Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna med kraftigt förstorad kräva.  (läst 21171 gånger)

Christel

  • Gäst
Höna med kraftigt förstorad kräva.
« skrivet: 14 feb-07 kl 15:33 »
Hej! Jag har en tvåårig orpingtonhöna som definitivt inte är som hon ska! Agata, som hon heter, har en kräva som är så stor att man bara nästan når om den med båda händerna (typ 12-13cm i diameter), och innehållet är vattnigt och geléaktigt i konsistensen. Jämfört med mina andra höns då, som har små krävor med torrt innehåll - har inga andra referensramar ::). Hönan har alltid varit "framtung" och fått lyftas upp på sittpinne och ut på morgonen osv, men nu är hon så uppsvälld att hon har svårt att gå och asar "magen" i marken!! Imorse när jag lyfte upp henne så rann det saliv och illaluktande sörja ur munnen (lukatde sur filmjölk :-X), så jag höll henne lite upp o ner så det kunde rinna ut lite, ungefär ½dl. Jag har absolut ingen aning om vad det är som orsakar hennes problem, och att tro att hon är glupsk är att bedra sig för hon är snarare mager :'(.  Hönsen har tillgång till grus i varierande storlek så felet kan inte ligga där.

Jag är evigt tacksam för tips och råd för jag vet som sagt inte hur jag ska hjälpa henne. Det kommer hit en veterinär på fredag som ska vaccinera hästarna så jag ska höra med henne också, men tänkte att ngn här inne kanske varit med om ngt liknande? Tacksam för svar!!

Hälsningar
Christel.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #1 skrivet: 14 feb-07 kl 15:39 »
Varför inte avliva hönan   ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Florina

  • Gäst
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #2 skrivet: 14 feb-07 kl 15:51 »
Jag hade avlivat henne akut eftersom det är nog så att hon lider.

Säkert ngt fel på krävan! ngt som har fastnat, men hon verkar haft det så länge va?  ???

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #3 skrivet: 14 feb-07 kl 17:33 »
Håller med Grimla och Florina om att hon bör avlivas. Sen kan du höra med veterinären när han kommer vad han tror det var ( kanske spara hennes "kropp" om du har tillräckligt kallt, så att han kan titta på henne), men låt henne slippa ifrån redan nu, tycker jag.

Anette
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Christel

  • Gäst
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #4 skrivet: 14 feb-07 kl 18:07 »
Varför inte avliva hönan   ???

Ja, kanske för att jag verkligen vill veta att det är den enda utvägen? Hönan har varit knepig jämt, iaf sedan jag köpte henne hösten -05, men det är först igårkväll som hon började gå illa. Annars har jag haft andra orpingtonhöns som också haft problem med att ta sig upp på pinnar osv - de är extremt klumpiga fåglar och inte alls flygkunniga.

Christel

  • Gäst
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #5 skrivet: 14 feb-07 kl 18:10 »
Säkert ngt fel på krävan! ngt som har fastnat, men hon verkar haft det så länge va?  ???

Ja, stor kräva har hon haft länge, redan när hon flyttade hit för 1½år sedan. Men nu är den mycket större och vad som ev kan ha fastnat vet jag inte? Usch ja, trist är det :-\...


Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #6 skrivet: 14 feb-07 kl 18:46 »
Javisst Christel, är det trist!  :'( Hon mår nog inte bra, så jag tycker som de andra att du bör avliva henne. Inte ska hon lida mer än nödvändigt, eller hur.

Spara henne så att veterinären kan se henne på fredag.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Höna med..
« Svar #7 skrivet: 16 feb-07 kl 22:15 »
Hur har det gått för orpington hönan  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Christel

  • Gäst
Re:Höna med..
« Svar #8 skrivet: 17 feb-07 kl 18:05 »
Hur har det gått för orpington hönan  ???

Jo, vågar jag berätta det ???...

Morgonen efter att jag läst era inlägg - där ni enat rekommenderade avlivning, så hade hönan hoppat ur redet där hon placerats för natten, och satt med de andra hönsen och väntade på att bli utsläppt. Jag är lite för blödig för att nacka en höna som ser så förväntansfull ut som Agata gjorde, så jag ringde veterinären och bad om råd och ev. hjälp med avlivning (...ja, jag vet :-[, men har man höns som husdjur och inte produktionsdjur så har man).

Nu blev det iaf så att hönan fick diagnosen "stopp i krävan" och blev satt på en kur med parrafinolja och massor av krävmassage. Dessutom ska hon inte ha mat utan bara vatten och olja. Blir hon inte bättre så får vi ta bort henne, men än så länge pekar det åt rätt håll  :). Enligt veterinären så kan det mycket väl rätta till sig eftersom hönan fortfarande hade god aptit och normal avföring.

Så ligger det till. Förhoppningsvis får jag behålla min lilla höna, annars har jag iaf gjort vad jag kunnat för henne.

Hälsningar
Christel.
« Senast ändrad: 17 feb-07 kl 18:06 av Christel »

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #9 skrivet: 17 feb-07 kl 18:33 »
Min moster hade en gång en höna som hade krävan full i körsbärskärnor..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #10 skrivet: 17 feb-07 kl 18:56 »
Jag hade också tankarna på sätta henne på annan kost. En del hönor är glupska och kan få stopp på krävan. Jag har inte själv råkat ut för det men vet andra som haft det problemet.

En kollega till mig gjorde ett försök med att ge sina värphöns groddar som komplement på vintern. En del hönor fick så stora krävor att det skulle få problem med att smälta groddarna. Så efter en tid provade de med att ge groddar varannan dag och vips så blev det bättre.

       
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Sally

  • Inlägg: 641
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #11 skrivet: 17 feb-07 kl 18:56 »
Vad glad jag blev när jag läste att det gick bra för den lilla hönan ;D! Jag har haft hönor med liknande problem. Inte så illa så att de släpat "magen" mot marken, men ändå...Det har rättat till sig efter ett tag. Kanske har de också haft "stopp i krävan".

Sally
Går det...så går det!

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #12 skrivet: 17 feb-07 kl 19:32 »
Jamen, vad roligt Christel!!   :D :D

Vad skönt det måste kännas för Agata att få massage.  ;) Kämpa på. Man måste ta hand om sina små hönor.  :) Det låter ju mycket bättre nu än när du först berättade om henne.

Jag vill också säga att du inte är den enda som hade ringt veterinären om avlivning :-[

 

Florina

  • Gäst
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #13 skrivet: 17 feb-07 kl 20:01 »
 :) Gud va roligt att höra!
Själv har jag haft en höna som hade fått en kapsyl i halsen :-\ tur som var reagerade jag fort nog och drog ut den med en pincett, men var rädd att den skadat halsen. Eftersom hon stod o gapade så trodde jag att det var gapmask som man läst om.

Men allt gick bra :)

Du behöver inte skämmas över att du inte kan avliva själv. Själv gör jag det helst inte. Men var tvungen en gång att avliva en anka som led efter ett rovdjursangrepp :'(  ja ropar alltid eft min man när avlivning krävs :-[

Torry

  • Inlägg: 931
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #14 skrivet: 17 feb-07 kl 20:02 »
Hej Christel!
Hoppas verkligen att det går bra för lilla Agata, der värmer i själen att det är fler än jag som verkligen vill göra allt för sina höns, inte bara ta till yxan. Kämpa på med krävmassagen, jag håller tummarna.
Hälsningar från en annan skånetös med "sällskapshöns".
Torry

Mossie

  • Inlägg: 362
  • Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re:Höna med..
« Svar #15 skrivet: 17 feb-07 kl 22:50 »
Jo, vågar jag berätta det ???...

 Jag är lite för blödig för att nacka en höna som ser så förväntansfull ut som Agata gjorde, så jag ringde veterinären och bad om råd och ev. hjälp med avlivning (...ja, jag vet :-[, men har man höns som husdjur och inte produktionsdjur så har man).



Hälsningar
Christel.
Välkommen i gänget ;)här är en till som inte klarar att "nacka" själv utan åker/ringer till veterinären och skäms inte för det 8) Har en underbar veterinär som inte vet  mycket om höns men är full av sympati och medkänsla med oss och våra höns.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Christel

  • Gäst
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #16 skrivet: 18 feb-07 kl 18:15 »
Jag hade också tankarna på att sätta henne på annan kost. En del hönor är glupska och kan få stopp på krävan. Jag har inte själv råkat ut för det men vet andra som haft det problemet.    

Är idel öra för recepttips ;). Har förstått att hel havre är det värsta man kan ge glupska höns? Det är faktiskt riktigt svårt att ha höns  :-\ - vet inte om mina är extremt kräsna eller vad jag gör fel?!? Läste på nätet att just orpingtonhöns klassas som "svåra" höns som inte rekommenderas till nybörjare... varför vet jag inte ???. Jag försöker ge hönsen bra kost; grunden är pullfor veg. allfoder (blä tycker hönsen) och blandsäd med 1/3 solrosfrö (de ratar havren systematiskt) och sedan allt som går att äta i restväg från köket. Nu är jag vegetarian vilket alltid oroat mig när det gäller att få i hönsen tillräckligt med protein men det har hittils inte varit några problem. På sommaren får de allt som rensas bort i trädgården förutom det de själv hittar.

Fast för att återgå till lilla hönan Agata, så skulle jag kunna sätta pengar på att det hon har i krävan är GRUS!!! Jag har ju suttit och masserat och hållt på och det känns inte som en massa mat eller helsäd där inne, utan som sand och småsten. Skulle jag uppskatta det i volym, utan all olja och annat gegg som hon har i krävan, så skulle jag gissa att hon har uppemot 1½ dl grus i krävan, kanske mer? Jag vet att burfåglar ibland kan få pippi (!) på att äta bursand vilket får förödande konsekvenser, men vad får en höna att göra det - fylla krävan med extrema mängder grus? Visst de måste ha stenar för att smälta maten, men Agata har verkligen överdrivit! Vad tusan sak jag göra? Bättre mår hon ju, men ska hon klara sig måste grusen ut.




Christel

  • Gäst
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #17 skrivet: 18 feb-07 kl 18:17 »
Vad glad jag blev när jag läste att det gick bra för den lilla hönan ;D! Jag har haft hönor med liknande problem. Inte så illa så att de släpat "magen" mot marken, men ändå...Det har rättat till sig efter ett tag. Kanske har de också haft "stopp i krävan".

Sally

Blev hönorna bra av sig själv, eller gjorde du ngt särskilt med dom? Tänkte att jag kanske hittat en kollega i hönsmassagebranschen ;) ;)...

/Christel

Christel

  • Gäst
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #18 skrivet: 18 feb-07 kl 18:31 »
Till Lena A, Florina, Torry & Mossie;

 :D Och jag som alltid trott att jag var ett udda exemplar som hönsmamma :-[ - en feg fan som inte ens kan nacka en höna :-\... Men jag skulle inte få för mig att ha ihjäl ngn annan heller, människa eller djur (OK, flugor och fästingar och bladlöss och några till) och lyckligtvis har jag en veterinär  :-* som tycker det är helt normalt att vara som jag. Förra hönan vi fick ta bort lipade vi över båda två :'( ::) :-[...

Jag är vegetarian och står för det. Tänkte inte alls skaffa höns just för det här med slakt och övertaliga tuppkyckligar osv, men så blev jag med tupp (hittade honom i skogen, halvt ihjälfrusen) och då var det inte så mycket annat att göra än att köpa damer till Anton. Och det är jättekul med höns, men jag bestämde redan från början att ingen hönsfågel skulle dö utan huvud. Så är det. Misstänker att hönorna är ganska glada för det ;).

Tack så hemsk mycket för att ni gav mig lite bättre självförtroende som hönsägare! TACK!!

Hälsningar
Christel.
Matte till Anton, Alma, Agda, Ada, Anna-Greta och Agata.

Florina

  • Gäst
Re:Höna med kraftigt förstorad kräva.
« Svar #19 skrivet: 18 feb-07 kl 20:01 »
Ja Christel det var bra att det gick som det gick :)

Men det kan komma en situation där man bör avliva ett djur tyvärr, så du bör höra dig för i din närhet så att du kan få hjälp om det behövs.

För självklart ska man inte hugga huvudet av en höna för minsta lilla, men mitt svar om avlivning till dig i början var bara vad ja kände eftersom alla inte tillkallar en vetrinär för hönsen och man får verkligen se till det lidandet som djuren har i en akutsituation.
Men det tror jag nog att du gjort också :)

Jag är nog konstig ja me ::) för jag äter varken hönsen el äggen :-[ utan de e mina sötingar bara :-*

Måste bara spåna om krävan lite...stenarna de äter till att smälta maten med! de kanske behövs extra mkt med om de får hel säd ::) men om de får typ allfoder så är det inte lika viktigt el ::)

Det som i detta fallet kan det vara så att säd ex jäser för mkt i stora mängder o därför gör det svårt för krävan att lämna det vidare i magen ::)
Det är värt att ta reda på de där så ja ska luska, nyfiken som ja e :o


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser