Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockkilling  (läst 2783 gånger)

rävper

• Sambo och har5getter och7höns 1smålandsstövare.
    • Jämtland
Bockkilling
« skrivet: 07 aug-13 kl 09:23 »
Har blivit erbjuden att köpa en bockkilling från Östersund . Men de sa att deras bock killingar hade diarre på grund av parasiter och att den behövdes avmaskas. Vilket jag skulle göra?

Känns inget vidare att ta hit en sådan killing till våra fyra getter och en kastrerad dvärgbock.
Vi vill ju ha en bock för att få killingar i april.
Hur skulle ni gjort????

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockkilling
« Svar #1 skrivet: 07 aug-13 kl 10:18 »
Är det inte läge för säljaren att avmaska hela sin besättning och sanera betet?  Problemet är tydligen stort där, eftersom en killing har diarré.  Det ska ganska mycket mask till för att orsaka sådana symptom.  Både djur och ägare vinner på att få bort snyltgästerna.  De äter ju upp maten för getterna - inne i getterna!  :o   :-X

Dina getter har mycket att förlora på att få in nya parasiter i sin miljö.  Killingen har mycket att vinna på att bli av med dem så fort som möjligt, innan han ska ut och åka, byta miljö och annat som är ansträngande för en liten bock.  :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 aug-13 kl 10:31 »
Svarar fast getter inte är min avdelning här i världen. Jag skulle ta den. Om de reagerar lika snabbt som får på avmaskningsmedel så behöver du ju bara hålla den för sig några dagar och det är en fördel att du avmaskar när du för in ett nytt djur i din besättning i alla fall.

rävper

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 07 aug-13 kl 11:09 »
Problemet är ju att de har för lite bete åt sina getter och därför får de parasiter.
Det blir inget köp av den bock killingen...
Tycker det är att ta hem problem åt våra getter.

Men vi behöver killingar för vi har obegränsat med getmat här....

Grannar har börjat visa intresse också eftersom de ser resultat av landskaps vård med getter. ;D

Rohlena

• Djur ger mer än vad de tar <3
    • Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 08 aug-13 kl 10:10 »
Nu framgår det ju inte vilken ras av getter du har men en bockkilling är det ingen problem att få tag på av min erfarenhet :)

Håller du genbank så kan du ju vända dig till den genbanksansvarige och få hjälp.
Kolla blocket, där finns massor om du inte är kräsen :)
Själv har en en bockkilling som kastreras imorgon som ska säljas men efter jul har jag nya killingar och förmodar att det kommer bli en del bockar ;)
"Tant" på landet med Lappgetter, Gotlandskaniner, ankor, huskatter, schäfermix och Affenpinschern Loke <3

rävper

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 08 aug-13 kl 12:15 »
Vi sa ifrån bockkillingen från jämtli i östersund.
Det känns inget vidare att ta hit en som kan ha parasiter.

Sambon o jag vi får väl se om det går att få tag på någon bock i november.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 08 aug-13 kl 12:37 »
Det kan nog vara lämpligt att be säljaren skicka in ett träckprov till SVA innan en killing byter hem.  För säkerhets skull.  Tipsa säljaren om det, ni.  Även de har ju nytta av att avmaska mot "rätt" parasiter.

Janne på Näset

• -
« Svar #7 skrivet: 08 aug-13 kl 13:11 »
Vi sa ifrån bockkillingen från jämtli i östersund.
Det känns inget vidare att ta hit en som kan ha parasiter.

Sambon o jag vi får väl se om det går att få tag på någon bock i november.

Du gjorde helt rätt. Man köper inte djur som inte är friska och som smittar de andra. Jamtli borde vara mer ansvarsfulla när de säljer djur.

Janne på Näset

• -
« Svar #8 skrivet: 08 aug-13 kl 13:13 »
Det kan nog vara lämpligt att be säljaren skicka in ett träckprov till SVA innan en killing byter hem.  För säkerhets skull.  Tipsa säljaren om det, ni.

Det borde väl ändå ett ställe som Jamtli känna till.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 09 aug-13 kl 00:03 »
Ja, man tycker det.  Men om de nu inte har tänkt så långt, så bör de ju tipsas om hur de ska sköta om sina renrasiga småkreatur på ett bra sätt.  Det är ju inte djurens fel om de har gått på samma bete länge.

Eller var det så att de menade att DE skulle avmaska killilngen innan de kunde sälja?

macker

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 aug-13 kl 08:15 »
Är det inte lämpligt att prata med säljaren innan dom ska hängas ut här.
Det hela är kanske bara ett missförstånd och parasiter är väl inte så mycket att hänga upp sig på. Avmaska och karantän i några dagar och du behöver kanske avmaska dina egna getter och då kan det ju ske samtidigt.

rävper

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 09 aug-13 kl 09:42 »
Det var ju inte meningen att hänga ut någon här på forumet.
Men nog är det synd om djur vilka inte har ett bra bete...

macker

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 09 aug-13 kl 10:21 »
Tänk på alla djur som aldrig kommer ut i det fria...  :'(

Alla kan inte erbjuda ett bra bete men om du kan det så kommer ju bockkillingen att få ett fint hem hos er.  :) Prata med säljaren, be att dom avmaskar o att killingen kan få gå där ett tag så du ser att han inte har diarré längre men glöm inte att kolla om det är en trevlig krabat som du kan komma att trivas med. Det är mycket viktigare än parasiter, tycker jag iaf

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 09 aug-13 kl 10:29 »
Helt rätt, Macker!  :)  Och välkommen du också till Gettavlan!  :D  Parasiter kan man avmaska bort, men de gener som killingen för över till sina blivande avkommor är viktigare.

Och så kan man kanske kasta en tanke till alla djur som bor hos säljare som kanske inte riktigt klarar att sköta dem.  Passa på att ge dem lite tips, oavsett vem det är.

Janne på Näset

• -
« Svar #14 skrivet: 09 aug-13 kl 18:39 »
Det finns parasiter som kan vara mycket otrevliga och som åtminstonen inte jag skulle vilja få in hos mina djur. Ska man avmaska ska man veta vad man avmaskar för och därför ska träckprov tas. Sedan kan diarré hos en killing ha fler orsaker än parasiter. Så det finns all anledning att se upp när man köper nya djur.

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #15 skrivet: 14 aug-13 kl 23:34 »
Eftersom du tänkt köpa fràn Jamtli sà antar jag att du har jämtgetter, annars sà har Torsta en lantrasbock som du kan fà. Jag var där och hämtade en häromveckan och det fanns en till som skulle gà till slakt:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser