Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  CAE-testa  (läst 8047 gånger)

ninna b

• Gäst
Re:CAE-testa
« Svar #20 skrivet: 23 feb-07 kl 12:35 »
Sen vill jag gärna veta var ni har fått det ifrån att man måste slakata ut hela besättningen om mer än 10% är smittade...? Jag har letat efter mina papper men ....slarvigt....men jag kan inte påminna mig om att det har stått nåt sånt.
Vi har diskuterat att sanera , då delar man upp djuren i en smittad och en smittfri grupp, tar vara på killingar från dom friska eller kör med AU. Så småningom kan man slakta  dom smittade getterna. Detta kommer att ta flera år. Inga friska djur slaktas.

ninna b

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 23 feb-07 kl 13:15 »
Okej, tur att man inte har anmält sig till det då. Jag har bara tagit en förenklad MV-kontroll och sen inte gått vidare med det. Men min uppfattning efter samtal med Sdhv har ändå varit att man inte ska slakta friska djur. Ska kolla det och återkommer

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #22 skrivet: 23 feb-07 kl 16:22 »
Fick mina papper igår och bekräftar att det står "Sanering genom slakt av enstaka positiva getter" Om antalet positiva djur är färre än 10% på sidan 10 i "Regler och rutiner för CAE programmet"

Om "Slakt av hel, infekterad besättning" om antalet positiva djur är minst 10% står det om på sid. 11. Båda under rubriken Smittad besättning.

En annan uppgift som är struken men dock intressant i sammanhanget är, kostnaden per prov 2004, 95:- plus moms. Vilket säkert skiljer sig p.g.a. programmets upphandling mot provtagning i egen regi.

Det enda rätta är väl att bjuda sin veterinär på kaffe och ett informelt samtal kring priser och annat, om man vill ta tag i det själv. Det är nog svårt att få exakta svar på ett forum.

Bondmoran

« Svar #23 skrivet: 23 feb-07 kl 16:42 »
Men det gäller väl bara om man vill vara kvar i programmet ? Avbryter man vidare provtagningar kan de väl knappast framtvinga en avlivning av positiva djur ?
Man behöver ju inte sprida det vidare om man vill behålla sina kära djur.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #24 skrivet: 23 feb-07 kl 17:12 »
Man förbinder sig ju att följa vad programmet föreskriver. Så om man nu går ur, antar jag att man får betala tillbaka subventioneringen. Då är det väl lika bra att testa privat om man nu inte vill följa programmet men ändå veta hur det ligger till i sin flock.

ninna b

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 23 feb-07 kl 21:06 »
Jag kan inte förstå varför man ska slakta djur som inte visar spår av smitta på testerna. Antagligen har jag missat något men man provtar djur för att få veta vilka som är smittade och vilka som är fria. För att erhålla CAE 3 status så ska djuren ju provtas en massa gånger. Räcker inte det för att visa på att djuret är smittfritt...? Knepigt tycker jag.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #26 skrivet: 23 feb-07 kl 21:49 »
Jätteknepigt. Håller helt med....

Royalwings

« Svar #27 skrivet: 23 feb-07 kl 22:11 »

När jag i mitten av 90 talet bestämde mig för att köpa Svenska Lantrasgetter, var jag redan då helt på det klara med att det skulle vara från den bästa CAE fria besättningen i Sverige. Kunde efter något års väntan få köpa 6 dräktiga och har utifrån dem använt egna bockar under de år jag tagit killingar.( Har inte skett vart år)  Blodtestat varje år både vuxna och killingar och lyckligtvis har ingen varit positiv under alla dessa åren. Skulle ha varit förfärligt och behöva slakta ut.............

Problemet är också att när statusen stiger, så minskar också bockvalet. För första gången så inköptes en bock till fjolårets killingar.

Tacksam över att ha friska sunda djur - med C3 status -  och glad över att få förse getintresserade som är noggranna med sitt avelsarbete med bra avelsmaterial!
Finns några bilder på getterna under bildtråden.
Royalwings

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #28 skrivet: 04 mar-07 kl 20:48 »
Har funderat mycket över detta att CAE finns spridd i bland våra allmogegetter. Kan man tänka sig att ta fram en "ren" stam på det sätt som ovan skissats ovan, så är jag intresserad at delta.
Det jag sett av CAE och djurens lidande av denna sjukdom motiverar mig mer än behövligt för att intressera mig för detta.
Att använda komjölk måste jag dock avråda från pga den alltför låga fett- och protein-halten samt den för höga laktoshalten.
Killingarna kommer att få uppsvälda magar, lätt för diareér och en dålig tillväxt och en ökad risk för infektioner.
Sedan några veckor finns två svenska tillverkare av lammmjölksersättning, båda fungerar bra efter min ringa erfarenhet (fyra killingar). Med den ena tillverkaren har jag fört diskutioner om att ta fram en getmjölksersättning, just för att undvika vertikal spridning av CAE-viruset. Denne tillverkare var inte helt avvisande. Det skulle vara oerhört intressant om de som ser detta och är intresserade av en "ren" uppfödning ville skriva en rad och då även ange vilken av våra tre almogegetraser de är intresserade av eller är ägare av.
Den svåraste frågan är som jag idag ser det att finna en tillräckig mängd värmebehandlad råmjölk från get.
Finner jag på denna sida tillräkligt intresse kan jag även tänka mig en dialog med Sv Almogegets föreningen.
Med största intesse och tack för Era inlägg i detta ämne.
                                                    Mvh  Torptomten
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Torptomten

• -
« Svar #29 skrivet: 04 mar-07 kl 21:39 »
I samtal med SVA i sommras och med djurhälsovården menade båda att det var så vanligt idag att de båda räknade det som undantag om de fann friska djur bland "vanliga" mjölkgetter men att man även bör räkna allmogegetter som starkt smittförande.
Jag kan bara citera dem och önskar att vi kom  till en allmän koll av alla våra allmoge getter. Detta inte för att slakta ut djur i förtid men väl för att rädda deras avkommor från smittan. Denna sprids främst genom råmjölk, mjölk och saliv och av föremål som kommit i kontakt merd dessa.. I spärma har viruset aldrig påvisats och även om blod räknas som smittväg är halten virus i blodet mycket lägre än i mjölken.  Någon som har riktigt färska siffror kanske kan slita denna fråga och ge ett bättre svar än vad jag kan i kväll?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

dvärggetter

« Svar #30 skrivet: 16 mar-07 kl 20:02 »
Hej alla glada.
Angående om att CEA-testa sina getter vill jag bara säga att det inte är så dumt att göra det.
För det första så kan man testa sina getter första gången utan att att bestämma sig för om man vill gå vidare med i programmet. Vilket innebär att ni får veta om era djur är positiva eller inte. Därefter tar man ställning om man vill fortsätta. Det innebär inte att du ska ta bort de djur som är negativa bara för att du har ett positivt även om det djuret utgör 10%
För det andra, om du avlar på ett djur som har CEA så kommer den linjen att dö ut.

Torptomten

• -
« Svar #31 skrivet: 19 mar-07 kl 00:45 »
Den sista meningens innebörd förstår jag inte helt. ???
Om jag avlar dör den väl inte ut men kommer att sprida viruset vidare, OM jag inte avlar och tar undan killingen direkt och kör a.u.
Då kommer jag väl att både rädda linjen och utplåna viruset, som ej sprids genom placentabarrieren ???

dvärggetter

SV: CAE-testa
« Svar #32 skrivet: 12 feb-08 kl 23:11 »
Hej
Med den sista meningen menade jag att avlar man på ett djur som har CAE så räknar man det som en död linje om du förstår?, men ska man överhuvudtaget försöka rädda det så måste man göra som du säger att du tar killingen direkt utan att den får dia.
Mvh/Lina

ninna b

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 13 feb-08 kl 20:27 »
Även om man testar, har smittade djur och inte går med i programmet så har man ändå dragit på sig ett förbud att sälja getter och killingar vidare. Även om du säljer från dom djuren som inte bär på smittan.

Weasel

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 21 feb-08 kl 12:59 »
Om man som jag, helt ny inom detta området, vill skaffa sig ett par garanterat CAE-fria getter, vart ska jag då vända mig? Tycker inte det är lönt att börja avla på sjuka djur.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

ninna b

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 21 feb-08 kl 16:37 »
Fråga på Svenska djurhälsovården vilka besättningar som är friförklarade. Det finns inte så många. Nöj dig inte med att killingarna kommer från CAE fria föräldrar utan se till så att getterna verkligen är med i programmet.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #36 skrivet: 21 feb-08 kl 21:22 »
Min erfarenhet när jag varit i kontakt med vetrinärer och ansvariga för programmet är att det är mycket om, men  och kanske. Man vet inte riktigt til 100%, forskningen är inte färdig. I mitt fall gäller det ju dvärggetter och där har man defenitivt inte mycket på fötterna. Någon med samma erfarenhet?
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Weasel

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 28 feb-08 kl 19:47 »
Har mailat djurhälsovården nu. Tydligen finns det 10 fria besättningar nu :D, inte bara tre som jag sett här innan. Verkar ju lovande att fler och fler går med. 
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #38 skrivet: 01 mar-08 kl 10:11 »
Vet du vilka getraser som omfattas av de 10 testade?
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1772 gäster, 4 användare
Själv är bäste dräng, skräptanten, Erik Forsman, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser