Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderfattig höna  (läst 14626 gånger)

rosita51

• Skåne
Fjäderfattig höna
« skrivet: 30 jul-13 kl 20:53 »
Nu har en av våra hönor blivit av med väldigt många fjädrar. Hon äter bra och går med de andra som vanligt. Vad tror ni om detta?

Hon fattas även fjädrar under vingarna och bakåt.
MVH Rosita zon 1

Torry

SV: Fjäderfattig höna
« Svar #1 skrivet: 30 jul-13 kl 21:08 »
Skulle tippa på att hon ruggar. Alltså inget att oroa sig för.
//Torry

henrietta70

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 jul-13 kl 21:14 »
Tuppens favorit. Eller har du möjligen två?
Den tar tag i hjässans fjädrar med näbben.
Ibland håller de fast sig med klorna på vingarna som på bilden eller så hamnar de på ryggen.

Inga tuppar - ruggning.

Saknaden av fjädrarna på ryggen kan även vara ett tecken på fjäderätare. Jag misstänker att hönan själv putsar då så kraftigt att fjädrarna ryker - en gissning pga egna erfarenheter.
Jag hittade de rackarna i dunet under kloaken. Man kan ana dem med blotta ögat men behöver förstoringsglas för att se bättre. Bild på en sån:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=155175.msg1466904#msg1466904

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 jul-13 kl 21:26 »
Ja, det började där det brukar slitas fjädrar p.g.a. tuppen, men då brukar inte hela ryggen bli fjäderlös. Och ruggning är det nog inte, det har hållit på hela sommaren. Om det är fjäderätare, hur behandlar jag det?
MVH Rosita zon 1

henrietta70

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 jul-13 kl 22:10 »
Den här gången tog jag faktiskt Frontline på alla. Hade ne ruvande höna och ville inte ha en endaste lilla en kvar. Har bestämt mgi att behandla höst och vår. För det här verkar återkomma år efter år samma tid.
Och mina höns och tuppar går ute, har en gödselstack att stöka i som även besöks av vilda fåglar ibland.
Antigen är det så att jag itne lyckades bli av med krypen förra våren/sommaren och de fanns kvar och förökade sig kraftigt när värmen kom i år.
Eller så fick jag dem med en grupp tvåmånaders fåglar jag köpte förra sommaren. Eller av de vilda fåglarna efter vintern. Oavsett orsak så verkar det vara återkommande hos mig.
Förra sommaren var det dock löss - men det kan ha funnits även fjäderätare.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=134995.msg1262894#msg1262894

Då behandlade jag med puder jag köpte från UK.

Ofta kan hönsen själva hålla nivån nere på parasiter men ibland blir de för många.
De har tillgång vintertid även för sandbad med aska.

Fjäderätare brukar man även kunna se symptomen på, på tupparna. De är lite ruggiga i fjädrarna precis vid stjärtroten på ryggen. Dunen syns liksom. Så blev det på alla tupparna här tidigare i somras.

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 jul-13 kl 23:26 »
Okej, tack för ditt svar!
Jag får se vad jag ska göra... Städade i alla fall i hönshuset idag, för vi har även hönskvalster nu... Mot det använder jag myrnix och ett evigt städande! Nästa månad ska jag ångtvätta hönshuset, det borde i alla fall kvalsterna dö av!  >:D
MVH Rosita zon 1

henrietta70

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 30 jul-13 kl 23:58 »
Menar du den röda hönskvalstern så är det nog tämligen möjligt att de har fått andra parasiter med - den suger ju blod och som en rätt oerfaren hönsmamma så kan jag tänka mig att hönsen kan bli försvagade och därmed lättare mottaliga för andra parasiter med.

Finns det mycket fjäderätare så räcker det att man rycker av ett par fjädrar från baken (ju längre ifrån näbben destå bättre) och kollar ordentilgt. Det man ser först är rörelse...

Även äggsamlingarna är lätta att se när man väl har hönan i knäet och lyfter på fjädrarna/dunet.

Jag trodde innan att det räckte att man studerar nära när de sitter på pinnen (de älsta hönsen var välligt skygga) men det räcker inte. Man måste studera noga och separera på det täta dunet i rumpan för att få syn på de där äggen som jag fotade i tråden som jag länkade till - så var det i mitt fall iaf.

samtidigt som man inte vill störa hönsen för mycket så missar man potensiella parasiter - så vad är bättre då? Störa och behandla i tid eller missa och riskera följdsjukdomar...

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 31 jul-13 kl 07:05 »
Ja, det blir inte lätt att ta den hönan i famnen, hon är definitivt inte handtam (ingen av mina höns är handtam). Men måste man så måste man! Det verkar bara så konstigt att det bara är en höna som ser ut såhär, de andra är fina i fjäderdräkten...
MVH Rosita zon 1

lena70

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 jul-13 kl 10:37 »
Ja, det blir inte lätt att ta den hönan i famnen, hon är definitivt inte handtam (ingen av mina höns är handtam). Men måste man så måste man! Det verkar bara så konstigt att det bara är en höna som ser ut såhär, de andra är fina i fjäderdräkten...

När jag ser bilden tänker jag, "tuppens favorit"..Har du möjlighet att sitta och studera hönan mer i sin miljö?. Så kanske du blir klokare på vad det är frågan om..Jag har med ett par hönor som ser konstiga ut i fjäderdräkten, men jag ser ingen ohyra, har verkligen grävt i fjäderdräkterna på hela hönsen, både dag och natt(på natten med ficklampa, eller annars känner jag på hönsen, utan lampa, under vingarna och överallt, men har ingen ohyra fått på händerna alls....Fundera lite på röda kvalster, och har nu satt ut wellpapperfällor överallt i hönshuset, efter tips ifrån SVA hemsida, har ochså kontaktat SVA om hjälp..Du kan maila bilder till SVA på din höna ochså, och höra deras synpunkter och vad de tror minskningen av fjädrar beror på. ( sva@sva.se)

tottizen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 31 jul-13 kl 10:40 »
Använd inte frontline!

Då får djuren och dess ägg livstids karens och du ska inte äta dem. Frontline är ett gift.

rosita51

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 31 jul-13 kl 13:06 »

När jag ser bilden tänker jag, "tuppens favorit"..Har du möjlighet att sitta och studera hönan mer i sin miljö?. Så kanske du blir klokare på vad det är frågan om..Jag har med ett par hönor som ser konstiga ut i fjäderdräkten, men jag ser ingen ohyra, har verkligen grävt i fjäderdräkterna på hela hönsen, både dag och natt(på natten med ficklampa, eller annars känner jag på hönsen, utan lampa, under vingarna och överallt, men har ingen ohyra fått på händerna alls....Fundera lite på röda kvalster, och har nu satt ut wellpapperfällor överallt i hönshuset, efter tips ifrån SVA hemsida, har ochså kontaktat SVA om hjälp..Du kan maila bilder till SVA på din höna ochså, och höra deras synpunkter och vad de tror minskningen av fjädrar beror på. ( sva@sva.se)

Jag sitter ofta och studerar hönsen, men har inte märkt att någon annan höna plockar henne. Hon är en av tuppens favoriter och det började med att fjädrarna försvann i nacken/hjässan, men det har blivit mer och mer under sommaren, så jag tror inte att det är tuppen som orsakar det.
Tack för tipset med SVA!
MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 31 jul-13 kl 13:06 »
Använd inte frontline!

Då får djuren och dess ägg livstids karens och du ska inte äta dem. Frontline är ett gift.

Nej, jag vill inte använda Frontline!
MVH Rosita zon 1

tottizen

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 31 jul-13 kl 13:10 »
så bra:D

Hoppas hon snart blir bra och det inte är något allvarligt!

rosita51

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 05 aug-13 kl 07:46 »
Har nu sett att en annan höna tappar fjädrar framför stjärtfjädrarna på ryggen. Kan de tappa fjädrar p.g.a. löss e. dyl.?
MVH Rosita zon 1

henrietta70

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 05 aug-13 kl 21:52 »
De orsakerna som jag känner till att fjädrar försvinner framför stjärten på ryggen är:
Ohyra (man kan även pudra med Myrr eller spraya med Radar som jag tog som alra första akuta hjälp när jag upptäckte första outbrak:en förra året).
tuppen
ruggning (en av hybriderna nu har inte hittills visat några som helst symptom på fjäderätare eller att ha varit speciellt påverkad av tuppens klor i år - hittills! Nu börjar hon tappa lite och det vita fjunet börjar synas framför stjärtsfjädrarna. Gissar på ruggning eller att hon blivit tuppens favvo - nu.)

Svaret på din fråga är alltså: ja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser