Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För*annade, jäv*a A-kassa!  (läst 16545 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
För*annade, jäv*a A-kassa!
« skrivet: 15 feb-07 kl 11:48 »
jag är så arg så jag gråter...........

I två månaders tid har jag kämpat för att få ersättning från min a-kassa..........men det enda jag fått är brev hem i brevlådan där de begär alla upptänkliga handlingar.........detta trots att jag skickade med en tjock hög redan med ansökningarna........

......de har dessuton tagit god tid på sig att skicka ut begäran........tyst hela månaden, och så nu när det snart är stoppdag, så kommer brevet....så att jag inte hinner skicka in pappren och få några pengar denna månad heller! ....det är som att de jävlas medvetet!!! :'(

Min familj har levt på havregrynsgröt i två månader redan! Och jag jobbar som ett tok, för att få in pengar.......men är timanställd, så min lön låter vänta på sig.........vilket gör att jag och min man har fått gå och tigga pengar av vår familj.............som ska betalas tillbaka............med vilka pengar frågar jag mig?

A-kassan som jag troget betalat till i flera år utan att begära ersättning kommer då inte att förse mig med några.........

Jag är så arg, så arg, och så ledsen...........

.....jag tänker nog gå ur a-kassan.......inget gott har kommit av att jag gett dem mina pengar...........

/en frustrerad, arg, och ledsen kattenihatten
« Senast ändrad: 15 feb-07 kl 11:49 av kattenihatten »
Live simply......so that others may simply live.

Suresh

• -
Re:För*annade, jäv*a A-kassa!
« Svar #1 skrivet: 15 feb-07 kl 11:49 »
Pröva SAAK

www.saak.se

Morran

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 feb-07 kl 12:06 »
Massor av kramar över nätet kattenihatten för någon annan tröst har jag inte att ge.

Jo, förresten. Det kanske skulle hjälpa att ringa och prata med en handläggare. De flesta av dem är förstående och bara man inte skäller på dem brukar de vara väldigt hjälpsamma...i alla fall hos Alfakassan.
Jag har lyckats få en "förtida utbetalning" från dem på det sättet även om jag inte heller hade hunnit skicka in alla papper de behövde.

Värt ett försök kanske?  

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 feb-07 kl 12:10 »
Jag lider med dig.. har inte varit med på flera år..jag kunde heller aldrig stämpla..dessutom blir jag sällan arbetslös...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 15 feb-07 kl 12:41 »
Massor av kramar över nätet kattenihatten för någon annan tröst har jag inte att ge.

Jo, förresten. Det kanske skulle hjälpa att ringa och prata med en handläggare. De flesta av dem är förstående och bara man inte skäller på dem brukar de vara väldigt hjälpsamma...i alla fall hos Alfakassan.
Jag har lyckats få en "förtida utbetalning" från dem på det sättet även om jag inte heller hade hunnit skicka in alla papper de behövde.

Värt ett försök kanske?  

tack så mycket för omtanken.... men jag har suttit och bönat och bett min handläggare imorse, att hon skulle förbarma sig.....men icke.....detta är tyvärr våra regler var det enda svaret jag fick.......

...fast jag har ju inte alfakassan förståss ;)

Suresh

• -
« Svar #5 skrivet: 15 feb-07 kl 12:53 »
A-kassorna är myndighetsstyrda men har vissa tolkningsmöjligheter. OCh deras beslut går att överklaga

Vad handlar ditt bekymmer om? Vllken kassa är du medlem i? Vad tycker du om att betala 400 kr i månaden i medlemsavgift?

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 15 feb-07 kl 13:32 »
Jag är med i kommunals a-kassa, och mitt bekymmer är att de har tagit så länge på sig att handlägga mitt ärende...........samt att begära in papper (som de redan fått) för sent för denna månads utbetalning (det var samma visa förra månaden), allt medans jag får försörja min familj med att tigga...(vilket a-kassan fullständigt skiter i)

mutter, mutter, mutter

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 15 feb-07 kl 13:33 »
Gå till soc. KRäv bidrag mot återbetalning när kassan får tummen ur

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 15 feb-07 kl 13:35 »
angådende a-kasse avgiften så tycker jag att 400 kr i månaden är åt helv*ete för dyrt och när den reformen går igenom så tänker jag definitivt gå ur.....

......för att då anser jag att a-kassan inte längre är värt besväret  (är ju starkt tveksam även idag)

....för det mesta får man ju ändå klara sig själv.........

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 15 feb-07 kl 13:39 »
Gå till soc. KRäv bidrag mot återbetalning när kassan får tummen ur

jo, det hade jag gärna gjort, men eftersom jag har tillräckligt med pengar för mitt uppehälle (även om det är på håret), utan problemet är att jag måste/vill betala tillbaka pengarna jag lånat av min familj för att klara mig föregående månader......så får jag inget bidrag........

....soc har för övrigt blivit enriktig a-kassa de med..........pappers exersis, handläggning, och frågor om man inte kan "låna av familjen" istället........

ännu mer mutter mutter

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 feb-07 kl 13:47 »
angådende a-kasse avgiften så tycker jag att 400 kr i månaden är åt helv*ete för dyrt och när den reformen går igenom så tänker jag definitivt gå ur.....

Är det inte precis tvärtom, att man skall bli tvångsansluten till a-kassan?

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 15 feb-07 kl 13:55 »
det skiter jag i just nu!

....jag är jag så arg på denna a-kassa, att om någon tänker tvångsansluta mig, så startar jag ett upprop, en folkrörelse, eller vad det nu än krävs för att få stopp på eländet.....
« Senast ändrad: 15 feb-07 kl 13:55 av kattenihatten »

Bo

Finns inget sätt
« Svar #12 skrivet: 15 feb-07 kl 14:00 »
att få ordning på en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring.

Det enda rätta är att låta löntagarna spara på individuella trygghetskonton som skall finansiera sjukvård och ledighetsförsörjning (inklusive pension) och till det använda de pengarna som i dag går till arbetsgivaravgifter.

Skall det sparas till gemensamma kassor som alla försöker parasitera på, blir det sådana kontroller och godtycke som aldrig kommer att accepteras.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:Finns inget sätt
« Svar #13 skrivet: 15 feb-07 kl 14:10 »
att få ordning på en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring.

Det enda rätta är att låta löntagarna spara på individuella trygghetskonton som skall finansiera sjukvård och ledighetsförsörjning (inklusive pension) och till det använda de pengarna som i dag går till arbetsgivaravgifter.

Skall det sparas till gemensamma kassor som alla försöker parasitera på, blir det sådana kontroller och godtycke som aldrig kommer att accepteras.

men hur fungerar det om man som jag inte han jobba så länge innan jag fick barn, och blev både sjukskriven och fick föräldrapenning??

.....Betyder det att vi alla måste vänta med att skaffa barn tills vi sparat tillräckligt med pengar......vilket i mitt låglöneyrke (uska) betyder att jag skulle kunna skaffa barn först i 40 års åldern.....

och alla de som blir oplanerat sjuka/gravida/pensionerade?

Morran

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 feb-07 kl 14:11 »
Jag är med i kommunals a-kassa, och mitt bekymmer är att de har tagit så länge på sig att handlägga mitt ärende...........samt att begära in papper (som de redan fått) för sent för denna månads utbetalning (det var samma visa förra månaden), allt medans jag får försörja min familj med att tigga...(vilket a-kassan fullständigt skiter i)

mutter, mutter, mutter
Jag gick också med i Kommunals a-kassa först för att jag var timanställd inom vården men bytte till Alfakassan (man får tillgodogöra sej tiden i den förra a-kassan) just för att Kommunal var så jobbiga.

När jag återigen efter några års heltidsvikariat blev arbetslös hade jag ungefär samma problem som du har nu. Jag fick inte alla intyg från arbetsgivaren jag behövde men den som var handläggare bestämde ändå att jag kunde få en del av ersättningen utbetald...vilket jag också fick nästkommande torsdag.
Hon resonerade som så att om det nu skulle visa sej att jag inte var berättigad till hela summan så var det ingen förlust för dem. Om jag inte var berättiga till något alls, kunde de ju kräva tillbaka pengarna - med ränta.

Så är det tyvärr när man har med myndigheter att göra. En del personer är ena riktiga paragrafryttare medan andra har massor av empati och kan ta egna initiativ också.

Lite OT men det är tyvärr oftast personer ur den senare gruppen som också bränner ut sej  :-\
« Senast ändrad: 15 feb-07 kl 14:12 av Morran »

Suresh

• -
« Svar #15 skrivet: 15 feb-07 kl 14:12 »
Ursprungligen var a-kassorna arbetarnas egen angelägenhet. De administrerades via fackföreningarna och facket höll i den sociala kontrollen.

Sen tog staten över ruljansen för att göra det "billigare" för arbetarna genom att låta arbetsgivaravgiften istället för medlemsavgiften betala kalaset.

Och därmed försvann den sociala kontrollen, självständigheten och friheten under ansvar. Staten svällde, tjänstemännen blev fler och bättre betalda, arbetsköparna mer avgiftstyngda och arbetarna mer ansvarslösa.

Morran

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 feb-07 kl 14:18 »
Den dagen det införs obligatoriskt medlemskap i facket, den dagen ska jag helt sluta arbeta!

Suresh

• -
« Svar #17 skrivet: 15 feb-07 kl 14:24 »
Är det inte precis tvärtom, att man skall bli tvångsansluten till a-kassan?

A-kassan har höjts med 400 % och därmed blivit överfinansierad - dvs den ger ett nettotillskott till statskassan, vilken möjliggör bl a skattesänkningar för höginkomsattagare.

Eftersom det då blir mer ekonomiskt rationellt att gå ur kassan hotar avgiftshöjningen att systemet kollapsar i de brancher där flertalet har en ganska säker anställning - de fast anställda går ur och lämpar över en skyhög avgiftsbörda på de arbetslösa och dem i marginalen.

För att förhindra en sån kollaps följer alliansen upp med ett förslag om obligatorisk kassa nästa år. Alla tvingas då och vara med och betala skatteväxlingen från högre a-kasseavgiter till lägre inkomstskatter.

Suresh

• -
« Svar #18 skrivet: 15 feb-07 kl 14:26 »
Den dagen det införs obligatoriskt medlemskap i facket, den dagen ska jag helt sluta arbeta!

Obligatorisk medlemskap i facket strider mot grundlagen, hur mycket sossarna än skulle vilja ha den, eftersom facket är en förening.

MEn obligatorisk medlemskap i a-kassan är redan föreslagen av borgarna - och fullt möjlig - eftersom a-kassan är en försäkring

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #19 skrivet: 15 feb-07 kl 14:37 »
Pröva SAAK

www.saak.se
Samma skräp!
Jobbade stenhårt och lade ner massor med timmar för att hjälpa en medlem att få rätt. Vi var tvugna att gå tilldomstol. Länsrättens utslag gick helt på vår linje och SAAK förlorade helt. Nästan 60 dagar har nu medlemmen rätt att få retroaktiv ersättning. Utslaget blev klart för cirka en månad sedan. Men sedan mitten av januari har medlemmen en fast tjänst så pengarna som behövdes innerligt väl då behövs inte nu. Men var och en kan begripa att vara arbetslös och utan inkomst är djäkligt tufft.

Alla a-kassor är i princip myndigheter och har myndighetsansvar. "Rör inte min a-kassa" är en av de största lögnerna man lyckats prestera på senare tid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser