Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ätit förmycket kraftfoder  (läst 1419 gånger)

moppe

Ätit förmycket kraftfoder
« skrivet: 22 jul-13 kl 08:30 »
Några tackor och lamm har rymt under natten och lyckats ta sig in i stallet och ätit sig proppmätta på pellets. Vad händer nu? Kommer de att bli sjuka och i så fall finns det något man kan göra?

zeina66

• Värmland
SV: Ätit förmycket kraftfoder
« Svar #1 skrivet: 22 jul-13 kl 12:47 »
Det är värre när tex hästar eller hundars får i sig mkt pellets. Se till att de har färskt vatten och slipper ligga ute i värmen så tror jag att det ska gå bra,de har mkt att idissla  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

moppe

« Svar #2 skrivet: 22 jul-13 kl 15:30 »
Har pratat med vet och hon sa bikarbonat. Har nu hittat några ställen det står 1/2 dl till 1 liter vatten. Men ska varje får ha en liter vatten? Det kommer ju ta en evighet att få i mina 10 får det, innan jag avverkat sista kommer den hunnit dö....

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 22 jul-13 kl 17:51 »
Har aldrig hört behandling med bikarbonat,intressant! Berätta hur det går,om dom som fått bikarbonat överlever men inte de andra som ej hinns med...
Finns det ingen annan här på forumet som har råd?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

hustran

« Svar #4 skrivet: 22 jul-13 kl 20:25 »
Halm och vatten,skulle jag föreslå i förebyggande syfte. Blir ngn. dålig så ge dem jäst,blandat med vatten. Har du ingivare så går det smidigt. Men som sagt,det är ju inte säkert att det händer ngt. alls,håll du tummen och morra lite över "spilld mjölk". ;)

olivia.k

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 22 jul-13 kl 20:31 »
Har aldrig hört behandling med bikarbonat,intressant! Berätta hur det går,om dom som fått bikarbonat överlever men inte de andra som ej hinns med...
Finns det ingen annan här på forumet som har råd?

Det är väl vanligt i usa? Man låter getterna bara killa vartannat år, och för att de ska ge mjölk i 2 år ger man massor av kraftfoder, och för att de inte ska dö av för mkt kraffoder ger man getterna massor av bikarbonat och inga biverkningar verkar det vara heller?

gnällvis

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 25 jul-13 kl 08:53 »
På Granngården finns pasta, tror det heter Recovin, som man ger vid störningar i vommen som kan orsakas av ex förätning. Det är en vit pasta som är rätt enkel att ge, luktar bedrövligt men den är bra. Bikarbonat blandat i vatten ges också när fåret har fått störningar i vommen. Jag skulle se till att skaffa båda de preparaten. Bikarbonat räddade vår ledartacka när hon tiggde grismat, halvgamla tekakor, av grannen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser