Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbank eller blandrasgrupp?  (läst 2335 gånger)

Malin Johansson

• Västergötland
Genbank eller blandrasgrupp?
« skrivet: 23 jul-13 kl 22:50 »
Halloj!

Har grunnat och grunnat och grunnat. Är det lönt att skaffa genbankshöns? Gör det någon nytta? Eller ska jag bara strunta i bevarandetanken och skaffa mig en blandflock med höns jag råkar komma över?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Genbank eller blandrasgrupp?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-13 kl 00:11 »
Det mesta man gör förväntar man sig ett resultat av.
Vi vill ha ägg och vi vill ha kött. Så vi har stora höns och vi har små. Det har funnits flera raser här men det blir krångligt och bökigt, eftersom det är enklare att hålla en grupp och en tupp.
Så vi har försökt få fram både och. En stor maffig welsumertupp och så försökt låta hönorna ruva dels orpington-ägg för köttets skull och australorp- och isbar-ägg för äggens skull. Sen blir det ju vad det blir.

Alla isbar/welsumer och australorp/welsumer får gå kvar om de är hönor.
Alla orpington/welsumer, tuppar som hönor får hamna i grytan, liksom alla tuppar.

En tupp korsning isbar/welsumer ska vi behålla. Tuppkycklingarna efter den och isbar blir inte till så stor mat-nytta men hönsen borde bli bra värpare. 75% isbar, vilka är de bästa värpare vi haft, speciellt på vintern. Korsningar med orpington borde bli hyggligt tunga och passa bra i grytan oavsett kön.

Vi har inte ambitionen att hålla någon genbank men det är ju olika. Det ena behöver inte utesluta det andra men så mycke kött blir det inte.

F. ö. är Wille Welsumer till salu, Maria kommer nog med en film.
« Senast ändrad: 24 jul-13 kl 00:18 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 24 jul-13 kl 08:54 »
Jag skulle säga såhär. Det finns vissa lantraser som är värda att skaffa i genbank om man tycker att man vill bidra med bevarandet. Men då bör man också välja en av de raser som har behov av bevarande. Idag är det främst öländsk dvärg, gammelsvensk dvärghöna och orosthönan som är i behov av fler även om det finns andra lantraser som också behöver fler genbanker.

Är man nybörjare så kan det dock vara bra att skaffa sig en blandad flock av olika raser för att lära och känna efter lite vilken typ av höns som passar en och som man trivs med. Det går alltid att uppgradera till en genbanksflock längre fram och då kan man ta tid på sig att i lugn och ro boka djur från olika lämpliga håll i samarbete med genbanksansvarige så att man får en bra flock från start. Vill man stötta någon av de lite mer hotade lantraserna så kan man nämligen inte räkna med att man snabbt och lätt kan hitta de djur man behöver.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Vild

• -
« Svar #3 skrivet: 24 jul-13 kl 09:44 »
Jag resonerade som Azoo-Lina. Jag vill gärna ha lantraser, eller helst Bjurholmare. Inte för att ha genbank utan för att jag tyckte att rasen verkar passa mig. Genbank kräver kunskap och erfarenhet och det har jag inte än. I alla fall insåg jag att bjurholmare får jag inte tag på än och när det kom till att välja annan ras kunde jag inte välja för jag hade ju ingen erfarenhet av dem.

Därför valde jag att köpa några få individer av olika sorter som tilltalar mig för att prova mig fram till vad jag vill ha (kanske är blandflock just det) och med tiden få mer kunskap och erfarenhet och kanske i framtiden ha genbank eller anförtros några bjurholmare som jag så gärna vill ha. Jag har ännu bara tre blanraskycklingar, men har upptäckt att det finns så mycket olika sorters höns som man inte kände till och man får nya erfarenheter av olika raser och blir sugen på både det ena och det andra. Då är jag glad att jag inte valt en ras utan har möjlighet att faktiskt köpa det jag blir sugen på. Där jag köpte mina blandraskycklingar hade dom en blandflock med många olika raser och det var fantastiskt trevligt att alla var så olika och speciella på sitt sätt. Och jag måste säga att just nu känns det som att det är så jag vill ha det. Att få köpa två höns åt gången av den sort jag för tillfället vill prova, och därmed få en blandflock som har lite av varje, där alla individer är speciella och noga utvalda, och bidrar med lite ägg och sällskap, och som är vackra att vila ögonen på.

Så resonerar jag. :) Hade jag bott på gård kanske jag resonerat annorlunda med tiden, om det funnits plats för många fler och man kanske kunnat ha en liten produktion av ägg/kött från frigående höns eller liknande att sälja. Men jag tror ändå att jag hade valt att börja med en blandad flock för att se vad jag brinner för först.

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 jul-13 kl 23:48 »
Nu är det just Orusthönan jag tittat lite extra på.

Jag resonerar såhär: Om jag väljer genbank, och Orusthöns, och upplever att rasen inte alls passar mig (jag vill kanske ha någon större ras, till exempel, för att få större slaktkroppar) så borde det inte vara någon omöjlighet att skänka bort/sälja sin genbanksbesättning till någon som är intresserad.

Om jag inte väljer genbank kanske det lätt blir en enda röra av höns i alla möjliga och omöjliga storlekar (jag är impulsiv, tyvärr) och så blir det ingen ordning på nå´t. Plötsligt sitter jag där med 15 höns som jag råkade få av nån och så blir det kaos (ja, skratta gärna åt mig, men jag känner mig själv väl).

Med genbank "tvingas" jag ta det lugnt och fundera innan jag gör impulsgrejer, och bidrar dessutom till bevarandet av en viktig (?) ras.

Sen tänker jag oxå, att även om jag inte har något alls emot att nacka höns, så skulle jag ändå hellre sälja dem.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 25 jul-13 kl 09:53 »

Jag resonerar såhär: Om jag väljer genbank, och Orusthöns, och upplever att rasen inte alls passar mig (jag vill kanske ha någon större ras, till exempel, för att få större slaktkroppar) så borde det inte vara någon omöjlighet att skänka bort/sälja sin genbanksbesättning till någon som är intresserad.

Om jag inte väljer genbank kanske det lätt blir en enda röra av höns i alla möjliga och omöjliga storlekar (jag är impulsiv, tyvärr) och så blir det ingen ordning på nå´t. Plötsligt sitter jag där med 15 höns som jag råkade få av nån och så blir det kaos (ja, skratta gärna åt mig, men jag känner mig själv väl).

Med genbank "tvingas" jag ta det lugnt och fundera innan jag gör impulsgrejer, och bidrar dessutom till bevarandet av en viktig (?) ras.

Sen tänker jag oxå, att även om jag inte har något alls emot att nacka höns, så skulle jag ändå hellre sälja dem.
Om du är så impulsiv som du säger så tror jag inte att genbank när din grej ;) Du kommer förmodligen snabbt falla  för andra raser och vilja ha dem också och i slutänden inte kunna sälja dina genbankshöns för att du gillar dem med. Jag är är faktiskt rätt säker på att du som ny hönsägare gör både dig själv och genbanken en tjänst genom att först känna in dig och landa i ditt hönshållande innan du ev skaffar genbank. Genbank i all ära men det är faktiskt inte något som är till glädje för alla. Och många är vi hönsägare som när vi började trodde att vi skulle ha höns av en speciell ras eller ett speciellt antal. Det har snabbt visat så att så inte har varit fallet och hönsägandet har blivit något helt annat än ursprungsplanen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Vild

• -
« Svar #6 skrivet: 25 jul-13 kl 12:47 »
Börja med att köpa några Orusthöns om det är såna du blivit väldigt fäst vid och prova vad du tycker om dom. Du behöver inte starta genbank för det. Prova med några stycken och se vad du tycker om rasen, då får du också tid att åka på lite hönsbytardagar och kanske utställningar och ta del av fler raser på andra sätt. Om du sen känner att Orusthöns är din grej så är det ju bara att börja kläcka fram fler och ansöka om att bli genbank sen.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 26 jul-13 kl 07:19 »
Hej! Kul att du vill skaffa höns! Som andra har skrivit håller jag med! Kan bara tipsa... Jag har nu haft Kindahöns (bor i Kinda byggden). Skaffade dem 2008, har inte nackat en enda än, har haft turen o sälja "överskottet". Tycker att det finns efterfrågan på Genbanksdjur, du får även bidrag (800:-) för att du har en flock genbanksdjur (egen genbank) Du gör en tjänst o ha dem ! Känner du sen för andra, så finns de som vill "ta över".... Börja med en ras i taget o känn dej för.... Lycka till
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 jul-13 kl 12:31 »
Bidrag får man väl bara om man har jordbruksfastighet?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 27 jul-13 kl 09:21 »
Bidrag får man väl bara om man har jordbruksfastighet?
Genbanksersättningen har inget med fastighet att göra utan handlar bar om att ha genbanksdjur.  Man kan också ha jordbruksfastighet utan att få bidrag så det finns inga direkta samband där heller ;)

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 27 jul-13 kl 17:49 »
Ok. Men det är via jordbruksverket man ansöker om bidragen eller?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 27 jul-13 kl 18:48 »
Ok. Men det är via jordbruksverket man ansöker om bidragen eller?
Stödet för lantras fjäderfä adminstreras av Lanthönsklubben som sköter om adminstrationen av genbankerna. Har du godkänd genbank och sköter din årsrapportering så får du stödet per automatik.

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 27 jul-13 kl 23:27 »
Aha.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 aug-13 kl 23:00 »
Jag har länge gått i liknande tankar. Genbankerna är viktiga, och jag är glad för att härdiga lantraser bevaras. Och just härdigheten är ett argument för lantraser. Men så känner jag mig själv, och min aversion för papper. Jag har nu haft Gotlandskaniner i snart två år. Alla avelsdjuren har genbankspapper (förutom en unge jag sparade), och jag har ännu inte lyckats få tummen ur och fixa genbank. Till viss del beroende på att jag skäms ögonen ur mig för att jag lyckats tappa bort papprena innan jag hunnit skicka in dem... Men det där med genbank innebär ju lite jox som ska skickas och hållas på.

När det kommer till höns, så har jag läst denna tråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=156241.0 och fallit lite för gammalsvensk vit leghorn. Ska enligt utsago vara härdig, ha skapliga instinkter och värpa bra. Och utifall ruvegenskaperna inte räcker till tänkte jag satsa på någon enstaka kindahöna, eftersom dessa tycks vara extrema ruvare. Det är min plan, som total nybörjare på höns. Jag är inte så bekymrad om köttmängd, utan tänker att de tuppar som blir för mycket slaktar man ändå, och tar vara på köttet. För mig är det ägg och härdighet som är viktigast.
« Senast ändrad: 01 aug-13 kl 23:45 av Fru Jansson »

Krågedal

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 02 aug-13 kl 08:06 »
Hej. Känner också igen dej! Alla som skaffar genbanksdjur, har möjlighet o ansöka om egen genbank på sina djur.... Nu tror jag de flesta av genbanksdjuren överlever , det är säkert bara en bråkdel som sen skaffar egen genbank. Många vill köpa genbanksdjur ändå. Du ska inte behöva känna ångest o skaffa. Intyget är som en stamtavla, liknande som hund eller katt. Alla som köper ex Labrador med stamtavla avlar inte , men man vill oftast ha en renrasig och den rasens egenskaper....  samma tanke är det med lantraserna.
Jag har själv Kindahöns, och förstår att alla vill inte att de ska ruva sådant, men ibland är de bra! Som har man ex Orusthöns som gärna inte vill ruva, så har grannen Kindahöns, då kan (om grannsämjan är god) låta en ruvvillig Kinda bli fostermor till Orustägg, som också uppfostrar kycklingarna mm, när de är tillräckligt stora kan de sen flytta in till Orusthönsen, o ev vilja sen ruva egna....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

tessg

• -
« Svar #15 skrivet: 02 aug-13 kl 08:08 »

Jag funderade precis likadant! Jag ville också minimera risken att fastna i köpa/byta-höns träsket och sluta med en enda röra i hönsgården, också gillar jag bevarandetanken när det gäller lantraserna.
 Jag var också inne på Orusthöns föst, var och tittade på en flock men det klickade inte... Så det blev Hedemora i genbank. Inte den rasen som är mest akut att skapa fler flockar av, men jag gillade den bäst, och jag tror det är viktigt att man verkligen känner för sin ras om man ska ha genbank och därmed hålla sig till bara en ras, annars tror jag det finns risk att man tröttnar och lägger ner och skaffar en massa olika raser istället...

Det var mina funderingar, jag har nu varit hönsägare i fem dagar så någon erfarenhet har jag ju inte att skryta med, men jag känner igen dina funderingar. Och jag är väldigt nöjd med min lilla flock. Hittills:)
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser