Hej på er!
Vi har en typ VM tunnan på länken här:
http://www.kompostcenter.se/biotoa2.htm Vi byggde den själva 1996.
Urinseparerande porslinsstol inne och isolerat multrum under med två 50liters tunnor att varva med. Fläkt upp på taket.
Köpte material på Lantmanna. Stolen köpte vi second hand för 4000:-. 3 kubikstank för urinen grävde min man ner också. Allt gick på ca 20 000:-
Sen har min man byggt en kompost, tre fack med 1m3 vardera. Varvar man med torv så blir det bra fart i den. Vi använder mullen i trädgården. Och vattnar med guldvatten.
Jag tror att det behövdes ett avtal med en bonde om hjälp med tömning av urintanken, men i praktiken har vi bara tömt själva.
Problem:
- Små flugor... Två tunnor fungerar inte, tömning måste ske ca en gång per månad för att de inte ska komma tillbaka. Har inte haft problem med det på många år.
- Mens och "samlivssekret" eller vad man ska säga, tätar igen separeringen. Man (eller kvinna kanske) får sikta i stora hålet vid dessa tillfällen.
- Tätt i separeringen. Det blir tätt av saltkristaller efter ett tag av vanlig urin också. Duschen är nära så vi tar hett vatten och spolar med högt tryck ner i hålet. Brukar släppa.
Annars blir det kokande vatten från spisen och propplösare. Har provat "saltstenar" som man kan köpa för att motverka proppar men de fungerar inte.
- Barn som tappar ner saker... Går över med stigande ålder.
- Strömavbrott. brukar komma i samband med storm och då ordnar stormen undertryck i fläktröret. Det blir värre när stormen bedarrar, då luktar det INTE hallon.
Plastpåse med handduk i tätar en del. Stängd dörr rekommenderas.
- Sånt som fastnar på kanten. Det spolas ju inte ut utan sitter kvar, torkar fast mer ju längre tiden går... Vi smäcker dit blött toapapper invändigt i toastolen och låter det sitta en stund. Sen är set mesta uppluckrat och går lätt att gnugga bort. Har man torkat några ungar i rumpan är det ingen big deal...
- Papper upp i röret. Ibland går det lite för långt mellan tömningarna och då klättrar pappret upp i röret. För dessa tillfällen har vi en stör under trappen som kallas toapinnen. Den hämtar vi och trycker ned innehållet med, så klarar vi en dag till:-)
- Kommer inte på fler problem...
- Skulle vara då att det inte är jättekul att just tömma.
Fördelar:
- Ingen, verkligen ingen toalukt inomhus. Toaletten ligger bredvid vardagsrummet och där är öppet jämt.
- Luktfriheten gör även att många kan vara på dass samtidigt. Vi är 6 pers på ett dass, så det är bra att duschning, tandborstning och toabesök fungerar samtidigt.
- All kökskompost åker ned i toaletten. Mycket smidigt.
- Kompost och guldvatten.
Själv är jag mest tillfreds med att det inte luktar någonting. Jag gissar att färre bakterier åker runt i badrummet också.
Skulle jag få välja nu så skulle jag inte välja porslinsstol utan separeringsinsats i träunderrede. Kall porslin kondenserar luftfuktigheten och drar till sig damm... Klart trist att hålla rent.
Ja, det var lite skitsnack från västkusten:-)
/MP