Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ploga upp och så om hästbetet  (läst 9468 gånger)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
SV: Ploga upp och så om hästbetet
« Svar #20 skrivet: 22 jul-13 kl 13:13 »
Nu måste jag googla på tallriksharv... Maken köpte en C-pinneharv eller vad det heter igår.. :)
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 24 jul-13 kl 09:32 »
Getter är ju ett otyg men kanske går att ha på en avlägsen mösateg, utan att bli av med vinterhjulen och tvätten på strecket. Å andra sidan så är varken de eller hästar några sumpdjur. Och alligatorer är inte speciellt svåra på aspetelningar.  ;D
Hörrö drängaknävel (eller ska det vara bonnatjyv?), sicka otrevliga fördomar du luftar mot våra behornade vänner! Om de får ett fint hie med en massa sly (och helst inte bara mösateg utan även några torra partier) kommer de att låta bli både vinterdäcken, tvätten och alligatorerna o:) .

Tilda-Hilda: Kan du inte låna en tallriksharv av någon granne, känns lite dyrt att köpa en bara för att fixa till en enda mösateg. Lassa på rejält med sten i därtill avsett utrymme så blir det tryck på maskineriet!
C-pinneharv (eller fjäderharv skulle andra säga) är inte redigt samma sak och har inte samma funktion, den kan du möjligen använda efter att du tallriksharvat.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #22 skrivet: 24 jul-13 kl 10:43 »
Å du sketmoster! Då får de allt sätta i sig en och annan fjäderharv som kompensation! Att det får kosta hur mycke som helst att ha häst har vi sett så många gånger, traktorer, kärror, täcken, kotknackare..................en tallreckaharv mer eller mindre spelar väl kvitta? Småkräk får vi fattiga hållas med.

Tilda-Hilda, jag tycker det beror på "investeringsbehovet" om ni ska köpa tallriksharv men ännu mer på vad ni har för maskineri innan. Det är innihälvitta användbara redskap, bara de inte går för tungt, att man försöker ta för djupt första rundorna.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hånung

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 24 jul-13 kl 10:47 »
Blir lite fudersam när man säger att det inte går med en C pinna harv det gick ju förr innan tallriks redskapen fanns så var för går det inte nu?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #24 skrivet: 24 jul-13 kl 11:00 »
Blir lite fudersam när man säger att det inte går med en C pinna harv det gick ju förr innan tallriks redskapen fanns så var för går det inte nu?
Allting går men det går olika bra.  ;) Bäst hade varit att kryssa med tallriksharv INNAN plöjning och skurit sönder rötterna. Men det är för sent nu.

hånung

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 24 jul-13 kl 11:05 »
Allting går men det går olika bra.  ;) Bäst hade varit att kryssa med tallriksharv INNAN plöjning och skurit sönder rötterna. Men det är för sent nu.
Vist är det så men nu handlar det ju bara om ett ha så det är nog inte hela värden om det får ta lite tid då

hånung

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 24 jul-13 kl 11:09 »
Orkar man harva tre ha med nio pinars så ska dom väl klara va att köra upp ett ha med traktor kan man tycka .men det klart kan man låna en tallriks harv så må det ju va hänt

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #27 skrivet: 24 jul-13 kl 14:14 »
 ;D ni är roliga ni! Maken harvar på med C-pinneharven och plockar sten och drar rötter så det står härliga till. Han behöver träningen för han ska köra 10-timmars endurostafett på lördag...
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

hånung

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 24 jul-13 kl 15:35 »
;D ni är roliga ni! Maken harvar på med C-pinneharven och plockar sten och drar rötter så det står härliga till. Han behöver träningen för han ska köra 10-timmars endurostafett på lördag...
Haha ja då är det är  passande  ;D
« Senast ändrad: 24 jul-13 kl 16:08 av håning »

Existens

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 24 jul-13 kl 16:07 »
Som en liten parentes bara..

Man plogar snö.

Man plöjer åkrar.

:)

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #30 skrivet: 24 jul-13 kl 16:08 »
Som en liten parentes bara..

Man plogar snö.

Man plöjer åkrar.

;D 8)

Tännlappen

• -
« Svar #31 skrivet: 24 jul-13 kl 16:20 »
...Vad jag sett när det gäller hästar är att det mesta försvinner i betesväg då inkluderat sly....
  Kanske inkludera att skillnader finns bland olika hästraser...ponnyraser är väl mer gnaskiga...blir kemiskt rent  ;D

hånung

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 24 jul-13 kl 16:44 »
  Kanske inkludera att skillnader finns bland olika hästraser...ponnyraser är väl mer gnaskiga...blir kemiskt rent  ;D
Tror du tänker på getter ja  ;D

Tännlappen

• -
« Svar #33 skrivet: 24 jul-13 kl 17:02 »
Tror du tänker på getter ja  ;D

;D ...getter kan vara en fläkt i jämförelse med gnaskiga ponnies  :D ...det mesta försvinner...

hans

• Dalsland
« Svar #34 skrivet: 22 dec-13 kl 21:42 »
Hej Jag har samma problem som du och min lösning är denna, först och främst dränera och har du inte erfarenhet så tar du reda på en duktig entreprenör som gräver ned slangarna för dig därför att fallet på slangen är aoch o och skulle du misslyckas med det är hela projektet värdelöst.Att ha en bra dränering är en förutsättning för att du skall kunna bruka marken över sommaren och absolut att det skall växa gräs där.Sedan är rullharven suverän att skära sönder med använd den gjärna till nästa sommar innan du kör fjäderharven.Jag lejer en lokal bonde så får han kömma och fastgödsla och sedan harvar jag ner det igen.Men sedan..... Jag tänkte så matmajs på min lilla åker (lerig lerjord )och har ingen aning om det är rätt eller fel eller vildsvinsförgörahelaskitenkatastrof men man får hoppas på det bästa   

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 26 dec-13 kl 10:55 »
Du vet ju i alla fall var du har grisarna hans! ;D Bättre med vildsvin framför bösspipan än stäppdjur i mösavesa.

hans

• Dalsland
« Svar #36 skrivet: 26 dec-13 kl 13:10 »
Ha ha ha ha

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #37 skrivet: 26 dec-13 kl 13:45 »
Kanske en tvåhjulstraktor med slåtterbalk skulle funka?

Jo, det är hyfsat uthärdligt att slå ett hektar med självgående slåtterbalk, men det är mycket jobb att räfsa ihop det. Det finns sidoräfsa som tillsatsmaskin till en del större tvåhjulstraktorer, men jag tror det är en ganska dyr lösning och jag vet inte hur bra det fungerar eller håller. Det är högt andrahandsvärde på sådana maskiner och de finns nog knappt i Sverige. Däremot finns de på kontinenten. Hittade en del info på tyska när jag kollade för nåt halvår sen.

Håning

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 26 dec-13 kl 13:58 »
Hitta den här länken som hastigast .
sep 1000 2 2
  Men värkar va svårstartad rackare :)

Håning

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 26 dec-13 kl 14:12 »
Hitta den här med  så det värkar finnas Kina grejer med. 
WHEAT, RICE & TILLING...1 MACHINE MULTI FUNCTIONS...

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser