Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69556 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
SV: Foder förr och nu
« Svar #300 skrivet: 03 aug-13 kl 22:49 »
Varför hakar så många upp sig på just kött, när det i grunden handlar om att det är idiotiskt att små hobbyhönshållare ska gå under samma regler som större producenter? När jag skaffar höns kommer jag att ge dem matavfall. Typ potatisskal, morotsblast, brödsmulor och kanske yttersta bladen från ett salladshuvud. Det är avfall, eftersom det är sådant jag själv tar bort från maten när jag lagar den. Jag kommer säkerligen ge dem rester, om jag får lämpliga rester över (fast oftast lagar jag ny mat av resterna). Men varför i helskotta skulle jag ge dem kött? Ge mig en enda anledning? Köttet äter vi upp själva!

Att inte differentiera mig, som kanske kommer att ha fem, sex hönor, från en som har flera hundra, blir knepigt. Jag kan ju ha totalkoll på vad mina hönor serveras. Det blir svårare om man har några hundra, om man då inte har tydligare direktiv. Antagligen är det även bra mycket smidigare för den med många höns att ha ett färdigfoder som man bara skopar upp åt dem. Det är ju knappast så att en yrkeshönshållare står och sorterar bort lökskal från potatisskal, som man som hobbyhållare kan göra.

Det handlar om nån form av rimlighet. För hur många ger sina hönor kött? Och, den som då gör det, lär antagligen fortsätta oavsett regler...

Kosack

• Västmanland
« Svar #301 skrivet: 03 aug-13 kl 22:55 »
Hejsan!
Anledningen till reglerna är att vi använder oss av hängslen och livrem när det gäller smittskydd och vi har lyckats ganska bra med det. Det händer ju även i Sverige att vi får utbrott av sjukdomar och har vi då inte utfodrat djur med animaliskt foder så minskar vi risken till fortsatt spridning samt att det blir lättare att spåra vilka andra besättningar som smittats och sätta in åtgärder. Självklart är risken mindre än minimal att hobby hönor som fått animalier blir smittade samt för detta vidare. Men om alla tänker att reglerna inte behöver följas och säg att 10000 självhushålls besättningar kör sitt race och utfodrar med animaliskt matavfall så vid ett utbrott inom landet så smittas säg 100 besättningar och av dessa så för 10 smittan vidare så blir det problem. Reglerna medför uppoffringar men är skrivna för allas bästa och nytta.
Hurvida reglerna i detta fall är rimliga kan inte jag avgöra men tanken bakom dem är iaf god.
/Mvh Kosack

hånung

• Gäst
« Svar #302 skrivet: 03 aug-13 kl 22:57 »
Hejsan!
Anledningen till reglerna är att vi använder oss av hängslen och livrem när det gäller smittskydd och vi har lyckats ganska bra med det. Det händer ju även i Sverige att vi får utbrott av sjukdomar och har vi då inte utfodrat djur med animaliskt foder så minskar vi risken till fortsatt spridning samt att det blir lättare att spåra vilka andra besättningar som smittats och sätta in åtgärder. Självklart är risken mindre än minimal att hobby hönor som fått animalier blir smittade samt för detta vidare. Men om alla tänker att reglerna inte behöver följas och säg att 10000 självhushålls besättningar kör sitt race och utfodrar med animaliskt matavfall så vid ett utbrott inom landet så smittas säg 100 besättningar och av dessa så för 10 smittan vidare så blir det problem. Reglerna medför uppoffringar men är skrivna för allas bästa och nytta.
Hurvida reglerna i detta fall är rimliga kan inte jag avgöra men tanken bakom dem är iaf god.
/Mvh Kosack
Finns det så många ens ?

Kosack

• Västmanland
« Svar #303 skrivet: 03 aug-13 kl 23:01 »
Det skulle jag tro, jag tycker det är vanligt med hushållshöns ute i bygderna. Men antalet spelar här ingen roll utan det var mer tanken bakom systemet jag ville påvisa.
Mvh Kosack

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #304 skrivet: 03 aug-13 kl 23:06 »
Har du nåt belägg för den tolkningen?  ( ja, jag vet att definitionen står på wikipedia)

Vore ju kul med nåt slags belägg från annat än en hemlig tjänsteman på sjv.. som det har hänvisats till tidigare i tråden...

Ur EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV2006/12/EG

Artikel 1
1. I detta direktiv gäller följande definitioner:
a) avfall: varje föremål, ämne eller substans som ingår i de
kategorier som anges i bilaga I och som innehavaren gör
sig av med eller avser eller är skyldig att göra sig av med.

Bilaga I
Q 1 Produktions- eller konsumtionsrester som inte specificeras närmare nedan.

Av detta får man alltså att matavfall är just det Wikipedia anger nämligen slängt livsmedel, eller som enligt lag måste slängas eller är tänkt att slängas

Livsmedel som inte har kastats, varit tänkt att kasta eller enligt lag måste kastas är således inte matavfall, utan livsmedel.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:114:0009:0009:SV:PDF
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Charlotte

• -
« Svar #305 skrivet: 03 aug-13 kl 23:06 »
Varför hakar så många upp sig på just kött, när det i grunden handlar om att det är idiotiskt att små hobbyhönshållare ska gå under samma regler som större producenter? När jag skaffar höns kommer jag att ge dem matavfall. Typ potatisskal, morotsblast, brödsmulor och kanske yttersta bladen från ett salladshuvud. Det är avfall, eftersom det är sådant jag själv tar bort från maten när jag lagar den. Jag kommer säkerligen ge dem rester, om jag får lämpliga rester över (fast oftast lagar jag ny mat av resterna). Men varför i helskotta skulle jag ge dem kött? Ge mig en enda anledning? Köttet äter vi upp själva!

Att inte differentiera mig, som kanske kommer att ha fem, sex hönor, från en som har flera hundra, blir knepigt. Jag kan ju ha totalkoll på vad mina hönor serveras. Det blir svårare om man har några hundra, om man då inte har tydligare direktiv. Antagligen är det även bra mycket smidigare för den med många höns att ha ett färdigfoder som man bara skopar upp åt dem. Det är ju knappast så att en yrkeshönshållare står och sorterar bort lökskal från potatisskal, som man som hobbyhållare kan göra.

Det handlar om nån form av rimlighet. För hur många ger sina hönor kött? Och, den som då gör det, lär antagligen fortsätta oavsett regler...
Men det är ju det att ge hönsen kött hela diskussionen handlar om...
Och det tydligen orimliga i att man inte får det...
Eftersom ämnet blivit så hett så antar jag att en hel del ger kött...
Grönsaker, pasta, bröd och liknande får man ju ge :)
Jag skulle vilja veta hur det är med mjölkprodukter, det kan vara ett "gränsfall", jag vill minnas att jag läst någonstans om möjligheten att använda såna som proteinfoder och vassle kan man ju få köpa och utfodra nöt med om inte reglerna ändrats.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hånung

• Gäst
« Svar #306 skrivet: 03 aug-13 kl 23:12 »
Det skulle jag tro, jag tycker det är vanligt med hushållshöns ute i bygderna. Men antalet spelar här ingen roll utan det var mer tanken bakom systemet jag ville påvisa.
Mvh Kosack
Oki men ja tyckte att du tog i när du gjorde dit inlägg men  men vist du har rätt i att det finns ganska gott om dom lite varstans  i byggd en   är nog bara lite trött nu snart sov dags .

Charlotte

• -
« Svar #307 skrivet: 03 aug-13 kl 23:14 »
Ur EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV2006/12/EG

Artikel 1
1. I detta direktiv gäller följande definitioner:
a) avfall: varje föremål, ämne eller substans som ingår i de
kategorier som anges i bilaga I och som innehavaren gör
sig av med eller avser eller är skyldig att göra sig av med.

Bilaga I
Q 1 Produktions- eller konsumtionsrester som inte specificeras närmare nedan.

Av detta får man alltså att matavfall är just det Wikipedia anger nämligen slängt livsmedel, eller som enligt lag måste slängas eller är tänkt att slängas

Livsmedel som inte har kastats, varit tänkt att kasta eller enligt lag måste kastas är således inte matavfall, utan livsmedel.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:114:0009:0009:SV:PDF

Okej, så du menar att det är helt okej att även storproducenter skulle köpa korv, skinka, kyckling och utfodra sina grisar och höns med eftersom det inte finns någon skillnad på reglerna för "hobby/sällskapsdjur" och "vanliga" produktionsdjur...
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/foderochutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #308 skrivet: 03 aug-13 kl 23:15 »
Men det är ju det att ge hönsen kött hela diskussionen handlar om...
Och det tydligen orimliga i att man inte får det...
Eftersom ämnet blivit så hett så antar jag att en hel del ger kött...
Grönsaker, pasta, bröd och liknande får man ju ge :)
Jag skulle vilja veta hur det är med mjölkprodukter, det kan vara ett "gränsfall", jag vill minnas att jag läst någonstans om möjligheten att använda såna som proteinfoder och vassle kan man ju få köpa och utfodra nöt med om inte reglerna ändrats.
Mvh
Charlotte

Jag förutsätter att du stödjer ditt uttalande om att man inte får ge höns kött på förbudet mot att ge animaliskt matavfall... Hur i hela friden kan du då ens fundera på om mejeriprodukter skulle vara ett gränsfall.

Mjölk är absolut animaliskt. Ganska många pastasorter innehåller f.ö ägg, precis som en mängd bakverk.

Hela den här diskussionen bygger på att någon har sett orden animaliskt matavfall och läst kött.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #309 skrivet: 03 aug-13 kl 23:18 »
Okej, så du menar att det är helt okej att även storproducenter skulle köpa korv, skinka, kyckling och utfodra sina grisar och höns med eftersom det inte finns någon skillnad på reglerna för "hobby/sällskapsdjur" och "vanliga" produktionsdjur...
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/foderochutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html
Mvh
Charlotte

Vad just jag menar spelar inte så stor roll, men ja... Det skulle vara fritt fram för en kommersiell höns- eller grisfarmare att bjuda hela gänget på hamburgare, dvs livsmedel. Sannolikheten för att det skulle inträffa är nog försumbar.

Charlotte

• -
« Svar #310 skrivet: 03 aug-13 kl 23:21 »
Jag förutsätter att du stödjer ditt uttalande om att man inte får ge höns kött på förbudet mot att ge animaliskt matavfall... Hur i hela friden kan du då ens fundera på om mejeriprodukter skulle vara ett gränsfall.

Mjölk är absolut animaliskt. Ganska många pastasorter innehåller f.ö ägg, precis som en mängd bakverk.

Hela den här diskussionen bygger på att någon har sett orden animaliskt matavfall och läst kött.
1996 fick man ge egenproducerad mjölk till höns, men reglerna har ändrats för utfodring sen dess...

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #311 skrivet: 03 aug-13 kl 23:22 »
Vad just jag menar spelar inte så stor roll, men ja... Det skulle vara fritt fram för en kommersiell höns- eller grisfarmare att bjuda hela gänget på hamburgare, dvs livsmedel. Sannolikheten för att det skulle inträffa är nog försumbar.

Så omöjligt skulle det inte vara .
Innan de här reglerna kom pga mul-och klövsjuka och svinpest så fanns det grisbönder med hundratals suggor och flera tusen slaktsvin per år som ändå hämtade mat från resturanger och skolmatsalar samt godisfabriker . Kommer ihåg löpsedlarna med glada grisar som åt cloetta godis . Vissa sorters godis innehåller gelatin som kan sprida tex galna kosjukan .

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #312 skrivet: 03 aug-13 kl 23:24 »
och idag äter grisarna bröd och bakverk...     
Där är det smör i...   Ägg... 

Det är komedi!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Charlotte

• -
« Svar #313 skrivet: 03 aug-13 kl 23:24 »
Jag skrev skinka och kyckling, finns inga restriktioner om vilken mat man får ge...
Att köpa upp stora lager från grossister dagen innan datumet gått ut och fodra direkt kunde ju ge bra proteintillskott...

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #314 skrivet: 03 aug-13 kl 23:30 »
Jag skrev skinka och kyckling, finns inga restriktioner om vilken mat man får ge...
Att köpa upp stora lager från grossister dagen innan datumet gått ut och fodra direkt kunde ju ge bra proteintillskott...

Att köpa upp stora lager livsmedel med kort datum skulle vara en ganska besvärlig procedur som säkerligen inte hade varit lönsam.

Sannolikheten att näringsvärdet i förhållande till priset är bättre än på ordinarie foder när man räknat med arbetstid, transport osv är även den försumbar.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #315 skrivet: 03 aug-13 kl 23:32 »
Så omöjligt skulle det inte vara .
Innan de här reglerna kom pga mul-och klövsjuka och svinpest så fanns det grisbönder med hundratals suggor och flera tusen slaktsvin per år som ändå hämtade mat från resturanger och skolmatsalar samt godisfabriker . Kommer ihåg löpsedlarna med glada grisar som åt cloetta godis . Vissa sorters godis innehåller gelatin som kan sprida tex galna kosjukan .

Hämtade ja... Matavfall ja...
Gratis eller nåt öre per kilo är gott. Inte ens bönder vet var det finns gratis livsmedel.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #316 skrivet: 03 aug-13 kl 23:35 »
Hämtade ja... Matavfall ja...
Gratis eller nåt öre per kilo är gott. Inte ens bönder vet var det finns gratis livsmedel.

Ja och nu finns det rgler som säger att det inte är tillåtet längre pga att vi har en smittrisk .

Charlotte

• -
« Svar #317 skrivet: 03 aug-13 kl 23:37 »
och idag äter grisarna bröd och bakverk...     
Där är det smör i...   Ägg... 

Det är komedi!

Läs gärna denna länk:
http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/smittskydd/matavfall-som-djurfoder/Pages/default.aspx
Speciellt Utfodring med före detta livsmedel

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #318 skrivet: 03 aug-13 kl 23:45 »
Läs gärna denna länk:
http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/smittskydd/matavfall-som-djurfoder/Pages/default.aspx
Speciellt Utfodring med före detta livsmedel

Som sagt det är komiskt... 
Jag har hävdat att är en animalisk produkt värmebehandlad så är den ofarlig men blivit hånad för detta...   
Som sagt jag uppskattar att bli road...     ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Charlotte

• -
« Svar #319 skrivet: 03 aug-13 kl 23:54 »
Som sagt det är komiskt... 
Jag har hävdat att är en animalisk produkt värmebehandlad så är den ofarlig men blivit hånad för detta...   
Som sagt jag uppskattar att bli road...     ;D
Jag antar att man kanske lärt sig något av BSE och vill undvika att något liknande händer igen.
Krävs autoklavering, 3 bars tryck, 133-137 grader C i minst 20 minuter för att förstöra prioner.
Antar att ingen förutsätter att man använder den metoden när man upphettar sin mat.
« Senast ändrad: 04 aug-13 kl 08:36 av Charlotte »

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 2 användare
LarryGeano, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser