Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älggräs mot värk.  (läst 4242 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Älggräs mot värk.
« skrivet: 14 jul-13 kl 07:25 »
Älggräs ska vara bra mot värk. Hade förr en häst med värk som gick och åt detta.
Har ni någon erfarenhet av detta själva?
Hur gör ni med det? Torkar bladen och gör te eller hur gör ni?
Tänkte att det kunde vara bra mot tex mens- å huvudvärk...
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Älggräs mot värk.
« Svar #1 skrivet: 14 jul-13 kl 08:42 »
Gör saft på samma sätt som man gör syren och fläderblomsaft,riktigt gott.
Fjäderfän och kaniner

qillevippen

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 14 jul-13 kl 10:24 »
Blomman,redan i knoppstadiet,är den del av växten som innehåller mest verksamma ämnen mot värk och feber har jag fått lära mig.Själv torkar jag HELA VÄXTEN OCH REPAR SEN AV BLAD OCH BLOMMOR I EN PAPPERSKASSE OCH FÖRVARAR TORRT OCH MÖRKT.

morris matte

« Svar #3 skrivet: 14 jul-13 kl 16:31 »
Jag har alltid använt älggräs mot värk. Innehåller acetylsalicylsyra. Hela växten är användbar. Och det är mycket skonsammare mot magens slemmhinnor att dricka te på älggräs än att ta tabletter
Just nu dricker jag teet mot hiskeligt huvudvärk, som jag fick efter huggorms bett.  >:D Hjälper gott och lääänge med en kopp 3 ggr om dan.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 jul-13 kl 22:18 »
Å så bra tips. Nu skall vi ut å plocka ja å dottern. :D
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 14 jul-13 kl 22:28 »
Jag har alltid använt älggräs mot värk. Innehåller acetylsalicylsyra. Hela växten är användbar. Och det är mycket skonsammare mot magens slemmhinnor att dricka te på älggräs än att ta tabletter
Just nu dricker jag teet mot hiskeligt huvudvärk, som jag fick efter huggorms bett.  >:D Hjälper gott och lääänge med en kopp 3 ggr om dan.

En parentes bara, älggräs innehåller salicylsyra som verksamt ämne. Acetylsalicylsyra framställs på kemisk väg.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

wahlgrens

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 14 jul-13 kl 23:41 »
Så det går att göra te också? Hörde något om att mycket av det verksamma ämnet försvann om vattnet var för hett? Att blommorna helst skulle stå och dra i kallt vatten över natten, sedan silas innan det intogs. Men det är ju förstås inget för akuta tillstånd som huvudvärk. Men det funkar alltså med te då? Hur stor mängd blommor går det åt till en kopp te för att det ska bli lagom dos?

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #7 skrivet: 17 jul-13 kl 08:50 »
Jag tog älggräsblommor när fläderblommorna inte räckte till för att göra saft.  Vet inte om det var den blandningen som gjorde att jag kände mig trött och "influensaaktig" igår.  Det skulle kunna vara kombinationen som blev bättre än var och en försig.  Och att dra fram undertryckt till utläkning är aldrig negativt om man förhåller sig till ingredienser som inte är giftiga och förhåller sig med sunt vid intag som i mitt fall med några glas saft i värmen. 

Både älggräs och flädern har nästan blommat ut här nu så saften får jag vara rädd om  ;)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 17 jul-13 kl 12:54 »
Hur känner jag igen älggräs och finns det nån förväxlings växt?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

morris matte

« Svar #9 skrivet: 17 jul-13 kl 16:07 »
Då blev jag lite klokare igen ang. calicylsyra. Tack Javill.  :)
Det finns nog väldigt liten risk att förväxla älggräs med någon annan ört. Googla på älggräs/älgört så hittar du bilder. Den kan bli upp till 150 cm hög, växer strandnära (våtmarksväxt). Blommar med vita pyttesmå blommor i klasar. Stammen är ganska hård o ngt rödaktig. Bladen är sträva. Andra växter i skuggiga, strandnära miljöer (ex.vix. björnloka) är mycket mjukare. skogsskafferiet.se har bra beskrivning och bilder.

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 17 jul-13 kl 17:24 »
Hur känner jag igen älggräs och finns det nån förväxlings växt?
Slut en blomställning i handen - det luktar bittermandel om älggräsblomman.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 jul-13 kl 18:48 »
 den växer i dikena ihop med rallarros här hemma..
Fjäderfän och kaniner

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #12 skrivet: 19 jul-13 kl 23:09 »
Jag har läst att salicylsyra tvärtom är värre för slemhinnor än acetylsalicylsyra, och att det av den anledningen numera är acetylsalicylsyra som används i värktabletter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser