Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder förr och nu  (läst 69136 gånger)

Brahmakochin

• -
Foder förr och nu
« skrivet: 01 aug-13 kl 10:08 »
Hej hej

En liten fundering bara i dessa "köpa-dyra-pellets-annars-överlever-inte-hönsen-tider"...

ÄR det verkligen så att ni alla köper pellets, alternativt väger, mäter och analyserar ert hönsfoder?
Jag menar, hur var det förr? På farfars tid? Inte sjutton höll man på så på den tiden. Kommer själv väl ihåg en höna min egen farfar hade - hon blev 17 år...och han åkte INTE till Granngården och köpte foder...man gav dom vad man hade över liksom :)

Jag tänker också på alla frigående höns i trädgårdar som äter allt från gamla kattspyor till gamla frörester från hö osv...hur "klarar" dom sig så bra?

Hur gör NI? :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Foder förr och nu
« Svar #1 skrivet: 01 aug-13 kl 11:00 »
I det TiBbetanska Residenset gör vi som din farfar men eftersom det inte blir något över här så får de en skopa vete om dagen. På vintern hälften ko-pellets, eftersom vi har det till kaninerna. Sen kommer en och annan ägghungrig granne med rester men det är sällan, och inte verkar hönsen så himla imponerade.

*visst faen, danskarna kommer idag, har vi några ägg?*  :o
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 01 aug-13 kl 11:21 »
Här får hönsen det mesta som blir över (blir lite mer här med tre småungar), spannmål från en granne och matrester från några till. Sedan hittar de ju en del själva, men det är ankorna som tar det mesta som rör sig. Snäckskal får de förstås. Sedan envisas frun med att köpa någon säck på foderbutiken ibland :-[, hon är lite fast i vissa vanor. Men innan vi blir pensionärer skall jag ha kört in henne ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 01 aug-13 kl 11:37 »
Här är det jag som körs in  ;D 4 år har hon på sig annars får jag väl jobba ett tag till.

Jo snäckskal och äggskal får de också, precis som på farfars tid.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 aug-13 kl 12:50 »
Hej hej

En liten fundering bara i dessa "köpa-dyra-pellets-annars-överlever-inte-hönsen-tider"...

ÄR det verkligen så att ni alla köper pellets, alternativt väger, mäter och analyserar ert hönsfoder?
Jag menar, hur var det förr? På farfars tid? Inte sjutton höll man på så på den tiden. Kommer själv väl ihåg en höna min egen farfar hade - hon blev 17 år...och han åkte INTE till Granngården och köpte foder...man gav dom vad man hade över liksom :)

Jag tänker också på alla frigående höns i trädgårdar som äter allt från gamla kattspyor till gamla frörester från hö osv...hur "klarar" dom sig så bra?

Hur gör NI? :)

Allt beror på vad man vill ha ut.. att ge hönsen ett riktigt foder upptäckte man värdet i redan på 30-40-talet.
Med förlorad kunskap så har man nu börjat tro att man går tillbaks till 'den gamla tiden' genom att hålla djur på felaktig kost, och så är det inte. Förr visste man mycket väl vad som behövdes.
Sen skulle jag personligen inte vilja att mina höns livnär sig på kattspyor och avfall, med tanke på den korta foderomvandlingen från näbb till ägg.

Bumbar

• Lyckan är att vara nöjd
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 aug-13 kl 15:58 »
Håller med föregående talare, det beror på vad man vill ha ut av dem. Nöjer man sig med ett ägg då och då av höns som äter lite rester och en skopa vete går det alldeles utmärkt. Vill man ha fler ägg eller en tupp med lite mer substans på ska de ha kraftigare foder. Själv gillar jag inte pellets eller annat processad foder men är ingen absolutist.
Och det viktigaste är att hönsen verkar må bra av behandlingen.

Brahmakochin

• -
« Svar #6 skrivet: 01 aug-13 kl 16:38 »
Naturligtvis är jag ingen förespråkare för att höns ska äta kattspyor och liknande...menar bara att det är sånt som händer i naturen. Förmodligen rätt många fågelarter och andra djur som får i sig en och annan uppkastad matrest. Vilket det nu är i trädgården eller vid McDonalds sopor.

Jag plockar ägg som en tok, hela kylen full ständigt (förutom när alla damerna samruvar :/ ) och tror därför att det faktiskt funkar rätt bra som på "farfars tid". Jag har haft höns (frigående i trädgården) i 6 år och endast en av dom har blivit sjuk, samt att en av dom inte värper alls. Att hon inte värper tror jag dock inte har med just denna saken att göra :)

Jag var mest nyfiken på hur ni andra agerar/reagerar när man pratar om att man faktiskt gör som förr, utan problem :)

hånung

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 aug-13 kl 16:51 »
Tycker nog det  vore bra om fler skälv hushållare anamma farfars tid vadet gäller både höns å kaniner  det är ju inte nödvändigt att det ska vara högpresterande så som ett hönseri också  kanske till å   med GMO importerat foder som dom säljer till oss vem  vet nu mera .

wahlgrens

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 01 aug-13 kl 16:53 »
Jag har lagt ner det där med att ge hönsen köpefoder. Tvärt emot Existens åsikt, så tror jag att på 30-40-talet, så blev de knappast bättre på att veta vad hönsen skulle äta, däremot tror jag att vissa företag blev bättre på att lura folk till att tro att deras produkter var bättre än all gammal kunskap (för hur skulle de annars tjäna pengar, om inte folk trodde på företagen?). Precis som att man idag tror att välling måste köpas av Semper, det är livsfarligt att ge barnen hemgjord välling. Eller att det finns folk som på allvar tror att det är farligt att äta ägg som man plockar från hönsen, För visst kan man väl bara äta dem som man köper på ica  :o

Hönsen klarar sig alldeles utmärkt på spannmål, majs, ärtor, snäckskal och/eller äggskal, och matrester. Möjligtvis klarar sig inte en sönderavlad ras på det, men normala höns gör det.

Existens

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 aug-13 kl 17:07 »
Nej, jag har ju bara haft 2000 höns och försökt föda dom på spannmål med katastrof som resultat, så min kunskap är ju naturligtvis obefintlig.
Annars är fakta att på 2000 höns och spannmålsdiet, så blev det 150 ägg per dag.

För det som har kunskap går det säkert att förespråka att man kan göra som på farfars tid ( att farfar både gav koncentrat och satte upp lampor för att öka dagslängden tycks ju folk ha glömt ), eftersom den med kunskap kan ge hönsen det dom behöver ändå.
Risken är att de som saknar kunskap tror att utfodring enligt farfarsmodellen innebär att djuren ( vilka de än må vara) klarar sig på grenar och pinnar.

Ett ägg innehåller en hel del protein, och det måste ju komma nånstans ifrån, och det är ju då via det hönan äter. Oavsett ras på hönan, det är ju inget trolleri.
Och självklart kan det ju sommartid finnas en hel del proteinrika grejer att hitta ute.
Men resten av året så blir det värre.

Om inte hönan får i sig protein så det räcker för att göra ett ägg, var ska då ägget komma ifrån?

Brahmakochin

• -
« Svar #10 skrivet: 01 aug-13 kl 17:19 »
Jo men alltså, det förstår jag (och säkert dom flesta av oss) också, att man får utfordra med extra föda. Allrahelst vintertid. Och snäckskal året runt. Och nej, jag tänder inte extralampor för att göra dygnet längre...

Men måste alltid "nu" vara bättre?

Det  är kul med alla kommentarer, :) men jag tycker Besserwisser-tonen på forum är uurtråkig. :( "Jag har minsann.." och "jag vet bäst för att.." och "kom inte här och tro...".

Är det inte så att vi alla faktiskt vet en hel del?

hånung

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 aug-13 kl 17:21 »
Nej, jag har ju bara haft 2000 höns och försökt föda dom på spannmål med katastrof som resultat, så min kunskap är ju naturligtvis obefintlig.
Annars är fakta att på 2000 höns och spannmålsdiet, så blev det 150 ägg per dag.

För det som har kunskap går det säkert att förespråka att man kan göra som på farfars tid ( att farfar både gav koncentrat och satte upp lampor för att öka dagslängden tycks ju folk ha glömt ), eftersom den med kunskap kan ge hönsen det dom behöver ändå.
Risken är att de som saknar kunskap tror att utfodring enligt farfarsmodellen innebär att djuren ( vilka de än må vara) klarar sig på grenar och pinnar.

Ett ägg innehåller en hel del protein, och det måste ju komma nånstans ifrån, och det är ju då via det hönan äter. Oavsett ras på hönan, det är ju inget trolleri.
Och självklart kan det ju sommartid finnas en hel del proteinrika grejer att hitta ute.
Men resten av året så blir det värre.

Om inte hönan får i sig protein så det räcker för att göra ett ägg, var ska då ägget komma ifrån?
Men du Existes [xx] kan ja förstå att det har betydelse  men knappast för skälv hushållaren . För varför måste dom ha högpresterande hönor så som du ?
« Senast ändrad: 11 aug-13 kl 22:26 av Sirpa »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 01 aug-13 kl 17:25 »
Givetvis har du rätt i att hönsen behöver rätt kost för att växa och producera ägg, Existens. Och visst finns det människor som inte förstår det och bara ser något romantiskt "bättre förr". Men att sätta ihop en egen foderstat utifrån vad man vill ha, eller ge hönsen vad man har och få tillbaks det de kan producera på det, alltså stå sitt kast, är väl vad vi med husbehovshöns gör. Och den som köper färdigfoder missar en del av vinsten med att ha höns, sedan om det är för att det är smidigt eller för att man är onödigt orolig för hönsens välbefinnande får väl vara osagt. Men det kan i alla fall inte vara för att göra en vinst på äggen, med granngårdens foderpriser, ;D

Existens

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 aug-13 kl 17:34 »
Men du Existes  kan ja förstå att det har betydelse  men knappast för skälv hushållaren . För varför måste dom ha högpresterande hönor så som du ?

Har du helt missat alla trådar som kommer här med jämna mellanrum?  *varför värper inte mina höns* varför får jag inga ägg* osv osv..  Frågorna kommer ju ständigt, så helt ointresserade verkar ju inte folk vara eller?

Det jag försöker förklara i all enkelhet är att ett äggs tillkomst är inget trolleri.  Det måste komma från fodret!
Om det sen betyder att det tar 2 dagar för hönan att samla ihop tillräckligt mycket foder för att göra ett ägg, eller att man ger dom extra så man får ett ägg per dag, det är ju helt upp till en själv.
Men man kan inte hoppa över att ge dom foder, och tro att det kommer ägg ändå, för det gör det faktiskt inte.
En ko som väger 400 kg kan säkert mjölka några dagar på hullet enbart, men en höna som väger 2 kg kan inte det. ( lägga ägg då alltså  ;) )

. Men det kan i alla fall inte vara för att göra en vinst på äggen, med granngårdens foderpriser, ;D

De 9 hönsen jag har kvar bekostar sitt eget foder faktiskt, fast det köps i småsäckar och jag själv äter 2 ägg per dag.
1 säck på 15 kg kostar 100 kr och räcker i 10 dagar.
på 10 dagar blir det 80 ägg. Jag säljer 50 av dom för 2 kr/st och får till fodret, resten äter vi upp själva.
« Senast ändrad: 11 aug-13 kl 22:27 av Sirpa »

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 01 aug-13 kl 17:41 »
På 30-40 talet så maldes allt foder åt alla djur i stort sett . Det var för att när man gav alla sorters foder helt så valde djuren ut det godaste och ratade resten vilket gav stora förluster för bönderna och gav djur som blev sjuka .
Så dagens pellets är bara en vidarutveckling från mjölet , det är grövre och ger inte blödande magsår osv .

Under 40 talet och kriget så skulle fler munnar mättas inom landet och man var tvungen att försöka maximera vad djuren gav så att alla fick mat .

Men redan i början av 1900 och slutet på1800 så inporterades till sverige alla möjliga konstiga fodermedel som bomullsfrökakor , jordnötskakor osv osv .

Blir det inte balans mellan aminosyrorna så slutar hönan att lägga ägg . Metionin (?) är den viktigaste och den svåraste att ge till höns om man inte ger nån form av animaliskt foder också . Farfar skulle ha kokat av köttbenen efter slakten och slängt ut på gården så att hönsen kunde förse sig .
Så jag ger en blandning av krossad korn/havre/ärtblandning , men blandar i ca 5% värpfoder bara för den enda aminosyran . Sedan får de lite hel vete att krafsa efter . 8 höns ger 7-8 ägg om dagen .

hånung

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 aug-13 kl 17:43 »
Har du helt missat alla trådar som kommer här med jämna mellanrum?  *varför värper inte mina höns* varför får jag inga ägg* osv osv..  Frågorna kommer ju ständigt, så helt ointresserade verkar ju inte folk vara eller?

Det jag försöker förklara i all enkelhet är att ett äggs tillkomst är inget trolleri.  Det måste komma från fodret!
Om det sen betyder att det tar 2 dagar för hönan att samla ihop tillräckligt mycket foder för att göra ett ägg, eller att man ger dom extra så man får ett ägg per dag, det är ju helt upp till en själv.
Men man kan inte hoppa över att ge dom foder, och tro att det kommer ägg ändå, för det gör det faktiskt inte.
En ko som väger 400 kg kan säkert mjölka några dagar på hullet enbart, men en höna som väger 2 kg kan inte det. ( lägga ägg då alltså  ;) )

De 9 hönsen jag har kvar bekostar sitt eget foder faktiskt, fast det köps i småsäckar och jag själv äter 2 ägg per dag.
1 säck på 15 kg kostar 100 kr och räcker i 10 dagar.
på 10 dagar blir det 80 ägg. Jag säljer 50 av dom för 2 kr/st och får till fodret, resten äter vi upp själva.
Nä ja har inte missat att dom inte värper kan bero på mycket  så det behöver inte alls ha med fodret att göra.  Tycker bara att det är djävligt märkligt  att det fungera på farfars tid men inte nu .

hånung

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 aug-13 kl 17:45 »
På 30-40 talet så maldes allt foder åt alla djur i stort sett . Det var för att när man gav alla sorters foder helt så valde djuren ut det godaste och ratade resten vilket gav stora förluster för bönderna och gav djur som blev sjuka .
Så dagens pellets är bara en vidarutveckling från mjölet , det är grövre och ger inte blödande magsår osv .

Under 40 talet och kriget så skulle fler munnar mättas inom landet och man var tvungen att försöka maximera vad djuren gav så att alla fick mat .

Men redan i början av 1900 och slutet på1800 så inporterades till sverige alla möjliga konstiga fodermedel som bomullsfrökakor , jordnötskakor osv osv .

Blir det inte balans mellan aminosyrorna så slutar hönan att lägga ägg . Metionin (?) är den viktigaste och den svåraste att ge till höns om man inte ger nån form av animaliskt foder också . Farfar skulle ha kokat av köttbenen efter slakten och slängt ut på gården så att hönsen kunde förse sig .
Så jag ger en blandning av krossad korn/havre/ärtblandning , men blandar i ca 5% värpfoder bara för den enda aminosyran . Sedan får de lite hel vete att krafsa efter . 8 höns ger 7-8 ägg om dagen .
Lite så satt ja och funderade på om det inte var  på det viset.
« Senast ändrad: 01 aug-13 kl 17:55 av håning »

wahlgrens

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 01 aug-13 kl 17:45 »

Jag skrev en sådan tråd, när jag gav mina höns värpfoder. Tiden gick, de värpte ett tag, slutade sedan... Då tog jag (utan att fråga alternativare) bort värpfodret och började ge dem en egen blandning istället... och vips började de värpa igen. Att jämföra ett kommersiellt hönseri med en självhushållarflock på 5-10 höns är inte riktigt rimligt. Du kan aldrig få ihop matrester till 2000 hönor, men en liten flock kan få många vitaminer och proteiner från hushållsresterna.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 01 aug-13 kl 17:47 »
Jag tror ä att åsikterna går i sär pga vissa har erfarenheter av att hålla lantrashöns å andra värphybrider. Försöka fodra hybriderna med "farfarsdieten" ger säkert katastrofala resultat medan den som göder sina lantrashöns känner sig lurad när de inte ploppar ur sig några extra ägg trots det dyra värpfodret.

Existens

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 01 aug-13 kl 17:53 »
Var och en blir ju såklart salig på sin tro. Men att farfarsdieten skulle vara bara lite spannmål och matrester är en missuppfattning.
Jag har boken *fjäderfäskötsel* av Sune Träskman, utgiven 1948, på bordet framför mig här, och den är mycket tydlig i sina foderstater och vad en höna behöver.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser