Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69546 gånger)

Karlsdotter

• Ångermanland
SV: Foder förr och nu
« Svar #320 skrivet: 04 aug-13 kl 08:14 »
Som sagt det är komiskt... 
Jag har hävdat att är en animalisk produkt värmebehandlad så är den ofarlig men blivit hånad för detta...   
Som sagt jag uppskattar att bli road...     ;D

Men det där var bara mjölk och ägg som värmebehandlats om du läser , matavfall/rester med kött är inte tillåtet längre inte ens uppvärmt .
Dessutom stod det att den som lämnade ut dessa bröd och kakor mm skulle vara godkänd som foderleverantör .

Jämför med det jag la i från länsstyrelsen .

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #321 skrivet: 04 aug-13 kl 08:41 »
Ja och nu finns det rgler som säger att det inte är tillåtet längre pga att vi har en smittrisk .

Ja. Den regeln avser matavfall. Inte livsmedel.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #322 skrivet: 04 aug-13 kl 08:51 »
Ja. Den regeln avser matavfall. Inte livsmedel.

Livsmedel blir matavfall så fort du inte tänker äta mer av det  .  Men här spelar det ingen roll utan det du äter kan göra dina djur sjuka och får inte ges åt dem .
Men är det så svårt att förstå att de här reglerna är till för att skydda djuren ??? Har ni inget ansvar eller respekt för era djur eller er själva och de som finns i er närhet ?

Iof så har jag träffat många såna personer som tror att vad de gör inte spelar nån roll och att de vet bättre än all samlad kunskap bara för att de tycker så . Samtidigt som de är så snabba att skicka skit över andra som ite vill inse att de gör fel då de inte gör på samma ansvarslösa sätt .

Brahmakochin

• -
« Svar #323 skrivet: 04 aug-13 kl 08:57 »
Läs gärna denna länk:
http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/smittskydd/matavfall-som-djurfoder/Pages/default.aspx
Speciellt Utfodring med före detta livsmedel

Men herregud. Det står fortfarande om mat-a v f a l l  i varenda jä*la länk som skickas! Hur orkar ni?

Charlotte

• -
« Svar #324 skrivet: 04 aug-13 kl 09:06 »
Men herregud. Det står fortfarande om mat-a v f a l l  i varenda jä*la länk som skickas! Hur orkar ni?
Om det är så att man får utfodra höns och gris med kött från sitt matbord så är det så jäkla idiotiskt så jag hoppas inte Jordbruksverket uppmuntrar det. Varför ska man då hålla på med en massa smittsskyddsprogram hit och dit? Eller är det så att man litar på att djurägare med större antal djur inte håller på med sån utfodring pga att dom måste delta i smittsskyddsprogram?
För övrigt så var länken ett svar till Skogsvilde som heller inte riktigt förstod skillnaden i risker mellan att fodra med fd livsmedel som innehåller upphettade mejerivaror och ägg som kommer från godkända leverantörer (därmed spårbart så att en ev smittspridning snabbt kan stoppas) och att utfodra med korv och skinka som kan innehålla lite vad som helst...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hånung

• Gäst
« Svar #325 skrivet: 04 aug-13 kl 09:13 »
Vet inte om ja ska skratta eller gråta då ni lovordar köpe maten från industrin  . Men hittills så har ni inte kunna påvisa att smitta har kommit från någon enskild hobby hönsägare där vederbörande har tillagat sin egen hönsmat . Men där i mot så finns det åtskilliga exempel på i från foder tillverkare som har varit orsak till smittsamma sjukdomar . Nåt som ni glömmer bort är att fodertillverkarna har större möjligheter att sprida sjukdomar över ett stort område än en liten hobby hönsägare.
« Senast ändrad: 04 aug-13 kl 09:18 av håning »

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #326 skrivet: 04 aug-13 kl 09:13 »
Jag och andra som hävdar att det inte alls är förbjudet att ge höns kött har ett mail från SJV i ryggen.

Jag har också länkat till EU-kommisionens definition av matavfall som visar att livsmedel blir matavfall om någon har slängt det, är tvungen att slänga det eller tänker slänga det. Tänker jag inte slänga det utan ge det till djuren är det således inte matavfall.

Inte heller blir livsmedel djurfoder eller animaliska biprodukter för att ett djur äter det.

Att anklaga oss för att vara ansvarslösa människor som sätter oss emot "all samlad kunskap" är underligt och rätt förmätet faktiskt. Det får mig att tro att du anser att du och en del andra är innehavarna av denna kunskap, till skillnad från SJV och EU-kommisionen.

Charlotte

• -
« Svar #327 skrivet: 04 aug-13 kl 09:21 »
Jag och andra som hävdar att det inte alls är förbjudet att ge höns kött har ett mail från SJV i ryggen.
Ett mail som vi inte vet vem som skickat och vilken fråga som besvarades.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #328 skrivet: 04 aug-13 kl 09:23 »
Ett mail som vi inte vet vem som skickat och vilken fråga som besvarades.

EU-kommisionens definition då? Vad har du för skäl till att strunta i den?

Brahmakochin

• -
« Svar #329 skrivet: 04 aug-13 kl 09:28 »

[/quote]
Om det är så att man får utfodra höns och gris med kött från sitt matbord så är det så jäkla idiotiskt så jag hoppas inte Jordbruksverket uppmuntrar det. Varför ska man då hålla på med en massa smittsskyddsprogram hit och dit? Eller är det så att man litar på att djurägare med större antal djur inte håller på med sån utfodring pga att dom måste delta i smittsskyddsprogram?
För övrigt så var länken ett svar till Skogsvilde som heller inte riktigt förstod skillnaden i risker mellan att fodra med fd livsmedel som innehåller upphettade mejerivaror och ägg som kommer från godkända leverantörer (därmed spårbart så att en ev smittspridning snabbt kan stoppas) och att utfodra med korv och skinka som kan innehålla lite vad som helst...
Mvh
Charlotte

Skillnaden på att då och då utfodra sin lilla grupp med höns med hemlagat/tillagat/värmebehandlat färskt kött, köpt i butik till att utfodra med animaliska biprodukter/slaktavfall/matavfall/fd livsmedel är enorm.  Dessa saker (animaliska biprodukter/slaktavfall/matavfall/fd livsmedel) är inget varken du eller jag skulle sätta oss pga alla möjliga orsaker så det är inget någon av oss (hoppas jag) hobbyhönsägare matar våra höns med.

Personligen älskar jag mina höns och skulle aldrig ge dom något ur min soptunna. Men om det står en köttgryta på bordet som vi nyss ätit ur och det är för lite över för att lägga i frysen? Japp absolut godis till hönsen.

Charlotte

• -
« Svar #330 skrivet: 04 aug-13 kl 09:32 »
EU-kommisionens definition då? Vad har du för skäl till att strunta i den?
Jag struntar inte i den.
Men eftersom länken jag lagt in på inget sätt gör skillnad på produktionsdjur och hobbydjur, man skriver även att produktionsdjur som ger mjölk inte får utfodras med animaliskt matavfall...
Om det då innebär att matrester per automatik är undantagna, får jag alltså ge mina kor och får köttben att gnaga på?

Charlotte

• -
« Svar #331 skrivet: 04 aug-13 kl 09:36 »

Skillnaden på att då och då utfodra sin lilla grupp med höns med hemlagat/tillagat/värmebehandlat färskt kött, köpt i butik till att utfodra med animaliska biprodukter/slaktavfall/matavfall/fd livsmedel är enorm.  Dessa saker (animaliska biprodukter/slaktavfall/matavfall/fd livsmedel) är inget varken du eller jag skulle sätta oss pga alla möjliga orsaker så det är inget någon av oss (hoppas jag) hobbyhönsägare matar våra höns med.

Personligen älskar jag mina höns och skulle aldrig ge dom något ur min soptunna. Men om det står en köttgryta på bordet som vi nyss ätit ur och det är för lite över för att lägga i frysen? Japp absolut godis till hönsen.
Att man använder fd livsmedel som tex bröd är väl utmärkt?
Torrt bröd är inte farligt men ett himla resursslöseri att bara slänga.

Brahmakochin

• -
« Svar #332 skrivet: 04 aug-13 kl 09:38 »
Vad det gäller (det hemliga)  mailet från Jordbruksverket är det så, att jag inte tänker hänga ut folk vid namn på detta forum någon annan stans.

hånung

• Gäst
« Svar #333 skrivet: 04 aug-13 kl 09:45 »
Vad det gäller (det hemliga)  mailet från Jordbruksverket är det så, att jag inte tänker hänga ut folk vid namn på detta forum någon annan stans.
Du kan ju maila vederbörande  om ett godkännande  .Men sen är dom väl offentliga personer då dom företräde jordbruksverket  ?

Charlotte

• -
« Svar #334 skrivet: 04 aug-13 kl 09:48 »
Du måste ju kunna maila och fråga personen som är statligt anställd för att svara på frågor om du får lämna ut råden den ger och en möjlighet för oss andra att fråga vidare?

hånung

• Gäst
« Svar #335 skrivet: 04 aug-13 kl 10:00 »
Jag struntar inte i den.
Men eftersom länken jag lagt in på inget sätt gör skillnad på produktionsdjur och hobbydjur, man skriver även att produktionsdjur som ger mjölk inte får utfodras med animaliskt matavfall...
Om det då innebär att matrester per automatik är undantagna, får jag alltså ge mina kor och får köttben att gnaga på?
När blev kor allätare ?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #336 skrivet: 04 aug-13 kl 10:06 »
Men det komiska är att man inte får ge hönsen köttfärssås.
tack vare att det finns en smittorisk,
me det är ok för humankonsumtion finns det ingen smittorisk då?

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Maria C S

• Småland
« Svar #337 skrivet: 04 aug-13 kl 10:08 »
Människan har skapat en massa problem genom storskalig produktion.

Höns äter och ska äta animaliska proteiner, dit hör bla MASKAR och INSEKTER.
Förr höll man på dom större godsen (neråt i världen) pärlhöns för att dom jagar i flock bla råttor och möss ormar och ödlor och höll så klart ner insekts trycket mm.

En annan tanke som slår mej när jag läser denna tråd är att om maten (kött/animaliskt protein) är otjänlig till hönsen så är den rimligtvis otjänlig till människor med.

Lite intressant läsning från -97

http://www.slu.se/Documents/externwebben/overgripande-slu-dokument/popvet-dok/faktajordbruk/pdf98/Jo98-07.pdf

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Existens

• Gäst
« Svar #338 skrivet: 04 aug-13 kl 10:23 »

En annan tanke som slår mej när jag läser denna tråd är att om maten (kött/animaliskt protein) är otjänlig till hönsen så är den rimligtvis otjänlig till människor med.

Du har ju överhuvudtaget inte förstått vad tråden handlar om.

Existens

• Gäst
« Svar #339 skrivet: 04 aug-13 kl 10:24 »
Att köpa upp stora lager livsmedel med kort datum skulle vara en ganska besvärlig procedur som säkerligen inte hade varit lönsam.

Sannolikheten att näringsvärdet i förhållande till priset är bättre än på ordinarie foder när man räknat med arbetstid, transport osv är även den försumbar.

Ja, dessutom skulle det nog vara svårt att få livsmedelsgrossister att registrera sig som foderföretagare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 3 användare
RickardR, LarryGeano, jws jws

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser