Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69828 gånger)

absolut

• Gäst
SV: Foder förr och nu
« Svar #620 skrivet: 08 aug-13 kl 21:41 »
det här med protein är relativt nytt, för 10 år sedan fick man i grunskolan lära sig att "fullvärdigt protein" bara finns i animalier, idag får man i grunskolan lära sig om hur tokig näringsläran förrut var och att mängder med vegetabilier, om inte ensamma så i kombination innehåller en för människor och många djur mycket bättre uppsättning av olika proteiner än diverse animalier, animalier som dessutom innehåller annat skit som man slipper i vegetabilerna, så som onyttigt fett mm vidare är vegetabilierna mindre energikrävande att producera, mindre tidskrävande, mindre resurskrävande, mindre belastande för miljön, lättare att konservera längre tid, har mindre risk för sjukdomsspridnignar, orsakar mindre sjukdomar och hälsoproblem hos mäniskor som äter det. osv osv, plötsligt ser man att en köttätare kostar samhället mycket mer än en normalätare.
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 21:52 av absolut »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #621 skrivet: 08 aug-13 kl 21:50 »
Förbannade Jordbruksverk, och EU med för den delen, nu har jag läst de där skrifterna fram och tillbaks som Handläggare Bonet rekomenderade när Charlotte var i kontakt med honom, och jag hittar inte att man inte får ge djuren livsmedel, inte heller att man inte får ge dem matavfall när matavfallet har ursprung i hemmet. Jag får skriva honom några rader i morgon. Inte för att mina hönor kommer att ändra diet, men han skall få visa var det står. Tjänstemannatolkningar är irriterande.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #622 skrivet: 08 aug-13 kl 22:16 »
Läs tråden så ser du att det har pratats om i flera inlägg och dessutom citerats från jbvs sidas om och om igen . Så allt står här i tråden .

Charlotte

• -
« Svar #623 skrivet: 08 aug-13 kl 22:23 »
Förbannade Jordbruksverk, och EU med för den delen, nu har jag läst de där skrifterna fram och tillbaks som Handläggare Bonet rekomenderade när Charlotte var i kontakt med honom, och jag hittar inte att man inte får ge djuren livsmedel, inte heller att man inte får ge dem matavfall när matavfallet har ursprung i hemmet. Jag får skriva honom några rader i morgon. Inte för att mina hönor kommer att ändra diet, men han skall få visa var det står. Tjänstemannatolkningar är irriterande.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo10_18.pdf
Läs i den här broschyren på sid 8.
Definition av foder och livsmedel.
Om du tänker ge eller ger ett livsmedel till dina djur så slutar det att vara livsmedel och blir ett foder.
Så "enkelt" ;) är det.
Mvh
Charlotte
Ändrat:Glömde länken :-[
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #624 skrivet: 08 aug-13 kl 22:42 »
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo10_18.pdf
Läs i den här broschyren på sid 8.
Definition av foder och livsmedel.
Om du tänker ge eller ger ett livsmedel till dina djur så slutar det att vara livsmedel och blir ett foder.
Så "enkelt" ;) är det.
Mvh
Charlotte
Ändrat:Glömde länken :-[

Nej men snälla... så är det inte alls! Det är ju vad en produkt är avsedd till från början som är relevant, alltså när den framställs, blandas, packas eller så hos en foder- eller livsmedelsproducent.

Massor av saker är uppdelade i olika, väl definierade, kategorier i lagar och andra myndighetstexter. Dessa definitioner ändras inte för att en person använder en sak på annat sätt än vad som var tänkt från början. En husvagn blir inte en hästtransport för att jag ställer en häst i den och en hästtransport blir inte en husvagn för att jag ställer en bäddsoffa i den.

Precis som en husvagn kan bli en släpvagn med lite fix och en ombesiktning kan livsmedel bli foder om det ingår i en foderblandning som tillverkas av en foderföretagare. Husvagnen blir inte blir inte i lagens mening en släpvagn för att du använder den till att hämta hö i (dvs som en släpvagn) och filmjölken blir inte foder för att kycklingarna får lite.

Är det köpt som en sak förblir det det om man inte vidtar vissa åtgärder. Att själv ändra användningsområde räcker inte.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Charlotte

• -
« Svar #625 skrivet: 08 aug-13 kl 22:53 »
Nej men snälla... så är det inte alls! Det är ju vad en produkt är avsedd till från början som är relevant, alltså när den framställs, blandas, packas eller så hos en foder- eller livsmedelsproducent.

Massor av saker är uppdelade i olika, väl definierade, kategorier i lagar och andra myndighetstexter. Dessa definitioner ändras inte för att en person använder en sak på annat sätt än vad som var tänkt från början. En husvagn blir inte en hästtransport för att jag ställer en häst i den och en hästtransport blir inte en husvagn för att jag ställer en bäddsoffa i den.

Precis som en husvagn kan bli en släpvagn med lite fix och en ombesiktning kan livsmedel bli foder om det ingår i en foderblandning som tillverkas av en foderföretagare. Husvagnen blir inte blir inte i lagens mening en släpvagn för att du använder den till att hämta hö i (dvs som en släpvagn) och filmjölken blir inte foder för att kycklingarna får lite.

Är det köpt som en sak förblir det det om man inte vidtar vissa åtgärder. Att själv ändra användningsområde räcker inte.
Men läs SJVs definition .
I den stund man bestämmer sig för att en vara ska användas för utfodring är produkten ett foder.
Husvagnar och släpvagnar har lite och inget med det här att göra.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Broberg

• Gäst
« Svar #626 skrivet: 08 aug-13 kl 22:58 »
Jo, jag tycker det är rätt klart: "I den stund man bestämmer sig för att en vara
ska användas för utfodring är produkten ett foder."

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #627 skrivet: 08 aug-13 kl 23:18 »
Men läs SJVs definition .
I den stund man bestämmer sig för att en vara ska användas för utfodring är produkten ett foder.
Husvagnar och släpvagnar har lite och inget med det här att göra.

I den stund man bestämmer sig... "Man" är en person som producerar antingen foder eller livsmedel.

Broschyren du länkat till riktar sig till foderföretagare. Definitionen av sådan är enl EU (EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 178/2002 artikel 3)
foderföretag
6: varje privat eller offentligt företag som med
eller utan vinstsyfte bedriver någon av de verksamheter
som hänger samman med produktion, framställning, bear-
betning, lagring, transport eller distribution av foder, samt
alla producenter som producerar eller lagrar foder för
utfodring av djur på sin egen jordbruksanläggning.
6.
foderföretagare
: de fysiska eller juridiska personer som
ansvarar för att kraven i livsmedelslagstiftningen uppfylls i
det foderföretag de driver.

Man är inte foderföretagare för att man ger mat till höns.

Som foderföretagare är man skyldig att göra riskanalys enligt HACCP-principerna och föra journal över en massa saker och hålla dessa tillgängliga för länsstyrelsen och jordbruksverket, men det kanske du gör?

Jag gör det inte i alla fall, för jag är inte foderföretagare.

I broschyren står för övrigt om livsmedel:

Vad är livsmedel?
Precis som i definitionen av foder styr syftet om en produkt är ett livsmedel eller ej. En produkt räknas
som livsmedel när det är meningen att den ska förtäras av människor.
”livsmedel:
alla ämnen eller alla produkter, oberoende av om de är bearbetade, delvis bearbetade
eller obearbetade, som är avsedda för eller rimligen kan förväntas att förtäras av människor.”

Charlotte

• -
« Svar #628 skrivet: 08 aug-13 kl 23:30 »
Ja, du, var hittar du att "Man" är en person som producerar antingen foder eller livsmedel?
Ja, jag är foderföretagare.
Nej, du är inte foderföretagare om du bara har höns som producerar ägg till ditt hushåll.
Men, du har ändå skyldighet att veta vilka lagar och bestämmelser som gäller utfodring av dina produktionsdjur.

johe71

« Svar #629 skrivet: 08 aug-13 kl 23:34 »

inte?

jordbruksverket: "Foderföretagare är alla som i sin verksamhet med eller utan vinstsyfte bedriver produktion, framställning, bearbetning, lagring, transport eller distribution av foder och producenter som producerar eller lagrar foder för utfodring av livsmedelsproducerande djur på sin egen jordbruksanläggning"

Nej, du är inte foderföretagare om du bara har höns som producerar ägg till ditt hushåll.

jo, men det finns ett undantag som gör att du inte behöver _anmäla_ din foderanläggning när det bara är produktion till privathushållet, men du är fortfarande per definition foderföretagare

Charlotte

• -
« Svar #630 skrivet: 08 aug-13 kl 23:42 »
inte?

jordbruksverket: "Foderföretagare är alla som i sin verksamhet med eller utan vinstsyfte bedriver produktion, framställning, bearbetning, lagring, transport eller distribution av foder och producenter som producerar eller lagrar foder för utfodring av livsmedelsproducerande djur på sin egen jordbruksanläggning"

jo, men det finns ett undantag som gör att du inte behöver _anmäla_ din foderanläggning när det bara är produktion till privathushållet, men du är fortfarande per definition foderföretagare
Självklart, du har helt rätt :)
Mvh
Charlotte

Broberg

• Gäst
« Svar #631 skrivet: 09 aug-13 kl 00:48 »

Vad är livsmedel?
Precis som i definitionen av foder styr syftet om en produkt är ett livsmedel eller ej. En produkt räknas
”livsmedel:
alla ämnen eller alla produkter, oberoende av om de är bearbetade, delvis bearbetade
eller obearbetade, som är avsedda för eller rimligen kan förväntas att förtäras av människor.”

Men när man bestämmer att livsmedlet ska ges till djur, så blir det foder, står det.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #632 skrivet: 09 aug-13 kl 01:13 »
Vad har den här tråden egentligen kommit fram till, efter 32 sidor av spekulationer och mer eller mindre öppna personangrepp? Att reglerna är en smula svårtolkade eftersom inte ens berörda myndighetspersoner lyckas ge ett entydigt svar? Eller att även myndighetspersoner svarar utifrån hur frågan ställs? Hur har frågorna ställts egentligen, ni som nu har ställt frågor?

Ursäkta, men jag tycker att en ifrån början intressant trådstart har blivit totalt våldtagen, utan att några egentliga svar har framkommit. Det här är ett diskussionsforum, inte Svea rikes lagbok. Då bör man se till att hålla e viss respekt gentemot dem man diskuterar med, oavsett om man håller med eller ej. Man kan diskutera saken rätt livligt, men ge sig på kombatanten på ett personligt pan tillför inget.

Min åsikt angående regler är att självklart behövs regler! Dagens samhälle påstås vara upplyst, och ändå misslyckas folk med att sortera metall från brännbart, så nog i helskotta behövs det regler! Däremot behöver reglerna vara anpassade efter situationen. Och att jämföra en hobbyhönshållare (med all de enorma variation som det begreppet innefattar) med en liten kommersiell livsmedelsproducent, med en storskalig kommersiell livsmedelsproducent, det går inte! Det är ungefär som att jämföra mitt privata hushåll med äldreboendet jag jobbar på, med de cateringflretag som fixar käket på nobellmiddan... Det blir helt enkelt fel att tillämpa samma regelverk rakt av. Regler behövs, men regler som passar förutsättningarna!

Tännlappen

• -
« Svar #633 skrivet: 09 aug-13 kl 02:29 »
...Tjaaa...dom där lagarna med sin rotvältska är nog skrivet för djurindustrin inkluderat fodertillverkare...Ska man göra något vettigt så ska roten till sjukdomarna åtgärdas...inte ge sig på hobbyhöns(om det nu görs) som sista förtvivlade åtgärd för att hålla igång djurfabrikerna till varje pris ...
Typ "döden i grytan"...Huh vad det frodas bakterier,sjukdomar i djurfabrikerna...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/djuren-sprider-sjukhussjuka_5086223.svd

Charlotte

• -
« Svar #634 skrivet: 09 aug-13 kl 07:33 »
Fru Jansson:
Jag ställde den här frågan:
"Hej!
Efter en diskussion på internet har jag en fråga:
Är det verkligen fritt fram att utfodra hobbygrisar och hobbyfjäderfän med matrester som innehåller kött?"

Mailet vidarebefordrades till Enheten för foder och hälsa.

Fick svar att Nej det är inte tillåtet!
Och länktips på vilka regler som gäller.

Skickade fler frågor vart efter de uppstod här angående matavfall-matrester, vad är produktionsdjur osv...

Till sist fick jag mailet som jag lagt ut här.

Det hela handlar ju om smittskydd från omvärlden och spårbarhet.
Visst kan man tycka att det är löjligt...
Lika löjligt som någon annan tycker det är att bry sig om att det hamnar en konservburk bland det brännbara...
Jag kan tycka att en del regler är onödiga. Men just smittskyddsreglerna tycker jag inte att det är så dumt att hålla reda på och följa.
Mvh
Charlotte

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #635 skrivet: 09 aug-13 kl 09:19 »
Vad har den här tråden egentligen kommit fram till, efter 32 sidor av spekulationer och mer eller mindre öppna personangrepp? Att reglerna är en smula svårtolkade eftersom inte ens berörda myndighetspersoner lyckas ge ett entydigt svar? Eller att även myndighetspersoner svarar utifrån hur frågan ställs? Hur har frågorna ställts egentligen, ni som nu har ställt frågor?

Ursäkta, men jag tycker att en ifrån början intressant trådstart har blivit totalt våldtagen, utan att några egentliga svar har framkommit. Det här är ett diskussionsforum, inte Svea rikes lagbok. Då bör man se till att hålla e viss respekt gentemot dem man diskuterar med, oavsett om man håller med eller ej. Man kan diskutera saken rätt livligt, men ge sig på kombatanten på ett personligt pan tillför inget.

Min åsikt angående regler är att självklart behövs regler! Dagens samhälle påstås vara upplyst, och ändå misslyckas folk med att sortera metall från brännbart, så nog i helskotta behövs det regler! Däremot behöver reglerna vara anpassade efter situationen. Och att jämföra en hobbyhönshållare (med all de enorma variation som det begreppet innefattar) med en liten kommersiell livsmedelsproducent, med en storskalig kommersiell livsmedelsproducent, det går inte! Det är ungefär som att jämföra mitt privata hushåll med äldreboendet jag jobbar på, med de cateringflretag som fixar käket på nobellmiddan... Det blir helt enkelt fel att tillämpa samma regelverk rakt av. Regler behövs, men regler som passar förutsättningarna!

Man försöker ju slippa sjukdomar som kan få stora följder för hela sverige ! Och kommer de in hit så spelar det ingen roll om det är hos den som har 5 hobbyhöns eller ett stort hönseri . Verkan av det blir lika illa .
Så reglerna om smittsamma sjukdomar ska gälla alla då det inte spelar nån roll vem som för in det i landet .
Det handlar om högst smittsamma sjukdomar och inte en liten nysning utan de här sjukdomarna kan stoppa alla transporter av någon form av mat till andra länder och det påverkar ekonomin .
De här sjukdomarna botas inte med en tablett så är det bra utan med dyra program som måste följas upp år efter år och som kan stoppa vissa sätt att hålla djur för framtiden .

Så nog tycker jag det är skit att vissa rtor att det här inte gäller dem .

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #636 skrivet: 09 aug-13 kl 09:29 »
Förhoppningsvis mitt sista inlägg i tråden, då jag känner starkt för att citera Ingemar Stenmark... De e int lönt å förklar för folk som int begrip.  ;D

Jag inser såklart att jag är den som inte begriper enligt en del, men det gör inte så mycket  8)
[o.t]
Ungefär lika relevanta som mina utomordentligt fåniga frågeställningar är, tycker jag att resonemangen bla om foderföretag och livsmedel som genom en persons tanke omvandlas till foder är.

Önskar er alla en trevlig helg!
« Senast ändrad: 10 aug-13 kl 12:16 av Sirpa »

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #637 skrivet: 09 aug-13 kl 09:39 »
I den stund man bestämmer sig... "Man" är en person som producerar antingen foder eller livsmedel.

Broschyren du länkat till riktar sig till foderföretagare. Definitionen av sådan är enl EU (EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 178/2002 artikel 3)
foderföretag
6: varje privat eller offentligt företag som med
eller utan vinstsyfte bedriver någon av de verksamheter
som hänger samman med produktion, framställning, bear-
betning, lagring, transport eller distribution av foder, samt
alla producenter som producerar eller lagrar foder för
utfodring av djur på sin egen jordbruksanläggning.
6.
foderföretagare
: de fysiska eller juridiska personer som
ansvarar för att kraven i livsmedelslagstiftningen uppfylls i
det foderföretag de driver.

Som foderföretagare är man skyldig att göra riskanalys enligt HACCP-principerna och föra journal över en massa saker och hålla dessa tillgängliga för länsstyrelsen och jordbruksverket, men det kanske du gör?

Jag gör det inte i alla fall, för jag är inte foderföretagare.

Vad är livsmedel?
”livsmedel:

Ger du matavfall och eller matrester till dina höns så har du blandat eget foder . Eller om du blandar till ett eget värpfoder och lägger till olika saker till spannmålen . Så då är du även fodertillverkare och får då automatiskt nya regler att hålla dig till .
Så då ska du kunna visa på alla ingredienser och hur de kommit till dig och hygienkrav på när du blandade så det ite kommer med tex kött osv

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #638 skrivet: 09 aug-13 kl 09:43 »
 I den stund man bestämmer sig för att en vara
ska användas för utfodring är produkten ett foder.

SKA ANVÄNDAS FÖR UTFODRING ÄR PRODUKTEN ETT FODER

Står i broschyren

Existens

• Gäst
« Svar #639 skrivet: 09 aug-13 kl 09:50 »

Men nu tycks du ju bara hoppa in på ett ställe och skriva av dig vad du tror och tycker.

Tråden har på ett tydligt sätt, och med tydliga besked från namngivna myndighetspersoner ( till skillnad mot de hemliga som förekom tidigare) gett besked på de frågor som ställts.

Men när folk kämpar med näbbar och klor för att aktivt misstolka t.ex en mening som den här:
*I den stund man bestämmer sig för att en vara
ska användas för utfodring är produkten ett foder.
*

, så kommer tjafsandet att fortsätta.

I den stund man kommer överens om att så här lyder reglerna, då kan man påbörja en diskussion om deras rimlighet.

Jag har personligen lite svårt att se varför en regel bara ska gälla somliga, men det är som sagt en annan diskussion.

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 2 användare
nordictinkerer, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser