Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 68743 gånger)

Charlotte

• -
SV: Foder förr och nu
« Svar #480 skrivet: 05 aug-13 kl 21:06 »
...Om du nu varit i kontakt med dom...Får säga att det är en mycket konstig myndighet som isåfall ger dubbla budskap...myndighet som passar i soptunnan...Nu vet man inte om du sa något om kotletter till korna så dom snabbt ville avsluta samtalet...Vi får se om något vettigt om hobbyhöns kommer upp på deras hemsida...Själv fått klartecken ...
Från Enheten för foder och hälsa, väl?
Att ge kött?
Ja, dom är för roliga i såna fall...
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tännlappen

• -
« Svar #481 skrivet: 05 aug-13 kl 21:13 »
Från Enheten för foder och hälsa, väl?
Att ge kött?
Ja, dom är för roliga i såna fall...
Kopplad till person som skulle kunna det där...Matavfall med kött gällde inte hobbyhöns ....Myndigheten får likställas med bilprovningen...kan bero på vem man får...

hånung

• Gäst
« Svar #482 skrivet: 05 aug-13 kl 21:19 »
...Om du nu varit i kontakt med dom...Får säga att det är en mycket konstig myndighet som isåfall ger dubbla budskap...myndighet som passar i soptunnan...Nu vet man inte om du sa något om kotletter till korna så dom snabbt ville avsluta samtalet...Vi får se om något vettigt om hobbyhöns kommer upp på deras hemsida...Själv fått klartecken ...
Men tärnalappen lägg upp bevisen för skjutsningen  så vi får slut på sjabblet ?
« Senast ändrad: 05 aug-13 kl 21:28 av håning »

Halte

• Gäst
« Svar #483 skrivet: 05 aug-13 kl 21:24 »
Jag håller med dig om att regler alltid måste ses över, och kanske framförallt inställningen hos det folk som är satta att övervaka reglerna.

Men jag tycker ändå du överdriver problemen och tror att det är där det huvudsakliga problemet ligger.

När jag drev mitt livsmedelsföretag så låg jag i en 7 år lång strid med kommunen.. Men den var ju helt skapad av mig själv, som ung och uppkäftig och vrång.  När jag tillslut bara gjorde som dom sa, så fick jag ju mina tillstånd.

En granne här har byggt mejeri till getter och säljer getost och driver ett kafe i trädgården. En annan har byggt om en maskinhall till styckningslokal och styckar kött för fulla muggar.
Ingen av dessa har sagt nåt om att det skulle vara tillstånden och reglerna som är det stora problemet.
Däremot, och den delen underblåses av såna här domedagsprofetior om att allt är så svårt, så finns det många kreativa hjärnor som vill passa på att sko sig på just rädslan för att allt är så svårt.
Killen med styckningslokalen anlitade t.ex en konsult för att skriva egenkontrollplanen och det gick till 8000 + moms.  Det är alltså några papper där konsulten troligen har färdiga mallar i datorn som tar 5 minuter att skriva ut.

En av lösningarna för landsbygden är att folk lär sig samarbeta och utbyta erfarenheter, och inte är så förbaskat inrutade och egensinniga.

Gå samman kommunvis och ta reda på vad för produkter och kompetenser det finns i området.
Den som är bra på papper sköter den biten, man går ihop för att kunna leverera produkter antingen till den lokala butiken, eller så startar man en egen gårdsbutik på ett attraktivt ställe, och sen säljer alla sina produkter på ett ställe.
Och även om man säljer till bra pris som gör att det blir lite omsättning på grejerna, så kommer man att tjäna bättre än nu.

Det är klart det finns folk som klarar av det, annar sskulle vi ju ha noll lantbrukare i detta land.. Men vi producerar inte på samma villkor inom småskaligt lantbruk som många av EU-länderna, men vi måste sälja på samma villkor. Svenska lantbrukare har blivit berövade den största delen av kundgruppen.. Majoriteten av alla som köper varor köper trots allt med plånboken när de väl står i affären, och då är svenska livsmedel helt borta ur matchen.. Vi blir bortkonkurrerade av producenter inom samma union som har samma grundregler som oss.. Men de kan ändå producera rejält billigare samt transportera varorna genom hela EU för att sälja dem billigare till slutkunden..

Det skulle vara intressant att ta dina grannars verksamheter och jämföra dem med motsvarigheter i något annat EU-land, typ Italien, Grekland.. Jag vågar, utan att ha kollat upp det, nästan lova att en företagare som producerar samma kvantiteter som dina grannar har extremt mkt lägre uppstartskostnader och driftkostnader..

Så din förklaring till varför Sverige ligger i topp när det gäller att ha storskaligt jordbruk beror på att svenska lantbrukare är gnälliga och lata? Då tycker jag nog att du får tänka om..

Medelantalet kor på EU-gårdar var år 2010 28 stycken.. Och i dessa siffror ligger då 3 medlemsländer som sticker ut rejält uppåt långt ifrån den resterande jämnt spridda gruppen.. Skulle man ta bort de 3 udda utstickarna uppåt skulle medelvärdet bli betydligt lägre.. Kanske nedåt 20 kor. Och då ligger Sverige i toppen av denna "normlagrupp" med över 60 kor.

Hur kan det komma sig att Sverige ligger i toppen av en sådan liga? För att vi har så enormt bra förutsättningar för att bedriva småskaligt lantbruk eller småskalig livsmedelsförädling? Knappast...

Charlotte

• -
« Svar #484 skrivet: 05 aug-13 kl 21:25 »
Kopplad till person som skulle kunna det där...Matavfall med kött gällde inte hobbyhöns ....Myndigheten får likställas med bilprovningen...kan bero på vem man får...
Du kanske fick tag på en semestervikarie?
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tännlappen

• -
« Svar #485 skrivet: 06 aug-13 kl 00:14 »
Men tärnalappen lägg upp bevisen för skjutsningen  så vi får slut på sjabblet ?

Kan inte bevisa något...men själv har jag ringt och fått grönt ljus för utfodring...för mig själv gäller det...Gäller något annat  och det är viktigt så bör myndigheten gå ut med det tycker jag...

Tännlappen

• -
« Svar #486 skrivet: 06 aug-13 kl 00:18 »
Du kanske fick tag på en semestervikarie?

Ingen som presenterade sig som vikarie...skulle det varit en vikarie som dom anställt utan kunskap...Tjaaa..då är det väl inga viktiga grejor dom sysslar med på den myndigheten...

hånung

• Gäst
« Svar #487 skrivet: 06 aug-13 kl 00:19 »
Kan inte bevisa något...men själv har jag ringt och fått grönt ljus för utfodring...för mig själv gäller det...Gäller något annat  och det är viktigt så bör myndigheten gå ut med det tycker jag...
Tyvärr faller ju ditt påstående då  då du inte kan ange en vis referatens utan bara ett påstående vilket är jäklig tragiskt  då man måste böja sig för jordbruksverkets nu skrivna .

Tännlappen

• -
« Svar #488 skrivet: 06 aug-13 kl 00:38 »
Tyvärr faller ju ditt påstående då  då du inte kan ange en vis referatens utan bara ett påstående vilket är jäklig tragiskt  då man måste böja sig för jordbruksverkets nu skrivna .

Alla påståenden här faller, ingen har visat något bevis...är det viktigt för en själv får man kolla med myndigheten vilket jag gjort...som sagt fått grönt ljus... Funderar man vidare...tror inte många kollar med jordbruksverket om man skaffar några höns...Dom får nog ut i media med matgrejset om det nu inte skulle vara tillåtet...Men för mig är det tillåtet  :D

hånung

• Gäst
« Svar #489 skrivet: 06 aug-13 kl 00:41 »

Alla påståenden här faller, ingen har visat något bevis...är det viktigt för en själv får man kolla med myndigheten vilket jag gjort...som sagt fått grönt ljus... Funderar man vidare...tror inte många kollar med jordbruksverket om man skaffar några höns...Dom får nog ut i media med matgrejset om det nu inte skulle vara tillåtet...Men för mig är det tillåtet  :D
Jaja för låt män där föll din trovärdighet den du nu hade .
« Senast ändrad: 06 aug-13 kl 00:55 av håning »

Tännlappen

• -
« Svar #490 skrivet: 06 aug-13 kl 01:02 »
jajaha för låt män där föll din trovärdighet den du nu hade .

Förstår inte riktigt vad du menar där...Enda jag sagt är att jag ringt och hört mig för vad som gäller...Hur man ska bevisa att man ringt vet jag inte  :D ...

hånung

• Gäst
« Svar #491 skrivet: 06 aug-13 kl 01:14 »
Förstår inte riktigt vad du menar där...Enda jag sagt är att jag ringt och hört mig för vad som gäller...Hur man ska bevisa att man ringt vet jag inte  :D ...
Nähä  det inger inte någon trovärdighet i sammanhanget att bara hänvisa till ett tele--prat.

Tännlappen

• -
« Svar #492 skrivet: 06 aug-13 kl 01:26 »
Nähä  det inger inte någon trovärdighet i sammanhanget att bara hänvisa till ett tele--prat.

Har jag nog inte påstått heller... enda som vi vet i tråden är att trådskaparen har ett mejl med grönt ljus...jag ringt ett telefonsamtal,grönt ljus...Charlotte också ringt ett telefonsamtal,fått svar tvärtom... Jag och trådskaparen fått samma svar...Charlotte ett annat svar...Som sagt man får kolla själv och se vad man får för svar från den där myndigheten, verkar ju vara lite hugget som stucket vad som gäller...

hånung

• Gäst
« Svar #493 skrivet: 06 aug-13 kl 01:31 »
Har jag nog inte påstått heller... enda som vi vet i tråden är att trådskaparen har ett mejl med grönt ljus...jag ringt ett telefonsamtal,grönt ljus...Charlotte också ringt ett telefonsamtal,fått svar tvärtom... Jag och trådskaparen fått samma svar...Charlotte ett annat svar...Som sagt man får kolla själv och se vad man får för svar från den där myndigheten, verkar ju vara lite hugget som stucket vad som gäller...
Ja uppenbart så är det rysk roulett som gäller . För om alla hade vare trovärdiga  så hade ni kunna printa ut era versioner så att det hade blivit trovärdigt i diskussionstonen .
« Senast ändrad: 06 aug-13 kl 01:39 av håning »

Charlotte

• -
« Svar #494 skrivet: 06 aug-13 kl 19:46 »
Här kommer mitt svar från Jordbruksverket efter en hel del mailväxling ang matavfall och matrester osv. Om fler frågor uppstår så kan ni höra av er till honom eller Enheten för Foder och Hälsa.
"Hej igen,
Med nuvarande bestämmelser är svaret att utfodring med matrester till sällskapsdjur som höns och gris innehållande kött inte är tillåtet.

Dessutom är utfodring av produktionsdjur med matavfall förbjudet enligt artikel 11.b i förordning (EG) nr 1069/2009.

Definitionen på produktionsdjur/sällskapsdjur och andra indelningar se artikel 3 i förordning (EG) nr 1069/2009.  Om de har tex höns som de tar ägg ifrån och äter är hönorna att likställa med produktionsdjur.

Matrester och matavfall är samma sak, före detta livsmedel en annan.

Teoretiskt sett var det tidigare möjligt att utfodra vissa produktionsdjur med före detta livsmedel som kunde innehålla köttdelar (t.ex. gräddad pirog med tonfiskfyllning) men detta är ändrat i senare versioner av förordning (EU) 142/2011 (avsnitt 10 i bilaga x). Men det har aldrig varit möjligt att utfodra sällskapsdjur som höns och gris med kött pga. av skrivelsen i föreskriften SJVFS 2006:84.

Visa dem länken till hemsidan här, längst ned: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/foderochutfodring
Här går det att ladda ner lagstiftningarna också.

Det är ett stort område och om de vill veta mer eller har specifika frågor rekommenderar jag dem att kontakta mig eller någon annan på enheten för foder och hälsa.

Mvh
James Bonet
Handläggare / Administrative officer
Jordbruksverket / The Swedish Board of Agriculture, Enheten för foder och hälsa/ Division for Feed and Health
SE-551 82 Jönköping
Sweden"
 Mvh
Charlotte

Broberg

• Gäst
« Svar #495 skrivet: 06 aug-13 kl 20:04 »
Ja, klarare kan det väl inte bli.

Charlotte

• -
« Svar #496 skrivet: 06 aug-13 kl 20:07 »
Vi lever ju inte längre i "lilla" Sverige, utan i Europa med säkert både för och nackdelar...
Men det finns flera sjukdomar som lättare kan tas med både mat och djur in hit.
Och vi handlar ju mat från alla världens hörn så att vi till slut knappt vet vad som kommer varifrån...
Och det finns en himla massa regler som man måste försöka ta reda på själv när man har djur...
Mvh
Charlotte

wahlgrens

• Uppland
« Svar #497 skrivet: 06 aug-13 kl 23:41 »
Eller så använder man bara sitt sunda förnuft, det brukar vara det bästa. Nissarna på myndigheterna har ju ändå knappt sett ett djur annat än på bild, med tanke på reglerna de hittar på många gånger, och sätten de väljer att tolka reglerna på. Så länge de inte börjar visa lite mer djurkunskap med verklighetsförankring så känns det inte så viktigt att lyssna på dem till punkt och pricka. Spontan tanke bara.

Existens

• Gäst
« Svar #498 skrivet: 06 aug-13 kl 23:57 »
Lite märkligt ändå att det anses vara sunt förnuft att vara ansvarslös och bryta mot gamla välkända regler.

En annan sak som jag väl själv kan tycka är lite magstarkt är ju att man inte får slänga kasserade ägg på gödselstacken.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #499 skrivet: 07 aug-13 kl 00:28 »
Hur är det gamla välkända regler menar du? De flesta jag känner ger hönsen kött och ingen höna vad jag vet har någonsin mått dåligt av den anledningen.

Sen finns det ju regler kring att om du matar en svältande övergiven sommarkatt för att vara en god människa, så äger du katten, och du blir betalningsskyldig på x antal tusen om du vill att samhället ska göra något för djuret.
Eller att vissa djur måste ha en ständigt torr hage trots att det regnar hela sommaren.
Eller att du inte får ha hö på logen i en nybyggd lagård på grund av brandrisken.
Eller att det är bättre att avliva ett djur än att ge det en andra chans bara för att det behöver lite längre anpassningstid än det uträknande normaldjuret i teorin.

Ganska intressanta regler och tolkningar av myndigheten kan jag tycka. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 2 användare (1 dolda)
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser