Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kanin slakteri i skåne  (läst 9273 gånger)

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
Re:kanin slakteri i skåne
« Svar #20 skrivet: 21 feb-07 kl 14:46 »
oki.. den kursen skulle man kanske åka på.. där va någon kurs kristianstad som man kunde gå om  man ville födaupp kaniner är det typ en sådan? med blev godkänd uppfödare mm.. eller denna kurs du menar handlar om slakt kanske?  ::)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 21 feb-07 kl 15:09 »
Vet inte vad det är för kurs i Kristianstad, tror du menar kaningårdskurs, har för mig att sjv håller den där. Den kursen Gösta(Vreta kaningård) håller är till för sånna som "oss" som vill föda upp kaniner som produktionsdjur. Sen är slaktkursen separat. Och den behöver man inte gå om man bara skall föda upp. Men det är bra att kunna om man skulle behöva avliva ett skadat djur fex.

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kogatans

• Skåne
    • Kogatans kaningård
« Svar #22 skrivet: 21 feb-07 kl 16:48 »
oki.. ska fundera lite på det..

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #23 skrivet: 21 feb-07 kl 17:26 »
Kan tillägga att du kan få tillbaks det mesta av kursavgiften genom sk utbildningsstöd.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gösta

« Svar #24 skrivet: 24 feb-07 kl 17:02 »
Hej!
Läser med intresse inläggen om kaninslakteri.
Det är brist på slakterier för kaniner. Synd eftersom detta hindrar uppfödare att komma igång med uppfödning.
Vi på Vreta har jobbat med eget slakteri nu sedan 1985. Vi ordnar även kurser och hjälper igång de som vill starta.
Du undrar vart kaninköttet "tar vägen". Kanin är i dag så kallat lyxmat och serveras på lyxkrogar till ett mycket högt pris.
Ni som funderar på slakt hör av er. Jag finns på www.kanin.se
Gösta

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #25 skrivet: 24 feb-07 kl 17:51 »
jag har oxå planer på att föda upp knainer för kött och utställning. har diskuterat med min man idag och han tycker att vi borde testa lite smått och sen öka, men här finns inga slakteri i närheten. det är väl det jobbigaste. har funderat på att gå kurs på vreta längre fram. går i skolan nu. vad var det för utbildningsstöd ? var kan man hitta det ?
måste man inte ha fina slaktanläggningar om man slaktar själv. kan man slakta i ladugården som man gör när man sk aslakta en tupp till sig själv.....
jag har även tänkt att gå den kursen som jordbruksverket håller om kaninhållning, men jag kan inte hitta den, någon som kan länka ??
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #26 skrivet: 24 feb-07 kl 19:14 »
Slakteri.

Livsmedelsverket har följande krav om verksamheten är mindre än 10000 djur per år:
Den som slaktar skall vara utbildad av en person som livsmedelsverket kan godkänna, i övrigt ska kommunen ansvara för tillstånd och tillsyn.

Detta innebär att man först ska gå kurs, dels för kravet ovan, dels för att känna om detta är något för mig.

Nummer två är att kontakta kommunens livsmedelsinspektör för diskussion om verksamheten. Rent principiellt behöver anläggningen inte vara särskilt "fin".  Du, kaninen, tvättställ och kylskåp ska få plats i en lokal som är lätt att rengöra.

Man ska som livsmedelsproducent ha kunskap om det man gör samt ha hygienkunskap.

Edgar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #27 skrivet: 24 feb-07 kl 19:17 »
jag har även tänkt att gå den kursen som jordbruksverket håller om kaninhållning, men jag kan inte hitta den, någon som kan länka ??

Hej!

Jag tror den kursen är något Svenska kaninavelsförbundet håller, och som man har godkännande från Jordbruksverket för.  Länk till dem är http://come.to/kaf

Edgar

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #28 skrivet: 24 feb-07 kl 20:02 »
tack edgar för all info, men jag har kollat på den hemsidan och hittar inte......
ALLA är välkomna !

Gösta

« Svar #29 skrivet: 24 feb-07 kl 21:16 »
Hej
Jordbruksverkets kurs gäller sällskapsdjur och riktar sig till zoobutiker och uppfödare av sällskapsdjur. Har ingenting med produktionsdjur för animalieproduktion att göra.
Bidrag till utbildning söks hos Länsstyrelsen. Medlen kallas K2-medel och är pengar som länsstyrelsen har fått av EU för kompetensutveckling i jordbruket för "nya" verksamheter
Gösta

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #30 skrivet: 24 feb-07 kl 21:41 »
men jag tänkte kombinera med att sälja lite utställningkanniern oxå, de i kullen som "duger". har även en lite skala uppfödning av fjäderfä, men det kanske är fel kurs för mig ändå.....??
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser