Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69722 gånger)

Karlsdotter

• Ångermanland
SV: Foder förr och nu
« Svar #520 skrivet: 07 aug-13 kl 11:33 »
Skrev det tidigt i tråden , men om du inte är mer noga hur ska du då kunna skilja på pizzan du köpte på resan till stan för att du var hungrig och fick en bit över eller salamin som importerades ??
Hur vet du vad pzzan innehåller .
Och gammal vana att slänga alt som blir över till hönsen , då är det lätt att nån smitta följer med .

Så därför regler om allt kött .

Och det kan bli dryga böter och djurförbud för livet om du bryter .

Från england som även det är eu-land så sa man 250.000 euro eller tre års fängelse eller båda straffen samtidigt .  Finns i svenska bestämmelserna med hur straffen ska delas ut och där skiljer man inte på den som har två hönor eller den som har 20.000 hönor .
Skadorna för landet blir lika om det sprids vidare .

Är inte så länge sedan som det stod om att ica sålt salmonella smittat skött och man vile ha det i retur . Hur många hann äta av det innan ? Hur många hann slänga resterna till hönsen ? Hur många har köttet kvar i frysen och missat att det skulle lämnas igen ? Det var svenskt kött dessutom .

Existens

• Gäst
« Svar #521 skrivet: 07 aug-13 kl 11:36 »
Fast.... Tycker du att det är tydligt och lätt att förstå att "animaliskt matavfall" avser allt kött?

Ja, jag tycker faktiskt det är rätt solklart.  *animaliskt* betyder ju att det är nåt som kommer från ett djur.
Men det kanske är för jag varit i branschen så länge och läst de där texterna ett otal gånger.

Existens

• Gäst
« Svar #522 skrivet: 07 aug-13 kl 11:37 »
Jo men köttet jag ger dom innehåller ju inte salmonella så då är det ju lugnt.

precis jag har ingen granne med större besättning för jag är nog den med mest höns där jag bor

Du har ju rätt många höns vad jag vet..
Varför ger du dom inte riktigt värpfoder?

Charlotte

• -
« Svar #523 skrivet: 07 aug-13 kl 11:38 »
ja du får läs a hur fan du vill men lik väl så går det att  tolka det på annat vis . Men det vill du bara inte se.  och det är förståligt med den bror duktig mentaliteten du har .
Det enda som möjligtvis går att tolka fel är att matavfall och matrester inte är samma sak.
Och vill man tolka till sin "fördel" så kanske man kan få till det att man kan köpa korv på Ica och mata hönsen med. Men då får man leta vidare så ser man att det inte heller går eftersom dom inte är godkända som leverantörer av animaliska produkter till produktionsdjur...
Det mesta sitter nog i att många inte accepterar att även hobbydjur Är produktionsdjur.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skogsbonne

• Värmland
« Svar #524 skrivet: 07 aug-13 kl 11:43 »
Du har ju rätt många höns vad jag vet..
Varför ger du dom inte riktigt värpfoder?

tror du inte jag ger dom det också men matrester är gott för hönsen och det syns för den andra maten har dom hela tiden.

Vet någon om det är lika olagligt att ge ägg till kycklingar? för det är det fruktansvärt många som gör(inte jag)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #525 skrivet: 07 aug-13 kl 11:47 »

Det mesta sitter nog i att många inte accepterar att även hobbydjur Är produktionsdjur.
Mvh
Charlotte

Personligen har jag svårt att acceptera att jordbruksverket kan tillåta att smittan förs in över landets gränser och sprids mer eller mindre dolt till mängder av hushåll, och sedan förbjuda folk att ge resterna till hönsen för att det kan smitta den Svenska produktionen.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #526 skrivet: 07 aug-13 kl 11:48 »
Ja, jag tycker faktiskt det är rätt solklart.  *animaliskt* betyder ju att det är nåt som kommer från ett djur.
Men det kanske är för jag varit i branschen så länge och läst de där texterna ett otal gånger.

Vad "animaliskt" betyder torde de flesta ha klart för sig... Matavfall är det ju värre med.

Fast det vete 17 när det gäller animaliskt... Längre ner i tråden menade ju något att det avsåg kött och att mejeriprodukter var ett gränsfall.  ::)

Att just den bit av mackan som man bjuder hönsen på är matavfall och resten är livsmedel är inte lätt för folk att begripa... Jag begriper det tex inte och jag har vanligtvis inga problem med läsförståelse.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #527 skrivet: 07 aug-13 kl 11:49 »
Det enda som möjligtvis går att tolka fel är att matavfall och matrester inte är samma sak.
Och vill man tolka till sin "fördel" så kanske man kan få till det att man kan köpa korv på Ica och mata hönsen med. Men då får man leta vidare så ser man att det inte heller går eftersom dom inte är godkända som leverantörer av animaliska produkter till produktionsdjur...
Mvh
Charlotte

Problemet med din tolkning är att livsmedel inte blir djurfoder för att ett djur äter det. Att anta det är lika befängt som att tro att djurfoder blir livsmedel om en människa äter det.

hånung

• Gäst
« Svar #528 skrivet: 07 aug-13 kl 11:52 »
Mvh
Charlotte
Ja men hur många tolkar det så  så där för tycker ja jordbruksverket kan lära sig skriva på ett sådant sätt att det inte finns en skans att misstolka .För ja är knappast ensam om att tolka deras sida fel .

Vild

• -
« Svar #529 skrivet: 07 aug-13 kl 11:58 »
Är det någon som vet helt säkert om man får ge ägg och mejeriprodukter till hönsen? Pannkaka till exempel. Det har jag gjort faktiskt. Iof gjord av mig själv av 100% svenska ekologiska produkter, men det kanske inte är tillåtet det heller? Smörgås med svenskt smör på. Smörgås över huvudtaget - är det inte smör i degen ibland?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #530 skrivet: 07 aug-13 kl 12:01 »
Vad "animaliskt" betyder torde de flesta ha klart för sig... Matavfall är det ju värre med.

Fast det vete 17 när det gäller animaliskt... Längre ner i tråden menade ju något att det avsåg kött och att mejeriprodukter var ett gränsfall.  ::)

Att just den bit av mackan som man bjuder hönsen på är matavfall och resten är livsmedel är inte lätt för folk att begripa... Jag begriper det tex inte och jag har vanligtvis inga problem med läsförståelse.

När det gäller mjölken så handlar det om att inte sätta tottalförbud på den eftersom kalvar diar sina mödrar ute på bete om du har am eller dikor . Och att du ska få föda upp kalvarna i lagårn på mjölken från dina kor . Så du slipper köpa mjölkpulver speciellt om du har kravgård .

Men har du tex bvd på dina kor så gäller andra regler eller om du har andra sjukdomar bland korna . Då bestäms det av myndigheten och lämnas tillstånd för att få använda mjölken på den egna gården .

Du får inte köpa mjölk för att utfodra dina kalvar tex .

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #531 skrivet: 07 aug-13 kl 12:03 »
När det gäller mjölken så handlar det om att inte sätta tottalförbud på den eftersom kalvar diar sina mödrar ute på bete om du har am eller dikor . Och att du ska få föda upp kalvarna i lagårn på mjölken från dina kor . Så du slipper köpa mjölkpulver speciellt om du har kravgård .

Men har du tex bvd på dina kor så gäller andra regler eller om du har andra sjukdomar bland korna . Då bestäms det av myndigheten och lämnas tillstånd för att få använda mjölken på den egna gården .

Du får inte köpa mjölk för att utfodra dina kalvar tex .

Fast diskussionen rör ju grisar och höns, inte kor.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #532 skrivet: 07 aug-13 kl 12:08 »
Bestämelserna gäller alla produktionsdjur även sällskaps djur av gris och fågel

Existens

• Gäst
« Svar #533 skrivet: 07 aug-13 kl 12:10 »
Problemet med din tolkning är att livsmedel inte blir djurfoder för att ett djur äter det.

Men det är väl mest som du tycker?  I lagens mening är det just det det blir.

I broschyren om foderföretagare finns det en tydlig definition av foder:

Det är avsikten som styr om en produkt är foder eller inte. I den stund man bestämmer sig för att en vara
ska användas för utfodring är produkten ett foder.
Växande gröda, även bete, är foder när det är avsett
att konsumeras av djur. Vid oklarheter om det är foder eller livsmedel ska man i första hand se produkten
som ett livsmedel.

Som vi sagt tidigare så går det inte att köpa kött i affären och ge till djuren med motiveringen att det är livsmedel. Ger man det till djuren så är det foder, och då ska affären vara registrerad foderföretagare:

EU:s hygienförordning för foder berör de
flesta jordbrukare och alla foderfabriker, importörer, fodertransportörer och andra verksamheter där
foder hanteras, inklusive säljställen för foder till livsmedelsproducerande djur. Broschyren innehåller
information om de regler som är viktiga för dig som hanterar foder.

Hobbyodlaren själv behöver däremot inte anmäla sig.( om man bara producerar mat till det egna hushållet )  Sedär! ett undantag!

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww2.jordbruksverket.se%2Fwebdav%2Ffiles%2FSJV%2Ftrycksaker%2FPdf_jo%2Fjo10_18.pdf&ei=pRkCUqi5F66N4gSpnYDYCQ&usg=AFQjCNE8uhcZc5lQxuwK32TKCyWHc-5HdQ&sig2=c6uhyijxc3lGV2OJMbfcDA&bvm=bv.50310824,d.bGE

Charlotte

• -
« Svar #534 skrivet: 07 aug-13 kl 12:22 »
Problemet med din tolkning är att livsmedel inte blir djurfoder för att ett djur äter det. Att anta det är lika befängt som att tro att djurfoder blir livsmedel om en människa äter det.
Mat till djur räknas som foder oavsett vad det varit tidigare.
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #535 skrivet: 07 aug-13 kl 12:25 »

Ägg och mejeriprodukter i fd. livsmedel kan bli foder till produktionsdjur, finns bestämmelser för det också, så jag vet inte varför du behöver himla med ögonen ???

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #536 skrivet: 07 aug-13 kl 12:32 »
Men det är väl mest som du tycker?  I lagens mening är det just det det blir.

I broschyren om foderföretagare finns det en tydlig definition av foder:

Det är avsikten som styr om en produkt är foder eller inte. I den stund man bestämmer sig för att en vara
ska användas för utfodring är produkten ett foder.
Växande gröda, även bete, är foder när det är avsett
att konsumeras av djur. Vid oklarheter om det är foder eller livsmedel ska man i första hand se produkten
som ett livsmedel.

Som vi sagt tidigare så går det inte att köpa kött i affären och ge till djuren med motiveringen att det är livsmedel. Ger man det till djuren så är det foder, och då ska affären vara registrerad foderföretagare:

Hobbyodlaren själv behöver däremot inte anmäla sig.( om man bara producerar mat till det egna hushållet )  Sedär! ett undantag!

Men om du köper en korv i syfte att äta den själv, så har du köpt den lagligt av mataffären. När du sedan upptäcker att hönan inte hade mat, och väljer att ge korven till hönan istället, då blir alltså korven foder (inte matavfall) fast du har köpt livsmedel av butiken. Är du då en brottsling?

Existens

• Gäst
« Svar #537 skrivet: 07 aug-13 kl 12:33 »
Men om du köper en korv i syfte att äta den själv, så har du köpt den lagligt av mataffären. När du sedan upptäcker att hönan inte hade mat, och väljer att ge korven till hönan istället, då blir alltså korven foder (inte matavfall) fast du har köpt livsmedel av butiken. Är du då en brottsling?

Ja.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #538 skrivet: 07 aug-13 kl 12:44 »
Men jag har köpt korven lagligt, och den är inte matavfall. Vad är brottet?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #539 skrivet: 07 aug-13 kl 12:46 »
Du köpte den i en livsmedelsbutik riktad till människor inte i en foderbutik för djurfoder .

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser