Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gipsplattor.  (läst 1201 gånger)

poze

• Östergötland
Gipsplattor.
« skrivet: 17 feb-07 kl 15:21 »
hopp.. en granne som håller på att riva ett hus.
Undrar om någon vet om det är massa otrevliga ämnen i gipsplattor ex. lim för pappret etc. eller skulle man kunna använda det som ph höjande i vatten?
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Henrik Uddemar

• Gotland
Re:Gipsplattor.
« Svar #1 skrivet: 17 feb-07 kl 16:01 »
DET SKA DU ABSOLUT INTE GÖRA!

Gipsplattor framställs ofta av så kallat skrubbergips, det är en restprodukt från olje och kol (kraftverk) förbränning.
Detta gör att det ofta är obundet (eller svagt bundet) svavel och andra otäckheter i skivorna.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 17 feb-07 kl 17:14 »
Dessutom undrar jag om gips har något speciellt högt pH. Hade det varit kalk så kanske det varit ide.

Edgar

trädman

« Svar #3 skrivet: 18 feb-07 kl 02:17 »
Gips är väl om jag minns rätt kalciumsulfat, vilket väl i sig själv väl knappast är skadligt att tillföra jorden om det behövs kalcium och svavel. Eftersom svavelnedfallet minskat tillförs idag svavel som gödselmedel till vissa jordar. Vad det sen finns för andra ämnen i just gipskivegipset, limmet etc vet jag inget om. Det kanske är både enklare och säkrare att kalka med vanligt kalciumkarbonat

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser