Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedkamin till husbil!  (läst 13444 gånger)

Maitiú

• Skåne
Vedkamin till husbil!
« skrivet: 19 jul-13 kl 12:53 »
Tjena folkens!

Har precis införskaffat en folkabuss och ska göra om den till ett bohag och har då tänkt styra till med uppvärmning i form av en vedkamin, och jag undrar då självklart ifall någon har bra tips om hur man ska gå till väga? Hur man bäst installerar, bygger och sort av vedkamin. Sen gärna säkerhet osv.
Bussen är 5 meter lång så jag kan tänka mig att det inte behövs en särskilt stor kamin.
Skulle även gärna vilja höra vad folk anser om gasolkaminer.

Tusen tack på förhand

mvh

Mattias

Gottfrid

• -
SV: Vedkamin till husbil!
« Svar #1 skrivet: 20 jul-13 kl 02:23 »
Halloj! Trevligt med husbil. Men en vedkamin ?? Hur tänkte du då?? En riktigt liten och du får stoppa i hela tiden eller en större och du har WV s första bastu.Vore jag du skulle jag kolla på en disel kamin eller en gasoldriven från en husvagn,så har du jämn värme och kan om det är en vattenkyld motor värma även den om vintern och du ska starta.

Maitiú

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 jul-13 kl 08:23 »
Ja, har lurat lite mer på gasolkamin, men det blir ganska kostsamt i längden. En vedkamin går faktiskt att ha i en husbil, om än en riktigt liten en ;)
Jag skulle dock vilja ha lite åsikter av folk som har byggt in en vedkamin eller gasolkamin i en husbil, så jag lättare kan väga för och nackdelar.

(Det går inte att lägga upp bilder? Eller hur gör man?)

Saftaflaskan

• Småland
« Svar #3 skrivet: 26 jul-13 kl 08:41 »
Jag har en vedeldad täljstenskammin till min skogskoja. Det är lagom när man bara skall värma kojan. Skulle använda kokplattan en gång till att värma soppan. Men det var ingen hit. Fick elda utav bara den för att få soppan varm. Fick sitta med öppen dörr sedan. Då var det ändå vinter.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 26 jul-13 kl 08:44 »
Välj en kamin med värmebevarande täljstensplatta så behöver du inte elda hela tiden.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 jul-13 kl 09:26 »
välj en vattenmantlad och ha en acumulatortank och dessutom koppla det till bilens värmesystem så har du en motorvärmare med( glöm inte att sätta avstängningsventiler till motorvärmaren)

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jul-13 kl 09:38 »
Vattenmantlad kamin med ackumulatortank, nu pratar vi 200+kg. Är det rimligt i en folkvagnsbuss? Nej, det enda jag kan tänka mig är en "laxen" med spirorör till skorsten, allt annat blir för tungt och klumpigt.

hånung

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 jul-13 kl 09:47 »
Nä inte ens laxen skulle ja tro i alla fall i en liten folkbuss blir lurigt allt ligga två i bedd och en kamin i hop är ja räd enligt mig väldigt brand farligt . Bättre då att sätta in en ebk  eller diesel värmare då den inte sitter in uti bilen .

Maitiú

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 jul-13 kl 10:04 »
Hm, finns det några fler alternativ? Gärna inte så kostsamma. Vad anser folk om fotogenvärmare? Eller ett litet el-element? Eller gasolkaminer? Vedkamin är ju klart det charmigaste och billigaste i längden, men det kan bli på tok för tungt och då utrymmet inte blir så stort när bussen(den är trots allt bara 5 meter lång och isolerad) väl är inredd och klar så känns det inte så säkert.

hånung

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 jul-13 kl 10:09 »
Får man ens ha vedeldade i en liten buss?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 26 jul-13 kl 10:17 »
Dieselvärmare är klart bäst. Den placerar du i motorutrymmet och får möjlighet att koppla in som motorvärmare också. Vill du vara miljövänlig kan du prova att köra på rapsolja eller åtminstone på RME. Det är alltid trevligt med en bil som luktar pannkaka ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 26 jul-13 kl 11:58 »
Dieselvärmare är klart bäst. Den placerar du i motorutrymmet och får möjlighet att koppla in som motorvärmare också. Vill du vara miljövänlig kan du prova att köra på rapsolja eller åtminstone på RME. Det är alltid trevligt med en bil som luktar pannkaka ;D
Antagligen det enda vettiga, kombinera med el-fläkt, det brukar gå att få eller köpa ett vägguttag på vilken gård som helst.

Att elda med ved i en folkabuss skulle inte jag vilja och ett spirorör är galvat! Det innebär att galvaniseringen förångas och man blir zink-förgiftad. Riktigt tokigt I M O. Förutom att hela busshälvittet kan brinna upp när du sover. Om inte så drar skorstensröret ur värmen när det brunnit ut.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #12 skrivet: 26 jul-13 kl 12:31 »
Får man ens ha vedeldade i en liten buss?

Finns inga sådana regler. sotaren behöver ej heller kontrollera.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hånung

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 jul-13 kl 12:36 »
Antagligen det enda vettiga, kombinera med el-fläkt, det brukar gå att få eller köpa ett vägguttag på vilken gård som helst.

Att elda med ved i en folkabuss skulle inte jag vilja och ett spirorör är galvat! Det innebär att galvaniseringen förångas och man blir zink-förgiftad. Riktigt tokigt I M O. Förutom att hela busshälvittet kan brinna upp när du sover. Om inte så drar skorstensröret ur värmen när det brunnit ut.
Räcker väl med en liten 12v fläkt rimligtvis som inte drar mycket ström?

Gottfrid

• -
« Svar #14 skrivet: 26 jul-13 kl 14:35 »
Kolla på en varm vind kamin istället. På loppisar brukar det finnas fotogen kaminer med .Har haft en sådan i båten och de duger gott.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 26 jul-13 kl 20:31 »
Visserligen är varmvind-kaminerna ok, men de är stora och värmer bara luften. En dieselbrännare till bil kopplar du till vattnet och kan lägga in golvvärme om du vill och ha varmvatten till disk/dusch. Inte heller skapar den drag i din bobil eftersom den sitter under huven och jobbar. Nackdelen är att den faktiskt tar några ampere, så du behöver ett extra batteri, kanske två om du står länge utan att starta bilen eller ha solcell/vindsnurra.

Maitiú

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 14 aug-13 kl 08:37 »
Tusen tack för alla fina svar!  :D

Nu är det dock så att jag söker någon enkel "makapär" som kan hålla min husbil varm. Enkel för att min husbil som sagt är isolerad och därför inte behöver vara så avancerad som en dieselbrännare med golvvärme eller dylikt. Vill gärna ha något som är både billigt i drift, lätt att installera och som är någorlunda säkert(med detta menar jag att det finns risker med allt, man får helt enkelt bara försöka hålla lite koll).

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 14 aug-13 kl 09:43 »
Inte för att dieselvärmare är så avancerad. Om det är en modern folkabuss med vattenkyld motor kan du lägga en ackumulatortank i bilen och köra på värmen du får från motorn. Då behöver du inget extra system, bilen blir bara lite tyngre. Vill du elda så går det att svetsa ihop en liten kamin själv, eller ta hjälp av någon som har utrustning. Gör en med omvänd förbränning och anpassa den till pellets, annars kan det bli svårt att komma ner i effekt och smidighet. Eller varför inte en egenkonstruktion av vattenmantlad kakelugn?

En kamin går att göra hur enkel som helst, men den kräver passning. I lumpen bodde jag mycket i tält med enkel vedkamin med omvänd förbränning. Enkel, billig och bra konstruktion, men så fick man ha eldvakt som såg till att den brann hela tiden också. Lätt att ordna om 16 pers sover tillsammans, inte lika roligt när man är själv och vaknar efter ett par timmar av att det är kallt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #18 skrivet: 14 aug-13 kl 10:11 »
Beror ju också på hur du tänker använda bussen.  Om den ska ut på vägarna för det mesta, då är både bränsletank och batteri fulla för det mesta.  Men om du ska stå halva året på något avsides beläget ställe, med ved att plocka utanför, då är både diesel och gasol en fråga om inköp och transport.  Glöm inte alternativet med lekstugespis innan du bestämmer dig!  En liten järnspis, där du lägger in små små bitar ved, och lagar din mat.  Som värmelager kan lokala stenar användas, som du slänger ut innan du åker därifrån.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Maitiú

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 14 aug-13 kl 12:49 »
Bussen är från 1980 så den har drygt 33 år på nacken.

När det gäller vedkamin så är det definitivt det billigaste alternativet i längden, men är det det säkraste? Min buss är bara fem meter lång, varav "bohagsdelen" ligger på drygt 3,5-4 meter och det enda passande utrymmet för en kamin blir isåfall strax bakom förarsätet där även bilbatteriet är beläget. Jag vet inte varför, men jag får lite varningsklockor innanför hjärtat när jag ser hur det kan komma att se ut. Dock så finns det redan ett hål i taket, så det är egentligen bara att installera en kamin och sedan tuta och köra. Men säkerhetsångesten gör sig ständigt närvarande.

Jag har inte riktigt kommit underfund hur det ska bli med boende i bussen, men jag lever med möjligheten att den kan bli ett permanent boende.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 4 användare (3 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser