Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69554 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Foder förr och nu
« Svar #600 skrivet: 08 aug-13 kl 15:56 »

hahahaha nej man behöver inte vara någon professor för att veta att soja har BÄTTRE sammansättning av protein än kött har, och appropå professor så är killen som skrivit din hemsida allt annat än det!

sidan handlar om 2 saker :

1 Mjölkersättning som är gjord på sojabönor som han inte anser vara bra för MÄNNISKOR

2 inkopierad fakta om Lektiner som alla bönor innehåller och som försvinner när de upphettas, men enligt honom är det ett växtgift som gör bönor olämpliga till föda  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

edit:

dessutom kommer din professors referenser från 80talet  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Vad är det för fel med refenser till -80 talet.  Kan hä peka på nya tydliga fakta ???
« Senast ändrad: 09 aug-13 kl 00:43 av Sirpa »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

absolut

• Gäst
« Svar #601 skrivet: 08 aug-13 kl 16:50 »
Vad är det för fel med refenser till -80 talet.  Kan hä peka på nya tydliga fakta ???

referenser till 80 talet är fel av så många anledningar så jag vet ej var jag ska börja.  att hänvisa till en text där en på området icke kunnig/utbildad/erfaren person skriver att han TROR att sojamjölk inte är bra för MÄNISKOR, för att försöka "bevisa" att sojabönor innehåller dåligt protein för djur, är också så otroligt felaktigt så jag ej vet var jag ska börja.
« Senast ändrad: 09 aug-13 kl 00:44 av Sirpa »

Existens

• Gäst
« Svar #602 skrivet: 08 aug-13 kl 18:24 »
Ja man behöver inte vara nån professor för att begripa att det är skillnad på proteiner å proteiner.

Nja, nu tror jag allt du är ute på lite djupt vatten.  Det är ju väldigt konstigt att man kan tillverka fullvärdiga vegetabiliska foder om det vore som du påstår.
Visst har man i fiskmjöl i en del foder, men det är ju en ekonomisk fråga, inget annat.
Och i mitt värpfoder finns det varken fisk eller kött.

Sojan tog jag som ett exempel i hastigheten. Trodde du förstod att det var ett exempel och ingen man behövde dra igång en sojadebatt för.

Alternativ är solros, lin, raps,majs, potatis och ärtor.

Hela utfodringsläran finns att läsa här: ( jag kan tyvärr inte kopiera in text hit)

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fkarin.getactive.se%2Fmedia%2FRadgivning_12.pdf&ei=dsMDUsXlIOjj4QT7-IHQCg&usg=AFQjCNGBlCcamlvtp8pgGH8ZVlCyy8dOKQ&sig2=JM5DGgn7FWlGILl2KVwSMQ&bvm=bv.50500085,d.bGE

absolut

• Gäst
« Svar #603 skrivet: 08 aug-13 kl 18:43 »
Ge inte animaler till livsmedelsproducerande djur  ;)

bra slutsats, borde väll räcka där. alla nöjda?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #604 skrivet: 08 aug-13 kl 19:37 »
"Jag ringde och pratade lite med jordbruksverket, förbudet mot att fodra med kött och biprod gäller produktionsdjur. dvs de komersiella hönserierna och de av oss andra som säljer våra produkter och har tillstånd att göra så..
Det gäller INTE våra privata hobbybesättningar även om vi själva äter kött och ägg från våra djur"
detta kommer från facebook stämmer det?

Maria C S

• Småland
« Svar #605 skrivet: 08 aug-13 kl 19:40 »

hahahaha nej man behöver inte vara någon professor för att veta att soja har BÄTTRE sammansättning av protein än kött har, och appropå professor så är killen som skrivit din hemsida allt annat än det!

sidan handlar om 2 saker :

1 Mjölkersättning som är gjord på sojabönor som han inte anser vara bra för MÄNNISKOR

2 inkopierad fakta om Lektiner som alla bönor innehåller och som försvinner när de upphettas, men enligt honom är det ett växtgift som gör bönor olämpliga till föda  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

edit:

dessutom kommer din professors referenser från 80talet  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Spelar ingen roll bönor är inte naturligt foder för höns och det kan vara något att tänka på om man vill att hönsen ska leva 12 år.

Växtgifterna försvinner vid upphettning, hormoner är en annan sak.
Hur det påverkar höns kan man ju bara gissa sig till, vi kanske äter dom sen (människor) dock inte jag !

9 sidor om soja av Dr Mercola från 2011
http://www.care2.com/greenliving/negative-health-effects-of-soy.html?page=1

Det finns ingen min Professor och jag har inte påstått att han är professor ej heller är det min hemsida, valde den sidan för att det var skrivet på svenska.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #606 skrivet: 08 aug-13 kl 19:41 »
Finns raps där man reducerat gifterna . Så det är idag ett säkert foder för många djur och ger högt proteinvärde och av god kvalite . Väljer man även expro varianten så är den värmebehandlad och ger en säkerhet till .
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 19:47 av Karlsdotter »

absolut

• Gäst
« Svar #607 skrivet: 08 aug-13 kl 19:43 »
Spelar ingen roll bönor är inte naturligt foder för höns och det kan vara något att tänka på om man vill att hönsen ska leva 12 år.

naturligt?

är hönsen naturliga?

vad är ett framavlat djur som inte överlever utan utfodrings naturliga föda?  ;D ;D ;D

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #608 skrivet: 08 aug-13 kl 19:44 »
Det stämmer inte . Spelar ingen roll om det är en höna som du har som sällskap hemma  och får ett ägg av då och då eller om du är storbonne med 20.000 höns .
Så lika förbjudet för en som har höns för eget behov .

Och det har väl kommit fram i den här tråden om man orkar läsa genom den .

"Jag ringde och pratade lite med jordbruksverket, förbudet mot att fodra med kött och biprod gäller produktionsdjur. dvs de komersiella hönserierna och de av oss andra som säljer våra produkter och har tillstånd att göra så..
Det gäller INTE våra privata hobbybesättningar även om vi själva äter kött och ägg från våra djur"
detta kommer från facebook stämmer det?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #609 skrivet: 08 aug-13 kl 19:53 »
ok men det var ju en från JBV som sa det till han som ringde

johe71

« Svar #610 skrivet: 08 aug-13 kl 19:57 »

utan vidare källhänvisning (dvs vem på JBV som personen pratat med) så är de uppgifterna inte värda något alls.... om länsstyrelsen kommer på kontroll räcker det nog inte med att du säger... men någon på facebook skrev att han pratat med en anonym person på JBV som sa att det var ok :)

här kommer ett citat från tidigare i tråden, där en namngiven person på JVB svarar på frågan (och även öppnar upp för möjligheten att du kontaktar honom direkt om det är något mer du undrar över), och det svaret borde undanröja _alla_ tvivel på vad som gäller.... sedan kommer det andra svaret att fortsätta vandra runt på nätet/facebook precis som mängder med andra sägner/myter gör - men det blir inte sant för det

Här kommer mitt svar från Jordbruksverket efter en hel del mailväxling ang matavfall och matrester osv. Om fler frågor uppstår så kan ni höra av er till honom eller Enheten för Foder och Hälsa.
"Hej igen,
Med nuvarande bestämmelser är svaret att utfodring med matrester till sällskapsdjur som höns och gris innehållande kött inte är tillåtet.

Dessutom är utfodring av produktionsdjur med matavfall förbjudet enligt artikel 11.b i förordning (EG) nr 1069/2009.

Definitionen på produktionsdjur/sällskapsdjur och andra indelningar se artikel 3 i förordning (EG) nr 1069/2009.  Om de har tex höns som de tar ägg ifrån och äter är hönorna att likställa med produktionsdjur.

Matrester och matavfall är samma sak, före detta livsmedel en annan.

Teoretiskt sett var det tidigare möjligt att utfodra vissa produktionsdjur med före detta livsmedel som kunde innehålla köttdelar (t.ex. gräddad pirog med tonfiskfyllning) men detta är ändrat i senare versioner av förordning (EU) 142/2011 (avsnitt 10 i bilaga x). Men det har aldrig varit möjligt att utfodra sällskapsdjur som höns och gris med kött pga. av skrivelsen i föreskriften SJVFS 2006:84.

Visa dem länken till hemsidan här, längst ned: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/foderochutfodring
Här går det att ladda ner lagstiftningarna också.

Det är ett stort område och om de vill veta mer eller har specifika frågor rekommenderar jag dem att kontakta mig eller någon annan på enheten för foder och hälsa.

Mvh
James Bonet
Handläggare / Administrative officer
Jordbruksverket / The Swedish Board of Agriculture, Enheten för foder och hälsa/ Division for Feed and Health
SE-551 82 Jönköping
Sweden"
 Mvh
Charlotte

Skogsvilde

• -
« Svar #611 skrivet: 08 aug-13 kl 20:00 »

Rimligtvis borde det vara så, men då jordbruksverket är den klumpeduns det är så har man helt enkelt förbjudit att allt livsmedelsavfall och då speciellt animaliskt avfall skall betraktas som riskavfall och ej ges som djurfoder om djuren är livsmedelsproducerande/ eller skall bli livsmedel.

utan vidare källhänvisning (dvs vem på JBV som personen pratat med) så är de uppgifterna inte värda något alls.... om länsstyrelsen kommer på kontroll räcker det nog inte med att du säger... men någon på facebook skrev att han pratat med en anonym person på JBV som sa att det var ok :)

här kommer ett citat från tidigare i tråden, där en namngiven person på JVB svarar på frågan (och även öppnar upp för möjligheten att du kontaktar honom direkt om det är något mer du undrar över), och det svaret borde undanröja _alla_ tvivel på vad som gäller.... sedan kommer det andra svaret att fortsätta vandra runt på nätet/facebook precis som mängder med andra sägner/myter gör - men det blir inte sant för det

Och inte ens att man har en skriftlig källhänvisning är i en del fall tillräknelig för att undvika straff om man har brutit mot den skrivna lagen. 
Men inte nödvändigtvis.

Existens

• Gäst
« Svar #612 skrivet: 08 aug-13 kl 20:14 »

Men gud! Vad är det som är så svårt att förstå??

absolut

• Gäst
« Svar #613 skrivet: 08 aug-13 kl 20:19 »
"Ring kundtjänst 0771-223 223
Jordbruksverkets kundtjänst svarar på dina frågor vardagar mellan klockan 8:00 och 16:30. Vår ambition är att du ska komma fram till oss inom tre minuter. Vi lyckas inte alltid med det. Då hoppas vi att du har tålamod att vänta så svarar vi så fort vi kan.
Skicka e-post
Skicka e-post
Du kan också skicka frågor till oss via e-post på adressen kundtjanst@jordbruksverket.se
Ansökningar och begäran av handlingar skickar du i stället till jordbruksverket@jordbruksverket.se
Om du vill skicka e-post till en person på Jordbruksverket är våra e-postadresser i de flesta fall enligt principen namn.namn@jordbruksverket.se
Växel
Jordbruksverkets växel 036-15 50 00
Om du söker en namngiven person på Jordbruksverket kan du ringa vår växel."

http://www.jordbruksverket.se/omjordbruksverket/kontaktaoss.4.68dc110a12390c69dde80001067.html

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #614 skrivet: 08 aug-13 kl 20:30 »
Kundtjänst har inte koll på den här frågan och svarar fel och utan hänvisning till en fysisk person .

Man ska ringa till den delen so står i citatet ovan för foder och hälsa , de är de som sysslar med det här och kan alla regler och tvärvilkor mm

absolut

• Gäst
« Svar #615 skrivet: 08 aug-13 kl 20:32 »
det har redan kontaktas lämplig person där och frågats och svaret finns i tråden men vissa tror inte på det så de kan ju prova själva.

Maria C S

• Småland
« Svar #616 skrivet: 08 aug-13 kl 21:21 »
Nja, nu tror jag allt du är ute på lite djupt vatten.  Det är ju väldigt konstigt att man kan tillverka fullvärdiga vegetabiliska foder om det vore som du påstår.
Visst har man i fiskmjöl i en del foder, men det är ju en ekonomisk fråga, inget annat.
Och i mitt värpfoder finns det varken fisk eller kött.

Sojan tog jag som ett exempel i hastigheten. Trodde du förstod att det var ett exempel och ingen man behövde dra igång en sojadebatt för.

Alternativ är solros, lin, raps,majs, potatis och ärtor.

Hela utfodringsläran finns att läsa här: ( jag kan tyvärr inte kopiera in text hit)

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fkarin.getactive.se%2Fmedia%2FRadgivning_12.pdf&ei=dsMDUsXlIOjj4QT7-IHQCg&usg=AFQjCNGBlCcamlvtp8pgGH8ZVlCyy8dOKQ&sig2=JM5DGgn7FWlGILl2KVwSMQ&bvm=bv.50500085,d.bGE

Det är en bra text men... protein är som att jag skulle säja vitamin.. följd frågan blir ju då vilket protein.
Protein är komplexa saker och det är ju frågan om hur och vad som kan tas upp mm.

Okej soja var bara exempel, men nog så vanligt i både foder och mat så.. det gör inget att du råkade dra igång det  :)
Vi måste ju ha nåt att käbbla om  ;D

Wikipedia om proteiner :
http://sv.wikipedia.org/wiki/Protein

Citat
Proteiner som näringsämnen

Eftersom proteiner är kroppens byggstenar är det viktigt att man får i sig en mängd varje dag. Ett fullvärdigt protein innehåller alla essentiella aminosyror i lämpliga proportioner (kroppen kan utnyttja proteinet på bästa sätt). Ärtor, linser och bönor är exempel på livsmedel med fullvärdigt protein för herbivorer= växtätare. Karnivorer=köttätare brukar äta kött, fisk eller ägg.

Höns å människor äter ur båda grupperna vanligtvis.

Som dom skriver så finns ju ett litet utrymme för ex fisk(20%) och icke krav så får dom då syntetiska tillsatser. ???
En bra skrift där dom även skriver att animaliska proteiner är livsnödvändiga. Och det är ju det jag försökt säja hela mötet

Personligen tror jag att dom behöver väldigt små mängder ofta, de kan vara maskar å insekter.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #617 skrivet: 08 aug-13 kl 21:23 »
det var en liknande diskussion på FB och jag länka det som james bonet skrev. Existens jag förstår men det var ju en tjej på JBV som sa det till han som ringde och frågade men jag vet ej vilken nr han ringde och jag undra om det var så eftersom hon sa så

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #618 skrivet: 08 aug-13 kl 21:26 »
Njaeä .

Om du tex ger både ärtor och raps så har du kompletterat de där aminosyrorna . Raps är rikt på de som är brist på i ärtorna .
Potatis proteinet är det absolut bästa när det gäller samansättningen av aminosyrorna och kan utan vidare ersätta sojan . Det har bättre värden än sojan .

Så idag då man har lärt sig att plocka isär och sätta ihop det här så kan man sätta samman ett fullvärdigt foder med vegetabilier även till hönsen .

Skogsvilde

• -
« Svar #619 skrivet: 08 aug-13 kl 21:27 »
det var en liknande diskussion på FB och jag länka det som james bonet skrev. Existens jag förstår men det var ju en tjej på JBV som sa det till han som ringde och frågade men jag vet ej vilken nr han ringde och jag undra om det var så eftersom hon sa så

Man döpte om växeltelefonisterna till kundtjänst för att tjänstemännen skulle få mer tid att komma fram till lysande lagar som dom inte informerar dom som skall informera om.
Kundtjänstmedarbetaren som var telefonist. ::)
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 2 användare
LarryGeano, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser