Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Önskar hjälp med identifiering av planta med hjälp av bilder  (läst 1935 gånger)

henrietta70

• Skåne
Denna växt dök upp under nätet bland vitkål och blomkål.
Tidigare har detta land varit gräsmatta - ett antal år tillbaka en blomsterrabatt och sedan förra sommaren har jag odlat här:
Grönkål och sockerärter.
Runtom finns åkermark. Strax utanför vet jag att det har varit vall (hö och rödklöver) innan detta vet ej. Men bonden i fråga odlar raps, sockerbetor, korn och höstvete.
Det var endast en massa olika blommor (lökväxter och fleråriga samt lite rosor och ett par buskar som jag flyttade bort förra vintern/våren). Fyllde sedan på med jord från en gräsmatta vi tog bort samt lite kompostjord från vår maskkompost.
Bilder:

henrietta70

• Skåne
Fler detaljbilder:

henrietta70

• Skåne
Några till =O)

MissT

• Västergötland
Har du kanske odlat asiatiska kålväxter? Liknar lite Komatsuna.

henrietta70

• Skåne
Nej - jag har bott här sedan november 2011 och jag kan garantera att förra ägaren inte gjordet det. Inte på det här stycket. Och om hon har gjort det på andra sidan av gården där hennes trädgårdsland låg/ligger så har inget av den jorden tagits hit. Isf måste nån fågel gjort det för två år sedan. Inga såna växter såg jag när vi var här ett antal gåner sommaren 2011. Hon är från Ungern - odlade potatis, vitkål, persiljerot, morot och lök.
Vi har inte heller köpt några asiatiska grönsaker eller maträctter som hade kunnat ta sig genom komposten hit.

Jag kunde inte känna igen smaken - kändes lite kålaktigt - fast inte. Inte alls gott. Och med de frökapslarna fattar jag inget.

Luff

• Västergötland
Raps. Iallafall en oljeväxt.
//Luff

hånung

• Gäst
Raps. Iallafall en oljeväxt.
Hehe ja det förmodar man om man ska tro vad d et står på vissa flaskor  ;D

henrietta70

• Skåne
Min första gissning - men luktar inte alls som raps. Vi får se om inget annat duker upp och när fröna mognat.
Är inte rapsfrön svarta?

hånung

• Gäst
Jo om ja inte mins fel och det kan  ja mycket  väl  gör just nu ;D

henrietta70

• Skåne
 o:)

Luff

• Västergötland
SV: Önskar hjälp med identifiering av planta med hjälp av bilder
« Svar #10 skrivet: 12 jul-13 kl 21:10 »
Det finns oljeväxter med bruna frön.
//Luff

henrietta70

• Skåne
SV: Önskar hjälp med identifiering av planta med hjälp av bilder
« Svar #11 skrivet: 12 jul-13 kl 22:53 »
Nu har vi tagit en hundpromenad förbi bondens rapsåker.
De är väldigt lika samtidigt som små skilnader finns.

Jag får återkomma när jag vet färgen på de mogna fröna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser