarkitekter som satt den på för andra växter omöjliga ställen.  Nån som vet ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 08 aug-13 kl 21:19 »
Har en hel del parkslide på tomten och den är underbar i blomning - hur används den medicinskt?

MissT

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 08 aug-13 kl 21:45 »
Har en hel del parkslide på tomten och den är underbar i blomning - hur används den medicinskt?

Den används b.la mot borrelia + att den innehåller antioxidanter. Skall man tro den här länken så borde man vara glad om man har den  >:D  http://www.tabazz.com/Resveratrol.html

Om jag ville bli av med den så skulle jag nog inte nöja mej med att bara rycka bort skotten, utan gräva bort så mycket som möjligt när dom tittar upp.

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 08 aug-13 kl 22:08 »
Det verkar vara rena hälsoprodukten som invaderar gräsmattor och rabatter, kanske kan sätta upp en skylt så förbipasserande kan självplocka?

bo_i_dala

« Svar #12 skrivet: 08 aug-13 kl 22:20 »
Hej!

Även om det bär emot att föreslå RoundUp så är det iaf en snabb metod, som fungerar- det gör ju att växten "svälter ihjäl.

mvh/ bosse

bo_i_dala

« Svar #13 skrivet: 08 aug-13 kl 22:32 »
Hej!
kolla denna länk: den är potent den lilla växten! ;D

Japanese knotweed Camborne, Cornwall - TCM

mvh/ bosse

bo_i_dala

« Svar #14 skrivet: 08 aug-13 kl 22:37 »
Hej!
Och denna!!!

Japanese Knotweed - No sound

mvh/ bosse

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 08 aug-13 kl 22:46 »
Det tar bara några år att omvandla ett fint parkslidebestånd till en minde fin granåker. Planterar du tätare med gran och slår av parksliden när den kommer upp så går det fortare
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

MissT

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 08 aug-13 kl 22:53 »
Men kanske Rohlena inte vill ha en granåker i gräsmattan  ;D

christelle

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 08 aug-13 kl 23:10 »
Hej!
kolla denna länk: den är potent den lilla växten! ;D

mvh/ bosse

Men and their machines  ::)

knöcklan

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 10 aug-13 kl 11:38 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=62415.0
Ja jag har kokat te på den, den är ju inte giftig. Inga reaktioner på mig eller jobbet var redan gjort på mig.  Inom alternativmedicin talar man ofta om att undertrycka dvs att immunförsvaret ej reagerar på adekvat sätt.  Idag ser man även att skolmedicinen ibland förmedlar detta i information till allmänheten.  Parkslide innehåller Resveratrol, se länk, och i mitt fall fick jag långt tidigare rejäla utrensningar av jordnötter som är välkänt att framkalla allergier. 
Man kan köpa Resveratrol på flaska och piller också men varför gå över ån efter vatten när det finns i så  många andra födoämnen. 

Parkslide och Borrelia, Lyme?  Jag fick tidigare en stor misstänkt likt borreliaring under fel årstid som utlöstes av homeopatika.  Så undertryckt borrelia torde effektivare behandlas med homeopati ::)  kanske :-X   
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 10 aug-13 kl 12:06 »
Utan att veta köpte jag för några år sedan  Pilört Persicaria polymorpha med tanke att den kan bli 175 cm enligt etikett. På växtsättet när den överlevt vintern misstänkte jag att denna var släkt med parksliden, vilket visade sig stämma med info från nätet "kusiner. http://blogs.scottarboretum.org/gardenseeds/2009/06/persicaria-polymorpha/
Tålig hög buske och med vackra plymer mitt i sommaren.  Sprider sig, nej men den får nog hållas efter.  Nej jag har inte kokat te på bladen   o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 4 användare
Biodlerska, Nataks, Stengrim, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser