Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69502 gånger)

Existens

• Gäst
SV: Foder förr och nu
« Svar #500 skrivet: 07 aug-13 kl 00:50 »
Ingen har heller nånsin i tråden påstått att hönsen skulle må dåligt av kött.  Men att man inte ger kött till höns och grisar trodde jag faktiskt var en utbredd vetskap.  Men där ser man..folk vet mindre än man tror.

Kan du länka till regeln om att man inte får ha hö i en nybyggd lagård?

Vad gäller att mata en katt, så är ju frågan om det då är bättre menar du att folk matar den lite och sen överges den igen?

Broberg

• Gäst
« Svar #501 skrivet: 07 aug-13 kl 00:54 »
Varifrån kommer allt detta köttöverskott, som måste ges till hönsen? Äter ni inte era köttprodukter själva?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #502 skrivet: 07 aug-13 kl 07:22 »
Varifrån kommer allt detta köttöverskott, som måste ges till hönsen? Äter ni inte era köttprodukter själva?

Här uppstår köttrester när ungarna inte äter upp och jag redan är proppmätt. Barn har lite svårt att känna vad de klarar av. Sedan blir det en del ben som kokas till hönsen. Och så förstås lammsadel, det gillar de ;D

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #503 skrivet: 07 aug-13 kl 08:31 »
Eller så använder man bara sitt sunda förnuft, det brukar vara det bästa. Nissarna på myndigheterna har ju ändå knappt sett ett djur annat än på bild, med tanke på reglerna de hittar på många gånger, och sätten de väljer att tolka reglerna på. Så länge de inte börjar visa lite mer djurkunskap med verklighetsförankring så känns det inte så viktigt att lyssna på dem till punkt och pricka. Spontan tanke bara.

Tycker du ska läsa hela tråden så du förstår varföe man har dessa regler !

Det handlar om att sverige inte vill få n sjukdomar till landet genom köttet . Reglerna finns i hela världen dessutom . Även i australien som inte heller har dessa sjukdomar som man varnar för och mycket strikta regler för import .
Kostnaden för samhället blir för stor om ett utbrott skulle ske .
Och landet kan sättas i karantän så att det ite går att sälja produkter utomlands .
Alltså ekonomiskt negativt för hela samhället  .

Tom djurskyddet i australien går ut med infon till alla djurägare ! Inte bara storbönder .

Så inget är sagt om att hönsen inte kan äta kött eftersom de är gjorda för det , inget är sagt att det inte skulle vara bra för dem , MEN som det nu ser ut med livsmedlen och alla transporter så är det förbjudet pga smittorisken .

wahlgrens

• Uppland
« Svar #504 skrivet: 07 aug-13 kl 08:40 »
Tycker du ska läsa hela tråden så du förstår varföe man har dessa regler !

Det handlar om att sverige inte vill få n sjukdomar till landet genom köttet . Reglerna finns i hela världen dessutom . Även i australien som inte heller har dessa sjukdomar som man varnar för och mycket strikta regler för import .
Kostnaden för samhället blir för stor om ett utbrott skulle ske .
Och landet kan sättas i karantän så att det ite går att sälja produkter utomlands .
Alltså ekonomiskt negativt för hela samhället  .

Tom djurskyddet i australien går ut med infon till alla djurägare ! Inte bara storbönder .

Så inget är sagt om att hönsen inte kan äta kött eftersom de är gjorda för det , inget är sagt att det inte skulle vara bra för dem , MEN som det nu ser ut med livsmedlen och alla transporter så är det förbjudet pga smittorisken .

Att import av livsmedel som vi kan producera själva är galenskap, det bevisar ju uppenbarligen detta. Tur att mina höns bara äter kött från djur i bygden då.  ;)

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #505 skrivet: 07 aug-13 kl 08:44 »
Det spelar ingen roll det är lika förbjudet .

Existens

• Gäst
« Svar #506 skrivet: 07 aug-13 kl 08:47 »
Det spelar ingen roll det är lika förbjudet .

Men du måste ju förstå att hobbyodlarna måste få göra som dom vill..

Men det är tur man inte har nån sån som granne..

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #507 skrivet: 07 aug-13 kl 08:51 »
Ja jo , det förstås .
Inte spelar det nån roll heller att det var just en sån husbehovsgris som var inledningen till mul-oklöv i england heller .

Håller med glad att jag inte har såna som grannar .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #508 skrivet: 07 aug-13 kl 08:54 »
Men du måste ju förstå att hobbyodlarna måste få göra som dom vill..

Men det är tur man inte har nån sån som granne..

Tyvärr åker grannar till Indien och tar med sig multiresistenta tarmbakterier (ursäkta Skogsvilde om jag pekade ut Indierna). Idag har du snart hela världens sjukdomar på en gård nära dig :(

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #509 skrivet: 07 aug-13 kl 09:01 »
Fachinerande tråd :) Att ni bara orkat i värmen! Mitt inlägg i debatten är att lagar är till för att följas även om de kan tyckas korkade.  Och vill man ägna sig åt lagbrott är det mindre smart att skriva om det på öppna forum....

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #510 skrivet: 07 aug-13 kl 09:16 »
Fachinerande tråd :) Att ni bara orkat i värmen! Mitt inlägg i debatten är att lagar är till för att följas även om de kan tyckas korkade.  Och vill man ägna sig åt lagbrott är det mindre smart att skriva om det på öppna forum....

Risken med att följa lagen blint är att man slutar tänka själv. Jag, liksom de flesta andra, bryter mot lagen mer eller mindre dagligen. Det är dock viktigt att man tänker till så man inte bryter mot något som faktiskt spelar roll, som det här med att ge djuren mat. När vi nu skall ha öppen handel med sjukdomar så är det säkrast att vi inte smittar ner så det kostar. Jordbruksverket får trots sina fel och brister in lite skyddande regler som dämpar effekterna av tokiga beslut.

hånung

• Gäst
« Svar #511 skrivet: 07 aug-13 kl 09:20 »
Jo visst ska man det men dom ska också vara skrivna så att det går att tolka bara på ett sätt .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #512 skrivet: 07 aug-13 kl 10:31 »
Kan ju va nån som fått hjärnsläpp och köpt nån sorts korv och då är det ju förståeligt om det åker ut. Ajd allri köav, en vojd allri hä di hatt i............. Här skulle det aldrig kunna bli kött över till hönsen å kaninerna. "Grisen" bor inne!  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

skogsbonne

• Värmland
« Svar #513 skrivet: 07 aug-13 kl 11:17 »
När jag har sagt att det är olagligt att ge kött här hemme och till andra folk så tycker dom det är löjligt och det tycker ju jag också, så länge jag har höns så kommer alla matrester gå till dom inkl kött

Existens

• Gäst
« Svar #514 skrivet: 07 aug-13 kl 11:17 »
Jo visst ska man det men dom ska också vara skrivna så att det går att tolka bara på ett sätt .

De här föreskrifterna är ju rätt enkla att tolka.  Det finns ingen möjlighet att skriva en lag eller föreskrifter som blir nåt så när överskådlig och ändå inte går att misstolka om man, som i den här tråden, aktivt går in för att läsa och tolka fel.

Om det i en föreskrift står *blanda inte denna produkt med vatten*  så kan man ju antingen tolka det som det står, eller så säger man att *jamen då gäller inte det isbitar*

Då får man i varenda mening lägga in förklaringar...

*blanda inte denna produkt med vatten ( med vatten avses i denna föreskrift vatten i både fast form ( is ), gasform ( ånga) och flytande vanligt vatten, samt även destillerat vatten i samtliga former (fast, ånga, flytande), sjövatten från Vättern ( övrigt sjövatten, se separat fotnot), samt havsvatten med en salthalt understigande 30 promille) *

Men visst.. går gör det ju.. men fasen vet om det blir enklare.

Existens

• Gäst
« Svar #515 skrivet: 07 aug-13 kl 11:19 »
När jag har sagt att det är olagligt att ge kött här hemme och till andra folk så tycker dom det är löjligt och det tycker ju jag också, så länge jag har höns så kommer alla matrester gå till dom inkl kött

Jo, folk brukar tycka saker är löjliga tills dom själva drabbas av nåt.  Då är det slut med löjlandet och ett ANSVAR måste avkrävas någon.  För hur det än är.. någon ( annan ) måste ju ha ANSVARET.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #516 skrivet: 07 aug-13 kl 11:20 »
drabbas av vadå som är en väldigt liten chans?

Existens

• Gäst
« Svar #517 skrivet: 07 aug-13 kl 11:24 »
drabbas av vadå som är en väldigt liten chans?

Ja, visst är risken liten, det är ingen som sagt nåt annat.

Enklaste som kan hända är ju att nån ägg-kund får salmonella, mer komplicerat är ju om du drar hem nån sjukdom som sprider sig till en grannes större besättning.

( nu kommer du att säga att du inte har nån granne, och jag har tidigare förklarat att regler är generella och inte går ner på fastighetsnivå)

skogsbonne

• Värmland
« Svar #518 skrivet: 07 aug-13 kl 11:27 »
Jo men köttet jag ger dom innehåller ju inte salmonella så då är det ju lugnt.

precis jag har ingen granne med större besättning för jag är nog den med mest höns där jag bor

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #519 skrivet: 07 aug-13 kl 11:30 »
De här föreskrifterna är ju rätt enkla att tolka.  Det finns ingen möjlighet att skriva en lag eller föreskrifter som blir nåt så när överskådlig och ändå inte går att misstolka om man, som i den här tråden, aktivt går in för att läsa och tolka fel.

Om det i en föreskrift står *blanda inte denna produkt med vatten*  så kan man ju antingen tolka det som det står, eller så säger man att *jamen då gäller inte det isbitar*

Då får man i varenda mening lägga in förklaringar...

*blanda inte denna produkt med vatten ( med vatten avses i denna föreskrift vatten i både fast form ( is ), gasform ( ånga) och flytande vanligt vatten, samt även destillerat vatten i samtliga former (fast, ånga, flytande), sjövatten från Vättern ( övrigt sjövatten, se separat fotnot), samt havsvatten med en salthalt understigande 30 promille) *

Men visst.. går gör det ju.. men fasen vet om det blir enklare.

Fast.... Tycker du att det är tydligt och lätt att förstå att "animaliskt matavfall" avser allt kött?

Om man nu menar att det är förbjudet att utfodra med alla former av animaliska produkter utom de som ingår i kontrollerat foder för respektive djurslag tycker jag att det finns utrymme för förbättringar i texten.

För att använda din jämförelse tycker jag det är som att skriva "får ej komma i kontakt med havsvatten" och anta att folk begriper att det betyder att den inte får komma i kontakt med isbitar från frysen, regn eller snö....

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser