Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det något trick...  (läst 1273 gånger)

Rollo

• Småland
Finns det något trick...
« skrivet: 14 jul-13 kl 22:24 »
Hej ny här på forumet och ny bliven vaktel ägare.

första frågan finns det något trick för att få fler hönor när man kläcker själv. Ruva varmt eller kalt i början eller välja den lite mesigare tuppen  :P.
Kan väll tillägga att i mitt första kläck fick jag 8 tuppar och 1 höna  :-\.
Bild på hönan

Nästa fråga finns det något trick om man vill att tuppen ska gala mindre. Jätte många hönor så han blir trött i bollen eller få hönor eller kan man ändra i miljön för att få tystare tuppar.   
« Senast ändrad: 15 jul-13 kl 08:49 av Rollo »

Vilkhyttan

• Östergötland
SV: Finns det något trick...
« Svar #1 skrivet: 15 jul-13 kl 10:07 »
Jaa du, tyvärr får man nog ta vad man får, själv fick jag i sista kläcket 5 tuppar och två hönor, 4 tuppar ligger nu i frysen. Ska man kläcka själv/föda upp djur så gäller det nog att inte vara blödig, kläcka mer än man tänkt sig och sortera ut överskottet helt enkelt. Vad gäller tuppen vet jag inte riktigt, tycker det är rätt lugnt här. men är de flera tuppar som galer så triggar de varandra verkar det som  8) har de gömslen eller hus att gömma sig i? blir de störda mycket`? jag inbillar mig att de galer mer om de blir störda

Rollo

• Småland
SV: Finns det något trick...
« Svar #2 skrivet: 15 jul-13 kl 19:59 »
Jaa du, tyvärr får man nog ta vad man får, själv fick jag i sista kläcket 5 tuppar och två hönor, 4 tuppar ligger nu i frysen. Ska man kläcka själv/föda upp djur så gäller det nog att inte vara blödig, kläcka mer än man tänkt sig och sortera ut överskottet helt enkelt. Vad gäller tuppen vet jag inte riktigt, tycker det är rätt lugnt här. men är de flera tuppar som galer så triggar de varandra verkar det som  8) har de gömslen eller hus att gömma sig i? blir de störda mycket`? jag inbillar mig att de galer mer om de blir störda

Oki man får ta vad man får helt enkelt. Blödighet är inget problem för mig klara det mesta i den vägen. Tänkte om det fanns några genvägar till framgång.  :)   

Tänkte vissa bild på en enkel fälla när tuppen eller hönan rymmer. Tappade en tupp vid en flytt klantigt men så kan det gå. Försökte fånga den men ormbunkarna var för svåra. Märkte sen senare att han var och strök kring buren hos fåglarna som var kvar. Så jag byggde en enkel fälla och klädde in den med björkris 2 timmar senare var han fast. :)

VAKTEL FÄLLA

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 3 användare (2 dolda)
kronblom

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser