Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är detta ögonlock invikt?  (läst 1561 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Är detta ögonlock invikt?
« skrivet: 16 jul-13 kl 09:46 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=127772.0

Tacksamma hälsningar från grann-tavlan här på forumet!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• -
SV: Är detta ögonlock invikt?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-13 kl 13:37 »
Ingen fårkunnig som har sett något liknande?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 18 jul-13 kl 14:28 »
Vet faktiskt inte har inte råkat ut för det någon gång.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Haglund

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 18 jul-13 kl 23:21 »
Fick ett bagglamm förra året med inrullat ögonlock, det syntes tydligt då även lite av ullen runt ögat hamnade därinne.På din get tycker jag inte det ser alls ut alls som på lammet. Det gick enkelt att vända ut ögonlocket i några dagar sen var det ok, men för att man varit med om det endast en gång så är man ingen expert...

Hoppas du hittar orsaken...
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Miss Evil

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 jul-13 kl 00:44 »
Det är jättesvårt att se på bilden men om man själv rullar ut det ser man tydligt att ögonfransarna är inne i ögot och irriterar. Hade ett lamm jag missat det på (är ofta blöta under ögat) och såg det inte förrän ögat blivit vitt av skav. Lyckades genom att tejpa med silvertejp runt hela huvudet (hon såg rolig ut) hålla ögonlocket på rätt position och lammet ser ut att bli helt återställt :) Nu har det vita försvunnit och förhoppningsvis ser hon bra. Annars får man rulla flera gånger om dagen vilket kan vara tidskrävande..
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 20 jul-13 kl 03:09 »
Är lite förvirrad för ,,vet inte riktigt hur din fråga är . För vi fårägare kan inte mer än ni get ägare (Vi gissar ofta också  ;) ) men så skum läste jag bara tråden du länkade till.
Om det är hår i ögat är ögonvitan irriterad. Tycker den är klar på bilden vad  jag kan se.  Ser det mer som irritation runt ögat och har inte det på  mina lamm  med svarta huvuden (gotlandsfår) .Kanske någon med vita lamm kan svara bättre  :)
  Själv hade jag behandlat med lite Streptocillin några dagar sedan avvaktat ytterligare några dagar.Eventuellt upprepat behandlingen en gång till och om inte det fungerat kontaktat veterinär.
  MvH Cokett

Som ett ps Jag hade rakat bort allt hår man kan runt ögat/
« Senast ändrad: 20 jul-13 kl 03:34 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 20 jul-13 kl 04:42 »
Tack ska ni ha!  Nu får TS i alla fall något att börja med.  Och jag har uppfattat er fårägare som mycket kunniga!  :)  (Så pass att jag inte skriver så ofta på fårtavlan; på gettavlan är vi inte lika många som kan komma med idéer.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser