Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben  (läst 1804 gånger)

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Kalkben
« skrivet: 17 feb-07 kl 22:36 »
Min nye fine dverg Kochin tupp har fått kalkben... eller fotskabb... Han er så liten så han galer ikke enda engang... Nå er det vel bare å sette seg til å børste føttene hans og smøre de inn med vaselin... Stakkars lille gutten.
Er det noen som vet om dette er smittsomt? Har prøvd å lese litt i en bok jeg har, men sto ingenting om smitte her... Han har gått sammen med 2 høner siden før jul, men de har ikke antydning til noe stygge ting på bena sine. Men det er vel bare å ta en runde å smøre alle små høne ben med vaselin som forebyggende eller? Elller gjelde dette spesiellt bare de som har fjær på bena? Har Hedemora også.... bør de smøres også ??? ??? ???
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Kalkben
« Svar #1 skrivet: 17 feb-07 kl 22:52 »
« Senast ändrad: 17 feb-07 kl 23:00 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #2 skrivet: 17 feb-07 kl 23:31 »
Takk!! Fant endel om dette på denne flotte siden!!  ;)

http://hos.sandnet.se/stackmurs/

Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #3 skrivet: 19 feb-07 kl 20:33 »
Tråkigt det där med skabben

Jag har ett tips som fungerat suveränt bra. Torrborsta eller rengör som vanligt. Smörj sedan in noga med Tenutex salva, finns receptfritt på apoteket. Kan behöva upprepas sägs det, men det har inte jag behövt en enda gång, en behandling har alltid varit nog.

Lycka till!

mvh MJ

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser