Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan någon identifiera denna planta i min köksträdgård?  (läst 2601 gånger)

henrietta70

• Skåne
Som sagt - det finns tre. Alla finns i rader av annat: frösådda purjo, sockerärter men även under nätet bland försådda och planerade vit- och blomkålsplantor.

Trodde först det var nån typ av kål - men kålfjärilen är noll intresserad  av dem.

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
SV: Kan någon identifiera denna planta i min köksträdgård?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-13 kl 16:00 »
Jo, det är kål. Kålfjärilen är inte intresserat av alla kålsorter. Det som de flesta kallar kålfjäril är dessutom rovfjärilen, men även den gillar vissa kålväxter.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 10 jul-13 kl 16:17 »
Är det samma sort på båda fotona? Det första fotot är nog kål. Det andra skulle kunna vara kål eller rova. Men det är svårt att säga säkert tycker jag, utifrån foto av blad. Det finns stor variation inom arterna.

Rovfjärilens namn kommer av rova, förmodar jag.

henrietta70

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 jul-13 kl 18:15 »
Nej inte samma växt - likadana men lite olika stadier i utväcklingen.

Den som växer bland ärtorna har kommit längst - ser ut att få gula blommor. Svårt att säga ännu. Och den har jag försökt kolla roten på men hittade inget som har svällt...
Majrova hade vi hemma en gång i vintras då jag hade det i surkålen jag gjorde (supergått). Inga andra rovor har vi ätit eller odlat.

Den är inte stickig. Liknade väldigt mycket blommkål till en början men blomkålen har mer enhetliga blad.

Det här landet har varit blomsterrabatt innan. Förra året fyllde jag på med överbliven jord från gräsmattegrävning, lite maskkompostjord och från vanlig kompost. Om det inte har följt med något med kompostjorden kanske?

Ska prova smaka på bladen.

henrietta70

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 jul-13 kl 22:22 »
Kan de vara andra årets grönkål?
Jag hade ju en rad med grönkål förra sommaren - det mesta åt dock fjärilslarverna upp =O)

Har någon av dem blommat under första året eller är det små bitar av rötter som överlevt?

torparen

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 jul-13 kl 22:29 »
ser lite ut som raps....??

kanka

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 10 jul-13 kl 23:13 »
Vet inte var du köpt fröerna men 1 år dök det upp raps lite här och där i mina frösådda odlingar,
bla annat hela raden av rovor var raps, och nån raps var det inte sått nånstans i hela byn.
Fåren blev glada, inte jag.
Kanske det ramlat av frön från vit/ blomkålsplantorna, alltså såna som inte utvecklats förrän senare.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

henrietta70

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 jul-13 kl 23:41 »
Det här är inte raps - smakar som grönkål-
MEN - det finns en till planta som är konstig. Bland vitkålen, möjligen fanns fröet bland blomkålen då jag råkade blanda ihop pnågra plantor).

Ska ta foto på den med - för den ser ut som ung vitkål på bladen - men kom gula blommor och nu: frökapslar i form av skidor =O/
Förövrig har jag aldrig kopplat plantan ihop med raps för den är så spretig - men den har ju fått massor med näring...
Ska lukta på den - raps har speciell lukt ju.

Znibban

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 jul-13 kl 01:21 »
Tycker det ser ut som en gröngödslingssort, någon senapssläkting...i så fall är det en oljeväxt och de fröna kan leva i jorden i många år, de gror när de kommer på  rätt djup - om de inte kommit via luften eller kompost etc. Den har säkert en pålrot som ger syre ner till rötterna på dina önskade växter.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 11 jul-13 kl 07:40 »
De lär nog vara olika typer av Brassica i alla fall.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #10 skrivet: 11 jul-13 kl 07:58 »
Vet inte var du köpt fröerna men 1 år dök det upp raps lite här och där i mina frösådda odlingar,
bla annat hela raden av rovor var raps, och nån raps var det inte sått nånstans i hela byn.
Fåren blev glada, inte jag.
Kanske det ramlat av frön från vit/ blomkålsplantorna, alltså såna som inte utvecklats förrän senare.

-Det fick jag me i Plant jorden förra året, Fick raps i det mesta jag sådde både inne och ute.. Vore det inte för att jag hade en rad olika fröer skulle jag oxå tro att det kom med fröerna...
-Men som sagt i mitt fall Jorden.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

henrietta70

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 11 jul-13 kl 21:31 »
Lite mer närbilder på blommanknoppen och vid roten.

henrietta70

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 14 jul-13 kl 21:11 »
Hittade denna bild på nätet:
Sidan: http://www.flickr.com/photos/80943964@N00/6287088894/#

henrietta70

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 14 jul-13 kl 21:12 »
Glömde:
Alltså är det andra årets grönkål =O)
Tack alla!

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser