Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69204 gånger)

hånung

• Gäst
SV: Foder förr och nu
« Svar #20 skrivet: 01 aug-13 kl 18:05 »
Var och en blir ju såklart salig på sin tro. Men att farfarsdieten skulle vara bara lite spannmål och matrester är en missuppfattning.
Jag har boken *fjäderfäskötsel* av Sune Träskman, utgiven 1948, på bordet framför mig här, och den är mycket tydlig i sina foderstater och vad en höna behöver.
Beror väl på hur man räknar det    farfar tid menar ja före kriget förstås

hånung

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 01 aug-13 kl 18:09 »
Var och en blir ju såklart salig på sin tro. Men att farfarsdieten skulle vara bara lite spannmål och matrester är en missuppfattning.
Jag har boken *fjäderfäskötsel* av Sune Träskman, utgiven 1948, på bordet framför mig här, och den är mycket tydlig i sina foderstater och vad en höna behöver.
Så du för kastar Karlsdotter inlägg då helt ?

Existens

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 01 aug-13 kl 18:23 »
Så du för kastar Karlsdotter inlägg då helt ?

Nej, jag tyckte det var helt riktigt.

Och när farfars tid är beror ju lite på vem man frågar  :)

hånung

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 01 aug-13 kl 18:33 »
Nej, jag tyckte det var helt riktigt.

Och när farfars tid är beror ju lite på vem man frågar  :)
Ja då så  för det funka ju i vilket fall  :) Ja det klart att det beror på vem man frågar  såklart .

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 01 aug-13 kl 18:36 »
Ja då så  för det funka ju i vilket fall  :) Ja det klart att det beror på vem man frågar  såklart .
En sak att tänka på är att på farfars tid fick man ge en hel massa saker till höns som är förbjudet idag.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hånung

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 01 aug-13 kl 18:38 »
En sak att tänka på är att på farfars tid fick man ge en hel massa saker till höns som är förbjudet idag.
Mvh
Charlotte
Som ?

Charlotte

• -
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hånung

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 01 aug-13 kl 19:14 »
Tex köttbenen som Karlsdotter skrev om...
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurprodukter/foderochutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html
Mvh
Charlotte
Gäller det inte vid ägg produktskon för försäljning för hur saka det kunna kontrolleras om  ja ger mina höns köttrester  och dom bara är för eget bruk?
« Senast ändrad: 01 aug-13 kl 20:59 av håning »

Charlotte

• -
« Svar #28 skrivet: 01 aug-13 kl 19:25 »
Gäller det inte vid ägg produktskon för försäljning för hur saka det kunna kondoleras om  ja ger mina höns köttrester  och dom bara är för eget bruk?
Har du inte läst på lagar och bestämmelser för djuren du skaffat?
Man får inte ens utfodra "sällskapsfåglar" eller "sällskapsgrisar" med animaliskt matavfall.
Bestämmelserna finns för att förhindra smitta, tex från importerade charkdelikatesser som kanske inte var så vanliga på farfars tid...
Kontrolleras?
Är det okej att köra för fort eller råna banker bara ingen kommer på en ;)
Bra eller dåliga bestämmelser? Nödvändiga eller onödiga?
Men dom är i alla fall så...
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 01 aug-13 kl 19:34 av Charlotte »

Charlotte

• -
« Svar #29 skrivet: 01 aug-13 kl 19:48 »
Hehe Ja är så gammal  att ja bryr mig inte  och det gör nog inte så många andra heller som har höns för sitt egna behov det är sånt som kallas civilolydnad  :)
Okej :)
Kul med civil olydnad som kan leda till Svinpest och andra trevligheter och att Sverige förlorar sin friförklaring från en del sjukdomar som kostar en djäkla massa pengar...
Är det okej om vi är lite "olydiga" och börjar utfodra kor med slaktavfall också igen ???
Mvh
Charlotte

hånung

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 01 aug-13 kl 19:54 »
Okej :)
Kul med civil olydnad som kan leda till Svinpest och andra trevligheter och att Sverige förlorar sin friförklaring från en del sjukdomar som kostar en djäkla massa pengar...
Är det okej om vi är lite "olydiga" och börjar utfodra kor med slaktavfall också igen ???
Mvh
Charlotte
tror det är minimalt då ja ger kokt .  Det får var å en svara på ja ska inte äta dom som du vet . Men sen så kan man ju undra hur du ska för hindra dom picka isig alla  besmittade insekter  kan du för hindra det ?

Brahmakochin

• -
« Svar #31 skrivet: 01 aug-13 kl 20:58 »
Charlotte...jag undrar v a r  det står lite mer exakt om att man inte får utfodra med kött?

Jag vet att det står här http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurprodukter/foderochutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html - men det gäller ju anläggningar??

Eller?

Charlotte

• -
« Svar #32 skrivet: 01 aug-13 kl 21:15 »
Charlotte...jag undrar v a r  det står lite mer exakt om att man inte får utfodra med kött?

Jag vet att det står här http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurprodukter/foderochutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html - men det gäller ju anläggningar??

Eller?

Första stycket: Foder gäller anläggningar som hanterar eller tillverkar foder.
Sista stycket: Förbud mot utfodring med animaliskt matavfall är det som gäller oss vanliga dödliga ;)
Mvh
Charlotte

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #33 skrivet: 01 aug-13 kl 21:26 »
Mina höns får inget matavfall alls för att vara säker . Så jag blandar i pellets den typen som förr hette hel veg , kommer inte ihåg vad den heter nu .

Förr var man tvungen att ge kött och fisk åt djuren för att kompensera vissa aminosyror . Idag så vet man hur man kan komplettera olika växtbaserade proteingrödor för att få ett jämt intag av dessa .

Finns en fin bild av en tunna med olika gödselämnen och mineraler mm för åkerbruket som visar att om ett ämne saknas eller finns i för liten mängd så även om det finns tillräckligt av de övriga så minskar effekten av dem . Bilden på tunnan där är den staven lägre och gödningen rinner ut där lite symboliskt , men det gärller även för djuren och hur vi utfodrar dem ,

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #34 skrivet: 01 aug-13 kl 22:01 »
Och det är inget undantag för rester av hemmaproducerat kött?
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 01 aug-13 kl 22:04 »
För att göra det enkelt nej inga undantag .

skogsbonne

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 01 aug-13 kl 23:29 »
det är ju dock en j*vla skillnad på om kor som ska äta gräs äter kött mot en höna som ska äta  både gräs och kött äter kött. Kommer ge det kött och fisk som blir så länge jag har höns för höns ska äta animaliska produkter.
Det är inte många som inte ger hunden köpe foder?

hånung

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 01 aug-13 kl 23:33 »
Frågan hur många som bryr sig då dom ändå äter animaliskt vare sig vi vill eller inte så som larver mm ?

Charlotte

• -
« Svar #38 skrivet: 01 aug-13 kl 23:48 »
Frågan hur många som bryr sig då dom ändå äter animaliskt vare sig vi vill eller inte så som larver mm ?
Det är inte ett förbud mot att hönsen får äta animaliskt!
Var ser du att det står att hönsen inte får äta insekter som de fångar själv?!?
Det är ett förbud mot att ge okontrollerade matrester pga smittorisker som förmodligen inte ens fanns "på farfars tid".
 Jag begriper inte hur man kan sitta och klaga på hur "djurindustrin" och "livsmedelsindustrin" sköter sig när vi inte ens kan följa enkla regler för våra egna hönsflockar?

hånung

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 01 aug-13 kl 23:57 »
Det är inte ett förbud mot att hönsen får äta animaliskt!
Var ser du att det står att hönsen inte får äta insekter som de fångar själv?!?
Det är ett förbud mot att ge okontrollerade matrester pga smittorisker som förmodligen inte ens fanns "på farfars tid".
 Jag begriper inte hur man kan sitta och klaga på hur "djurindustrin" och "livsmedelsindustrin" sköter sig när vi inte ens kan följa enkla regler för våra egna hönsflockar?
Vad är det för skillnad på Steiner och en hemma nackad kokter höna där det har blivit över några rester ? det är inget annat än trams från några petimätrar .
« Senast ändrad: 02 aug-13 kl 00:07 av håning »

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser