Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsgödsel i komposten?  (läst 2664 gånger)

evelina_c

Hönsgödsel i komposten?
« skrivet: 07 aug-13 kl 19:48 »
Undrar om det går bra att kompostera hönsgödsel och spån, hö och halm i vår kallkompost?

Har en med två fack som vardera är lite större än en pallkrage.

Lär väl fyllas ganska fort och bor inte på lantbruk och har ännu inte så många odlingar så var gör jag av resten:o??

kurt

SV: Hönsgödsel i komposten?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-13 kl 20:56 »
Det är bara bra om det kommer mera näringsrikt material i komposten, så hönsgödsel är utmärkt i komposten

Rustica1962

• Halland
« Svar #2 skrivet: 09 aug-13 kl 20:44 »
Undrar om det går bra att kompostera hönsgödsel och spån, hö och halm i vår kallkompost?

Har en med två fack som vardera är lite större än en pallkrage.

Lär väl fyllas ganska fort och bor inte på lantbruk och har ännu inte så många odlingar så var gör jag av resten:o??

En lösning hade ju varit att gräva ner alltihop en halv meter ner  i din odling , då slipper ju det som är näringsrikt gå upp i himlen.Näringen stannar kvar i jorden och blir mat till maskarna som sedan omvandlar gödslen till prima matjord.

Vild

• -
« Svar #3 skrivet: 09 aug-13 kl 21:13 »
Tänk på att det kan krävas tillstånd för att kompostera hönsgödsel. I min kommun krävs tillstånd och dessutom får det endast komposteras i skadedjurssäker isolerad kompost. Kallkompost är inte tillåtet för hönsgödsel här.

När komposten är full planerar jag att skotta över den nya jorden i en dubbel/trippel pallkrage som jag har bredvid. Därifrån kan jag sen hämta jord till mina odlingar. Jag kommer nog inte att behöva allt men då finns det grannar som mer än gärna tar emot gratis gödseljord på våren när de gör i ordning i sina trädgårdar. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser