Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedkamin till husbil!  (läst 13398 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Vedkamin till husbil!
« Svar #20 skrivet: 14 aug-13 kl 13:02 »
Hål för skorsten är nog ett av de minsta problemen. 1980, då har du luftkyld motor och kan inte dra nytta av motorns värme så bra.

Men om du fixar en vattenmantlad kamin som går ända upp till tak, och en säker lucka med spillskydd så skall det väl gå att elda i en sådan liten bil. Bättre att ta ut värmen via en självcirkulerande radiatorkrets än som strålningsvärme från en het kamin när du har så små utrymmen.

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #21 skrivet: 14 aug-13 kl 13:19 »
öppen låga och ett batteri som laddas/laddas ur är ingen bra kombination. särskilt inte bredvid varandra. batteriet alstrar knallgas när det laddas och det smäller rejält kan jag lova när det kommer i kontakt med till och med en liten gnista. och i ett sånt litet utrymme som en folka buss kan nog skadan bli rätt ordentlig på både dig och bussen. har själv skjutit en cell från ett batteri i en stor verkstad och det tjöt gott i huvudet resterande del av dagen... du efterfrågar den enklaste och smidigaste lösningen och ved hade nog funkat i en vagn tex. men för så liten yta är nog ved ingen bra lösning alls.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #22 skrivet: 14 aug-13 kl 13:57 »
Har också smällt ett bilbatteri, med liten gnista, rakt i synen, på en hylla som var 1,10 hög. Klarade ögonen men det blev smällar både här och där. Näsan gjorde mest ont. Sen blev det en ny garderob  ;D

Jag tycker hela ved-i-folk-vagns-buss-projektet är vansinne och borde begravas i sin helhet.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 14 aug-13 kl 17:08 »
Batteriet bakom sätet?  :o  Ursäkta!  Jag hade verkligen ingen aning!   :P :-[  Om sen kaminen inte kan vara i andra ändan av lokalen så blir det ju ännu värre.  Hur är det, öppen låga blir det väl även av gasol och diesel?

Och jag som tyckte att idén var så trevlig ...

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 14 aug-13 kl 17:20 »
Batteriet kan man flytta, motorn sitter ju ändå i skuffen. Tråkigt att ha batteriet i samma låda som man sover i ändå, speciellt om det är ett sådant som man behöver ventilera. Det är inte bara vätgas som kommer ut.

Maitiú

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 15 aug-13 kl 07:37 »
Batteriet kan man flytta, motorn sitter ju ändå i skuffen. Tråkigt att ha batteriet i samma låda som man sover i ändå, speciellt om det är ett sådant som man behöver ventilera. Det är inte bara vätgas som kommer ut.

Nja, motorn sitter faktiskt fram, mellan förarsätet och passagerarsätet.

Ju mer jag läser utav folks reaktioner så blir jag mer och mer säker på att inte skaffa vedkamin. Det är ju kruxet med batteriet och eventuell knallgas, men bussen har varit fullt inredd husbil tidigare(någon gång i urtiden) och har dispens för gasol och kök, så någon form av uppvärmning ska det gå att få till.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #26 skrivet: 15 aug-13 kl 10:25 »
Dispens är bra, men det är inte alldeles detsamma som att det blir bra.  Vi följer fortsättningen med intresse! :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hånung

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 aug-13 kl 10:34 »

Ju mer jag läser utav folks reaktioner så blir jag mer och mer säker på att inte skaffa vedkamin. Det är ju kruxet med batteriet och eventuell knallgas, men bussen har varit fullt inredd husbil tidigare(någon gång i urtiden) och har dispens för gasol och kök, så någon form av uppvärmning ska det gå att få till.
Då är väl gas lika farlig i dubbel bemärkelse ?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 16 aug-13 kl 00:30 »

Men då är det ingen folkabuss. Eller det är det ju förstås, men den man kallar folkabuss är vw typ 2, och den har luftkyld motor bak i den årsmodellen. Det är förmodligen en LT31 du har, och då har du vattenkylning som du kan utnyttja.

Maitiú

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 22 aug-13 kl 12:38 »
Men då är det ingen folkabuss. Eller det är det ju förstås, men den man kallar folkabuss är vw typ 2, och den har luftkyld motor bak i den årsmodellen. Det är förmodligen en LT31 du har, och då har du vattenkylning som du kan utnyttja.

Jo men precis! Det är en Volkswagen LT 31 från 1980 som jag har i min ägo. Fick precis hem den från verkstaden häromdagen, ska bara byta däck sen så blir det pill och finurleri med hur man ska få till ordentligt boende där bak. Det lutar dock mer och mer åt eventuellt gasol(vill ändå ha en liten kyl) eller fotogenvärmare, inget av de alternativen är speciellt brandsäkra, men å andra sidan så är inget alternativ hundra procent säkert. Det har varit gasol i bussen innan så man tycker att det borde funka.

DrömmarenAlex

• Värmland
« Svar #30 skrivet: 25 aug-13 kl 17:12 »
Såg din tråd. Tänkt på att skaffa folkabuss diesel. Går din bil bra och vad fick du betala? Jag tänker mig en bil som slukar mina saker inklusive min Tipi och kanske nåt bättre vintertält. Då kan man nöja sig med endast enklare övernattning i bilen och sen slå riktigt läger och sitta och elda i tältet i plåtkaminen istället. Kanske kan vara ett alternativ till att försöka få till alt-i-ett-boendet i bilen?

Finns ju Tipi, Jurta, Wigwam, mm bra varianter av nomadiska bostäder som är mycket trevligare än att bo i bilen, om det är det du tänkt dig. Men sen kan man ju ha en lite madrass att sova på enstaka nätter.

Maitiú

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 31 aug-13 kl 11:53 »
Såg din tråd. Tänkt på att skaffa folkabuss diesel. Går din bil bra och vad fick du betala? Jag tänker mig en bil som slukar mina saker inklusive min Tipi och kanske nåt bättre vintertält. Då kan man nöja sig med endast enklare övernattning i bilen och sen slå riktigt läger och sitta och elda i tältet i plåtkaminen istället. Kanske kan vara ett alternativ till att försöka få till alt-i-ett-boendet i bilen?

Finns ju Tipi, Jurta, Wigwam, mm bra varianter av nomadiska bostäder som är mycket trevligare än att bo i bilen, om det är det du tänkt dig. Men sen kan man ju ha en lite madrass att sova på enstaka nätter.

Hola!

Bussen går väldigt bra. Jag och min flickvän gav 13500 för den, ägaren ville ha 16. Plus det har vi haft den på genomgående service(byte av kamrem, generatorrem, diverse bensinslangar, byte av olja och bromsolja, byte av bränslepump och bromsklossar fram plus annat diverse småpill) som gick på 10500:- och sen så har vi även bytt ut däcken(som såg ut att härstamma från när bilen tillverkades) för 5600:-. Så allt som allt har bussen än så länge gått på 29600:-, vilket jag tycker att den lätt är värd. Enda nerköpet som jag känner nu är att den verkar dra mellan 1,3-1,5 liter/milen, men då går den på bensin. Bilarna var törstigare förr.

Jag har skippat alla tankar med kamin i bussen, det blir sjukt meckigt att styra upp(inredningen är bland annat i trä, batteriet exponerat, bensinångor osv) plus att det tar en massa plats för att anses som säkert, gasol ska vi ha enbart i nödfall vid matlagning. Men det är en lyx som egentligen inte behövs. Fan, det är ju som du säger, det går att lägra ute, trangia-kök går att använda lika bra. Om man hyr in sig billigt över vintrarna så är det bara att rulla söderut när vårfåglarna börjar kvittra, alternativt ställa sig hos någon, låna el och värma sig med kupévärmare. Men vi ska iaf bygga boende i bussen så man kan bo där närsomhelst om man så önskar. Vi fick tag i en rejäl sängstomme på freeshopen här i Skattungbyn förra helgen, vilken man kan utnyttja för vidare byggnationer såsom hyllor och "köksavdelning". Känner man sig extra frusen så får man väl helt enkelt investera i en bra sovsäck och en del gosiga filtar. Det löser sig.
« Senast ändrad: 31 aug-13 kl 12:00 av Maitiú »

andtol

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 01 sep-13 kl 08:18 »
Enda nerköpet som jag känner nu är att den verkar dra mellan 1,3-1,5 liter/milen, men då går den på bensin. Bilarna var törstigare förr.

Ja, man får lära sig att inte ha så hård gasfot och dessutom hålla nere hastigheterna...

Huggorm

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 01 sep-13 kl 09:12 »
Bussar har ett stort vindfång så det är svårt att köra snålt även om man är försiktig på gasen. Man får stanna och vänta på medvind innan man fortsätter vidare.

Maitiú

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 01 sep-13 kl 12:57 »
Ska installera segel för extra fart.

andtol

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 01 sep-13 kl 18:32 »
*
Enordskommentarer eller enbart smiles tillför inget i tavlor utanför fikarumet /eka   
« Senast ändrad: 05 sep-13 kl 21:47 av eka »

blizzard

« Svar #36 skrivet: 03 sep-13 kl 21:21 »
Av alla nämda värmekällor är nog fotogenvärmaren den sämsta.Ingen höjdare att ligga och lukta på oljedoften,dyrt blir det också.
Diesel/bensin värmare likadant.

Enklast och billigast och mycket säkert (rätt utfört) vore ju ett elelement,inte en kupevärmare som har en fläkt som lever om.En vattenburen lösning med element/slang/rör som i vanliga bussar alt golvvärme med en elpatron kombinerad med en gasolvärmare är helt perfekt.

Jag tycker inte iden med en vedeldad lösning är så tokig faktiskt,då hålls ju kostnaden minimal då ved alltid går att hitta ;)
Blir också 100% oberoende av olja , elstolpar eller att köpa dyr gasol för uppvärmning,den kan ju behövas till kylskåpet istället.

Ett vattenburet system skulle kunna matas med en vattenmantlad liten kamin/spis vilken då skulle stå utomhus.Säkert,tar ingen plats inne och båsar inte ned inne heller ;)
Man eftersträvar självcirkulation så att ingen el behövs,inte ens 12 volt.

Omaket blir då att måsta gå ut,men det borde inte bli några större besvär då det inte kommer att behövas eldas speciellt mycket,dessutom kommer det vattenburna systemet hålla värmen säkert hela natten om man eldar på kvällen.Matlagning kan man ju då också göra på "spisen" ute så osar det inte inne i bilen ;)

Ja,jag tycker konceptet har potentional  ;)

Gottfrid

• -
« Svar #37 skrivet: 03 sep-13 kl 22:54 »
Så dyr kan väl ändå inte gasol va. Om man ska laborera med självcirkulation och krångla till det borde det billigaste va att stanna hemma.Eller köpa en vedpanna och ställa på en släpvagn efter husbilen.

blizzard

« Svar #38 skrivet: 03 sep-13 kl 23:10 »
Gasolen är då garanterat dyrare än ved för uppvärmning om man har tänkt bo någon längre tid.
Nu är väl inte självcirkulation någon "raketvetenskap" direkt,eller?
Att TS skulle stanna hemma för att du är okunnig och visar detta med ironiska kommentarer,det hoppas jag inte.

Jag har då sparat åtskilliga tusenlappar genom åren på att elda med ved i min kåta,skulle jag ha använt gasol som många andra hade det blivit dyrt.
Att värma några kvadratmeter kräver ingen reaktor eller jätteanläggning precis.

Neon Knight

• -
« Svar #39 skrivet: 04 sep-13 kl 10:53 »
Hur mycket gasol går det egentligen åt för att värma upp 10 kvadratmeter, eller vad nu bussen kan vara?

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 3 användare
Tångräkan, von tratt, KajsaAnka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser