Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 70189 gånger)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: Foder förr och nu
« Svar #240 skrivet: 03 aug-13 kl 16:54 »
Det som blir över när du ätit är matrester och det jämställs med matavfall !

Matrester och matavfall är INTE samma sak.

Matrester kan man tex värma upp dagen efter, stoppa i frysen och äta en annan gång eller "förvandla" till en annan maträtt som tex paj, pytt i panna osv.

Matavfall är livsmedel som har slängts, är tänkt att slänga eller måste slängas enligt lag (det sista gäller inte privatpersoner, såklart).
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #241 skrivet: 03 aug-13 kl 17:03 »
Det står vidare på samma sida att allt animaliskt protein till djur måste komma från godkänd foderleverantör med tillstånd och kontroller som godkänner denne för att sälja just animaliskt proteinfoder , och det har varken du eller ICA .

Letar och letar men hittar ingen sida där det står något om att "allt animaliskt protein till djur måste komma från godkänd foderleverantör med tillstånd och kontroller som godkänner denne för att sälja just animaliskt proteinfoder"

Det jag hittar är att den som tillverkar djurfoder innehållande animaliska produkter måste ha tillstånd för detta.

Men... en korv köpt på ICA förvandlas inte till vare sig matavfall eller "animaliskt proteinfoder" för att jag väljer att ge den till en höna istället för att själv äta den. Den är fortfarande en korv, dvs livsmedel.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #242 skrivet: 03 aug-13 kl 17:05 »
Risken är större att ja köper färdigt foder som är smittat  efter som ja lagar till en del utav det dom får i rån det ja ätit  Och du nämner inte med ett ord med risken att ja ger mina hönor GMO foder vilket är minst lika illa då det kan va chanser framkallande .

Jag har sagt att du som har mark bör odla ditt eget hönsfoder .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #243 skrivet: 03 aug-13 kl 17:07 »
Synd är det ju, men om det händer via köpt foder från Lantmännen eller liknande spelar väl förstås då ingen roll eller? Eller färska grönsaker på torget? Eller när jag odlat mina egna grönsaker och en fågel med influensa skitit på dom?

Har du gett foder från en godkänd foderleverantör och det blir smitta så har du rätt att få hjälp och ersättning . ger du matrester som inte kommer från kontrollerad foderleverantör får du skylla dig själv eller om du startar så fler får sjuka djur så kan du få ett vite .

hånung

• Gäst
« Svar #244 skrivet: 03 aug-13 kl 17:17 »
Jag har sagt att du som har mark bör odla ditt eget hönsfoder .
Har du det har ja då missat  får väl skylla på min dåliga syn då .  Ja vist ja får väl göra det sen så blir mitt spannmål kontaminerat av GMO  Så tack för den passningen

Brahmakochin

• -
« Svar #245 skrivet: 03 aug-13 kl 17:21 »
Har du gett foder från en godkänd foderleverantör och det blir smitta så har du rätt att få hjälp och ersättning . ger du matrester som inte kommer från kontrollerad foderleverantör får du skylla dig själv eller om du startar så fler får sjuka djur så kan du få ett vite .

Det har inte varit någon fråga om ersättning eller ej. Men det verkar vara svårt för vissa att förstå att man kan bli smittad/få smitta i hönsgruppen även från andra ställen än från våra tillagade matrester...

När exakt går livsmedlet över till att bli matavfall egentligen? Är det i det läget vi säger "gud så mätt jag är, och vad gott det var!"? Och om inte det är då...äter vi då matavall när vi senare på kvällen äter upp  resterna? Att jag inte tänkte på det...äta sopor liksom :/ Det verkar inte bättre enligt en del...

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #246 skrivet: 03 aug-13 kl 17:22 »
Letar och letar men hittar ingen sida där det står något om att "allt animaliskt protein till djur måste komma från godkänd foderleverantör med tillstånd och kontroller som godkänner denne för att sälja just animaliskt proteinfoder"

Det jag hittar är att den som tillverkar djurfoder innehållande animaliska produkter måste ha tillstånd för detta.

Men... en korv köpt på ICA förvandlas inte till vare sig matavfall eller "animaliskt proteinfoder" för att jag väljer att ge den till en höna istället för att själv äta den. Den är fortfarande en korv, dvs livsmedel.

Iom att du ger det till hönsen så har det blivit hönsfoder .

hånung

• Gäst
« Svar #247 skrivet: 03 aug-13 kl 17:25 »
Än sen höns måste väl få kunna äta det vi skälva äter ?

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #248 skrivet: 03 aug-13 kl 17:27 »

Alltså är det uppenbarligen på plats med lite civil olydnad! För om reglerna är så pass stela, så behöver det bli tillräckligt med uppror för att reglerna ska ses över!

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #249 skrivet: 03 aug-13 kl 17:31 »
Alltså är det uppenbarligen på plats med lite civil olydnad! För om reglerna är så pass stela, så behöver det bli tillräckligt med uppror för att reglerna ska ses över!

Hoppas att ni alla bor vääldigt lååångt boort från mig så jag slipper få mina genbankshöns sjuka .

hånung

• Gäst
« Svar #250 skrivet: 03 aug-13 kl 17:36 »
Ja verklige  . Trångsyntheten verkar ju bara få råda  efter som somliga har så stor tillit till foder leverantörer  där salmonella mm sprider sig då via dom och då  . Men ha har aldrig hört talas om hobby flock som bara blivit drabbades utan bara  hönserier  lite märkligt kan man tycka då det finns mycket mera hobby höns ägare? .

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #251 skrivet: 03 aug-13 kl 17:54 »

Nej.

Livsmedel blir inte hönsfoder för att en höna äter det. Att tro det är ungefär lika rimligt som att tro att hönsfoder blir livsmedel för att en människa äter det.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #252 skrivet: 03 aug-13 kl 17:56 »
jordbruksverkets sida

Biprodukter från livsmedelsindustrin

Man kan inte utgå från att allt som kommer från en livsmedelsanläggning är lämpligt som foder.

Den som levererar en biprodukt från livsmedelstillverkning och vet att den sannolikt ska användas som foder är foderleverantör och ska registrera sin anläggning hos Jordbruksverket. Anläggningen ska stå under offentlig kontroll enligt foderlagstiftningens krav och biprodukten ska leva upp till kraven i foderlagstiftningen. Foderprodukterna ska vara registrerade.

Den som tar emot en biprodukt från livsmedelstillverkning för att använda som foder måste försäkra sig om att:

tillverkaren är registrerad foderleverantör
    produkten har sådan kvalitet att den är lämplig som foder, d.v.s. lever upp till kraven i foderlagstiftningen, och för animaliska produkter även lagstiftningen kring animaliska biprodukter och TSE (Transmissibel spongiform encefalopati)

För biprodukt från livsmedelstillverkning som innehåller animaliska ingredienser som gelatin gäller dessutom att denna endast används som foder om

leverantören anger i det medföljande handelsdokumentet att produkten är för foderändamål
    hänsyn tas till att det kan krävas ytterligare bearbetning och att vissa djurslag enligt gällande lagstiftning inte får utfodras med vissa typer av produkter

En leverantör av vegetabiliska biprodukter som inte har skäl att tro att dessa ska användas som foder är inte skyldig att informera om att produkten inte håller foderkvalitet.

En livsmedelstillverkare behöver inte vara registrerad foderleverantör i de fall en livsmedelsprodukt levereras till en mellanhand som i sin tur omvandlar denna till foder. I detta fall ska i stället mellanhanden vara en registrerad foderanläggning. Mellanhanden ansvarar då ensam för att biprodukterna har foderkvalitet.

Brahmakochin

• -
« Svar #253 skrivet: 03 aug-13 kl 18:14 »
Biproodkt: En biprodukt är en sekundär produkt som av en tillfällighet fås vid produktion av en annan, huvudsaklig produkt.

Alltså inte kotletten vi köper, utan slaktresterna.

hånung

• Gäst
« Svar #254 skrivet: 03 aug-13 kl 18:17 »
jordbruksverkets sida

Biprodukter från livsmedelsindustrin

Man kan inte utgå från att allt som kommer från en livsmedelsanläggning är lämpligt som foder.

Den som levererar en biprodukt från livsmedelstillverkning och vet att den sannolikt ska användas som foder är foderleverantör och ska registrera sin anläggning hos Jordbruksverket. Anläggningen ska stå under offentlig kontroll enligt foderlagstiftningens krav och biprodukten ska leva upp till kraven i foderlagstiftningen. Foderprodukterna ska vara registrerade.

Den som tar emot en biprodukt från livsmedelstillverkning för att använda som foder måste försäkra sig om att:

tillverkaren är registrerad foderleverantör
    produkten har sådan kvalitet att den är lämplig som foder, d.v.s. lever upp till kraven i foderlagstiftningen, och för animaliska produkter även lagstiftningen kring animaliska biprodukter och TSE (Transmissibel spongiform encefalopati)

För biprodukt från livsmedelstillverkning som innehåller animaliska ingredienser som gelatin gäller dessutom att denna endast används som foder om

leverantören anger i det medföljande handelsdokumentet att produkten är för foderändamål
    hänsyn tas till att det kan krävas ytterligare bearbetning och att vissa djurslag enligt gällande lagstiftning inte får utfodras med vissa typer av produkter

En leverantör av vegetabiliska biprodukter som inte har skäl att tro att dessa ska användas som foder är inte skyldig att informera om att produkten inte håller foderkvalitet.

En livsmedelstillverkare behöver inte vara registrerad foderleverantör i de fall en livsmedelsprodukt levereras till en mellanhand som i sin tur omvandlar denna till foder. I detta fall ska i stället mellanhanden vara en registrerad foderanläggning. Mellanhanden ansvarar då ensam för att biprodukterna har foderkvalitet.
Är det så smart tycker du att det är på så vis när vissa kan svära sig frias som  leverantör   i kedjan ? Ärlig ja tycker jordbruksverkets regler i den frågan stinker i det hela .

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #255 skrivet: 03 aug-13 kl 18:18 »
Jaha?

Hela den texten rör ju biprodukter från livsmedelstillverkning och det har det väl inte varit tal om?

Det enda som kan ha missuppfattats är stycket
"En livsmedelstillverkare behöver inte vara registrerad foderleverantör i de fall en livsmedelsprodukt levereras till en mellanhand som i sin tur omvandlar denna till foder. I detta fall ska i stället mellanhanden vara en registrerad foderanläggning."

Omvandling till foder sker som sagt inte genom att ett djur äter det. Den omvandling som avses är tillverkning av djurfoder, tex de som tillverkar färskfoder för hundar.

Vore det som du menar, att ett livsmedel omvandlas till djurfoder om ett djur äter det, skulle ju varenda hundägare behöva vara en registrerad foderanläggning... De allra flesta har ju nån gång gett sin hund en köttbulle eller en bit ost.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #256 skrivet: 03 aug-13 kl 18:31 »

Hoppas att ni alla bor vääldigt lååångt boort från mig så jag slipper få mina genbankshöns sjuka .

Haha! Ja, jag bor långt ifrån dig, och jag har inte ens hunnit skaffa höns ännu, så du behöver inte oroa dig! Men jag undrar i mitt stilla sinne vilka djur du har genbank på, och varför? Vad är det för egenskaper du vill bevara, om du är så emot utfodring med lite matrester, på det vis som lanthönsen utfodrades förr? Är det inte en viss risk att man fodrar bort de egenskaper man vill bevara?

Och nä. Jag tror inte att foderfabriker är så felfria. Faktiskt. Lika lite som storskaliga livsmedelsproducenter är det. Jag minns orden från en veterinär som var ute och behandlade min gammelhäst en gång. Veterinären hade å yrkets vägar varit på studiebesök i kraffts foderfabrik, och sa att efter det slutade hon att ge sina hästar kraffts produkter. Och, jag har vid flera tillfällen varit med om att en häst blivit dålig av vegetabiliskt proteinfoder av tveksam kvalitet... Det gäller, oavsett vad man ger sina djur, att vara uppmärksam. Vilket kan vara svårare när man ger pelleterat foder med ett flertal ingredienser...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #257 skrivet: 03 aug-13 kl 18:32 »
Denna tråden har spårat ut lika illa som vargtrådarna brukar göra.. 

Kanske dags att införa regler..   
Spadens längd får ej överskrida 25 cm.
Bladets bredd är maximerad till 7½ cm  och längden på bladet får ej överskrida bredden på detta.
Spadarna får ej vara skarpslipade utan rekommendationen är att skarpa kanter bör vara rundade.
Uppstår blodvite så  utvisas den som tillfogat motståndaren skadan i 14 dagar.
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 01:14 av Sirpa »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hånung

• Gäst
« Svar #258 skrivet: 03 aug-13 kl 18:51 »
Denna tråden har spårat ut lika illa som vargtrådarna brukar göra.. 

Kanske dags att införa regler..   
Spadens längd får ej överskrida 25 cm.
Bladets bredd är maximerad till 7½ cm  och längden på bladet får ej överskrida bredden på detta.
Spadarna får ej vara skarpslipade utan rekommendationen är att skarpa kanter bör vara rundade.
Uppstår blodvite så  utvisas den som tillfogat motståndaren skadan i 14 dagar.
Kanske det  men du är ju med och leker du med  :)
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 01:15 av Sirpa »

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #259 skrivet: 03 aug-13 kl 19:29 »
Glöm inte att reglera vem som får tillverka spadarna, och om de får innehålla GMO eller ej  ...  ;D

Jag har inte riktigt fått klart för mig ändå.  Detta är ett forum för självhushållning.  Allt i ett "gammaldags" hushåll ska tas tillvara, och då är hönsen ett viktigt led.  Givetvis vill en moderna självhushållare vara rädd om sina pullor - och grisar - och inte ge dem GMO eller smittförande foder.  Men när/om vi har kommit en bit på väg mot 100% självhushållning, då äter vi ju huvudsakligen produkter från våra egna marker, vegetabilier såväl som animalier.  När vi köper utifrån, eller äter "ute", så vet vi att vi kan råka köpa oönskade saker, och behandlar detta material med försiktighet.

Får man eller får man inte, enligt reglerna, ge sina djur animalier från den egna produktionen, den egna gården?

Förslag:  Låt frågan vila tills "rätt" tjänstemän på Jordbruksverket har kommit tillbaka från sina semestrar, och kan svara "i tjänsten", i Verkets namn.  Så att vi får veta hur det förhåller sig.

Sen får var och en själv bedöma om regler är till för att hållas eller inte.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser