Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För*annade, jäv*a A-kassa!  (läst 16534 gånger)

Sommartorparn

Re:För*annade, jäv*a A-kassa!
« Svar #80 skrivet: 16 feb-07 kl 16:32 »
Nu har ju den här diskussionen blivit ganska teoretisk förstås. Hur mycket den hjälper dem som har råkat ut för struken A-kassa kan man ju lämna därhän. Jag tror ju att det skulle vara en hjälp att veta om man överhuvudtaget har rätt till A-kassa och bara behöver komplettera på något sätt, eller om man inte har det. Och det kan ju vara intressant för alla att veta.

Alltså: Finns det någon som sitter inne med information om

- reglerna för vem som får A-kassa?   eller
- om det finns regler eller om A-kassan betalas ut godtyckligt?  eller
- var man kan få reda på reglerna sammanfattade på nätet eller i en broschyr? eller
- var man kan överklaga?

Hur skatter och försäkringar kan optimeras är nog så viktig. När filosoferna på Alternativ har diskuterat färdigt och kommit fram till något kan de gärna försöka föra in debatten i partipolitiken. För det är där man konkret kan påverka beslut och förändringar. Om det som dryftas är på allvar och inte bara tomma ord. :)

Hemikring

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 16 feb-07 kl 16:46 »
- reglerna för vem som får A-kassa?
Titta här t ex https://www.internetkassan.nu/53/ och sedan "Regler från A-Ö"

Bo

Detta ÄR samhällsdebatten
« Svar #82 skrivet: 16 feb-07 kl 17:07 »
Politisk förändring kommer när tillräckligt många har vaknat.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #83 skrivet: 16 feb-07 kl 20:33 »
Alltså: Finns det någon som sitter inne med information om
- reglerna för vem som får A-kassa?  
Du ska ha arbetat 6 månader.
Varje månad skall innehålla 80 timmars arbete

eller

så skall du ha abetat 450 timmar under 6 månader i en följd, varav varje månad skall du ha arbetat minst 50 timmar

ersättningens storlek baseras på din löns storlek de 12 månaderna innan du blev arbetslös

detta är grundreglerna

Suresh

• -
« Svar #84 skrivet: 17 feb-07 kl 02:34 »
Det är var och en fritt att inte arbeta. Men jag är intresserad av att betala för deras uppehälle  om det är någon som inte väljer att arbeta.

Det var generöst av dig.

Mannen som inte kan gå förbi en tiggarbössa utan att skänka en femma till en sexpack folköl...

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #85 skrivet: 17 feb-07 kl 08:01 »
Femman skulle jag nog ge om jag fick skorna borstade.
Om jag nu hade råd med skor.

Kanske folkölsdrickaren har råd att låna mig pengar så jag får råd att köpa ett par skor?
Han får också skälig ränta , ca 2%.
Rätt ska vara rätt.

Och pengar till strumpor kanske jag också får låna när han putsat mina skor några gånger.

Suresh

• -
« Svar #86 skrivet: 17 feb-07 kl 15:21 »
Skälig ränta är 0 %

Vinst på kapital skall ske i samband med affärsverksamhet eller risktagande. Avkastnng på enbart ägande, dvs låneränta är inte Halal.

Tvärt emot skall den kapitalägaren betala allmosor till de fattiga, zakat, på 2 % på sitt overksamma sparkapital

Allt enligt Koranen. Besmellah Al rahman Al Rahim.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #87 skrivet: 17 feb-07 kl 16:57 »
Eftersom jag inte är koranist så tänker jag inte betala några allmosor åt de fattiga. Jag kan köpa deras arbetstid/livstid - antingen efter rådande marknadspris (om jag har råd) - eller byta en timme av deras liv  mot en timme av mitt liv - om jag nu finner det mer fördelaktigt.

Jag stryker då ränta och kallar det hela en utlånings och administrationsavgift - den är för mig skälig om den är 2%. Varför just 2%.

Så säger de verksamma i JAK Medlemsbank att det kostar att låna in och låna ut pengar. Det räcker för mig.
« Senast ändrad: 08 okt-07 kl 18:33 av Anders »

träd

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 08 okt-07 kl 17:38 »
Som jag redan skrivit i en annan tråd så fick jag ingen A-kassa efter att jag varit mammaledig med vårat minsta barn. Jag har betalat till a-kassan i över 16 år, så länge som jag har varit anställd. Jag fortsatte att betala a-kassa under hela min mammaledighet. Sen när jag skulle börja jobba igen så skulle jag bli omplacerad. Då sa jag upp mig. När jag skulle anmäla mig som arbetssökande var jag inte berättigad till a-kassa - jag hade varit mammaledig för länge! >:( Eftersom vi alltid har önskat att jag skulle vara hemma med våra barn så är jag nu mamma på heltid, jobbar lite extra på timmar ibland. A-kassa betalar jag inte längre.
Hoppas att det löser sig för er Katten i hatten.
NÄR man säger upp sig själv är man inte berättigad till Akassa på 3 månader har jag för mig... ::)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #89 skrivet: 08 okt-07 kl 20:59 »
jag hade inte sagt upp mig, utan hade samma problem som susannep....dvs jag hade varit mammaledig för länge +att jag studerat (och samtidigt betalat till a-kassan).

Jag är inte längre medlem i vare sig facket eller a-kassan. Eftersom de inte vill hjälpa mig när jag behöver det och har betalt för det så kan jag klara mig bra utan. >:(
Live simply......so that others may simply live.

Norrsken

• -
« Svar #90 skrivet: 08 okt-07 kl 21:13 »
jag hade inte sagt upp mig, utan hade samma problem som susannep....dvs jag hade varit mammaledig för länge +att jag studerat (och samtidigt betalat till a-kassan).

Jag är inte längre medlem i vare sig facket eller a-kassan. Eftersom de inte vill hjälpa mig när jag behöver det och har betalt för det så kan jag klara mig bra utan. >:(

Det låter ju rätt sjukt.. Utan att vara insatt i reglerna funderar jag bara.. Man kan ju börja jobba innan föräldradagarna är slut, så då vore det ju mer vettigt att efter att ha tagit ut säg hälften av föräldradagarna ta a-kassa ett år för att ta ut resten av föräldradagarna sen.. Men det lär väl inte vara möjligt.. Allt för att få ungarna in på dagis så tidigt som möjligt.. ::)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser