Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Killing med spene  (läst 1158 gånger)

Solmalin

• Gård med Lappgetter, höns, bin och katt
    • Bohuslän
Killing med spene
« skrivet: 13 jul-13 kl 13:56 »
Vår getkilling har fått 1st rejäl spene efter att hennes halvbror har försökt dia på henne. Nu är hon helt skev! På bilden syns inte ens den normala spenen. Hon är ca 4 månader nu. Kan detta ställa till några problem för henne i framtiden tro? Killingarna är nu uppdelade sedan en månad ungefär men ingen förändring har skett med spenen.
Solmalin

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Killing med spene
« Svar #1 skrivet: 13 jul-13 kl 15:52 »
Hm...  Vilka problem som kan uppstå!  :P  Om det vore jag, skulle jag hålla noga koll på den spenen, att den inte blir öm eller varm eller så.  Och på killingens allmäntillstånd, ge noga akt på eventuella beteendeförändringar.  Eventuellt ta en temp för att senare kunna jämföra.  Om den skulle bli större, så behöver den kanske mjölkas ur, men jag skulle dra mig i det allra längsta för att röra en "jungfruspene".  "Jungfrumjölk" är inte helt ovanligt bland mjölkraser, och i regel går det tillbaka utan bekymmer.  Men det är en varm sommar, och alla sjukdomsalstrande organismer är på hugget ...

Och inför hennes första nedkomst skulle jag försöka vara på alerten och hålla koll.  OM det skulle vara något knas inne i den spenen, så lär det visa sig då om inte förr.

Fiffig halvbror som hittade en tröst-napp.  Men hur kom han på DEN idén?  Hade han inte en kärleksfull mamma att gå till?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 14 jul-13 kl 12:18 »
Han hade inte bara en utan TVÅ mammor att dia ifrån. De har delat systerligt på uppfostran av sina killingar efter att den ena mamman var helt avvisande i början. Kanske var det det som förvirrade honom, att man kan få dia lite här och var...
Solmalin

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 14 jul-13 kl 14:45 »
Konstigt ändå att han "föredrog" en tom spene framför en med äkta vara i.

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 15 jul-13 kl 19:24 »
Nu har jag testat och det kommer faktiskt mjölk ur både den stora och den lilla spenen! Den är dock inte varm eller knölig eller så. Jag ska hålla koll på den. Om man mjölkar ur, stimulerar inte det mer produktion?
Solmalin

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jul-13 kl 20:23 »
Jo, det gör det.  Ju mer du håller på med juvret, desto mer stimuleras produktionen.  Att mjölka ur = "Nu är killingen hungrig, bäst att öka produktionen!"

Men va' bra, att mjölken inte verkade infekterad  Då kan man hoppas att resten drar sig tillbaka in i spenvävnaden.  Om så inte sker, kan du mjölka ur en enda gång, och hoppas att budskapet då har gått fram:  "Killingen har förolyckats, kommer inte att behöva någon mer mjölk."

Solmalin

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 20 jul-13 kl 10:54 »
Tack för råd :-)
Solmalin

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser