Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kanin slakteri i skåne  (läst 9289 gånger)

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
kanin slakteri i skåne
« skrivet: 18 feb-07 kl 09:22 »
hej!
jag och min mamma hade tänkt födda upp slakt kaniner.. men var finns det närmsta slakteriet för oss.. vi finns i hässleholm..
det finns ingen tanke på att vi ska slakta själva..
hoppas någon har något bra svar..
gärna telefonnummer mm..
vi har 3 belgisk jätte kaniner just nu (2honor 1 pojke).. och en tysk jättescheck pojke + en hel del små kaniner ;)
mvh Linda

Anna.D

Re:kanin slakteri i skåne
« Svar #1 skrivet: 18 feb-07 kl 17:32 »
Jag bor också utanför Hässleholm :).jag vet inte om viltslakteriet i sjunkaröd utanför Vinslöv tar i mot,men då får du nog ordna kunder själv som köpte de slaktade kaninerna/Anna

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #2 skrivet: 18 feb-07 kl 17:36 »
oki.. trevligt!
jag har pratat med dem. de slaktar jätte gärna.. men jag får som du sa fixa kunder själv.. men jag har inga kunder.. men visst finns det någon som är intresserad så kan jag fixa kanin kött..

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 18 feb-07 kl 17:48 »
Hej!

Kolla på www.kanin.se , jag har för mig det finns länk till någon uppfödare i Skåne, och det finns skåneslakteri som är medlem i kaninproducenterna, men jag minns inte om det är densamma.

Edgar

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #4 skrivet: 18 feb-07 kl 18:21 »
jag har kollat in den sidan innan men fick inte mycket info om slakteri här i skåne.. det är så trist att det är så hemligt med kanin slakteri  :-\

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 18 feb-07 kl 18:44 »
Hemligt är det nog inte :) Men kanske inte så vanligt i Sverige. Vad jag förstått så slaktar många kaningårdar själva i sina fina små godkända slakterier.

Men jag tänkte på kunder, hur är det med utlänska matbutikerna där nere? Kanske kolla läget med dom? Eller kollat om du får och kan sälja ditt kött privat? Avkomman från 2-3 kaninhonor borde du kunna bli av med tycker jag.

Något jag själv är nyfiken på är, vart tar allt kaninkött vägen i Sverige? För man ser det ju aldrig, varken i affären eller på restaurang.

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #6 skrivet: 18 feb-07 kl 19:09 »
ja man kan ju undra..
jag vägrar att slakta själv!! men man kan ju be någon annan slakta dem.. men hur får man tag i kunder då? ???

ason

• Småland
    • getapulien.se
« Svar #7 skrivet: 18 feb-07 kl 19:21 »

Något jag själv är nyfiken på är, vart tar allt kaninkött vägen i Sverige? För man ser det ju aldrig, varken i affären eller på restaurang.

Jag har sett på restauranger, det är nog mkt som går dit, men jag har hört talas om människor som sett kaninkött på affärn. Är nog i storstan eftersom Vreta kaningård ligger i krokarna.

*viskar*Du det är nog så gott o fint kött så att alla som har kaniner vill ha själva ;)
Försöker leva självhushåll sen 2002

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 18 feb-07 kl 19:21 »
Jag sa aldrig att du skulle slakta själv. Jag menade att du skulle sälja köttet du fått tillbaka från slakteriet du varit i kontakt med.

Ring butikerna.

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #9 skrivet: 18 feb-07 kl 19:44 »
oki.. ska kolla lite i mörrn... helst vill jag inte hålla på med köttet iheller.. för jag hade tänkt att de köpte kaninen av mig och sen va det klart för min del.. hoppas ni förstår hur jag menar..

skånetösen

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 18 feb-07 kl 19:47 »
ja man kan ju undra..
jag vägrar att slakta själv!! men man kan ju be någon annan slakta dem.. men hur får man tag i kunder då? ???

Du kan sälja till mig!  ;D Bor i Höör men jobbar i Hässleholm och eftersom jag mer än gärna köper kött som INTE industrislaktas eller föds upp på grymma sätt så...
Blir ju inga stora mängder eftersom det är till husbehov men en kaningryta eller två tackar jag inte nej till.
PM:a mig om det är intressant. Kan hämta i samband med att jag jobbar om det inte är alldeles för långt åt "fel håll".
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 18 feb-07 kl 20:00 »
Hej!

Problemet med att slakta kaniner är som jag sagt tidigare att det finns föreningen Djurens Rätt och deras militanta del Djurens Befrielsefront.

De anser att söta djur inte ska slaktas, och därför är det tillåtet med stölder, skadegörelse och mordbrand.

Eftersom kaninerierna i allmänhet är små firmor, med begränsade resurser så försöker vi ligga lite lågt med vem och var man finns.  Vi har inte råd med fina larm och säkerhetsfix. Därför kanske det ses som hemligt.

För flera år sedan trodde jag att djurens rätt var en seriös organisation, och var därför för att vi skulle visa upp våra anläggningar för dem. Min mening var att vi håller inte på med något konstigt. En representant för dem var på två av våra medlemmars gårdar, och skulle även komma till min. Till mig kom de inte eftersom svärmor dog i den vevan. De två gårdar som de kom till drabbades strax efteråt av attentat från Djurens Befrielsefront. En av dem brändes ner.

I och för sig har befrielsefronten senare varit även hos mig, och vid andra aktioner har de tagit barns kelkaniner etc.

Tillbaks till köttet. Vi kan inte marknadsföra köttet, eftersom det inte finns kaniner nog för att tillgodose behovet hos de kunder som finns i dag. Om vi då skulle marknadsföra det, och inte kunna leverera, så blir ju marknadsföringen en bumerang som slår oss i nacken.

Huvudsakliga kunder är saluhallar i storstäderna, köttgrossister, restauranger av gourmetklass. Sydeuropeer är de som äter mest kanin.

Om intresse finns kan jag undersöka om de skånska slakterier som finns köper upp kaniner. Skicka i så fall privatmail till mig.

Edgar

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #12 skrivet: 18 feb-07 kl 20:01 »
hej!!
jo visst om där är tillräkligt många som är intesserade så går det nog att fixa..

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #13 skrivet: 18 feb-07 kl 20:08 »
kul att många hör av sig och hjälper oss..

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 21 feb-07 kl 12:03 »
Djurtös

Antar att det var du som ringde till mig häromdagen ang kaniner och slakteri?

Fick du tag i Mats och blev du nåt klokare?

/Kimma/Mariann...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #15 skrivet: 21 feb-07 kl 12:22 »
ja mamma pratade mig dig.. mamma ringde mats och han ville ha kaniner.. så nu letar vi efter några honor.. men vi kan inte bestämma vilka raser man ska ha.. vad tycker du? jag har ju belgisk jätte.. så fler sådan behövs ju inte eller?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 21 feb-07 kl 13:11 »
Tja det mesta funkar, New zealand, fransk vädur, gotlandskorsningar, stora silver, tysk jätte scheck, vit lant, wiener osv. Det är bara lite svårt att fåt ag i vissa av ovanstående.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #17 skrivet: 21 feb-07 kl 13:33 »
jo tack det vet jag ;) har själv letar efter vissa raser men inte lyckas hitta någon uppfödare i närheten..
vet du någon bra uppfödare som det inte är så jätte långt till?? man vill ju inte köra sverige runt för att hitta kaniner :P
mamma har pratat med kerstin i tollarp hon hade några kaniner men det va mycket blandat.. inget jag tycker om :-\
men till slakt så kvittar det kanske ???
finns kanske vissa raser man inte ska blanda?
vi kan inte så mycket om det.. finns kanske någon bra sida man kan gå in och läsa på? har läst lite här men hittar inget specielt som jag inte redan vet om kaninuppfödning..

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 21 feb-07 kl 14:11 »
De uppfödare som finns av udda raser är oftast spridda över landet och har fåtal djur eftersom det finns så få avelsdjur i landet. Jag arbetar på att ta in lite köttraser till sverige men har bara begränsat med plats och därför går kundbeställningar först.

Om ni verkligen vill satsa på dethär så råder jag er att en av er tar del av Vreta kaningårds produktionskurs, den är mycket givande och väl värd sina pengar. Samt skall ni göra allting lagligt  :-[ så måste du ha diplom i godkänd produktionskurs.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 21 feb-07 kl 14:12 »
Kan tillägga att jag väntar flera kullar new zealand så kanske jag kan ha nåt till er om nåra månader.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser