Hej!
Problemet med att slakta kaniner är som jag sagt tidigare att det finns föreningen Djurens Rätt och deras militanta del Djurens Befrielsefront.
De anser att söta djur inte ska slaktas, och därför är det tillåtet med stölder, skadegörelse och mordbrand.
Eftersom kaninerierna i allmänhet är små firmor, med begränsade resurser så försöker vi ligga lite lågt med vem och var man finns. Vi har inte råd med fina larm och säkerhetsfix. Därför kanske det ses som hemligt.
För flera år sedan trodde jag att djurens rätt var en seriös organisation, och var därför för att vi skulle visa upp våra anläggningar för dem. Min mening var att vi håller inte på med något konstigt. En representant för dem var på två av våra medlemmars gårdar, och skulle även komma till min. Till mig kom de inte eftersom svärmor dog i den vevan. De två gårdar som de kom till drabbades strax efteråt av attentat från Djurens Befrielsefront. En av dem brändes ner.
I och för sig har befrielsefronten senare varit även hos mig, och vid andra aktioner har de tagit barns kelkaniner etc.
Tillbaks till köttet. Vi kan inte marknadsföra köttet, eftersom det inte finns kaniner nog för att tillgodose behovet hos de kunder som finns i dag. Om vi då skulle marknadsföra det, och inte kunna leverera, så blir ju marknadsföringen en bumerang som slår oss i nacken.
Huvudsakliga kunder är saluhallar i storstäderna, köttgrossister, restauranger av gourmetklass. Sydeuropeer är de som äter mest kanin.
Om intresse finns kan jag undersöka om de skånska slakterier som finns köper upp kaniner. Skicka i så fall privatmail till mig.
Edgar