Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Praktisk återanvändning  (läst 39727 gånger)

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #120 skrivet: 06 mar-08 kl 17:16 »
ang bildäck:
vi har också använt inneslang från däck. och traktorer...bara hoppringar  :P alltså att hoppa PÅ.
vanliga däcken hade de i Thailand vänt ut och in och nitat fast öron och vips var det en snygg soptunna! riktigt fräckt.måste varit breda däck från början ;D
jag har sett flera odla i dem..det blir ju varmt från solen på gummit..jag har bara testat med blommor i.


men här är det ju fullt av cykelslangar i uthusen...och jag har ännu inte kommit på vad de kan göra för nytta...eftersom gubben samlat på dom så måste ju något varit i åtanke ???

Talo

  • Inlägg: 196
  • Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #121 skrivet: 10 mar-08 kl 15:09 »
För några år sedan behövde lite burkar till badrummet att ha tamponger, tops och annat smått i.

Jag hade ett badrum som gick i grönt och svart så jag tog vanliga glasbrukar med svarta lock. Locken hade text som jag målade över med grönt lite glittrigt nagellack som låg och skräpade (målade en fylld cirkel på locket så att det blev kvar en svart kant). Blev faktiskt väldigt snyggt och praktiskt och jag blev nöjd  :)
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Parkettodlaren

  • Inlägg: 50
    • Parkettodlaren
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #122 skrivet: 13 mar-08 kl 20:15 »
Jag sparar tomma äggskal och använder dem som såddkrukor, det har fungerat förvånande bra. Man pickar två eller flera hål i botten på dem och låter dem stå på en bädd av lecakulor som man fyller med vatten. Lecakulorna håller äggskalen på rätt köl och vattnet ser till att det blir lagom fuktigt kring plantorna. Äggskalen håller vatten bra och möglar inte, så egentligen hade jag inte behövt vattna innan omplantering om jag inte glömt locket av på mitt växthus för länge en dag. Enda nackdelen är väl att det är svårt att vattna om i en sån situation - man kan dränka sina småttingar om man inte är försiktig.

En något konstnärlig bild på äggen från min parkettodlarblogg

På den här posten finns en tydligare bild. Jag har experimenterat med mycket som synes, men äggen är jag mest nöjd med.

Eftersom jag odlar inomhus och bor i Uppsala måste jag avhärda vatten. (Uppsala Kommun avhärdar visserligen centralt numer, men det gör inte vattnet kalkfritt.) Jag gör det genom att koka upp tio liter vatten åt gången så att kalken fälls ut. Efter uppkoket är grytan brännhet i fyra till sex timmar, och sedan varm och gosig i ytterligare fyra timmar (minst). Därför ställer jag grytan i ett rum som jag verkligen vill ha varmt, istället för att låta värmen stråla ut på ett ställe där ingen är. Ikväll tejpade jag fast locket när grytan gått från het till varm och ställde den sen under arbetsbordet för att ha den som fotpall. Mmmmmm, varma tår!

Jag brukar också spara vattnet ur torktumlaren och vattna med. I framtiden kommer jag nog att filtrera det innan, för även om en del kalk försvunnit under tvätt och tork så luktar vattnet illa, och jag vill inte anrika alltför mycket konstiga kemikalier i mitt hemodlarkretslopp. (Torktumlaren har för övrigt värmepump, också ett sätt att återanvända.)

Jorden i krukorna återanvänder jag genom att sterilisera det jag använt (20min i ugn på 200¤) och sedan blanda i litet oanvänd krukjord för att tillföra nytt microliv. I framtiden kommer jag att använda maskkompost istället, men jag har inte fått igång komposten än. (Jag får väl återkomma om hur det fungerar.)

Ofärgade äggkartonger och toarullar rivs ner till fnyffel för att användas som bäddmaterial i maskkomposten. Färgade kartonger och tidningar går i pappersåtervinningen - jag är extremt misstänksam mot allt som kan vara giftigt. (Jag inser att äggkartonger och toarullar kan vara gjorda av tidningspapper, så jag kommer väl inte undan helt, men jag försöker undvika de mest uppenbara varningsflaggorna.)

Något som inte är direkt odlarrelaterat är att jag sparar alla fönsterkuvert jag får. De som är närmast A5storlek (C5? jag kan inte kuvertstorlekar i huvudet) använder jag som anteckningspapper. De anteckningar som jag vill spara ställer jag på kant i en låda och låter långa smala kuvert bli markörer i det 'kartotek' som bildas - dvs. jag skriver "såddanteckningar", "AdSense" eller "Medeltida dassliv" på smalisarna och sorterar anteckningsgrupperna i bokstavsordning. Stora fönsterkuvert (~A4) använder jag till viktiga papper som ska sparas, och skriver utanpå vad som finns i i kronologisk ordning. Anteckningar som blir fula kan jag utan problem kasta och göra en snyggare variant av - man drunknar ju i fönsterkuvert!

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #123 skrivet: 14 mar-08 kl 09:36 »
Åh vad smart med äggskalen, och det ser fint ut också! Din blogg är given  8)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Parkettodlaren

  • Inlägg: 50
    • Parkettodlaren
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #124 skrivet: 14 mar-08 kl 12:03 »
Tack! :-[

Om det är någon mer än jag som har problem med länkarna så ser de rena url:arna ut så här:
Den konstnärliga bilden: http://parkettodlaren.blogspot.com/2008/03/snart-utkar-jag-odlingarna.html
Den tydligare: http://parkettodlaren.blogspot.com/2008/02/var-gr-jag-av-allt.html

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #125 skrivet: 15 mar-08 kl 00:25 »
Vilka söta små äggskalskrukor :love:
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Ramona

  • Inlägg: 1
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #126 skrivet: 21 jan-09 kl 21:11 »
Hej
Jag hittade denna sida idag när jag letade efter mjölkkartongsväska... alltså en väska flätad av mjölkartonger, men hittar ingen bra beskrivning... snälla är det någon här som vet hur man gör eller vet en hemsida eller blog som förklarar... vi dricker väldigt mycket mjölk i familjen och det kunde vara roligt att kunna använda dom på ett bra sätt...
Sen vill jag bara säga.... HJÄLP hur ska jag hinna med att göra alla grejor jag fått ideer till när jag suttit och läst här... fortsätt att komma med så bra ideer dom är toppen

Ramona

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #127 skrivet: 08 mar-09 kl 10:22 »
Ja varför skall man slänga så mycket? Nu senast återanvände jag en glaskeramikhäll som skulle gått till tippen. Fungerar utmärkt för mina behov.
Fyra dubbla värmezoner, steglös (i det närmaste) värmereglering. Enl. förre ägaren stängde den av sej när man hade för många "plattor" på.
 Men jag inte märkt något ännu, i ett enpersonshushåll blir det ju inte så stor belastning.

Sen köpte jag en transportskadad rostfri varmluftsugn och monterade in under hällen. Med detta stiliga resultat (se bild).
Hela härligheten kostade mej strax över tusen kronor. :) :) :)

Får inte till bilden just nu.
« Senast ändrad: 08 mar-09 kl 14:12 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

jenses

  • Gäst
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #128 skrivet: 08 mar-09 kl 11:04 »
Enl. förre ägaren stängde den av sej när man hade för många "plattor" på.
Skulle gissa att det snarare var hans för svaga säkring som ploppade  ;D

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #129 skrivet: 08 mar-09 kl 11:14 »
Nej så enkelt var det inte! Var antagligen något med kylningen av hällen, för det var när de hade många gäster så de använde flera "plattor". Då slog automatiken ifrån spisen och sedan tog det ett tag innan det gick att starta den igen. Inga proppar som gick! Beklagar att jag var ofulständig i min beskrivning.  ;D
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #130 skrivet: 08 mar-09 kl 12:29 »
Ja varför skall man slänga så mycket? Nu senast återanvände jag en glaskeramikhäll som skulle gått till tippen. Fungerar utmärkt för mina behov.
Fyra dubbla värmezoner, steglös (i det närmaste) värmereglering. Enl. förre ägaren stängde den av sej när man hade för många "plattor" på.
 Men jag inte märkt något ännu, i ett enpersonshushåll blir det ju inte så stor belastning.

Sen köpte jag en transportskadad rostfri varmluftsugn och monterade in under hällen. Med detta stiliga resultat (se bild).
Hela härligheten kostade mej strax över tusen kronor. :) :) :)



Du tog en keramikhäll och en varmluftsugn och fick ett vindkraftverk?! Jag är imponerad.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #131 skrivet: 08 mar-09 kl 12:31 »
Fungerar den dessutom fortfarande som spishäll är det rent fantastiskt ;D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #132 skrivet: 09 mar-09 kl 10:49 »
Ha ha, Nu var Ni snabba medans jag experimenterade med att få in bilder!  ;D ;D
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

lisusanne

  • Inlägg: 16
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #133 skrivet: 16 mar-09 kl 21:14 »
Påslakan kan man göra bärsjal av superlätt, klipp upp i kortänden som är hopsydd och upp sidsömmarna. Har för mig att 60 cm bredd är minimum, så det blir två. Vill man inte sy så kan man ju ta textillim?
En otroligt bra tråd som man kommer vidare till andra roliga saker från! Mycket inspiration, härligt!

Ior

  • Inlägg: 1808
  • I am a happy gal.
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #134 skrivet: 21 mar-09 kl 10:19 »
Prakisk och praktisk  ::)

Det här var så roligt att jag, förutom i barntråden, väljer att visa fotot här.
Jag har pysslat till sonens affär av gamla chipspåsar, kaffe-, välling- och mjölpaket.

Ketronya

  • Inlägg: 29
    • Jiddischbloggen
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #135 skrivet: 25 apr-09 kl 16:35 »
Jag måste bara tacka för en helt underbart bra tråd!  :)

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #136 skrivet: 25 apr-09 kl 21:57 »
Och jag måste skriva nåt, så att jag hittar tillbaka till den här underbara tråden!!  :-*
Synd bara att jag inte på rak arm kommer på nåt som inte redan skrivits i tråden...
(förutom kanske att jag fann gamla gardiner på loppis idag, som jag ska sy en medeltidsklänning av.. att ha på (medeltids-)bröllopet jag ska på i juni.. bild kommer när den är klar!)

Lev mjukt
/Lotta

H-K

  • Gäst
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #137 skrivet: 26 apr-09 kl 09:48 »
jag har svårt att komma på nåt som inte återanvänds,tror inte jag kastar någonting?

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #138 skrivet: 26 apr-09 kl 12:57 »
Sådana växter som ska planteras ut senare, kan med fördel sättas i krukor rullade av tidningspapper. De ska sedan radas i tex ett vattentätt tvättfat. Sen är det bara att sätta ut det hela med papper och allt.

malines

  • Gäst
SV: Praktisk återanvändning
« Svar #139 skrivet: 28 apr-09 kl 22:03 »
Vet inte om ngn skrivit om det här innan, men min moster gjorde möbler till sina barn när de var små av mjölkkartonger. Blev jättefina "soffgrupper" med bord och allt, och hållfasta oxå!

Hon limmade ihop kartongerna och klädde med tapeter eller ritpapper. Blev hur starkt som helst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser