Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka jord - hur?  (läst 3610 gånger)

frökenfräken

• -
Tillverka jord - hur?
« skrivet: 13 jul-13 kl 15:59 »
Jag ska anlägga nya grönsaksland, bl.a. stora (1x2 m) odlingslådor. Jag vill slippa köpa jord i säckar o funderar på hur jag ska göra.

Jag har massor av gammalt gräsklipp, färskt och halvt nedbrutet. Jag kan förhoppningsvis också hämta hästgödsel och jag har en del kökskompost. Detta tänkte jag ska bli basen i jorden, men vad ska jag ha i mer? Ska jag kanske hämta sand någonstans o blanda i? Eller ska jag köpa ett lass jord någonstans i alla fall?

Bäcka-Torparn

• -
SV: Tillverka jord - hur?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-13 kl 16:05 »
Det är ju inte så att kompost bara sådär huxflux blir till jord över en natt, så vill du anlägga odlingslådor detta året (eller nästa) så får du nog köpa in jord.

Kolla med "tippen" i din kommun, dom brukar ha trädgårdsjord för en billig peng.
Torpare, jägare och fiskare.
Utedasset är mysigt, med utsikt över skog och äng.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 13 jul-13 kl 16:08 »
Ju mer jord du köper, ju större risk att du får in mördarsniglar och annan ohyra i odlingen. Gräsklipp och kompost från egen trädgård, halm från närmaste bonde, hästgödsel kanske, beroende på om den tagits på marken eller i stallet.

Köper du plantor så kolla att du inte får med snigelägg. Säkrast är att inte köpa något. Och billigast också. Detdär med öppen jord, fri från sten och torvor är överskattat. Det växer i det mesta.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hånung

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jul-13 kl 16:12 »
Jag ska anlägga nya grönsaksland, bl.a. stora (1x2 m) odlingslådor. Jag vill slippa köpa jord i säckar o funderar på hur jag ska göra.

Jag har massor av gammalt gräsklipp, färskt och halvt nedbrutet. Jag kan förhoppningsvis också hämta hästgödsel och jag har en del kökskompost. Detta tänkte jag ska bli basen i jorden, men vad ska jag ha i mer? Ska jag kanske hämta sand någonstans o blanda i? Eller ska jag köpa ett lass jord någonstans i alla fall?
Åk till någgon bonde så kan du få gammal hösilars som du lägger på och hästskit uppe på  allt blir jord  inom tre år du kan även lägga det direkt i lådorna  med ett mindre jordlager uppe på och så .Men gör det hälls på hösten då  hösilarset sjunker i hop  under vintern så du kan lägga på massor ovan  och till våren så läger du på lite jord så kan du odla sen :)

frökenfräken

• -
« Svar #4 skrivet: 13 jul-13 kl 17:15 »
Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt, det är alltså väl nedbruten kompost jag har, och jag tänkte att om jag får tag i välbrunnen stallgödsel och halvt förmultnat gräsklipp och varvar detta i lådorna nu i höst, så borde jag kunna vända runt det tidigt i vår, lägga på ett lager jord, och så.

Jag är mer ute efter om sammansättningen är ok, det blir ju i så fall minimalt med mineralmaterial, bara väldigt mycket nedbrutet växtmaterial. Kanske det blir för rikt och kletigt? Kompakt? Därav tanken på att en del sand i blandningen skulle kunna förbättra strukturen? Eller är det bättre att utgå från ett lass köpt jord och förbättra denna med det material jag har? 

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 13 jul-13 kl 17:29 »
Tror inte det gick att missuppfatta. Möjligen lätta upp din kompost med lite halm, ensilage eller sand men det växer i allt. Bara se dej omkring!
Titta på http://www.alternativ.nu/index.php?topic=148857.200 så ser du vad "Trädgårdsmästaren" odlar i.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 13 jul-13 kl 18:33 »
Vi har en bädd där botten är Grässvål med gräset neråt sedan en 15-20 cm kaningödsel från vinterns burboende där e det en massa halm på toppen hade vi på 20 cm gräsklipp.
Sedan täcktes detta med en markduk.  Så fick det ligga några veckor innan vi satte ut squash som hade stått i stora tidningskrukor. då fick dom med sig en del jord.

Så din kompost är perfekt. Och gräsklippet finfint, Allt det blir perfekt jord det kan ta något år men sedan får en så finfin jord. och dina små arbetare maskarna skulle pussa din kind om dom bara kunde. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 13 jul-13 kl 18:43 »
 Det kan dom!
................om hon lyfter upp dom lite, eller hukar sig.  ;D

Men ibland undrar jag lite, om inte folk har fått för sig att man måste KÖPA allt möjligt för att det ska bli redigt. Tänk, Hur gjorde dom förr, innan judar & fariser, månglare& krämare av alla de sorter "lärde oss" att allt måste KÖPAS, för se annars går det inte........... *vart tar världen vägen*

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 jul-13 kl 21:02 »
Det kan dom!
................om hon lyfter upp dom lite, eller hukar sig.  ;D

Men ibland undrar jag lite, om inte folk har fått för sig att man måste KÖPA allt möjligt för att det ska bli redigt. Tänk, Hur gjorde dom förr, innan judar & fariser, månglare& krämare av alla de sorter "lärde oss" att allt måste KÖPAS, för se annars går det inte........... *vart tar världen vägen*

På nån trädgårdssida skulle nån köpa säckgödsel till tusen kvadrat. Tyckte han kunde köpa ett lass från närmaste bonne och sprida med grep och skottkärra, men det gick inte det och gödselspridare hade han ingen, skrev han.. Hur det nu ska gå lättare och snabbare med säckskit förstod jag inte, men dyra grönsaker lär det bli.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 13 jul-13 kl 23:30 »
Det blev lite bråttom när Maria skulle flytta sina odlingar till TiBbetanien. Där fanns ingen örtagård innan utan det var till att börja från början. Normalt börjar man alltid med potatis. Vi börjar med potatis i halm. Men det var för bråttom, så en traktor med kultivator fick göra några repor över gräsmattan. Sen hackade Maria ihop upphöjdea bäddar och la grästorvorna upp o ner. Det var i höstas, nu är nästan alla de försådda plantorna nere och den första omgången rädisor upptagna.
Där det växer ogräs tar hon upp dom och lägger att torka, antingen bland plantorna som på bilden (maskros) eller i gångar där hon lagt ensilage. En meter från maskrosen ligger det rölleka som växer bra där, eftersom det fattas kalium i jorden. Röllekan omvandlar näringsämne från ljus och luftburen mineral, till markbunden, eftersom den fattas där.
När ogräset torkat ihjäl till hösten vänds de ner dom gödning.

Se er omkring. Nog växer det överallt, eller hur? Det är mer naturligt för människan att ligga bar än för jorden.  ;D Är jorden bar så är det något stort fel! Men nog växer det i dedär ogödslade grästorvorna?
Det är Tiny Tim tomatplantorna på bilden, de är extremt småväxande. Men en himla massa tomater blir det, även på de som inte planterats ut än!

Gör det inte så himla besvärligt när ni ska börja odla. Det växer i allt!
« Senast ändrad: 13 jul-13 kl 23:38 av TiB »

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 jul-13 kl 00:29 »
Vi har en bädd där botten är Grässvål med gräset neråt sedan en 15-20 cm kaningödsel från vinterns burboende där e det en massa halm på toppen hade vi på 20 cm gräsklipp.
Sedan täcktes detta med en markduk.  Så fick det ligga några veckor innan vi satte ut squash som hade stått i stora tidningskrukor. då fick dom med sig en del jord.

Så din kompost är perfekt. Och gräsklippet finfint, Allt det blir perfekt jord det kan ta något år men sedan får en så finfin jord. och dina små arbetare maskarna skulle pussa din kind om dom bara kunde.

Nja. Det är faktiskt inget gräsklipp i just den bädden, men det har nog mer att göra med att gräsklippet lades i bäddarna bredvid ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
Jenswanen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser